[FOTO] Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maj0

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 17:31

Hebben jullie dat ook?

Ik bewerk mijn foto's in lightroom en photoshop. Nou worden de black foto's gewoon stuk donderder als ik ze op sla. Wat doe ik verkeerd???

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 17:52

maj0 schreef:
Hebben jullie dat ook?

Ik bewerk mijn foto's in lightroom en photoshop. Nou worden de black foto's gewoon stuk donderder als ik ze op sla. Wat doe ik verkeerd???

Wellicht moet je scherm gekalibreerd?
Die van mij zijn ook een stuk scherper als ik de camera raw filter open heb staan, als ik dan de gewone PS bewerkingen doen lijken ze ineens onscherp. Eenmaal opgeslagen zijn ze wel weer gewoon scherp.. Misschien is dat van jou ook zo’n ‘bug’
Met mijn nieuwe MacBook overigens nog niet geprobeerd

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 18:03

Kan hem altijd weer eens kalibreren. Maar dan moet de foto opgeslagen toch nog steeds zelfde zijn als in photoshop, op het zelfde beeldscherm?

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 18:07

En gebruik je het juiste Kleurenprofiel? (sRGB werkt het fijnste)

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 18:11

Suuszels schreef:
En gebruik je het juiste Kleurenprofiel? (sRGB werkt het fijnste)

Ja daar staat ie op

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 22:36

Hier ook eens een voor en na, maar ik ben niet tevreden.
Hoe krijg ik hem iets realistischer? Ben er scheel op gekeken

Afbeelding

Afbeelding

Ik wilde eens niet die krans-om-de-nek-blackfoto's voor Kerst maar pfff nu al spijt van :')
Of als iemand tips heeft om hem niet sneeuwig te maken, maar toch kerstig hoor ik het ook graag, ben niet per se gehecht aan de sneeuw _O-

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 00:31

Granoek schreef:

[ [url=m/rdhUG6.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Q0dNI1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik wilde eens niet die krans-om-de-nek-blackfoto's voor Kerst maar pfff nu al spijt van :')
Of als iemand tips heeft om hem niet sneeuwig te maken, maar toch kerstig hoor ik het ook graag, ben niet per se gehecht aan de sneeuw _O-

Super leuk gedaan!!

Enige wat me opvalt aan je bewerking is dat er erg veel blauwe tinten in zitten. Misschien als je dat omlaag brengt dat het wat realistischer wordt!!

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 00:33

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 09:41

Granoek schreef:

[ [url=m/rdhUG6.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Q0dNI1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind hem leuk! Op mijn laptop toont hij niet blauw, maar er loopt aan de linkerkant een soort horizon. Die diepte mist in de sneeuw die je door de krans heen ziet. Plus ik zou nog even kijken naar de afwerking van de ballen daar.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:33

Gianti wat een mooie bewerking zeg!

Granoek het idee is echt super leuk, maar ik zie ook wat blauw tinten erin die ik iets terug zou trekken.

Weet iemand trouwens een goede tutorial om mensen gezichten/huid te bewerken?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 12:01

Dank je wel :D

Hoeveel tijd wil je in huid bewerking investeren en welk niveau wil je het doen :Y) Je hebt zoveel verschillende technieken namelijk hahaha :D

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 12:31

Ik heb van de week ook weer kerst foto's gemaakt. Was lang geleden dat ik zo veel black foto's moest editten :+

Ben er wel blij mee, maar merk dat gewone normale bewerkingen me toch beter liggen, haha.

Afbeelding

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 14:50

Gianti schreef:

Hoeveel tijd wil je in huid bewerking investeren en welk niveau wil je het doen :Y) Je hebt zoveel verschillende technieken namelijk hahaha :D

Haha snap ik.

Ik wil dat ik een model die bij haar paard staat een beetje "mooi" kan maken. Hoeft extreem zeg maar al zal ik dat ook wel eens willen leren haha.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 14:53

De meest basic oneffenheden kan je al weg halen met spot healing brush bijvoorbeeld. dat scheelt vaak al flink. Wil je meer tijd erin stoppen dan kan je eens zoeken op "dodge and burn" techniek en wil je de snellere manier dan moet je eens kijken op frequency seperation (maar dat is wel echt een tool waar je heel voorzichtig mee moet zijn want gaat snel nep lijken :) )

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 15:07

Dustinlover schreef:
Gianti schreef:

Haha snap ik.

Ik wil dat ik een model die bij haar paard staat een beetje "mooi" kan maken. Hoeft extreem zeg maar al zal ik dat ook wel eens willen leren haha.

In lightroom huid verzachten is één muisklik en vaak wel het gewenste effect.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 16:33

Suzanne_K

In lightroom huid verzachten is één muisklik en vaak wel het gewenste effect.[/quote]

Jep alleen mijn laptop vind het niet zo leuk als ik ook nog Lightroom erop zet dus ik heb alleen photoshop :)

Thnx GiAnti

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 16:36

Op zich kan je alles van Lightroom ook in photoshop vinden. Nadeel van huid verzachten vind ik dat je alle textuur verliest en dus vrij nep/plastic eruit gaat zien.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 01:52

Nog eens een foto van 4 jaar geleden en nu.. links de oude bewerking en rechts nu.
Best leuk om zo even door je oude foto's te scrollen!Afbeelding

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 01:59

Ik wou dat ik dat ook nog kon doen. Helaas is een tijd terug mijn hardeschijf gecrasht geweest. En nooit elders opgeslagen....

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 11:33

Mooi Tenno! Ik vind de sfeer van dat soort foto’s als zo mooi.

@Veasolz dat is zo poedersuiker! Ik kom nu af en toe challenges tegen op insta waarin je een origineel van een collega fotograaf mag bewerken. Misschien leuk om te doen?

xFace

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:49

Before en after van kat Ivo, ben alleen nog niet helemaal tevreden met de kleuren in de witte bokeh-bolletjes, maar dat krijg ik niet echt beter :O

Afbeelding
Afbeelding

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:58

Hoi, ik heb me hier nog nooit gemeld maar ik heb een prangende vraag en hoop dat een van jullie een antwoord heeft...
Het gaat over Photoshop!

Normaal werkte ik altijd in Lightroom en deed ik daarna touwtjes wegwerken & verkleinen naar webformaat in Photofiltre. Nu heb ik een nieuwe laptop aangeschaft (MacBook Pro) en kan ik photofiltre niet meer gebruiken, dus heb ik Photoshop aangeschaft. Alles gaat tot nu toe aardig in Photoshop, alleen met verkleinen naar webformaat loop ik tegen een flink probleem. Als ik mijn bewerkte foto (die al van RAW naar JPEG is omgezet) wil verkleinen naar 800 x 536 px via Afbeelding > Afbeeldingsgrootte, verkleint hij mijn foto zo onwijs klein! Echt naar de helft van 800 x 536 of zelfs minder. Als ik de foto dan opsla op mijn laptop of de cloud, zegt hij dat de afmeting wel 800 x 536 px is, maar heeft ie de foto opgerekt, de foto is dan helemaal korrelig!

Heeft iemand enig idee wat ik verkeerd doe? Ik ben echt de wanhoop nabij, probeer al 2 dagen een oplossing te vinden en het lukt gewoon niet! ;(

Dit is wat ik bedoel met korrelig, de foto is op groot formaat retescherp:

Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:59

Ik heb mijn Photofiltre gewoon overgezet naar mijn nieuwe laptop...het enige is dat hij nu in het Frans staat. := Maar ik weet alles wat ik nodig heb gewoon te vinden.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 22:02

Bellatrix schreef:
Ik heb mijn Photofiltre gewoon overgezet naar mijn nieuwe laptop...het enige is dat hij nu in het Frans staat. := Maar ik weet alles wat ik nodig heb gewoon te vinden.

Als ik dat probeer zegt ie dat Apple geen windows applicaties kan openen... Heb al via de normale download van Photofiltre geprobeerd, maar volgens mij doet ie het gewoon niet op Apple?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 22:03

Oh wacht, je hebt nu een Apple...kan je hem ook niet opnieuw downloaden?
Oh, dat heb je dus al geprobeerd. :\