[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 20:20

Waarom wil je veel pics per seconde kunnen maken?
IS heb je inderdaad specifiek voor paardensport niet nodig, maar het genoemde objectief heeft een prima prijs/kwaliteitverhouding dus ook qua optische kwaliteit/scherpte is het misschien een goede keuze. Als je de IS dan met een andere soort fotografie nog eens nodig hebt, is dat mooi meegenomen.

Natasja22_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 20:27

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Misschien dat iemand mij hier kan helpen. Ik vind fotograferen heel leuk. Ik gebruik nu een olympus vr-310 en ik wil graag een spiegelreflex kopen. Ik maak vooral fotos van dieren. Maar fotos van de natuur vind ik ook leuk om te maken. Heeft iemand enig idee wat een goede beginners spiegelreflex is? Ik dacht zelf aan de Canon 1100D.

anita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 20:31

Voor paardefotografie wil ik veel pics per seconde maken. Welke lens heb je nodig voor een binnenbak?

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 20:41

Bijvoorbeeld deze; hijs niet helemaal scherp.
Het is bij sommige nog erger btw

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 20:46

@Natasja: gebruik de zoekfunctie linksonderaan deze pagina even om te zoeken op "1100D", je zult dan al veel informatie tegenkomen.

@Anita: met 10 foto's per seconde (wat heel veel is!) op een sluitertijd van 1/500 mis je alsnog 490/500ste van die ene seconde en heb je dus maar 1/50ste van alles wat zich in die ene seconde heeft afgespeeld vast kunnen leggen. Oftewel: frames per seconde allemaal hartstikke leuk hoor, maar timing is véél belangrijker. Zorg er liever voor dat je de ontspanknop op precies het goede moment indrukt in plaats van dat je stop-motion filmpjes gaat staan maken met een spiegelreflexcamera. Veel zinvoller, veel minder ruimte op je geheugenkaart, veel minder ruimte op je harde schijf en veel minder selectiewerk. Alleen maar voordelen dus :)

VWB het fotograferen in binnebakken: over het algemeen kun je stellen dat je daarvoor een lichtsterk objectief nodig hebt, dwz met een diafragma van F2.8 of groter (F2.0, F1.8, etc). De meeste budgetobjectieven zijn bijvoorbeeld F4.0-F5.6, dat is niet genoeg voor binnenbakken. Voor zoomlenzen is het grootst mogelijke diafragma F2.8, en dan moet je denken aan bijvoorbeeld een 70-200 F2.8 (tussen de 600 en 2000 euro). Maar ga er niet vanuit dat het dan ook gegarandeerd lukt, sommige binnenbakken zijn gewoon écht te donker ongeacht de apparatuur die je gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 20:51

@Lynn: wat is er precies mis met de scherpte? :)

De scherpte ligt wat voorop in het beeld (echt op de neusriem/neus van het paard), maar wat er scherp is is ook echt scherp. Had je gewild dat bijv. ook zijn kont nog echt scherp was, dan kun je dat voor elkaar krijgen door een kleiner diafragma te gebruiken (een hoger F-getal). Het gevolg daarvan is wel dat je sluitertijd langer moet worden en/of je ISO hoger, wat (in geval sluitertijd) onscherpte kan opleveren en (in geval ISO) ook een vermeerdering van de hoeveelheid ruis. Ik zie dat je hier nu op F5, 1/160 en ISO 800 zat, waarschijnlijk is deze foto redelijk aan het einde van de dag of op een grauwe dag gemaakt? Je zou dus je ISO nog hoger kunnen doen en sluitertijd ietsje langer (niet te veel tenzij je een objectief met stabilisator hebt en het paard helemaal stil staat), maar dat zou de kwaliteit niet echt ten goede komen. Probeer eerst eens hoe het gaat op een lekkere heldere dag, dan is er veel meer mogelijk qua hoeveelheid licht en voorkeursinstellingen. Maar al met al denk ik dat je hiermee niet ontevreden hoeft te zijn hoor :)

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 20:55

Ja vandaag gemaakt, rond een uurtje of 2 dus het was idd erg grauwig. Ik fotograveer altijd op stand S (dat is sluitertijd toch), want met diafragma lukt mij niet altijd haha.

Ik oefen gewoon nog even door, maar me D40 klikte bijna altijd haarscherp, miss is het nog gewenning ofzo haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 21:02

Wat voor AF-modus gebruik je? Wat voor focuspunt? Kies je die bewust/zelf of laat je dat aan de camera over?

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 21:09

Die laat ik aan de camera over, is dat beter om zelf in te stellen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 21:11

Nou ja, als je daar eens mee begint...
Als je zelf instelt en het gaat dan nog steeds anders dan je verwacht zou hebben, dán is er idd iets niet goed. Maar nu laat je het gokwerk "waar scherp te stellen" volledig over aan je camera en kun je dus ook moeilijk zeggen of het goed of fout gaat :)

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 21:16

Oke dat is wel iets om te proberen inderdaad. Morgen hond maar eens laten poseren :+

anita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 21:59

Nouks. Bedankt voor je duidelijke uitleg en dat je er de tijd voor hebt genomen . Ik heb hem besteld de Canon aes 1100D met extra lens 55 - 200.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 01:54

@Anita geen dank hoor, ben benieuwd hoe de set je gaat bevallen :)

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:58

Ik kom weer even binnenvallen met wat vragen. :D
Ik zoek een cameratas voor m'n canon eos 1100D, waar body + 2 lenzen inkunnen..
Gewoon naar een camera winkel gaan of zijn die tassen goedkoper op internet te krijgen? :)

En hoe weet je welke/wel type objectieven er bij je body passen?

Nu heb ik alleen de standaardlens die erbij zat.. Ik zoek denk ik of een telelens of een macrolens.. Wil graag van veraf (evt bewegende) voorwerpen dichtbij halen, maar ik zou ook graag van dichtbij willen fotograferen. Want m'n camera kan nu van dichtbij niet zo goed scherpstellen en dan maakt hij geen foto.. Nu las ik ergens dat sommige telelenzen ook een macro optie hebben.. iemand hier info/tips over? :) En hoeveel kost het ongv?

Bvd! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:36

Hoe weet je wat er past: kijk op www.cambags.com wat anderen meeslepen en hoe ze de tas indelen/of het een beetje past in de tas die je op het oog hebt. En/of neem je gear mee naar een fotozaak en ga daar uitgebried zitten passen en meten.

VWB de macro-optie van telelenzen, dit betekent meestal dat je van redelijk dichtbij kunt scherpstellen (meestal ca 35-50 cm) maar echte macrolenzen (die een vergroting van tenminste 1:1 halen) zijn het niet. Dus ligt er net aan of je op zoek bent naar een échte macro-lens of niet.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:45

Ik zei icm je kitlens ook gewoon een tele nemen, anders heb je wel een heel beperkt bereik me je hele set.

Ik heb zelf een crumpler, fjine tassen en op de site staat erbij wat er in welke tas past :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:49

Killyenn schreef:
Ik heb zelf een crumpler, fjine tassen en op de site staat erbij wat er in welke tas past :)

Ik weet niet hoe t met Crumpler staat, maar die info is niet bij ieder merk even betrouwbaar en nogal afhankelijk van wat voor gear je precies bezit.
Ik las eens ergens over een specifieke cameratas dat je er 2 bodies en 6 objectieven in kwijt kon... Klinkt best groot hè? Ja, 2 1000D's zonder battery grip icm kitlensjes of 50mm F1.8'jes. Zodra je camera's ietsm eer body hadden en je wat grotere objectieven (al was t maar een simpele budgettele) bezit was die tas überhaupt een no go en/of hield het met 2 a 3 objectieven echt wel een keer op :')

Om die reden zou ik nooit puur en alleen op die informatie af gaan, ongeacht welk merk het is en ongeacht de plaatjes die er bij staan. Men laat tassen regelmatig ruimer lijken dan dat ze daad werkelijk zijn. Daarom zou ik zeker aanraden altijd te bekijken of de gegeven info wel klopt adhv foto's op Cambags en/of zelf passen.

pinopics

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:51

Hallo.. wat een leuk topic is dit.. nooit eerder geweten dat dit bestond! Bij deze meld ik mij ook graag aan!!
Wendy is de naam, hobbyfotograafje, in het bezit van een Olympus E520 in combi met een 14-54 mm SWD f2.8 en een 50-200mm f2.8... verder nog een draadloze flitser FL50R die ik eigenlijk zelden tot nooit gebruik.. doodzonde ik weet het!
Ik zit momenteel heel hard te denken om over te stappen op een Olympus E-3 omdat mij verteld is dat deze 'zwaardere' body de prestaties van mijn lenzen beter zou ondersteunen. Iemand hier ervaring met Olympus?? 'k lees voornamenlijk Canon en Nikon.... ?

_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:26

Misschien kan je kijken voor een batterygrip? Die maak je vast aan de onderkant van je body waardoor hij een stuk zwaarder wordt. Als je tevreden bent met je hudige body dan bespaar je hier geld mee.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:28

_Sanne schreef:
Misschien kan je kijken voor een batterygrip? Die maak je vast aan de onderkant van je body waardoor hij een stuk zwaarder wordt. Als je tevreden bent met je hudige body dan bespaar je hier geld mee.

Hihi, ik neem aan dat ze in dit geval met zwaarder "professioneler" of iig met meer kwaliteiten/mogelijkheden, bedoelt ;)

@Pinopics, sorry ik ben Canon-mens, geen ervaring met andere merken :n

_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:30

Haha dat zou ook kunnen ja.
Heb geen idee welke zwaarder (professioneler) is bij de Olympus.. ;)

pinopics

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:31

Hihi.. ik bedoelde inderdaad "zwaarder" in de zin van meer kwaliteiten/mogelijkheden.. :D
De E-3 is zo'n "zwaardere" body dat is een feit.. alleen ik vroeg me af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met het gebruiken van een professionelere body en wat voor een effect dat gaf op de werking van de lenzen en dus ook het eindresultaat. Dit dus in het algemeen.. en nog niet eens specifiek over Olympus. (Alhoewel ik uiteraard ook erg nieuwsgierig ben naar Olympus-fans!! ;))

nynke_aafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 18:12

wie kan mij als leek vertellen welke camera ik het best kan kopen om zowel mooi stand als beweging's foto's kan maken?

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 00:00

Nouks schreef:
Killyenn schreef:

Ik weet niet hoe t met Crumpler staat, maar die info is niet bij ieder merk even betrouwbaar en nogal afhankelijk van wat voor gear je precies bezit.
Ik las eens ergens over een specifieke cameratas dat je er 2 bodies en 6 objectieven in kwijt kon... Klinkt best groot hè? Ja, 2 1000D's zonder battery grip icm kitlensjes of 50mm F1.8'jes. Zodra je camera's ietsm eer body hadden en je wat grotere objectieven (al was t maar een simpele budgettele) bezit was die tas überhaupt een no go en/of hield het met 2 a 3 objectieven echt wel een keer op :')

Om die reden zou ik nooit puur en alleen op die informatie af gaan, ongeacht welk merk het is en ongeacht de plaatjes die er bij staan. Men laat tassen regelmatig ruimer lijken dan dat ze daad werkelijk zijn. Daarom zou ik zeker aanraden altijd te bekijken of de gegeven info wel klopt adhv foto's op Cambags en/of zelf passen.

Wat ik van Crumpler heb gezien klopt wel, ze zetten er ook bij wat voor body en wat voor soort lenzen je er in kwijt kan. Maar alles zelf controleren is natuurlijk altijd beter, dan kom je niet bedrogen thuis :)

Eastpak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 15:26

Omdat mijn topic (tijdelijk) gesloten is plaats ik hier het linkje ([FK] Nikon D3100 kopen in BE / Sony Alpha A33 opvolger)
Dan heb ik misschien sneller een antwoord tegen dat mijn topic misschien terug wordt geopend.
Moet deze vragen btw hier stellen, dus daarover geen discussie aub.
Hopelijk dat iemand ondertussen iets kan beantwoorden van mijn vragen.