Het beginnende (hobby) fotografen forum

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

freedomshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 13:47

wat een superleuke foto's allemaal <3

ik heb laatst voor een van de eerste keren echte rijfoto's gemaakt (weleens een vriendin met haar paard erop gezet onder t zadel maar al wel een jaar geleden.)

hier even 2 resultaten, ben der zelf heel blij mee.
Afbeelding
Afbeelding

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 14:38

Gianti schreef:
Je kan paypal gewoon aan jw rekening koppelen :)

Dat heb ik gedaan, maar krijg nogsteeds als ik wil afrekenen bij Adobe dat ik mijn creditcard nummer moet invullen.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 15:40

freedomshet schreef:

ik heb laatst voor een van de eerste keren echte rijfoto's gemaakt (weleens een vriendin met haar paard erop gezet onder t zadel maar al wel een jaar geleden.)

[ [url=m/GHzEgY.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/HwlT5g.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heel mooi, welke camera heb jij ?

freedomshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 16:12

BloemBloem schreef:
freedomshet schreef:

[ [url=m/GHzEgY.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/HwlT5g.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heel mooi, welke camera heb jij ?

bedankt :)

ik heb de Canon Eos 2000D met de 70-200 mm f/4.0
dus kwa body niet de beste maar hij doet zen werk prima.

welmoed__

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 17:08

Ik heb net de Canon 50mm f/1.8 besteld. Lees erg goede reacties voor portret fotografie en dat is wat ik graag doe. :)

Miefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 18:11

De 50mm f/1.8 is heel fijn ja, zeker voor die prijs. Ik wil hem zelf misschien ook nog aanschaffen, voornamelijk om een wat lichtere en kleinere lens te hebben.

Ik heb zelf al best wel lang geen serieuze rijfoto's meer gemaakt, moet zeggen dat ik het wel mis want ik vind het echt ontzettend leuk!

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 20:46

Zou je met zo'n lens die ik noemde, ook rijfotos kunnen maken? Of is daar het diafragma te groot voor?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 20:51

Diafragma kan je aanpassen :) maar het bereik en niet kunnen zoomen maakt het lastiger

Kashmino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 21:34

Vandaag heb ik mijn camera maar eens losgelaten tijdens de zonsondergang, en hoewel de kwaliteit gigantisch omlaag is gegaan (heel pijnlijk om te zien..) door het uploaden ben ik er toch heel blij mee :D Natuurlijk is het niet perfect, de timing en de sluitertijd zijn bij de eerste foto ook net niet wat ik wilde, maar het was een echt uitprobeersel en ik was in mijn enthousiasme vergeten de sluitertijd omhoog te gooien :')

Afbeelding

Afbeelding

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 22:00

Ik ben nog complete leek hoor Gianti, maar ook als er geen zoom op de lens zit en er alleen maar f/1.8 op staat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 07:10

welmoed__ schreef:
Ik ben nog complete leek hoor Gianti, maar ook als er geen zoom op de lens zit en er alleen maar f/1.8 op staat?

Diafragma kun je altijd aanpassen. Meestal wel tit f/20 ofzo. De 50mm zegt het zelf al, hij kan niet zoomen. Een 18-55 of 70-300 geven zd al aan dat ze zoom hebben, 18mm tot 55mm en 70 tot 300mm. Wel zit je met crop factors enzo als je geen full frame hebt. Daardoor word het bereik, brandpuntafstand, anders.

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:45

Miefje schreef:
De 50mm f/1.8 is heel fijn ja, zeker voor die prijs. Ik wil hem zelf misschien ook nog aanschaffen, voornamelijk om een wat lichtere en kleinere lens te hebben.

Ik heb zelf al best wel lang geen serieuze rijfoto's meer gemaakt, moet zeggen dat ik het wel mis want ik vind het echt ontzettend leuk!

Zou deze lens goed zijn om bijvoorbeeld blackfoto's te maken? Of gaat hij te veel licht binnenpakken door het diafragma getal? Ik ben op zoek naar een lens om blackfoto's te maken. Met mijn 18-300mm lens is het maken van blackfoto's momenteel te doen. Maar ik stap binnenkort over op 70-200mm en met die lens vrees ik geen blackfoto's meer te kunnen maken door de afstand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:52

Valerie_91 schreef:
Miefje schreef:

Zou deze lens goed zijn om bijvoorbeeld blackfoto's te maken? Of gaat hij te veel licht binnenpakken door het diafragma getal? Ik ben op zoek naar een lens om blackfoto's te maken. Met mijn 18-300mm lens is het maken van blackfoto's momenteel te doen. Maar ik stap binnenkort over op 70-200mm en met die lens vrees ik geen blackfoto's meer te kunnen maken door de afstand.

Paarden fotografeer ik altijd met 70-300 ook blackphotos. 50 gebruik ik voor kleine dieren waar ik heel dicht bij kan komen en portretten. Heb dan ook nog de 35mm voor gebouwen en architectuur enzo. En de 18 55 gebruik ik niet meer eigenlijk.

Dus als je paarden wil doen kun je prima de 70 200 gebruiken. Ook met blackphotos. Heb je ook wat meer afstand. Zoomen kan altijd met die lens. Dat kan niet met de 50 en dan moet je echt heel dicht bij staan.

Miefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 17:23

Met de 70-200 kun je prima blackfoto's maken! Ik heb zelf van de afstand niet zo heel veel last, vind het juist fijn dat ik niet direct op het paard hoef te staan.
Afbeelding

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 08:15

Op veel stallen heb je recht tegenover de poorten de mesthopen. Die liggen vaak dicht tegen de openingen heb ik al gemerkt. Ik denk dat ik op veel stallen max 6m ruimte heb om te fotograferen. Volstaat dat met een 70-200mm lens?

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 08:36

Ik heb de 50mm 1,8 lens wel gebruikt voor blackfotos. Ging prima :) Gewoon in de deuropening van een stalgang of schuur fotograferen. Veel blackfotos worden nabewerkt, dat niet vergeten!

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 09:19

Valerie_91 schreef:
Op veel stallen heb je recht tegenover de poorten de mesthopen. Die liggen vaak dicht tegen de openingen heb ik al gemerkt. Ik denk dat ik op veel stallen max 6m ruimte heb om te fotograferen. Volstaat dat met een 70-200mm lens?

Voor mij is vaak een meter of 3 a 4 al genoeg hoor. En vanaf die afstand kun je ook nog wat inzoomen. Ik heb op stal echt max 4 meter de ruimte en dan zit ik in de sloot of in de kuil balen. Maar blackphotos met de 70 300 gaan prima. En dan kun je zonder te verplaatsen (wat voor de meeste paarden toch het prettigst is) ook inzoomen op bijv een oog ofzo.

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 09:34

Marije_1997 schreef:
Valerie_91 schreef:

Voor mij is vaak een meter of 3 a 4 al genoeg hoor. En vanaf die afstand kun je ook nog wat inzoomen. Ik heb op stal echt max 4 meter de ruimte en dan zit ik in de sloot of in de kuil balen. Maar blackphotos met de 70 300 gaan prima. En dan kun je zonder te verplaatsen (wat voor de meeste paarden toch het prettigst is) ook inzoomen op bijv een oog ofzo.

Ok super! Dankjewel voor je antwoord :)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 10:10

De 50mm f1.8 is een héérlijke lens. Ook geschikt om bijvoorbeeld de melkweg mee te fotograferen!

Afbeelding

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 13:39

Ik ben er vanochtend mee op pad geweest en foto's gemaakt. Het was erg wennen dat je geen zoom hebt en ben aardig wat keren op gaan staan en weer ergens anders gaan liggen, of ik kroop over de grond. :')
Maar zo van de camera lijken er leuke plaatjes tussen te zitten.

Merk wel dat mijn body (eigenlijk die van mijn vader) wel oud is. Sommige foto's zijn toch niet zo heel scherp als je inzoomt. Heb ik bij alle lenzen die ik tot nu toe gebruik.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 13:48

welmoed__ schreef:
Merk wel dat mijn body (eigenlijk die van mijn vader) wel oud is. Sommige foto's zijn toch niet zo heel scherp als je inzoomt. Heb ik bij alle lenzen die ik tot nu toe gebruik.

De kwaliteit van de lens bepaalt grotendeels de scherpte van de foto, meer dan de kwaliteit van de body.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 13:54

Daar heb je ook zeker gelijk in.

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 15:57

Matheno schreef:
De 50mm f1.8 is een héérlijke lens. Ook geschikt om bijvoorbeeld de melkweg mee te fotograferen!

[ [url=m/tMEIzG.jpg]Afbeelding[/url] ]

wow! <3

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 16:01

Inmiddels aan een quarantaine serie begonnen waarbij mijn huisgenoten de sjaak zijn en voor de lens moeten (let niet op de bokt-upload-kwaliteit). Ik ben benieuwd naar jullie feedback!

Afbeelding

Afbeelding

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 16:33

Aansprekende foto's! :j