Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Fientj schreef:Iselda schreef:
Bedankt voor je feedback! Iets onder de 300 mm zou in dat geval dus ook al kunnen helpen? Of komt het gewoon door het grote bereik van de lens überhaupt? Zou je me kunnen helpen, een tip geven, hoe ik de haasjes er meer uit kan laten knallen? Via nabewerking of tijdens het fotograferen al?
Edit; sorry dat ik soms zo doorvraag op feedback hoor, maar soms zijn wat extra tips dan fijn, zodat ik verder kan oefenen
Geeft niets hoor is toch juist leuk als je om meer tips vraagt!
Het komt wel een beetje door het grote bereik die de lens heeft in combi met kwalilitatief niet het beste glas. Wanneer er meer licht is buiten heb ik er zelf minder last van dat hij niet scherp is. Heb deze lens al bijna 8 jaar en gebruik hem vrij veel maar er zit geen afname in kwaliteit in dus dat is heel fijn!
Maak je al gebruik van lightroom? Hiermee kan je namelijk specefiek gebieden selecteren die je lichter of donkerder wilt hebben. Dan zou je dus haasje net iets (echt maar een klein beetje) op kunnen lichten terwijl de rest wat donkereder blijft.
Wat ook altijd helpt is scherptediepte. Tijdens het fotograferen dus ervoor zorgen dat je diafragma zo ver mogelijk openstaat. Met behulp van photoshop kan je dit ook nog toevoegen maar dit wordt heel snel te veel en dan kan je goed zien dat het nabewerkt is, dat is dan natuurlijk weer zonde.
Heb je hier iets aan?
Iselda schreef:Ik heb wel Lightroom, maar snap er nog niet zo heel veel van. Kleine bewerkingen red ik wel, contrast enzo, maar verder dan dat kom ik nog niet echt. Maar oefenen baart kunst, dus ik ga er wel mee stoeien! Mocht ik nog vragen hebben, zou ik je dan een pb mogen sturen?![]()
Hoe mijn diafragma stond weet ik ook eventjes niet eigenlijk, ga ik ook even terugkijken. Ze lopen er gelukkig vaak genoeg op het land, dus kan nog even verder lekker oefenen.
Pauley schreef:@Fientj Bedankt voor de feedback, wat bedoel je precies met meer contrast? En hoe kan ik dat volgende keer beter doen? nabewerken wordt lastig omdat ik geen goede programma's heb.
kirsten4 schreef:Okee, ik wilde m'n week 6 gaan inleveren, heb ik de foto in photoshop verkleind en wat een bagger kwaliteit ineens vergeleken met het origineel![]()
Weet iemand hoe daar zo'n verschil in kan zitten? Het wordt gewoon helemaal pixelig zegmaar..
NESCAFE schreef:kirsten4 schreef:Okee, ik wilde m'n week 6 gaan inleveren, heb ik de foto in photoshop verkleind en wat een bagger kwaliteit ineens vergeleken met het origineel![]()
Weet iemand hoe daar zo'n verschil in kan zitten? Het wordt gewoon helemaal pixelig zegmaar..
Hoe verklein je hem precies, welke instellingen gebruik je?
kirsten4 schreef:Okee, ik wilde m'n week 6 gaan inleveren, heb ik de foto in photoshop verkleind en wat een bagger kwaliteit ineens vergeleken met het origineel![]()
Uuh ik ga naar image > image size & doe hem dan op 900x600 en dan gewoon OK
NESCAFE schreef:kirsten4 schreef:Okee, ik wilde m'n week 6 gaan inleveren, heb ik de foto in photoshop verkleind en wat een bagger kwaliteit ineens vergeleken met het origineel![]()
Uuh ik ga naar image > image size & doe hem dan op 900x600 en dan gewoon OK
Ik heb even de grote file van flickr gedownload en verkleind in PS. Deze is wel iets scherper dan jouw foto zoals hij nu op bokt staat.
Er zijn twee stappen bij het verkleinen van de foto waar PS waar je kwaliteit kan beinvloeden:
1] Bij het opslaan als JPEG of opslaan voor het web vraagt PS ook om de JPEG quality. Daar moet je 12 kiezen. Soms zet PS er ineens wat anders neer en dat vermindert de kwaliteit van de JPEG.
2] Bij het verkleinen (image size... staan nog een aantal instellingen in de pop up. Daar kun bij "resample image" kiezen voor een optie waar achter staat "best for resizing").
Daarnaast is je foto ietsje overbelicht waardoor je ook wat kwaliteit verlies hebt in de donkere delen van de foto omdat die informatie gewoon niet vast is gelegd in de originele foto. Ook heb je hem met iso 640 geschoten waardoor er wat meer ruis in zit. Ook dat helpt dan niet mee met de scherpte zeg maar.
Ik zal kijken of ik hem per PB naar je kan sturen.
Om scherpte te beoordelen moet je eigenlijk altijd naar de foto op 100% van zijn grootte kijken. De foto die je op flickr ziet is geen 100% (tenzij je precies hun maat upload) maar een compressie van je originele foto. Daarom lijkt hij vaak scherper en zeggen mensen dat Flickr hun foto verscherpt.