[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 12:00

@Apollo, als je nog twijfelt over het merk zou dit artikel van me je misschien kunnen helpen. Het belangrijkst is dat je je zelf goed voelt bij het merk: "snap" je de menustructuren, zitten de knoppen voor je gevoel op een logische plek, ligt de camera goed in de hand, enzovoort. Welk merk bij jou past ondervind je alleen door (in een winkel en/of met camera's van vrienden/bekenden) vooral veel camera's vast te houden en te proberen.

http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... camera.asp

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 02:08

Ik ben eigenlijk op zoek naar een SLR die niet zo'n dikke handgreep heeft, ik vind dat namelijk erg niet zo fijn vasthouden zijn er buiten de olympus E-420/E450 camera's die dat gewoon plat zijn??

En vervolg vraag heeft iemand ervaring met de olympus E-420 of E-450??

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 06:18

Spiegelloze camera's waarbij je toch lenzen kunt verwisselen zijn vaak erg plat. Ook de instapmodellen van Canon/Nikon zijn relatief plat tov hun grote zussen.

Naar wat voor camera ben je precies op zoek? Waar fotografeer je nu mee? Wat is jouw budget?

Heb weinig ervaring met Olympus. Mijn ouders hebben een oude. Waarom wil jij een van deze twee modellen? Ik denk dat dit 2 verouderde modellen zijn van een paar terug. Volgens mij hebben ze maar 3 autofocuspunten. Dat is niet zo heel praktisch bij (paarden)fotografie.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:11

Ik heb wel eens een avondje gewerkt met een canon van zo'n instap model (weet niet meer welke maar het was geen dure body) en daarbij vond ik het handvat al storend eerlijk gezegd. Die Olympus spreekt me dus puur aan omdat een SLR is die gewoon plat is en daardoor vind ik hem vele male fijner in de hand liggen.

Ik weet dat die spiegel vrije camera's ook redelijk plat zijn, maar wat me bij veel van die camera's dan weer opvalt is dat ze weer niet echt ontworpen zijn om met de zoeker te fotograferen, sommige hebben die zelfs niet eens. Ik vind een zoeker eigenlijk wel fijner werken.

Overgens is mijn budget niet zo groot dus ik wil eigenlijk graag een tweedehands camera kopen dus zal sowieso aangewezen zijn op "overjarige" modellen. Ik denk sowieso dat wanneer ik nu een SLR koop de camera meer kan dan ik word dus ook op een wat simpeler model denk ik niet snel uitgeleerd/gekeken te zijn.

Ik heb trouwens dit weekend juist paardenfoto's gemaakt met zo'n olympus (die had ik geleend om te proberen) en er zitten ook wel goede foto's bij en de slechte liggen meer aan mijn gebrekkig inzicht voor compositie ed maar er zit bijna niets onscherps bij wat is volgens jou dan het nadeel van dat autofocus systeem?? Ga je dat merken als je minder licht hebt oid dit weekend was het natuurlijk heerlijk weer en heel zonnig??

Bagheera_206

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:43

Een beter autofocus systeem met meer en betere punten is inderdaad in het voordeel als het donkerder wordt en als paarden voor je neus voorbij komen galopperen en je ze wilt volgen en fotograferen en de camera moet constant blijven scherpstellen zolang je de knop niet doordrukt.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:45

Ik krijg dit weekend les met een canon toch eens kijken of zo'n grip went :\ . Anders ben ik denk ik toch aangewezen op de olympus dan eventueel een e-620 die heeft iig meet AF-punten maar dan moet ik tweedehands wel heel goed zoeken en nog even door sparen :o .

Iig bedankt voor de hulp +:)+

Apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 04:59

Dankjewel voor de tip en de link naar de website. Ik ga inderdaad snel maar eens naar de winkel om de camera's eens goed te vergelijken en kijken welke mij het beste ligt!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 08:23

@liedje89: Tegenwoordig zijn spiegelreflexcamera's niet meer zo heel duur. Je hebt de Canon 1100D of Nikon D3100 al voor 450 euro. Dat is dan met kitlens. Dan ga je lekker spelen/oefenen met de camera en ondertussen spaar je er 200 euro bij voor een leuke telezoom voor je paarden. :) Helaas is je kitlens niet echt handig bij paardenfotografie. :( Maar ik weet niet wat jij veel vindt en hoeveel jij er aan uit wilt geven.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:34

Ik moet vanwege budget denk ik sowieso tweedehands kopen. Maar dan zit ik waarschijnlijk wel nog steeds aan een instap model, ik ben arme student :') . Ik hoop dan wel direct een meer geschikt tweede objectief te kopen met de olympus waar naar ik gezocht hebt leek dit ook wel mogelijk met mijn budget :D .

Nu zal trouwens iedere werkende SLR een verbetering zijn tov van mijn compactje ;) en ik ben geen geweldige fotograaf dus het lijkt mij weinig zinnig om hele dure camera te kopen. Ik ben er waarschijnlijk nog wel enkele jaren mee bezig om zo goed te worden dat ik daar ook daadwerkelijk iets aan heb en wie weet word ik wel nooit zo goed :P

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:36

Hou er dan ook rekening mee dat 2e hands het veel makkelijker bodies en lenzen van Canon en Nikon zijn te vinden, omdat er een veel groter aanbod is. 2e Hands instapbody raad ik je niet aan, maar met 2e hands lenzen is niets mis.

Zag instap set bij Mediamarkt van Canon 1100D met kitlens voor 399 euro. Dan zou je daar alvast mee aan de bak kunnen en ondertussen sparen voor een telezoom voor bij de paardjes.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:00

Zo'n canon of nikon zou inderdaad kunnen als ik aan zo'n grip kan wennen ;) . Ik kan nieuw ook een olympus instap kopen met twee kitlenzen kopen voor 450,- als zo'n grip niet went trouwens. Maar ik zie die camera's tweedehands voor veel minder en dan naar zeggen van de verkoper in zeer goede staat en weinig gebruikt (hoewel natuurlijk niet iedere verkoper daarin even eerlijk is ;) ). Ik heb juist het idee dat veel mensen een SLR kopen als "wonder camera" uitendelijk nauwelijks betere resultaten krijgen en het maar een heel gesleep vinden en hem dan maar gauw weer verkopen :Y) en dat er dus veel prima camera's tweedehands worden aangeboden.
Als je een beetje meer betaald kan je ook tweedehands body's kopen bij sommige fotograven en daar zit vaak ook garantie op. Is dat dan een betere optie dan tweedehands van een particulier?

Het is trouwens ook niet perce mijn doel om direct heel veel super spectaculaire prachtige foto's te maken, dat kan ik ook helemaal niet :') . Ik wil vooral een camera om veel mee bij te leren, die makkelijk te bedienen is en waarmee fotograferen voor mij leuk blijft :D

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:46

Je weet nooit hoe er met instapper is gefotografeerd... Een profi-body kan heel wat hebben en 2e hands nog redelijk wat waard. Bij een instapper is dat helaas een heel ander verhaal. Het kan zo zijn dat je binnen een paar weken er mee naar de winkel moet voor allerlei reparaties zoals het vervangen van je sluiter. Daar wordt je niet vrolijk van of dat kan nog jaren duren... := Dat weet je dus nooit bij een instapper.

Bij een auto moet je om de zoveel kilometer de distributieriem vervangen. Zoiets heb je bij een camera ook, maar is bij een instapmodel niet duidelijk hoeveel kilometers hij heeft gemaakt. Dus je kunt een hele goede koop doen, maar ook veel pech hebben. :( Vandaar dat ik mensen afraad een instapper 2e hands te kopen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 23:06

Tja, dat hou je natuurlijk altijd als je tweedehands apperatuur koopt, vooral als het iets is wat fragiel is maar waar wel veel mee gesleept word (zoals een camera, telefoon of een laptop). Dat is natuurlijk altijd het nadeel aan tweedehands (van een particulier) iets kopen, daar ben ik me ook echt wel van bewust. Maar tegelijkertijd kan je die pech altijd hebben ik heb als ik dingen nieuw koop ook wel gehad dat het er een maand na de garantie periode mee ophield zeer frustrerend maar je doet er niets aan :\ . Een meer proffesioneel model over kopen gaat mij niet lukken tenzij ik een enorme sukkel tegen kom denk ik :P .

Nou ja, mijn compact is op zich nog prima functioneel ik kan altijd nog even doorsparen natuurlijk ;), alleen mag ik steeds camera's lenen of er voor mijn bijbaan een avond mee spelen en dan gaat het zo kriebelen (het is niet eerlijk ^) ).

EDIT: ik vind het trouwens lastig om in te schatten wat nu een proffesioneel model is. Ik weet wel wat de echte instap modellen zijn en de echte proffesionele modellen maar waar die grens dan een beetje ligt, geen idee :o?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 23:15

Bij Canon zijn de instapmodellen 1000D/1100D en 450D/500D/550D/600D. Alles wat daar boven is ziet Canon niet als instapper meer. Bij Nikon zal dat denk ik D3000/D3100 en de serie erboven van D5000/D5100 zijn denk ik.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 00:02

@liedje..Vandaag heeft mijn dochter de 1000D met 18-55 IS + 55-250 IS met een lowepro slingshot tas, zonnekap, extra accu enz..gekocht bij kamera express voor een kleine €450,-
Moet je wel even voor langsgaan, praatje maken en een dealtje sluiten ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 01:25

judithh schreef:
@liedje..Vandaag heeft mijn dochter de 1000D met 18-55 IS + 55-250 IS met een lowepro slingshot tas, zonnekap, extra accu enz..gekocht bij kamera express voor een kleine €450,-
Moet je wel even voor langsgaan, praatje maken en een dealtje sluiten ;)

Pingelen is niet mijn sterkste punt (wel via marktplaats/email maar niet als ik bij iemand voor de neus sta :o )

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 18:50

liedje89 schreef:
Tja, dat hou je natuurlijk altijd als je tweedehands apperatuur koopt, vooral als het iets is wat fragiel is maar waar wel veel mee gesleept word (zoals een camera, telefoon of een laptop). Dat is natuurlijk altijd het nadeel aan tweedehands (van een particulier) iets kopen, daar ben ik me ook echt wel van bewust. Maar tegelijkertijd kan je die pech altijd hebben ik heb als ik dingen nieuw koop ook wel gehad dat het er een maand na de garantie periode mee ophield zeer frustrerend maar je doet er niets aan :\ . Een meer proffesioneel model over kopen gaat mij niet lukken tenzij ik een enorme sukkel tegen kom denk ik :P .

Je hebt natuurlijk ook tweedehands spullen die nog volop in de garantie zitten. Kwestie van goed zoeken op bijv. marktplaats ;) :+

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 19:10

HLPhoto schreef:
liedje89 schreef:

Je hebt natuurlijk ook tweedehands spullen die nog volop in de garantie zitten. Kwestie van goed zoeken op bijv. marktplaats ;) :+

Meeste garantie vervalt toch bij verkoop?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 19:31

Als je de originele aankoopbon erbij kunt krijgen.... ;)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 19:33

Dus heb ik geen garantie bij de 85mm lens die ik van Kevin heb overgekocht. Heb een bon van zijn bedrijf gekregen.

Lens doet het overigens nog steeds prima! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 19:51

Je zou in theorie garantie kunnen claimen bij Kevin als Kevin je die beloofd zou hebben :+

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 19:55

I know. }:)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 20:05

Nouks schreef:
Je zou in theorie garantie kunnen claimen bij Kevin als Kevin je die beloofd zou hebben :+
niet alleen in theorie, ik ben verantwoordelijk voor die garantie.
verder heb je recht op garantie als je de aankoop en het moment van eerste aankoop kan aantonen. Een rekeningafschrift is in principe dus ook voldoende. in het geval van mijn onderschrift gaat het echter idd om een camera incl. de originele aankoopbon.

bedrijven proberen garantie nog weleens van de hand te wijzen als iets doorverkocht is, schijnt echter niet te mogen...

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 20:33

Maar ik kan niet het moment van 1e aankoop van die 85mm aantonen... :=

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 21:12

Wel bij degene die je garantie verzorgt. Ik.