[INFO] Welke camera moet ik kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loesss

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 19:47

Voor kerst krijg ik de Olympus Mju 830. Super mooi dingetje!

Ik vraag me alleen af waarvandaan jullie je GB kaartjes halen voor een goedkope prijs?

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 20:50

Afbeelding

Met m'n fuji finepix 5600 Pling

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 13:01

Wat is jullie ervaring wbt de lenzen van TAMRON of SIGMA?

Ik heb een Canon eos 400D, en wil er graag een lens bijkopen het liefst de 28-200mm of 28-300mm maar die zijn behoorlijk prijzig bij Canon, wellicht is een Sigma of Tamron een goede keus?

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 13:12

cissie schreef:
Wat is jullie ervaring wbt de lenzen van TAMRON of SIGMA?

Ik heb een Canon eos 400D, en wil er graag een lens bijkopen het liefst de 28-200mm of 28-300mm maar die zijn behoorlijk prijzig bij Canon, wellicht is een Sigma of Tamron een goede keus?

Denk dat je de vraag beter hier kan stellen in het objectieven topic Lachen Lachen
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=68&t=659630&start=0&st=0&sk=t&sd=a

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 13:17

@Maysie: bedankt! Knipoog

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 13:25

Hoe groot zijn de foto's ongeveer die met een 400D gemaakt worden?

Met andere woorden, hoeveel foto's kun je ongeveer maken met een kaartje van 1, 2, 4 etc gig? of met nog andere woorden. Wat voor kaartje heb je eignelijk toch wel nodig om een leuke dag foto's te maken.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 13:51

Shiloh schreef:

Met andere woorden, hoeveel foto's kun je ongeveer maken met een kaartje van 1, 2, 4 etc gig? of met nog andere woorden. Wat voor kaartje heb je eignelijk toch wel nodig om een leuke dag foto's te maken.

Ik heb een kaartje van 1GB, daar passen ongeveer 250 foto's op in de hoogste kwaliteit jpeg.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 14:04

Wij hebben een 4 GB kaartje op de hoogste kwaliteit kun je dan ruim 800 fotos maken!
op minder kwaliteit echt mega veel!!!

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:47

de canon 350D is nu in Utrecht 388 eurie, wou dat ik t in me achterzak had *zucht* maar moet eerst nieuwe computer.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:26

Konica Minolta DiMAGE Z5

heeft iemand deze camera.. zo ja? Kun je er goede sport foto's mee maken.. portret foto's, of macro stand foto's?
Als je 1 keer klikt.. neem ie dan gelijk een foto.. of doet hij daar wat langer over???

Cartouchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:34

Hallo, heeft er iemand ervaring met de Kodak v1003?
review: http://www.portablegear.nl/reviews/Kodak_V1003.htm
Als iemand hier verdere info over heeft, hoor ik dat graag. Ik zie in de kodak v1003 meer een gezelligheids camera, waar hij bij ons uiteidelijk ook voor bedoelt is. Gewoon een foto'tje op z'n tijd. Het probleem bij mij is, of hij wel snel genoeg reageert Daarmee bedoel ik dus, dat als je klikt dat de foto niet 2 sekonde later wordt genomen. Dat vind ik altijd erg vervelend.

Als iemand ervaring of verdere info over deze camera heeft, hoor ik dat graag via deze topic of door een berichtje Lachen
Alvast bedankt, Cartouchje

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 00:42

hoi, een paar pagina's geleden heb ik gevraagd over een camera voor de opleiding die ik ga doen,

Ik ga binnenkort een basisopleiding vakfotograaf doen, ik moet dan een spiegelreflex camera hebben met instelbare sluitertijd en diafragma.
deze opleiding ga ik doen, als deze me bevalt wil ik doorstromen naar de Vakopleiding. (die staat bij opleidingen>MBO)
Ik denk dat ik digitaal wil, budget.. niet duur Huilen van het lachen opleiding kost ook wat,

ik kreeg toen dit advies:

yvonnepuntnl schreef:
Ik ben zelf heel erg tevreden over mijn K10D van Pentax. Net even wat meer body dan de 400D, en heeft daarnaast ook nog beeldstabilisatie en een antistoffuctie. Verder is de bediening met de instelwieletjes superhandig.

Kokomo schreef:
Op dit moment is de Canon 400D de beste keus. Alle mogelijkheden die een dslr moet bezitten en op dit moment de beste prijs/kwaliteisverhouding. Van Canon krijg je ook nog eens 70 euro terug.

nou keek ik is op de site, en daar staat ook 'gewenste aparatuur'
Beide camera's staan erbij, de K10D van pentax maar staat bij geavanceerde modellen, de canon 400D staat bij de eenvoudige modellen.

nu denk ik natuurlijk dan kies ik toch voor de eenvoudigere, maar omdat ik de opleiding ga doen weet ik niet of ik dan net zo goed de geavanceerde kan nemen Vork

Dit is overigens de 'lijst' met gewenste apparatuur.

en als ik dan al die lenzen etc. zie schrik ik me rot *LOL*
ik ga binnenkort langs bij de school en dan kan ik ook lekker veel informatie winnen, maar goed, ik wou toch even jullie mening weten Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 03:30

Shiloh schreef:

Hangt af van bestandsformaat (JPG of RAW),
kwaliteit en formaat in pixels (indien JPG), en
de ingestelde ISO.

Als je zoiets aan mij vraagt (altijd RAW en 90% van de tijd ISO op 1600), zul je een heel ander antwoord krijgen als van iemand die op hoogste kwaliteit JPG en meestal op ISO 200 schiet...

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 11:41

lieniminnie schreef:
Beide camera's staan erbij, de K10D van pentax maar staat bij geavanceerde modellen, de canon 400D staat bij de eenvoudige modellen.

nu denk ik natuurlijk dan kies ik toch voor de eenvoudigere, maar omdat ik de opleiding ga doen weet ik niet of ik dan net zo goed de geavanceerde kan nemen Vork

ik ga binnenkort langs bij de school en dan kan ik ook lekker veel informatie winnen, maar goed, ik wou toch even jullie mening weten Vork

Je hoeft niet al die lenzen aan te schaffen hoor! Haha!
Wat ik een groot voordeel vind van de Canon is dat er veel meer lenzen en accesoires voor op de markt zijn.
Om die reden heb ik voor de Canon gekozen.
De 350 en 400D zijn prima om mee te beginnen, maar het kan zijn dat je in de loop van de opleiding toch over wil stappen op een hoger model.
Met Pentax heb ik zelf geen ervaring.

Veel plezier met je opleiding!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:39

Wat betreft die lijst met lenzen, als je besluit de Pentax te kopen, heb je natuurlijk sowieso niets aan Canon- of Nikon-lenzen. Er wordt gewoon aanbevolen een bepaald bereik te kunnen dekken met de lenzen die je hebt, waarbij ze (begrijpelijk) een redelijke voorkeur hebben voor lenzen met een vast brandpuntafstand.

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 00:27

Hier nog een aanvulling. Een vriend van me die zit dus ook op de fotovakschool en fotografeert met een Canon 350D, maar die heeft er dus wel degelijk beperkingen mee geeft hij aan. Dus of je er ver mee komt is misschien ook iets om je af te vragen. (Hij doet de vakopleiding maar omdatje aangeeft dat erna ook te willen doen?)

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 00:53

Oke bedankt allemaal!
Hoe vind je vriend de opleiding?
Ik denk dat ik dan toch op die school ga navragen wat voor mij dan de beste keuze is,

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:26

yesssss mijn lens is vandaag gekomen de Canon EF 4-5,6/75-300 III
ik zu even laten weten hoe hij bevalt
Afbeeldinghier het resultaat

leuk spelledingetje hier ben ik wel even zoet mee Haha!

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:48

lieniminnie schreef:
hoi, een paar pagina's geleden heb ik gevraagd over een camera voor de opleiding die ik ga doen,

Ik ga binnenkort een basisopleiding vakfotograaf doen, ik moet dan een spiegelreflex camera hebben met instelbare sluitertijd en diafragma.
deze opleiding ga ik doen, als deze me bevalt wil ik doorstromen naar de Vakopleiding. (die staat bij opleidingen>MBO)
Ik denk dat ik digitaal wil, budget.. niet duur Huilen van het lachen opleiding kost ook wat,

ik kreeg toen dit advies:

yvonnepuntnl schreef:
Ik ben zelf heel erg tevreden over mijn K10D van Pentax. Net even wat meer body dan de 400D, en heeft daarnaast ook nog beeldstabilisatie en een antistoffuctie. Verder is de bediening met de instelwieletjes superhandig.

Kokomo schreef:
Op dit moment is de Canon 400D de beste keus. Alle mogelijkheden die een dslr moet bezitten en op dit moment de beste prijs/kwaliteisverhouding. Van Canon krijg je ook nog eens 70 euro terug.

De Pentax K10D is net even iets geavanceerder dan de 400D van Canon. De prijs is ook iets hoger. Toch zou ik hem niet bij de geavanceerde modellen indelen. Hij zit er eerder een beetje tussenin. Camera;s als de Canon 30D en 40D of de Nikon D80 en D200 zijn van meer kaliber als de Pentax K10D. Dat je met een Canon 400D tegen beperkingen aanloopt verbaasd me. Zou dan wel willen weten welke die beperkingen zijn, want je kunt vrijwel alles als de 'geavanceerde' modellen kunnen. De voorkeur gaat bij de objectieven vaak uit naar prime's maar met een goede zoom kun je je ook best redden. Ze zien natuurlijk het liefst objectieven zoals de 'L' serie van Canon. Wel zou ik als het even kan een lichtsterk objectief er in ieder geval bij nemen, zoals de 50mm 1.8. Die is voor beneden de 100 euro te koop. Ook met de Canon 400D kun je je naar mijn mening best in de vervolgcursus redden. Je kunt daar geen kleurtemperatuur op cijfers instellen maar wel op symbolen. Als je goed de gebruiksaanwijzing doorleest zie je daar welke kleurtemperatuur in cijfers erbij hoort, dus dat is geen probleem.

Wat mij opvalt is dat een instutuut als de Fotovakschool het heeft over 'lenzen'. Het korrekte woord is objectief. Een objectief bestaat uit meerdere lenzen. Dat vind ik voor zo'n instituut gewoon een blunder.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:54

Ik zeg meestal ook lens hoor Kokomo, maar dat komt omdat k anders moet uitleggen wat een objectief is Nagelbijten / Gniffelen maar voor een opleiding wel een beetje een blunder ja!

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 07:55

Ik wil een nieuwe camera kopen voor huis tuin en vakantie gebruik Haha! .
Ik wil maximaal ongeveer € 200,- uitgeven. Ik heb nu de Canon ixus 70 op het oog, in de aanbieding bij bol.com of de Sony dsc-W55. Ik heb er alleen totaal geen verstand van. Wat lijkt jullie de beste keus of hebben jullie nog andere suggesties?

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:46

hoe zit het met tweedehands? heeft iemand hier een tweedehands spiegelreflex overgenomen? ik ben namelijk aan t rondkijken op Mplaats.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:50

hmm kan ik beter ietsjes doorsparen, wat ze vragen is niet zo heel veel goedkoper als in de winkel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:05

Wat ze vrágen misschien... Wat ze ervoor kunnen krijgen scheelt vaak wel degelijk.

Echter; koop alleen tweedehands wanneer je absoluut verstand hebt van het functioneren van een camera, zodat je goed kunt beoordelen of er wellicht iets mis is met de camera. Dan kun je best veilig tweedehands camera's kopen. Neem desnoods iemand mee die er (echt) veel verstand van heeft en probeer op zoek te gaan naar een camera waar nog garantie op zit, of stel desnoods een contractje op met de verkoper dat je je geld terug krijgt mocht de camera binnen een paar maanden uit elkaar vallen van ellende.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:08

dat zou idd wel een idee zijn nouks, maar ik spaar denk ik gewoon even door Ja objectieven tweedehands doe ik wel Ja