AnneXxX schreef:Na al heel lang twijfelen op het idee gekomen: ik vraag het gewoon hier!
Er zal vast iemand tussen zitten die mij kan helpen.
Het gaat tussen 2 tamron lenzen voor mijn Canon EOS 550D, namelijk de :
TAMRON 18-270MM PZD CANON F/3.5-6.3 €479,-
en de
TAMRON 18-200 CANON F/3.5-6.3 DI II €169,-
Ik twijfel heel erg tussen 2 lenzen, wat wel handig is om te weten is dat het fotograferen als hobby is. Ik maak voornamelijk foto's van paarden, honden en mensen en wat random andere dingen en dieren. Op dit moment heb ik 2 lenzen, de 1 is 18-55mm en de ander 70-300mm. Eigenlijk gebruik ik voor actiefoto's bijna altijd mijn grote lens maar omdat deze pas bij de 70mm begint kom ik hier nog wel eens mee in de knoei. Ook zou ik bij een zoomlens vanaf 18mm mijn lens niet steeds hoeven te verwisselen. Of ik écht vaak de 300mm gebruik weet ik niet. Maar 200mm is wel gelijk 1/3e zoombereik minder. De duurdere variant heeft dan ook tot 270mm én beeldstabilisatie (op mijn huidige lenzen zit ook geen IS) maar is dit echt die ruim 300euro meer waard? Welke lens lijkt jullie beter, ook prijs/kwaliteit verhouding.
*Heb net even bij me gemaakte foto's gekeken, een enkele foto komt boven de 200mm maar dit is misschien 1 op de 50 a 100 foto's.
Ik zou zonder twijfel gewoon bij je huidige setje blijven.
Voor zo''n super zoom lever je inderdaad flink wat kwaliteit EN lichtsterkte in.
Je kunt nu op 300mm je diafragma op f5.6 zetten.
Rond de 200mm zal dat ongeveer f5 zijn. Als je een van die bovenstaande lenzen gaat aanschaffen is dat op 200mm nog maar f6.3.
Dat betekend dat het dan eigenlijk altijd mooi weer moet zijn, anders ga je last krijgen van te weinig licht en daardoor bewegingsonscherpte in je foto''s.
Waarom kom je in de knoei met je 70mm voor actie foto''s?
Ik heb voor paardenfotografie een 70-200mm en ik kom nooit in de knoei. Sterker nog; ik zou niet lager willen dan 70mm, omdat je dan erg met ''t perspectief gaat knoeien. Een paard is namelijk een behoorlijk lang dier. Gebruik je daar een groothoek lens op, dan rek je ''m helemaal uit op de foto. Ziet er gek uit.
Beeldstabilisatie is een mooie verkooptruc.
Niet meer, niet minder. Tenminste... Voor paardenfotografie.
Waarom?
Omdat je toch al zo''n snelle sluitertijd nodig hebt om het paard te bevriezen, dat je niet onder de grens komt voor wanneer de stabilisatie begint te helpen.
Je hebt beeldstabilisatie alleen nodig als je perse graag trage sluitertijden wil gebruiken maar je toevallig geen statief bij je hebt.
@_Rosanna:
In de printinstellingen voordat je gaat afdrukken kun je het formaat kiezen.
Daar zal 9x13 waarschijnlijk standaard nog in staan. Maar 7,5x7,5 waarschijnlijk niet. Het kan zijn dat je dan met witte randen om je foto''s moet gaan werken om tot ''t goede formaat te komen en dan evt. bijknippen.
Maar houd er rekening mee dat een printer afdruk relatief duurder is dan een foto afdruk.
Van kwaliteit minder goed is dan een foto afdruk.
En ook minder lang mee gaat, omdat er geen UV beschermlaag overheen zit. Als er zonlicht op de foto''s kan komen, zullen ze vrij snel verkleuren en verbleken.