Analoge Spiegelreflex

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 19:48

ik heb nog een analoge camera in m'n kast liggen, maar ik gebruik hem eigenlijk niet. Mijn digitale is veel leuker speelgoed :P

Heavenknows

Re: Analoge Spiegelreflex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 18:23

@Fleur: Gaaf :D Moet je eens doen ja ^^
@Oliebeer: Niet de analoge nostalgie onderschatten eh XD

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 18:26

Mijn vader heeft die van hem ook even opgezocht voor mij. Wel een groot verschil zeg, je moet alles instellen diaframa, sluitertijd etc. En aantal dingen die ik ook nog niet ken. Je kan niet even zeggen ik stel diaframa in en camara kies maar een mooie sluitertijd := zoals ik normaal doe.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 18:35

8Eveline schreef:
Mijn vader heeft die van hem ook even opgezocht voor mij. Wel een groot verschil zeg, je moet alles instellen diaframa, sluitertijd etc. En aantal dingen die ik ook nog niet ken. Je kan niet even zeggen ik stel diaframa in en camara kies maar een mooie sluitertijd := zoals ik normaal doe.

Wat voor één is het? Meestal zit er een lichtmeter in namelijk. Zo niet, dan moet je - zoals bij m'n echte ouwe die helaas stuk is - met een losse lichtmeter aan de gang..

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 18:48

HLPhoto schreef:
8Eveline schreef:

Wat voor één is het? Meestal zit er een lichtmeter in namelijk. Zo niet, dan moet je - zoals bij m'n echte ouwe die helaas stuk is - met een losse lichtmeter aan de gang..

Ik moest even het boekje beneden halen, het is een nikkormat FTn. Me vader had het wel over de lichmeter, maar heb nog niks kunnen uitproberen, er moet wel nieuwe batterij in etc. Dus of hij het nog doet is een vraag :)

Fleur_de_Lis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 19:01

Kunnen nieuwe lenzen eigenlijk op analoge camera's :') ?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 19:28

Als de vatting hetzelfde is wel.
Bekende van me deed laatst ff EOS 1000 met Canon 70-200 2.8IS Mk2 :P gaat prima.

Fleur_de_Lis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 08:26

Ja ik gebruik de lenzen ván de analoge ook op de digitale, dan kan dat omgekeerd ook wel denk ik :P . leuk.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 08:42

als jij die eos 1000 had kan dat idd. Alleen ef / dg / di lenzen dan, ef-s / dc / di-II kan er niet op.

Babsding

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:51

Ik meld me met een Nikon F40 (H)

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 01:25

Ik heb nog een analoge.
Ik heb allemaal plastic plaatjes erbij gekregen, die moet je voor de lens doen en zo krijg je elk effect die je wilt hebben.

Heavenknows

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 18:30

Shona schreef:
Ik heb nog een analoge.
Ik heb allemaal plastic plaatjes erbij gekregen, die moet je voor de lens doen en zo krijg je elk effect die je wilt hebben.

Oh gaaf ik zou ook nog wel een paar filters willen!

ben mijn rolletje laats trouwens ontwikkeld, hardstikke mooie kleuren. En een scherpte diepte, die ik met mijn digitale echt niet voor mekaar krijg!!! :D
Ze waren niet allemaal scherp, maar dat is nog een kwestie van oefenen gok ik :D

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:43

Hier nog een...ik heb een Minolta Dynax. Helaas zonder lenzen...ooit maar eens naar op zoek gaan. Deze camera maakt echt superfoto's :D

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:43

Ik heb naast mijn Nikon D80 ook een analoge Nikon SLR (kan even niet kijken welke, zit nu in buitenland), gebruik de analoge lenzen ook op mijn digitale SLR. Ben helemaal fan van het 50mm f/1.4 analoge lensje. Moet inderdaad dan echt alles handmatig doen, maar vind het helemaal geweldig om met dat dingetje te werken.

Maripossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 23:12

Ik heb een Canon EOS 5000 met een 38-76 mm lens, ook van Canon. Waarschijnlijk gewoon de kitlens. :) Mijn vader heeft 'm laatst voor me gekocht, omdat ik al zo lang spaar voor een digitale spiegelreflexcamera en nu dus al iets heb om mee te oefenen (ookal is dit een andere manier van fotograferen). Ik vind het echt heel leuk om analoge te fotograferen, heb 'm op vakantie 3 rolletjes volgeschoten en na het ontwikkelen zaten er toch wel een aantal tussen waarmee ik echt tevreden was. :j Vaak is het nog wel zo dat de horizon nét scheef is of dat er niet iets te veel ruimte is aan één kant, dan beweeg ik net de camera iets te veel als ik de foto maak. :+ Maar ik ga zeker meer oefenen. :j

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 19:46

Ik ben trouwens wel benieuwd naar jullie resultaten. O:)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 22:15

Zijn er nog mensen die ISO 1600 film zoeken?

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:22

Zijn er al resultaten te bewonderen? :)

Heavenknows

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 17:56

Quidou schreef:
Zijn er al resultaten te bewonderen? :)

Mijn eerste reeks had helaas niet zoveel scherpe beelden opgeleverd (Daarnaast waren er een hoop niet afgedrukt omdat die mislukt waren -> had zelf met het rolletje lopen spelen, want niet helemaal goed ging) Maar de scherpte diepte en de kleuren zijn wel super!!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:04

Scherptediepte = identiek aan een fullframe DSLR. Soms handig, soms ontzettend irritant. 85mm f/2.0 op een cropcam is goed te doen bij bijv. een concert. 5m afstand = 26cm scherptediepte.
135mm f/2.0 op een fullframe geeft vrijwel hetzelfde plaatje op 5 meter afstand, maar die 135L is een duur objectief en je scherptediepte is ineens nog maar 16cm. Da's nogal op het randje als je een portret wil schieten!

Dat verschijnsel kan wel weer handig zijn.. als je langs een bakrand staat en je gebruikt een goed grijsfilter kan je met daglicht 50mm f/1.2 schieten met een fullframe. Als een dressuurruiter dan de diagonaal rijdt heb je als zij(/hij) bijna in het midden is zo'n 11 meter afstand naar je onderwerp. Gevolg is dat je alleen het paard scherp hebt als je op de ruiter/amazone focust, binnen 2 meter áchter de ruiter wordt de boel nl. al flink onscherp. Which is nice ;)

Maar toch... zijn mijn zinnen zijn gezet op een nieuwe 16mp body met een cropsensor ;)

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 12:07

Mijn vader heeft ook nog een analoge spiegel reflex en toen ik nog thuis woonde klooide ik daar ook wel eens mee.
Ik vind het vaak toch een aparter beeld geven met een analoog en het is meer een uitdaging :)

Mijn mooiste foto tot nu toe met analoog is deze foto:
Afbeelding
(foto is al weer wat jaartjes oud en ook jaren terug ingescand :) )

Heavenknows

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 19:13

Heb net even 2 fotos ingescand, moet zeggen dat de scanner de kleuren en belichting wel erg gek maakte, in B/W was hij stukken beter!

Afbeelding

in kleur, wel aan gesleuteld (saturation omlaag, brightness omlaag etc)
Afbeelding

Afbeelding

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 20:58

Ik houd wel van dit soort foto´s, kan er naar blijven kijken
en die laatste, met die vis... erg gaaf! zag die vis zelfs pas later :D

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 22:15

Heerlijk dit! :D

Heavenknows