[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ilovehorsesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 20:20

kan iemand me helpen?

Volgende week donderdag is er vuurwerk, en nu vroeg ik me af hoe je met een Nikon D3000 + AF-S DX 18-105mm VR lens
het beste vuurwerk kan trekken.
Welke instellingen enzo.

Bedankt !

D_Desteny

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 20:59

Sanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 21:41

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 10:23

Haaai,
Even een vraagje een schijnt een ring te bestaan voor lensje keer. Hoe heet zo'n ring?

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 10:24

Omkeerring

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 10:33

Haha als ik het lees is het zo simpel. Gister op internet gezocht maar niet onder die naam. Kon er neit op komen :P

shartjec

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 15:39

D_Desteny schreef:
Ik heb dit gevonden.
Het programma wat je net aangaf kan het inderdaad niet lezen.

mts bestanden zijn AVCHD Video bestanden. Deze worden door o.a. Sony camera's gebruikt. Die kan je openen met legio software:

CyberLink PowerDVD 9
CyberLink PowerDirector 8
Sony Picture Motion Browser (PMB)
Sony Vegas Movie Studio Platinum
Sony Vegas Pro
Ulead VideoStudio
Corel WinDVD
Grass Valley EDIUS Neo 2
VideoLAN VLC media player

Oke, harstikke bedankt, ik ga wat proberen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:46

Shartjec, klinkt een beetje als software die bijgeleverd zou moeten zijn bij je camera en/of downloadbaar zou moeten zijn op de Sony-website.

shartjec

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:58

Nouks schreef:
Shartjec, klinkt een beetje als software die bijgeleverd zou moeten zijn bij je camera en/of downloadbaar zou moeten zijn op de Sony-website.

Het is Panasonic Lumix. Maar ik heb het sony vegas nogwat programma gedownload, en dat werkt super :)!
helaas een trail maargoed.

AhvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 23:08

Ik heb de samsung WB 5500
ik wil graag een blackfoto maken,
heb het al een keer geprobeerd maar dan is zijn hoofd overbelicht
en dus heel erg licht.
hoe moet ik mijn camera instellen voor een Blackfoto ?

shartjec

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 17:58

AhvG schreef:
Ik heb de samsung WB 5500
ik wil graag een blackfoto maken,
heb het al een keer geprobeerd maar dan is zijn hoofd overbelicht
en dus heel erg licht.
hoe moet ik mijn camera instellen voor een Blackfoto ?

Dit vraag ik me ook af voor de Panasonic Lumix DMC-FZ38

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 18:05

Spotmeting op het hoofd van het paard. Als je ziet dat het hoofd alsnog overbelicht is, een belichtingsreeksje maken met iedere keer een stop (of een halve stop) verder onderbelichten. In RAW schieten kan daarbij ook helpen, daarmee kan je tot 3 stops in je belichting aanpassen (zowel naar boven als naar beneden).

shartjec

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 19:06

Ibbel schreef:
Spotmeting op het hoofd van het paard. Als je ziet dat het hoofd alsnog overbelicht is, een belichtingsreeksje maken met iedere keer een stop (of een halve stop) verder onderbelichten. In RAW schieten kan daarbij ook helpen, daarmee kan je tot 3 stops in je belichting aanpassen (zowel naar boven als naar beneden).

geld dit ook voormijn camera?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 19:07

Dat geldt voor iedere camera. Mits daar een optie tot spotmeting en RAW opzit. Heb je geen spotmeting en weet je al dat je overbelicht, maak dan een belichtingsreeks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:00

Met logisch nadenken kom je (zonder spotmeting) ook een heel eind :D

Allereerst, weet wat je meet. Meet je de gemiddelde hoeveelheid licht over je gehele beeld of maar een deel van de foto? Dat is belangrijk om te weten om eventuele compensatie te kunnen toepassen in de belichting.

Verder: de achtergrond dient zwart te zijn. Zwart is een donkere kleur, dus om zwart echt zwart te laten zijn (camera's maken uit zichzelf graag alles "gemiddeld"; dus grijs) zul je moeten onderbelichten (er vanuitgaande dat je de achtergrond meet). Meet je het gemiddelde over het hele beeld, houd hier dus rekening mee.

Meet je uitsluitend het paard, dan is de kleur van het paard van groot belang. Ook hier zal een camera vaak "gemiddeld" willen belichten. Bij een donkerbruin paard is "gemiddeld" al snel veel te licht (dat compenseer je door te onderbelichten), bij een wit paard is "gemiddeld" juist te donker (dus zul je moeten overbelichten). Haflingers e.d. en grijze schimmels meten relatief gemakkelijk (zijn redelijk gemiddeld qua "helderheid").

Neem dat mee in je belichting (en het kiezen van de compensatie) en 't komt vast goed :j

LovePluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 23:25

Ik houd erg van het fotograferen van dieren.
Mijn huisdieren zijn dan ook vaak de klos. Maar mijn hond, genaamd Diesel, krijg ik echt NIET op de foto.
Hij is ontzettend bang voor de camera. Als hij alleen maar het koortje ziet is hij al weer weggedoken.

Hebben jullie misschien een manier hoe ik hem wel kan fotograferen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 08:27

Dat is geen foto-tip meer, maar een omgaan van huisdierentip :+
Probeer het eens met z'n tweeën: één persoon om de hond te poseren (desnoods eerst aan de lijn, zodat-ie weet dat het niet eng is) en jij om te fotograferen.
Als het kan, zet dan het geluid van je camera uit - sommige camera's hebben die optie, maken een piepgeluid of ouderwets sluitergeluid en dat kan je ook uitzetten. Misschien doet die piep 'm zeer aan z'n oren en smeert-ie 'm daarom steeds. Iets moet hem een onaangename ervaring hebben gegeven, 'zo maar' bang voor een camera bestaat niet, er moet iets gebeurd zijn.

blond_queen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 17:36

Probeer eerst eens iemand met je hond samen te laten poseren.
Als hij in zn eentje voor de camera staat word hij gewoon nerveus en weet ie niet wat hij moet doen.
Ook lekker veel snoepjes geven of laat iemand met hem spelen en maak daar foto's van.
Gewoon zodat hij zich op zijn gemak gaat voelen. :)

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 23:59

Hallo,
Ik heb een vraagje; kan je bij de Nikon D3000 het "klik" geluid wat de camera maakt als je foto's maakt uit zetten?!
Zo ja, hoe ?!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 08:58

Nee, je kunt wel de spiegel opklappen (denk ik, ik heb zelf een Canon maar het kan met de meeste spiegelreflexen) om trilling (en geluid) te voorkomen, maar helemaal stil zal-ie niet worden, vermoed ik. Spiegel opklappen moet je voor iedere opname opnieuw doen, en het betekent ook dat je dan geen zoekerbeeld hebt.
Compactcamera's hebben vaak een kunstmatig 'klik' geluid (wat dan dus die opklappende spiegel moet nabootsen), of een piepsignaal, dát kan je wel vaak uitzetten.

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 09:05

Ohja. Ik weet wat je bedoeld met die spiegel, maar gaat de kwaliteit van de foto's daar ook van achteruit? Of gebeurd er verder niks?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 09:41

Gebeurt verder niets met je foto's. De enige rol van die spiegel is dat-ie precies het beeld dat op je lens valt doorgeeft aan je zoeker. Zodat je exact ziet wat je beeld/foto is/wordt. De spiegel klapt op (in een 'reflex', vandaar de naam) zodra je afdrukt en de sluiter opengaat, waarna het licht via de lens rechtstreeks op je film (of tegenwoordig je sensor) valt (ipv op de spiegel). Op het moment dat je handmatig van te voren je spiegel opklapt wordt er géén licht/beeld meer afgebogen naar je zoeker (die is dus zwart) maar valt er ook nog geen licht op je sensor (want je drukt nog niet af, en je sluiter blijft dicht).
Vóór de spiegelreflex had je een zoeker min of meer naast je lens, en was wat je zag nooit helemaal precies wat je foto werd. Daar is die spiegelreflexcamera voor bedacht.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:48

Als ik m'n foto's van m'n camera af haal doe ik dat nooit via het bijgeleverde programma, maar altijd knippen/plakken uit de folder. De foto's worden dan alleen niet gedraaid (in het geval van portrait genomen). Weet iemand hoe ik al die foto's makkelijk automatisch kan draaien zonder dat er verder iets met de foto gebeurd?

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:35

Hallo, ik heb misschien een hele simpele vraag.. Als ik fotografeer heb ik regelmatig deze fotos, niet mooi scherp.. Beetje blokkerig.. Hoe maak ik dit mooi? Terwijl ik de zelfontspanner ed gewoon gebruik ..
Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:44

Zelfontspanner? Waarom zou je die gebruiken bij dit soort foto's?

Zo te zien is de foto bij een te lange sluitertijd genomen. Bij autoraces zou ik zeker voor 1/1000 tot 1/2000 gaan, óf juist een langere sluitertijd nemen (bv 1/200) maar dan de camera 'meetrekken' (panning) om juist de snelheid meer tot uitdrukking te laten komen.