[INFO] Welke camera moet ik kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xDramaQueen

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 20:19

xSiep schreef:
xDramaQueen schreef:
ik had t niet over jou... dus hou maar ff lekker je mond misschien?
er zegt er hier 1 boven die sport foto's wil maken met een spiegelreflex, als je beetje verstand hebt, zou je moeten weten dat dat met elke spiegelreflex lukt, en zelfs met veel compact.

Zet er dan even bij tegen wie je het hebt, wel zo makkelijk.. Bloos

Mjah ik weet niet maar vond de reactie van de 400d veel later als ik daarop had gereageerd had ik t wel gekwoot Ja

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 20:51

Moderatoropmerking:
Ik geloof dat dit best een fijn vredelievend topicje was. Mag dat niet zo blijven? Lachen

Kom aan zeg; volgens mij heeft niemand hier iets misdaan. Het is inderdaad handig wanneer iemand met vragen vast een beetje leest, om wat voorkennis op te doen, maar volgens mij geen verplichte zaak. Verder ben je daarbij ook niet verplicht om te reageren op een vraag, als je dat niet wilt. Dat scheelt dan ook weer aanvallende opmerkingen over 'ff je mond dicht houden misschien'. Ja? Knipoog
Rustig aan dames Lachen

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 22:19

Jannekee schreef:
sunny_90 schreef:
Hier een vraag aan iedereen die zowel met een digitale (compacte) camera & een spiegelreflex heeft gefotografeerd :
Ik heb geen idee of deze vraag al eerder is gesteld, laat het maar even weten als dat zo is Knipoog

Wat vinden jullie de grootste verschillen tussen een spiegelreflex en een digitale (compacte) camera?
Wat zijn voor jullie de grootse voor- en nadelen? Lachen

Ben ik ook wel benieuwd naar Lachen

De betere compactcamera's, ook wel prosumers genoemd, komen steeds dichter bij de mogelijkheden van de DSLR. Toch blijven er verschillen over, niet zozeer omdat het een een compact is, maar puur omdat de fabrikanten er niet meer in willen stoppen, op 1 na. De ene uitzondering betreft de duurste compact, nl. de Sony Dsc R1. Dat is nl de enige compact met een sensor die net zo groot is als die van een DSLR nl. 14,4x21,5.
Dat is dus voor alle andere compactcamera's de grote achterstand tov de Dslr.
Bovendien is het een nadeel dat de sensor steeds aan moet zijn om een zoekerbeeld te hebben. Bij de Dslr kijk je dmv spiegels door het objectief en dan zie je een natuurlijker beeld. Wel zijn er inmiddels een aantal Dslr's die een speciale sensor extra hebben om ook een LCD schermpje te voeden. Gevolg van dat steeds aanstaan is dat er meer ruis op de foto komt.
En natuurlijk kun je bij een Dslr objectieven wisselen en precies aanpassen aan je eigen behoefte. Voordeel van de compact is dan weer dat er een behoorlijk zoomobjectief voor te maken is. Dit kan juist doordat de compact een kleine sensor heeft. Dan kun je volstaan met een kleiner brandpunt en dus wordt het hele ontwerp kleiner en dus ook goedkoper. Als je voor ee Dslr een zoom objectief met dezelfde kwaliteit hebben als bv. de Leica Elmarit die op de Panasonic zit, ben je al gauw een 40.000 a 50.000 kwijt. Dus die bouwen ze dan ook niet.
Kortom de voordelen van de Dslr tov de compact zijn :
- Optisch zoekerbeeld
- Verwisselbare objectieven
- Een sensor die maar even aan staat.
- De grotere sensor
- Beter resultaat bij slecht licht
- Groter aantal pixels mogelijk
Voordelen van de compact tov. de Dslr
- Klein en compact
- Groot zoomobjectief

Over dat laatste voordeel van de Dslr nog even het volgende. Als we de Panasonic als voorbeeld nemen, de FZ18 heeft een sensor van 5.760 x 4.290 mm. Als je nu weet dat het maken van een objectief met een resolutie van 100 lp/mm erg moeilijk is en al helemaal bij een zoomobjectief. Dan heb je daar 2 pixels per lijnenpaar nodig opm dat vast te leggen. Dus worden dat bij de FZ19 5,76x200= 1152, 4,29x200=858. Dat betekend dus dat je aan een sensor van 1152x858=988416 voldoende hebt om het maximale uit dat objectief te halen. Nu zal meer pixels wel enigzins aan de beeldkwaliteit ten goede komen, maar als je ziet dat diezelfde FZ18 8.000.000 pixels heeft, kun je wel nagaan dat hij een hoop pixels voor niets heeft. Scherper dan het objectief kan krijg je niet door meer pixels.
Juist op dat punt scoren de Dslr beter, vooral als je dan ook nog eens een 'Full-Frame' sensor hebt zoals Canon al jaren gebruikt voor zij topcamera's en sinds kort ook Nikon met zijn D3.

sunny_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 23:10

Wow Kokomo, dat is nog eens een uitgebreid en duidelijk antwoord! Ja Ik snap wat je bedoelt.
Bedankt, daar heb ik zeker iets aan! Knipoog
Heb je toevallig zelf ook met zowel een compacte als een spiegelreflex gefotografeerd? Zo ja, waar zou jij dan (als je nu één van beide zou moeten kopen) voor kiezen? Lachen

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 00:39

sunny_90 schreef:
Wow Kokomo, dat is nog eens een uitgebreid en duidelijk antwoord! Ja Ik snap wat je bedoelt.
Bedankt, daar heb ik zeker iets aan! Knipoog
Heb je toevallig zelf ook met zowel een compacte als een spiegelreflex gefotografeerd? Zo ja, waar zou jij dan (als je nu één van beide zou moeten kopen) voor kiezen? Lachen

Ik fotografeer al vanaf 1967 met een spiegelreflex en daarnaast middenformaat en groter. Ik heb nu een cropfactor dslr, maar denk erover toch een fullframe te nemen. Dus compact, is voor mij te beperkend, maar daarvoor is het ook mijn vak.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 17:47

Misschien iemand hier die ook verstand heeft van eos 400D a combi een canon selphy?

zo'n zakprintertje dus...

ik heb het pas geleden iemand op schiphol zien dragen...usb kabel zat gewoon aan toestel en aan printer en kon gelijk je gemaakte foto printen
is dat die selphy's die ik op kieskeurig kan vinden?
zoja welke is dan goed en geschikt voor de 400 D?
en zoniet ....welke printer is dat dan wel?

ik hoop dat iemand hier het antwoord weet voordat ik moeilijk ga lopen doen in de winkel Clown

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 17:51

wat zijn jullie ervaringen met cameras van KODAK?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 18:10

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:09

Zit al een poosje te twijfelen of ik de Canon Eos 400d nou ga kopen of niet.. maar nu zag ik een digitale camera staan voor véel minder geld maar óok met 10.1 megapixels.. maar nu mijn vraag is de kwaliteit van de foto's hetzelfde? dus kun je met deze camera net zulke mooie foto's maken? weet het merk niet meer precies maar met zoveel megapixels zou dat toch moeten kunnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:12

Mooie foto's maken hangt niet alleen af van het aantal megapixels, megapixels zijn alleen belangrijk voor uitvergroten. Het hangt er vanaf wat je precies allemaal in kunt stellen (diafragma, ISO, sluitertijd ed..). Lachen

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:14

bedankt voor je reactie Lachen, ik heb dus net uit alle macht gezocht naar dat foldertje waar hij in stond.. maar die zit waarschijnlijk al bij het oud papier Boos! nouja, ik hou het in de gaten en ik zal eens even op internet kijken Knipoog misschien dat ik hier nog wel even plaats wat de verschillen e.d. zijn Knipoog

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:16

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:17

Ik zie alleen productvergelijker staan, dus volgens mij werkt de link niet. Knipoog

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:18

haha oke nou ik zal proberen of ik de tekst hierop kan krijgen Tong uitsteken

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:19

Canon EOS 400D 18-55 kit incl. gratis originele Canon tas
€ 999,00
€ 639,00

Kodak Easyshare Z1275 - Grijs
€ 209,95
€ 174,95

Samsung Digimax S1050 - Zilver
€ 279,95
€ 214,95

Levertijd: 3-4 werkdagen 2-3 werkdagen 5-10 werkdagen
Merk/Aanbieder: Canon Kodak Samsung
Kleur: Zwart Grijs Zilver
Camera type: - Compact Compact
Beeldpunten: 10.1 megapixel 12.1 megapixel 10.2 megapixel
Optische zoom: - 5x 5x
Digitale zoom: - 5x 5x
Gecombineerde zoom: - 25x 25x
Type opslag: CompactFlash, Microdrive SecureDigital, MultiMediaCard, SecureDigital High Capacity Intern geheugen, MultiMediaCard, SDHC
Maximale resolutie: 3888 x 2592 pixels 4000 × 3000 pixels 3648 x 2736 pixels
Lens: 18 - 55 mm. 35 - 175 mm. 38 - 190 mm.
Diafragma: - F 2.8 - F 5,1 -
ISO instelling: - ISO 64, 100, 200, 400, 800, 1600, 3200 Auto, 80,100, 200, 400, 800, 1600
Scherpstellen: TTL-CT-SIT met CMOS - Automatisch
Opnamestanden: - - portret, macro, avondopname, landschap, vuurwerk, sneeuw, strand, kinderen en huisdieren
Zelfontspanner: 10 sec. 2, 10 sec -
Maximale videoresolutie: - 640 x 480 pixels 800 X 600 pixels
Geluidsopname: - Ja Ja
Video-opname: - Ja Ja
Sluitertijd range: 30 - 1/4000 sec. 1/2 - 1/2000 sec. 16 - 1/2000 sec.
Lichtmeting: TTL bij volle lensopening met 35-zone SPC - meerveldsmeting, spotmeting
Witbalans functie: AWB, Daglicht, Schaduw, Bewolkt, Gloeilamp, wit TL-licht, Flitser, Custom, Kleurtemperatuurinstelling. Wittbalanscompensatie: 1. Blauw/Amber +/-9 2.Magenta/Groen +/- 9 Automatisch, daglicht, kunstlicht, tl-licht, open schaduw -
Flitserinstellingen: Automatisch, Handmatig in-/uitschakelen flitser, Rode-ogen-reductie, HotShoe Automatisch, rode-ogenreductie, altijd flitser, uit auto, anti rode-ogen, invulflits, slow sync, uit
LCD-schermafmeting: 2.5 inch 2.5 Inch 3.0 inch
Batterij type: Li-Ion Ni-Mh -
Batterij formaat: NB-2LH, CR2016 2x AA -
Interface met PC: USB 2.0 USB USB 2.0
Verbinding: USB, Video-Out USB 2.0 USB, Video-Out
Bijgeleverde software: ZoomBrowser EX / ImageBrowser, PhotoStitch, EOS Utility (inc. Remote Capture for Windows 2000 / XP and Mac, behalve Intel Mac met OS 10.4.4-10.4.6) , TWAIN (Windows 98 / 2000), WIA (Windows Me), Digital Photo Professional (Windows 2000 / XP and Mac) KODAK EASYSHARE-software -
Taalinstellingen: Engels, Duits, Frans, Nederlands, Deens, Fins, Italiaans, Noors, Zweeds, Spaans, Russisch, Vereenvoudigd Chinees, Koreaans en Japans - -
Beeldzoeker: Spiegelreflex LCD LCD
Gewicht: 510 gram 161 gram 204 gram
Afmeting: 126.5 x 94.2 x 65 mm. 89.5 x 64.5 x 31.6 mm. 64 x 105 x 26 mm.
Garantie: 1 jaar Nederlandse fabrieksgarantie 1 jaar Nederlandse faabrieksgarantie 1 jaar Nederlandse fabrieksgarantie
In de doos: - KODAK EASYSHARE Z1275 zoom digitale camera, KODAK-oxy-alkalinebatterijen AA voor digitale camera's, USB-kabel, Polsriem, Handleiding Aan de slag en KODAK EASYSHARE-software, Speciaal inzetstuk voor optionele KODAK EASYSHARE-camerastations en -printerstations -
Batterij: Li-Ion Ni-Mh

Het is een beetje zoek en puzzel werk maar de 1e is de canon en de 2e kodak en de 3e samsung Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:21

Ik zie 1 lap tekst, welk stuk tekst hoort bij welke camera? Clown

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:23

nou je ziet bij levertijd staan 3-4 werkdagen 2-3 werkdagen 5-10 werkdagen de eerste is van de canon, de tweede van de kodak en de derde van de samsung Clown en zo gaat het ook bij de rest.. daarom zei ik al puzzelwerk

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:24

ga anders even naar bol.com en vergelijk de canon eos 400d met de Kodak Easyshare Z1275 - Grijs en de Samsung Digimax S1050 - Zilver (allemaal te vinden onder 10 miljoen megapixels of meer!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:30

Maar ik vind een Canon en een Kodak vergelijken normaal al niet rieel.
En in dit geval een spiegelreflex en een compact helemaal niet...

Met een DSLR heb je veel mogelijkheden, maar idd een stuk meer kosten.
Terwijl als je een goede compact/superzoom camera koopt, je ook supermooie plaatjes kan schieten.
In mijn onderschrift staan foto's nog met mijn oude Olympus genomen. Heeft 'maar' 4 mpixel, maar eigenlijk is dat al voldoende.

Ik heb nu net een week de Canon Eos400D. En die kan hele mooie foto's geven, maar dat gaat niet altijd vanzelf.Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:32

Zulke camera's kun je gewoon niet met elkaar vergelijken, de Canon is een spiegelreflex met een minimumprijs van 600 euro, waar je ongelofelijk veel mogelijkheden mee hebt, je kunt vreselijk veel handmatig instellen en verschillende lensen opzetten. Zo'n camera kun je niet vergelijken met een simpele compactcamera van ongeveer 200 euro. Knipoog Hoewel ik wel vind dat de laatste tijd iedereen maar gewoon een spiegelreflex koopt, en dan alleen maar in de automatische stand fotograferen. Dan kun je net zo goed een goede compactcamera kopen voor een stuk minder geld. Knipoog Daar kun je ook heel wat moois uitkrijgen. Lachen

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:47

oké nou in ieder geval bedankt Lachen

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:50

Overigens heb ik op een soort van vergelijkbaar twijfelpunt gestaan hoor.
Of de Olympus SP560uz. Een camera met 18x optische zoom en beeldstabilisatie.
Of een spiegelreflex. Omdat die net nog wat meer mogelijkheden heeft in de toekomst.
Maar als je een goede compactcamera koopt kun je prachtige plaatjes schieten. Ja

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:59

Dag dames (en heer Lachen ),

Zoals zovelen die in dit topic komen binnenvallen ben ik op zoek naar een spiegelreflex camera. Ik heb jullie relaas over de slechte kwaliteit van de Nikon D40 gelezen, maar wat vinden jullie van de D40x?

(Ik twijfel (enorm) tussen de EOS 400d, de Nikon D40x en de Pentax K10D, maar ga volgende week bij Konijnenberg die dingen eens in handen houden en vergelijken)

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:35

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:52

Ik heb vandaag een olympus 790SW gekocht.
Ik denk dat ik hier wel veel plezier van ga krijgen!.
Hier mensen die die hebben?