[FOTO] Picture of the Week! Deel VI - 2018

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: [FOTO] Picture of the Week! Deel VI - 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:16

Ik heb een oudje, een 500d en heb er meestal de 55-250 lens op.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:22

Weer heel erg bedankt voor de feedback en het opbouwende commentaar :) !

Week 6: de jongste met onze pup :+:
Afbeelding

Gerdjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:22

Murosch schreef:
Ik heb een oudje, een 500d en heb er meestal de 55-250 lens op.

Okeee, ik had vorig jaar nog de 550D in combinatie met de 75-300 mm lens dus dat is wel een beetje vergelijkbaar. Nu heb ik een 80D in combinatie met de 70-200 2.8 II en dat is een combinatie die ik zeker aanraad!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:30

Ja dat is zeker een mooie combinatie! Ik wil nu eerst mijn body gaan vervangen en die 70-200 lens komt er ooit ook :)

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:37

Fientj schreef:
Iselda schreef:

Bedankt voor je feedback! Iets onder de 300 mm zou in dat geval dus ook al kunnen helpen? Of komt het gewoon door het grote bereik van de lens überhaupt? Zou je me kunnen helpen, een tip geven, hoe ik de haasjes er meer uit kan laten knallen? Via nabewerking of tijdens het fotograferen al? :)

Edit; sorry dat ik soms zo doorvraag op feedback hoor, maar soms zijn wat extra tips dan fijn, zodat ik verder kan oefenen :j

Geeft niets hoor is toch juist leuk als je om meer tips vraagt!
Het komt wel een beetje door het grote bereik die de lens heeft in combi met kwalilitatief niet het beste glas. Wanneer er meer licht is buiten heb ik er zelf minder last van dat hij niet scherp is. Heb deze lens al bijna 8 jaar en gebruik hem vrij veel maar er zit geen afname in kwaliteit in dus dat is heel fijn!

Maak je al gebruik van lightroom? Hiermee kan je namelijk specefiek gebieden selecteren die je lichter of donkerder wilt hebben. Dan zou je dus haasje net iets (echt maar een klein beetje) op kunnen lichten terwijl de rest wat donkereder blijft.
Wat ook altijd helpt is scherptediepte. Tijdens het fotograferen dus ervoor zorgen dat je diafragma zo ver mogelijk openstaat. Met behulp van photoshop kan je dit ook nog toevoegen maar dit wordt heel snel te veel en dan kan je goed zien dat het nabewerkt is, dat is dan natuurlijk weer zonde.

Heb je hier iets aan?

Ik heb wel Lightroom, maar snap er nog niet zo heel veel van. Kleine bewerkingen red ik wel, contrast enzo, maar verder dan dat kom ik nog niet echt. Maar oefenen baart kunst, dus ik ga er wel mee stoeien! Mocht ik nog vragen hebben, zou ik je dan een pb mogen sturen? :o
Hoe mijn diafragma stond weet ik ook eventjes niet eigenlijk, ga ik ook even terugkijken. Ze lopen er gelukkig vaak genoeg op het land, dus kan nog even verder lekker oefenen.

Pauley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:54

@Fientj Bedankt voor de feedback, wat bedoel je precies met meer contrast? En hoe kan ik dat volgende keer beter doen? nabewerken wordt lastig omdat ik geen goede programma's heb.

Fientj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 15:11

Iselda schreef:
Ik heb wel Lightroom, maar snap er nog niet zo heel veel van. Kleine bewerkingen red ik wel, contrast enzo, maar verder dan dat kom ik nog niet echt. Maar oefenen baart kunst, dus ik ga er wel mee stoeien! Mocht ik nog vragen hebben, zou ik je dan een pb mogen sturen? :o
Hoe mijn diafragma stond weet ik ook eventjes niet eigenlijk, ga ik ook even terugkijken. Ze lopen er gelukkig vaak genoeg op het land, dus kan nog even verder lekker oefenen.

Lightroom is ook wel echt een lastig programma, je kan er zoveel mee maar het is echt knopjes zoeken. Met vragen mag je altijd PB'en hoor das geen probleem :D

Pauley schreef:
@Fientj Bedankt voor de feedback, wat bedoel je precies met meer contrast? En hoe kan ik dat volgende keer beter doen? nabewerken wordt lastig omdat ik geen goede programma's heb.

Misschien staat er een standaard bewerk programma al geinstalleerd op je computer? Windows had altijd een vrij simpele image viewer waarbij je simpele dingen zoals het histogram, belichting en kleurintensiteit kan aanpassen.
Soms zitten er bij de camera zelf ook al bewerk programma's waarmee foto's nabewerkt kunnen worden.

En als je meer contrast toe had willen voegen tijdens het foto's maken zelf zou je een extra lichtbron toe kunnen voegen waardoor wat meer schaduw ontstaat onder de blaadjes.

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 15:11

@GerdjeHoran; Ik had de ruis ook nog niet naar beneden gehaald zie ik nu :+ Ik heb de Nederlandse LR, bedoel je met luminantie de helderheid van de foto?

Gerdjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 15:48

hamsterfan schreef:
@GerdjeHoran; Ik had de ruis ook nog niet naar beneden gehaald zie ik nu :+ Ik heb de Nederlandse LR, bedoel je met luminantie de helderheid van de foto?

Ik bedoel deze:

Spoiler:
Afbeelding

en dan zet je hem op ongeveer 15 a 20 dan ziet het er niet te heftig uit, maar dan is je ruis wel minder

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 15:57

Oh die! Ja die gebruik ik normaal gesproken inderdaad, dit keer even niet bij stil gestaan, bedankt voor de tip!

Pauley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 18:42

@Fientj dankjewel voor je uitleg. Ik zal er een mee gaan spelen :o

MichieldeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:06

Week 6.

Weer met de drone tijdens een rondje hardlopen.

Afbeelding

Talithah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:27

Pauley schreef:
@Fientj dankjewel voor je uitleg. Ik zal er een mee gaan spelen :o

ga ik ook aan werken, de ogen Fientje, vind ik nl ook het mooiste van een foto!

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 02:19

Even weer gespeeld in studio.. Nog steeds niet wat ik zoek. Licht echte mag mooier acht mijn hond, maar helaas niet goede statief voor. Ook is hoe de catchlight nu valt niet helemaal wat ik zoek

Afbeelding

horses_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 17:27

week 6 :)

Vandaag is mijn knappe hond alweer 2 jaar geworden :)

AfbeeldingIMG_0246 by Mandy Minnen, on Flickr

Edit; Hond was erg blauw dus even gewijzigd :)

Pauley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 18:19

week 6

Afbeelding

Bokt upload

MariaMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 20:26

Week 6

Afbeelding

xMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:02

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 22:16

Okee, ik wilde m'n week 6 gaan inleveren, heb ik de foto in photoshop verkleind en wat een bagger kwaliteit ineens vergeleken met het origineel :oo :oo Weet iemand hoe daar zo'n verschil in kan zitten? Het wordt gewoon helemaal pixelig zegmaar..

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 22:32

Ik lever hem in ieder geval maar vast in

Week 6

Afbeelding

(dit is die zonder logo en op origineel formaat: https://flic.kr/p/24buRFv . Al zie ik op Flickr het verschil wel minder dan gewoon op m'n pc/op m'n telefoon)

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 22:35

kirsten4 schreef:
Okee, ik wilde m'n week 6 gaan inleveren, heb ik de foto in photoshop verkleind en wat een bagger kwaliteit ineens vergeleken met het origineel :oo :oo Weet iemand hoe daar zo'n verschil in kan zitten? Het wordt gewoon helemaal pixelig zegmaar..

Hoe verklein je hem precies, welke instellingen gebruik je?

LoveSenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 23:15

Week 6:

AfbeeldingDSC_0172-Hersteld bloem by Femke Slingerland, on Flickr

(Deze is echt vanmiddag gemaakt {:} )

@Fientj Bedankt voor de feedback! Ja inderdaad was net iets mooier geweest!

@Fading Bedankt voor het compliment!

@GerdjeHoran Bedankt voor de feedback!

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 23:58

NESCAFE schreef:
kirsten4 schreef:

Uuh ik ga naar image > image size & doe hem dan op 900x600 en dan gewoon OK

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 05:57

kirsten4 schreef:

Ik heb even de grote file van flickr gedownload en verkleind in PS. Deze is wel iets scherper dan jouw foto zoals hij nu op bokt staat.
Er zijn twee stappen bij het verkleinen van de foto waar PS waar je kwaliteit kan beinvloeden:
1] Bij het opslaan als JPEG of opslaan voor het web vraagt PS ook om de JPEG quality. Daar moet je 12 kiezen. Soms zet PS er ineens wat anders neer en dat vermindert de kwaliteit van de JPEG.
2] Bij het verkleinen (image size... staan nog een aantal instellingen in de pop up. Daar kun bij "resample image" kiezen voor een optie waar achter staat "best for resizing").

Daarnaast is je foto ietsje overbelicht waardoor je ook wat kwaliteit verlies hebt in de donkere delen van de foto omdat die informatie gewoon niet vast is gelegd in de originele foto. Ook heb je hem met iso 640 geschoten waardoor er wat meer ruis in zit. Ook dat helpt dan niet mee met de scherpte zeg maar.

Ik zal kijken of ik hem per PB naar je kan sturen.

Om scherpte te beoordelen moet je eigenlijk altijd naar de foto op 100% van zijn grootte kijken. De foto die je op flickr ziet is geen 100% (tenzij je precies hun maat upload) maar een compressie van je originele foto. Daarom lijkt hij vaak scherper en zeggen mensen dat Flickr hun foto verscherpt.

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 10:11

NESCAFE schreef:
kirsten4 schreef:

Ik heb even de grote file van flickr gedownload en verkleind in PS. Deze is wel iets scherper dan jouw foto zoals hij nu op bokt staat.
Er zijn twee stappen bij het verkleinen van de foto waar PS waar je kwaliteit kan beinvloeden:
1] Bij het opslaan als JPEG of opslaan voor het web vraagt PS ook om de JPEG quality. Daar moet je 12 kiezen. Soms zet PS er ineens wat anders neer en dat vermindert de kwaliteit van de JPEG.
2] Bij het verkleinen (image size... staan nog een aantal instellingen in de pop up. Daar kun bij "resample image" kiezen voor een optie waar achter staat "best for resizing").

Daarnaast is je foto ietsje overbelicht waardoor je ook wat kwaliteit verlies hebt in de donkere delen van de foto omdat die informatie gewoon niet vast is gelegd in de originele foto. Ook heb je hem met iso 640 geschoten waardoor er wat meer ruis in zit. Ook dat helpt dan niet mee met de scherpte zeg maar.

Ik zal kijken of ik hem per PB naar je kan sturen.

Om scherpte te beoordelen moet je eigenlijk altijd naar de foto op 100% van zijn grootte kijken. De foto die je op flickr ziet is geen 100% (tenzij je precies hun maat upload) maar een compressie van je originele foto. Daarom lijkt hij vaak scherper en zeggen mensen dat Flickr hun foto verscherpt.

Thanks voor je PB! Zal straks even kijken :D