Luxe foto's van paarden/fotoshoot één pot nat aan het worden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Re: Luxe foto's van paarden/fotoshoot één pot nat aan het worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:33

@ Loiz: ik zeg ook niet dat ze slecht zijn... je ziet wel dat ik beter ben geworden in de loop der tijd. ;)

Hypofocus, ik ben best benieuwd naar vrij werk van jou eigenlijk. :j

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:34

klopt, we zijn het dus helemaal eens.

Ik vind hier echter hele leuke foto's langskomen hoor! Maar begrijp ergens wel dat mensen daar niet naar vragen. Misschien moeten fotoshooters het wat meer zelf ook voorstellen om dat te doen? De opdrachtgever komt zelf niet altijd met de meest creatieve uitspattingen, toch?

Hypofocus, ze leveren pas GELD op als een museum oid interesse heeft, daarvoor levert het een mooie plaat op en misschien weer een nieuwe insteek voor je werk?
Van een mooie plaat betaal je alleen je huur niet haha :D dus wat dat betreft zit je snel vast aan opdrachten (helaas zou ik bijna zeggen)

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:37

KDS schreef:
Ik vind hier echter hele leuke foto's langskomen hoor! Maar begrijp ergens wel dat mensen daar niet naar vragen. Misschien moeten fotoshooters het wat meer zelf ook voorstellen om dat te doen? De opdrachtgever komt zelf niet altijd met de meest creatieve uitspattingen, toch?

Dat is inderdaad wel een idee, maar zoals ik die Fjordenoortjes heb gemaakt (zie paar berichten terug), ben ik niet zeker of ik net zo'n zelfde plaat kan leveren als toen, omdat dat soort foto's meer op goed geluk ontstaan bij mij, en bij andere ook wel denk ik.

Idd, heb je wat vrijwerk om te laten zien Hypofocus?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:38

@fiffiill, vind je ram erg leuk! Ben gek op aparte foto's.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:38

Fifill mijn paard staan in Benschop (bij Lopik), heb geen idee waar jij ergens zit? Ja in het bos maar goed dat kan overal zijn, vrees wel wat verder weg.

Vind je foto's helemaal geweldig, ik heb hier midden in de kamer ook zo'n fantastische "ezel"foto van mijn eerste verzorgpaard hangen, helemaal geweldig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:39

@KDS: Ja, met dat het wat "op levert" bedoelde ik ook in termen van geld uiteraard.
Van inspiratie kun je geen boterhammen smeren inderdaad ;)

@Fiffill: veel van m'n vrije werk is in mijn portfolio geïntegreerd. Als ik een mooie dag heb, zonder betaalde shoot, ga ik vaak zelf op pad, omdat de foto's die ik dan schiet vaak toch uiteindelijk wel afgenomen worden. Bijv. voor een kalender of bedrijf dat fotomateriaal nodig heeft.

Ik orienteer me in de paardenfotografie niet zozeer op de "kunst" of het echt artistieke vlak.
Ik zoek wel bewust naar bijzondere belichtingen. Maar verwerk deze in m'n alledaagse werk.

In de hondenfotografie ben ik op dit moment wel mijn artistieke inzichten aan het ontwikkelen :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:44

Ik ben foto leek begrijp me niet verkeerd.

Maar volgens mij moet je eerst de tecnische aspecten van het fotograferen beheersen, vervolgens ook nog oog hebben voor een mooie compositie..
En sommige mensen zijn in staat kunst te produceren, die zijn artestiek....
Diegenen die technisch zijn en best een mooie compositie kunnen herkennen hoeven niet per definitie kunstenaars te zijn.
Maar moet dat perse? Een foto kan je op 2 manieren zien..
Een medium om een beeld vast te leggen (gewoon een moment opname ) en een medium om je artestieke uitspattingen mee aan de wereld kenbaar te maken.

Beide hebben een waarde, niet per definitie dezelfde...
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 16-01-10 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:46

Waarom zouden mensen creatiever moeten zijn, iedereen moet toch lekker zelf weten wat hij/zij wilt???

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:54

Wat een leuke discussie, maar ik denk toch dat het uiteindelijk gaat om wat de smaak van de mensen/klanten is...

Om als voorbeeld het welbekende Hypofocus te noemen.. Foto's zijn prachtig! Maar... niet voor mij. Persoonlijk vind ik de meeste foto's té bewerkt overkomen, dat is gewoon mijn smaak niet.
Ik wil een foto puur hebben, ik zou bijv. eerder voor Gera Hoving kiezen... Oók omdat de foto's meer gedurfde composities hebben imo.

Terwijl een ander dus juist alle haartjes op de foto gladgestreken wil hebben, en dus eerder voor Hypofocus zal kiezen.. En bijvoobeeld iemand die gewoon mooie plaatjes wil hebben waar zijn paard helemaal opstaat, ipv gedurfde delen...

Smaken verschillen nou eenmaal en dat is maar goed ook.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:13

Maar als je zoals HF je brood verdient met fotograferen dan snap ik dat je niet zo snel artistieke plaatjes gaat schieten, je moet toch ook wat te eten hebben en foto's leg je niet op je bord...

@ daffodil: ik woon in Amstelveen. ;)

@ Loiz: die Fjordenoortjes een lucky shot? Vind ik niet echt, althans het is eigenlijk gewoon een foto van oortjes... daar heb ik er ook wel een paar van, die zou je best nog een keertje over kunnen schieten hoor. ;)

@ Hypofocus: ik ga nog eens in je portfolio spieken. ;)

@ Yv_: inderdaad, gelukkig hebben mensen allemaal een andere smaak :D !

@ Sjolvir: ik heb nooit veel verstand van techniek gehad. Sommige foto's van mij, nog van mijn oude analoge camera (geen spiegelreflex) zijn beter dan sommige foto's die ik nu maak en toen was ik een jaartje of 11.
De techniek is later pas gekomen. Overigens weet ik daar nog steeds niet zoveel van, maar al doende leer je.

Edit: die van dat drinkende veulen vind ik leuk lailapri!

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:22

Ezumii schreef:
Ik vraag me dan af, als fotografe zijnde, wát moeten we dan fotograferen als we volgens jou geen hoofden, detailfoto's over de rug of een paard van achter mogen fotograferen.
De staart? De hoeven??
Dan verkoop ik niks meer denk ik.

_O- +:)+

Hipar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:15

Leuke discussie dit :)
Ik denk dat het allemaal kan. Zelf fotografeer ik net een paar maandjes gewoon voor de lol. Soms doe ik een ander een plezier met een leuke foto en that's it. Ik ben niet creatief in het bedenken van dingen. Ik probeer vast te leggen wat ik mooi, grappig of ontroerend vind. Iets dat op dat moment gewoon plaatsvindt. Dat lukt niet altijd even goed, omdat ik nog lang niet echt 'kwaliteitsfoto's' maak. Maar de plaatjes vind ik echt vaak wel leuk en ze zijn lang niet altijd standaard.
Ik kreeg laatst van iemand terug dat ik dieren kan 'vangen' op een manier die iets zegt over hoe dat dier is. Dat de aard van het dier er doorheen spreekt. Dat vind ik dan helemaal leuk om te horen. En dat zijn echt geen profi-kwaliteitsfoto's. Zou ik wel willen kunnen hoor, daar niet van!
Ik denk dat ieder op zijn eigen manier veel plezier kan beleven aan fotograferen. Er is geen 'standaard' van hoe iets moet. Wel zijn sommige foto's 'toegankelijker' voor een groter publiek. Het doel van fotograferen maakt dan veel uit.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:55

Yv_ schreef:
Om als voorbeeld het welbekende Hypofocus te noemen.. Foto's zijn prachtig! Maar... niet voor mij. Persoonlijk vind ik de meeste foto's té bewerkt overkomen, dat is gewoon mijn smaak niet.
Smaken verschillen nou eenmaal en dat is maar goed ook.

Toch altijd grappig om te horen dat een aantal mensen mijn foto's zo "bewerkt" vinden...
Want het overgrote deel van m'n foto's is vrijwel direct uit de camera zonder grote bewerkingen...
Maar ik probeer wél bijzonder licht te vinden en kleurrijke omgevingen te zoeken om op een natuurlijke manier sprekende foto's te maken. :)

Natuurlijk zijn er wel een stuk of 5 á 10 foto's te vinden die wat meer bewerking hebben ondergaan.
Maar wat zijn nou 5 á 10 foto's op een portfolio van 160 stuks... :P

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:17

Ik vind jouw foto's vooral te erg verscherpt HF (vaak iig), en de kleuren soms te fel. En wat te statisch, ik zie er niet de persoonlijkheid van het dier in terug.

Ik denk dat het een beetje te vergelijken is met glamour/fashionfotografie bij mensen. Dan zouden bijv. jouw foto's daar onder vallen.

Hipar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:25

Ik vind binnen het genre de foto's van Hypo echt heel erg goed :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:26

Die verscherping die je op de website terug ziet, is geen werkelijke verscherping, maar verkorreling door sterke jpg compressie. :)
Heb ik er expres op zitten om de laadtijd aanzienlijk te versnellen, en de foto's op wat lagere kwaliteit te zetten, zodat ze niet zo gemakkelijk op te blazen zijn.

Felle kleuren zitten er van nature in. Die zoek ik op.
Ik voeg eigenlijk nooit verzadiging toe in m'n foto's.

Statisch kan ik wel in komen. M'n site heb ik voornamelijk gericht op commerciële fotografie.
Dus voornamelijk om uitgevers en bedrijven aan te trekken voor levering van foto's uit 't archief.

Bij normale fotoshoots in opdracht krijg ik van al m'n klanten juist te horen dat de persoonlijkheid van hun paard er zo super duidelijk in terugkomt :)

Hipar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:29

Dat is juist zo leuk he? als het lukt om een 'persoonlijkheid' te 'vangen' :j

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:32

fuccused en als ik nou juist om dat soort fotos zou vragen zou je het dan ook niet doen?
Want ik zie vaak dat fotografen ook niet inspelen op dat wat de klant wil maar steeds dezelfde saaie fotos blijfen maken.
Ook als de klant om iets artestieks vraagt.

Zo`ja wil ik graag meer weten of je ervaring, waar je vandaan komt, je prijs enz enz stuur maar een pb dan

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:32

Zijn niet alleen de foto's op je site, maar ook op Bokt vind ik ze extreem verscherpt. Maar misschien gebruik je daarvoor ook een lagere kwaliteit, dat kan. ;)

Ik snap dat je commercieel bent, je verdient er tenslotte je brood mee.
Over die persoonlijkheid, misschien heb ik het niet helemaal goed uitgelegd. De foto's zijn heel erg gemaakt, geposeerd, en daardoor zie je niet écht het karakter terug, dat bedoel ik. :) Daarom de vergelijking met glamour/fashionfotografie. Snap dat mensen hun paard heus wel herkennen, maar het is voor mij niet echt... 'puur'. Beetje lastig uit te leggen.

En ik zal wel niet zo'n fan zijn van (te) felle kleuren. Maar ik ben het met Hipar eens, binnen 'jouw' genre ben je inderdaad goed. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:37

Overal waar ik de foto's online zet, heb ik ze flink met compressie staan.
Anders zijn ze zó 300 á 400 kb per stuk, en dat vreet nogal wat data verbruik per maand, met al die views.

Dus met compressie zijn ze nog maar zo'n 50kb per stuk. Vandaar :)

Ja klopt, ik regisseer mijn reportages graag.
Ik zet het paard neer in een bepaalde pose die ik in m'n hoofd heb, omdat het paard in die pose met zijn specifieke bouw het beste naar voren komt.
Dus dat klopt inderdaad.

Poses laat ik niet over aan toeval. En daardoor zullen veel foto's inderdaad een beetje een "gelikt" karakter mee krijgen. En niet een "vrij" karakter waarbij meer ruimte zou zijn voor het paard om zichzelf te laten zien. Dus dat "pure" snap ik dan wel, met die uitleg :)
Aan de andere kant; laat je het paard en de foto's daar wel vrij in, dan zit je vaak met het probleem dat de foto voor het paard exterieurtechnisch niet ideaal is.

En mijn klanten zijn vaak hengstenhouders, merriehouders en andere paardenhouders voor wie het exterieur juist heel belangrijk is. :)

Dus zo komt commercie dus inderdaad weer om de hoek kijken. Dat heeft een grote invloed op de shoots.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:43

Ah, dan snap ik het mbt de scherpte. :j Vond het altijd al zo zonde, dacht dat je ze zo bewerkte.

Verder houd ik gewoon niet van die gelikte paarden, ook qua verzorging die vooraf gaat aan een shoot. ;) Het is gewoon niet mijn smaak.
En zoals ik al zei, ik snap dat je onder invloed staat van de opdrachtgever. ;) Daarom was ik ook benieuwd wat voor foto's je zou maken als je een keer een paard voor je neus kreeg (of als je bijv. een eigen paard had) waarbij je geen opdracht had... wat er dan uit zou komen. :)

Ik ben gewoon meer van de wat 'pure' fotografie, voor mijn part is het paard niet helemaal schoon en netjes getoiletteerd maar heeft hij net lekker liggen rollen bijv. :))
Geldt niet alleen voor paarden hoor, heeft ook niks met jou persoonlijk te maken. Heb ik ook met mensen en fotografie, of andere onderwerpen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:47

Soms zijn paarden ook gelikt van zichzelf :+ Je zegt dat je niet houdt van de verzorging die vooraf gaat enzo, en ik snap wat je bedoeld, maar Femke is bij mij een shoot komen doen (ze vond mijn pony bijzonder genoeg om eens langs te komen) en toen heb ik werkelijk waar hem even ervoor uit de weide getrokken, zijn eczeemdeken afgedaan, er een borstel overgehaald en toen stond ik te kijken wat ik nog kon doen, kwam Femke toevallig aan en ze had echt iets van: wauw, je hebt er je werk van gemaakt. En ik had dus niks gedaan :') (ja, de dag ervoor z'n staart even met de hand helemaal uitgeplozen). Dus ik heb ook zo'n gelikt paard op de foto, maar hij is wel helemaal zichzelf :Y) :D

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:48

Sjolvir schreef:
Fiffill schreef:
Ik vind dat ik zeker niet slecht fotografeer, maar gewoon op een heel ander vlak dan shoots.

Ik vind het vooral grappig als mensen logo's op hun snapshotjes gaan gooien met van die copyrights (meestal van hun eigen naam en iets met 'photo'), dat heeft haast iets schattigs. :')

En er zitten echt wel een paar goede fotografen op Bokt!

Omdat je ze zelfs als vrolijke amateur fotograaf terug vind op de meest vreemde sites....
Waar je ze zelf echt niet geplaatst hebt.. En als iemand er al 1 van me leent, mag daar minstens mijn naam op staan :D

Vind overigens zelf de artistieke wel heel gaaf, wil ik best van mijn pony..
(heb thuis ook zat detail foto's slingeren)
Maar als ik foto shoot wil, vind ik het wel leuk als het hele lieve dier erop staat.
(uiteraard paar vreemde shots welkom... typerend voor mijn paard zouden dan zijn oor.. vanwege de puntjes.. en oog..)

(gaat profiel maar eens aanpassen met wat raars.. graaft in archief..)

Hier een typische Sjolvir foto, waar geen hond wat voor gaat betalen, maar dit is eigelijk mijn ding.
http://lh3.ggpht.com/_K_-98rq2IWw/StYi8 ... %20125.JPG
http://lh6.ggpht.com/_K_-98rq2IWw/StYi5 ... %20123.JPG
nog een, overigens heet het onderwerp Rikkie..

Die foto van jou van Sjol 'r wimpers met sneeuw erop is fantastisch.