[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 09:48

Esgaroth schreef:
Hoi! Mag ik een vraag stellen over sluitertijd?
Ik heb gisteren de test gedaan met de stromende waterkraan: eerst 1 seconde sluitertijd, dan 10 seconde sluitertijd (ik interpreteer sluitertijd overigens als: houd het knopje half ingedrukt, dit 10 seconden lang en maak dan de foto. Of heb ik het dan mis?). Ik zag totaal geen verschil op de foto zelf!
Doe ik het niet goed?

Sluitertijd is iets op de camera zelf en moet je instellen, die van jou is gewoon 10 seconden aan het scherp stellen terwijl 2 sec. hetzelfde is dus het is niet gek.

Axel_Clauw

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 11:59

@ esgaroth
Als je de knop half indrukt ben je inderdaad aan het scherpstellen, dit heeft niets met de sluitertijd te maken.
Wat voor camera heb je? Dan kan iemand vast laten laten zien waar je je sluitertijd in moet stellen.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 12:19

ikkuh15 schreef:
Courses zou je mij die linken ook willen doorsturen? Heel erg bedankt!

Mij ook als het gaat. Loop momenteel een beetje vast met mijn spiegelreflex.
Dank je!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 17:39

Tja Courses en AngelofLove, jullie zijn beide te laat met het verkopen... had hem met alle liefde van 1 van jullie over willen nemen.

Courses, wil jij die link ook naar mij sturen?

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 18:25

Of gewoon in het topic zetten, lijkt mij het handigst haha.

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 18:29

hoi,
kzit te denken om een spiegelreflex camera te kopen alleen aangezien ik nog geen enkele ervaring heb qua wat een goede camera is
en wat niet, zou ik graag wat vragen willen stellen :O

* welke camera zou je me kunnen aanraden of welk merk?
* hoeveel geld zou ik voor een goede camera kwijt zijn?
* waar moet ik opletten als ik zo'n camera wil kopen
* zijn er eventuele slechte ervaringen , dus camera die ik absoluut niet moet kopen?
* evt. overige informatie

alvast bedankt :)

xx

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 18:44

Stal_Fiore schreef:
Tja Courses en AngelofLove, jullie zijn beide te laat met het verkopen... had hem met alle liefde van 1 van jullie over willen nemen.

Courses, wil jij die link ook naar mij sturen?

Genoeg interesse voor dat objectief hoor, die van mij wordt morgenmiddag opgehaald als het goed is :-) Dus verwacht dat Courses hem ook wel vlot verkoopt!

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 18:54

Axel_Clauw schreef:
@ esgaroth
Als je de knop half indrukt ben je inderdaad aan het scherpstellen, dit heeft niets met de sluitertijd te maken.
Wat voor camera heb je? Dan kan iemand vast laten laten zien waar je je sluitertijd in moet stellen.

Hahaha echt? Dan heb ik het altijd al verkeerd geintepreteerd }:0
Ik heb een Nikon Coolpix P500 (sinds vorige week :D )

Geen wonder dan dat ik geen verschil zag!

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 19:00

Hihi t had mijn gedachte kunnen zijn hoor :+ .
Ik heb geen Nikon, dus kan je niet vertellen waar je het wel instellen kan. Heb je toevallig de gebruiksaanwijzing? Daar zou het in moeten staan.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 19:46

Yvonne_V schreef:
hoi,
kzit te denken om een spiegelreflex camera te kopen alleen aangezien ik nog geen enkele ervaring heb qua wat een goede camera is
en wat niet, zou ik graag wat vragen willen stellen :O

* welke camera zou je me kunnen aanraden of welk merk?
* hoeveel geld zou ik voor een goede camera kwijt zijn?
* waar moet ik opletten als ik zo'n camera wil kopen
* zijn er eventuele slechte ervaringen , dus camera die ik absoluut niet moet kopen?
* evt. overige informatie

alvast bedankt :)

xx

Er is genoeg te vinden in dit topic. Om heeeeeeeeel lang verhaal kort te maken hebben Canon en Nikon allebei een mooi instapmodel. Wil je toch het lange verhaal lezen dan kun je het beste dit topic helemaal doorlezen. Daar zijn al je al je vragen beantwoord. :+

De Canon 1100D en Nikon D3100. Zijn prima camera's om mee te beginnen en die heb je al voor 450 euro. Als je ook paarden wil fotograferen heb je er ook nog een telezoom bij nodig. Daar ben je ook ongeveer 200 a 300 euro voor kwijt. Die telezoom kun je altijd later nog kopen.

Oftewel. Wat is je ervaring? Wat is je budget? Wat wil je er mee doen?

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 20:52

Mijn ervaring is 0,0 enige ervaring is met mobiel en een hele oude canon digitaal van 5 mp en wegwerp camera mijn budget is denk ik vrij laag liefst onder de 500 aangezien ik ook maar een arme student ben Haha. Wat ik er mee wil doen eh onderandere paarden katten bloemen fotograferen en gewoon mee slepen naar dagtrips en vakantie om daar hopelijk mooie foto te make. Op NIKON was mijn oog al gevallen vanwege de reclame en alles en het leek mij een goed toestel :O maar goed ik heb er geen verstand van en daarom ben ik blij met jou advies

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:03

Beide instapmodellen van Canon en Nikon zijn echt prima hoor. Je kunt starten met body+kitlens en er beetje handig mee worden terwijl je gaat sparen voor een telezoom. Hou er ook rekening mee dat je ook geheugenkaartje nodig hebt en tasje ook wel fijn is. Dan zit je zonder die telezoom al gauw op 500 euro. Helaas is fotografie een dure hobby. :(

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:05

Ok dankje maar als je ook eenmaal alles hebt is het niet zo duur meer

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:12

Dat is waar. Dan kun je helemaal los. Tenzij je daarna de hobby uit de hand laat lopen. :=

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:14

Yvonne_V schreef:

Als je echt geen ervaring hebt en je hem ook graag mee op vakantie enzo wilt nemen zou ik niet voor een SLR gaan. Je hebt eigenlijk alleen voordeel aan een SLR als je hem handmatig kan instellen, en de nadelen zijn vrij groot voor een pure hobbyist: het is een groot en zwaar ding, neemt erg veel ruimte in en ze zijn gevoelig voor stof en stoten. Daarnaast zit je natuurlijk met het wisselen van de lenzen wat soms erg onhandig uitkomt. Het kan zijn dat je dit allemaal al weet en toch erg graag een SLR wilt, maar anders zou ik je aanraden naar een bridge camera te kijken, dat is een camera die groter en beter is dan een compact maar kleiner en steviger dan een SLR. Daarnaast heb je hele mooie superzooms waarmee je veel kunt zoomen zonder dat je lenzen hoeft te verwisselen. En je bent goedkoper uit natuurlijk!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:18

Killyenn schreef:
Yvonne_V schreef:

Als je echt geen ervaring hebt en je hem ook graag mee op vakantie enzo wilt nemen zou ik niet voor een SLR gaan. Je hebt eigenlijk alleen voordeel aan een SLR als je hem handmatig kan instellen, en de nadelen zijn vrij groot voor een pure hobbyist: het is een groot en zwaar ding, neemt erg veel ruimte in en ze zijn gevoelig voor stof en stoten. Daarnaast zit je natuurlijk met het wisselen van de lenzen wat soms erg onhandig uitkomt. Het kan zijn dat je dit allemaal al weet en toch erg graag een SLR wilt, maar anders zou ik je aanraden naar een bridge camera te kijken, dat is een camera die groter en beter is dan een compact maar kleiner en steviger dan een SLR. Daarnaast heb je hele mooie superzooms waarmee je veel kunt zoomen zonder dat je lenzen hoeft te verwisselen. En je bent goedkoper uit natuurlijk!

Mee eens. :) Alleen is paardjes fotograferen toch een stuk praktischer met een DSLR dan met een gewone camera. :=

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:47

Killyenn schreef:
Yvonne_V schreef:

Ja en nee. Ik ben het in zoverre met je eens dat een spiegelreflex een bewuste keuze moet zijn. Het is belangrijk dat de nieuwe onervaren koper NIET denkt dat je met een DSLR automatisch de prachtigste foto's gaat maken. Veel belangrijker dan de keuze van de camera is m.i. dat de koper ervan bereid moet zijn om tijd in zichzelf te gaan investeren, om kennis op te doen. Fotograferen is een geweldige hobby, maar wel eentje waarbij het niet vanzelf gaat, je moet goed weten wáár je mee bezig bent om mooie resultaten te behalen. Behalve geld voor je starterset moet je dus bereid zijn er een hoop leertijd in te steken. Dit moet je willen en leuk vinden. Als je het niet leuk vind om je er verder in te verdiepen en niet de intentie hebt om te leren hoe een camera en fotograferen nou eigenlijk werkt en handmatig leert instellen, dan ben ik het helemaal met bovenstaande eens en kan je beter voor een compactcamera of tussenmodel kiezen, in dat geval brengt een DSLR namelijk alleen maar nadelen met zich mee.

Echter vind je het leuk om te leren hoe en wat, en besef je dat je dat niet in twee uurtjes doet, maar dat het een leerproces van uiteindelijk zelfs jaren is (en heus je kan best eerder al leuke plaatjes schieten hoor, maar je blijft wel bijleren) en je bent dan nog steeds enthousiast, zou ik zekerweten wél voor een spiegelreflexcamera gaan :)

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:02

Dank voor info na wat overleg met de baas in huis (mama) hebben we het zo bedacht van eerst ff aanprutsen met de oude canon van ons en als je dan niet te vrede bent en het nog steeds leuk vind koop ik er eentje omdat het eigenlijk nog best veel geld is... Nou kan het miss zijn dat ik het fout heb maar volgens mij is onze canon waardeloos najah kan zeer weinig geloof dat mijn telefoon meer opties heeft qua kloten met de camera. Zal morgen wel is kijken welke dat is

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:06

Aangezien ik al niet meer kan wijzigen wij hebben nu een canon powershot a530 en heb het idee dat zelfs me telefoon betere fotos maakt denk dus dat et m toch word

LindaLinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 20:03

Vandaag m'n camera voor het eerst echt getest.. Mee genomen naar de paarden en gespeelt met m'n iso, sluitertijd en diafragma.. Nu wil alleen het feit dat ik geen SD kaart lezer heb en ook geen kabeltje dus kan ik m'n foto's niet op de pc krijgen. Een beetje jammer. Mijn vraag is eigenlijk dus; hoe doen jullie dit? Met een lezer voor je SD kaart of hebben jullie een kabeltje? (ik heb een nikon D3100)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 20:06

Zit er geen USB-kabel bijgeleverd bij je camera? Zou wel moeten... Heb je ook geen USB-kabel bij andere apparatuur (een compactcamera, mp3-speler, weet ik veel)? Opties zijn inderdaad een kaartlezer en een USB-kabel. De laatste is al voor een paar euro te koop, de eerste vind ik persoonlijk prettiger.

Edit: even nagezocht en een USB-kabel wordt bij de D3100 idd niet meegeleverd. Best suf zeg.

LindaLinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 20:14

Nee hij wordt niet meegeleverd staat ook in het boekje.. Maar is mij in de winkel niet verteld, anders had ik er wel gelijk iets bijgekocht.. De USB kabel die ik moet hebben zit niet bij m'n compact camera en heb net wat zitten zoeken gaat me ongeveer 30 euro kosten... Beetje een tegenvaller maja zal toch m'n foto's op de pc moeten krijgen.. vd week eens even in de stad vragen...

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 20:15

Lekker stom zeg!

De meeste cardreaders zijn niet zo duur meer hoor...

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 20:18

Ik dacht dat het gewoon een standaard mini-USB kabeltje is. Eigenlijk heb je tegenwoordig maar 2 standaarden. mini-USB voor bijna alle USB apparaten en micro-USB begint beetje de standaard te worden bij mobiele telefoons.