Achteraf begonnen ze met de juiste plaats te zoeken om de stal te plaatsen.
Rekening houden met waar de zon op komt en verdwijnt.
Ze begonnen de stal te bouwen en haar vader begon te meten zodat het dak zover mogelijk naar het zuiden oversteken dat de zomerzon niet in de stal kan schijnen maar wel de laagstaande winterzon. Maar hij moest het ook zo maken dat Malher in normale houding het dak niet zou raken.
Ze zouden er een tweedelige stal van maken.
Aan de ene kant zou de stal toe zijn zodat ze Malher eventueel s’avonds op stal kon zetten die wind dicht en vocht vrij zou zijn, met een betonnen ondergrond.
En aan de andere kant een open loopstal, voor de dagen dat hij dag en nacht buiten mocht blijven.
“Kan ik iets doen pap?” vroeg Gini.
“Op het moment niets, maar je kan wel nieuwe omheining maken met het schrikdraad dat ik gekocht had” zei haar vader.
“en waar ligt die?” vroeg Gini.
“ achter in de koffer” zei haar vader.
Gini deed de koffer van haar vader’s auto open en zag 4 rollen witte dikke stroomdraad liggen.
Het was zeker 8 mm breed.
Ze haalde de rollen eruit en zag ook 5 handvaten liggen om vast te maken aan het stroomdraad bij poorten enz.
Ze begon bij de straat daar maakte ze de eerste handvat vast aan het touw en haakte hem vast aan de paal.
Daarna ging ze met de rol langs de palen heen en deed deze elke keer door het oogje dat vastgemaakt was aan de paal.
Toen ze bijna gedaan had vreesde ze dat ze juist niet toe zou komen, maar met een zucht van opluchting kon ze toch het laatste stukje touw door de opening doen en een knoop maken.
Zo deed ze het met drie rollen, zodat Malher drie omheining touwen onder elkaar had en er zeker niet meer vandoor kon.
Met de Vierde rol die haar vader voor de zekerheid gekocht had deelde ze de wei in twee delen. Zodat als de ene deel “paardenmoe” was kon ze Malher in het andere deel zetten.
“Ziezo” moet ik nou nog wat doen pap?” Vroeg ze
“Nee, meid je kan niets doen, ik moet het zelf allemaal nog bekijken” zei hij.
“ok dan ga ik kijken of ik mam moet helpen hé, maar ik laat Malher even nog in de wei” zei ze.
“ja ok, maar eum hij is toch braaf hé?” vroeg haar vader
“ja hoor pap, hij zal je niet opeten als je daar bang voor bent” ze glimlachte en liep de wei uit.
Ze ging naar Binnen en vroeg aan haar ma of ze niet moest helpen, maar deze was zelf met de belastingen en allerlei belangrijke papieren bezig en gromde alleen van niet en verdiepte zich toen verder in de bergen papier.
Ze liep door naar Malher en nam hem uit de tuin.
Ze moest nu helemaal omlopen om dat ze beter niet met hem door het huis ging dacht ze lachend.
Bij de wei aangekomen was Malher heel aandachtig.
“jep dit wordt je nieuwe wei”! zei Gini tegen haar paard.
Ze nam hem mee tot in de wei en deed de bovenste en onderste sluiting toe.
Haar pap stond naar haar te kijken.
Ze liet Malher los en deze begon meteen rond te galopperen en stopte in de hoek spitste zijn oren en hief zijn staart op, als een hengst die een merrie in de verte ziet aankomen.
Daarna snuffelde hij overal wat en ging eten.
“gaan ze normaal niet liggen?” vroeg haar vader.
“nee, het is nog te nieuw, hij moet er eerst gewent aan geraken” zei ze en vertrok terug.
ze sloot alles goed af en keek nog eens of Malher echt niet weg kon.
Daarna liep ze naar huis en ging naar haar kamer.
Vanaf hier ook ze een 1/4de van de wei zien.
Opeens zag ze het hoofdstel liggen die ze van Tristan geleend had.
“Ik moet hem toch maar eens terug brengen hé” dacht ze bij haarzelf.
“en dat ga ik NU doen”.
Ze liep de trap af en ging even haar moeder inlichten wat ze van plan was en vertrok….