[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 20:40

@Mitchall: Zowel de f2.8 als de f4.0 zijn in dat bereik gewoon de allerbeste lenzen die er te krijgen zijn.
Lichtsterkte f2.8 is ideaal bij bijv. donkere binnenbakken en erg bewolkt weer. Maar de f4.0 is weer wat goedkoper. 't Is maar net wat je budget aan kan natuurlijk ;)

Ga je 2e hands kijken?
Test de lens dan uitgebreid en neem iemand mee met verstand van foto apparatuur. Want als je zelf nog niet goed weet waar je op moet letten, zou ik niet in je eentje 2e hands gaan kopen. ;)

@Soprano:
Ik begrijp dat nooit zo goed, dat iemand deftige foto's wil en vervolgens een fotograaf kiest die nog nooit zulke foto's heeft gemaakt en ook niet weet hoe die het aan moet pakken... Dat bijt elkaar toch? ;)
Maar goed... leren kan altijd natuurlijk. Zorg alleen dat je "klant" ook weet dat je een beginner bent, om teleurstellingen te voorkomen.

Als tips: zorg voor een hele lichte kamer. Zodat je niet met te hoge iso waardes zit.
Ik zou zoveel mogelijk omgevingslicht gebruiken en geen lampen. Want als je wil dat ze zichtbaar zijn op de foto, dan moeten het al erg sterke lampen zijn en dan kom je al snel bij de stekere bouwlampen uit (die loeiheet worden en heel geel-achtig licht afgeven).

Voor poses en voorbeeldfoto's ben je met een korte google search van 10 seconden wel geholpen aan een paar miljoen voorbeelden ;)

F_Orumster

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 20:54

Bouwlampen worden wel veel gebruikt voor snelle en goedkope studiootjes.
Je kan met grote piepschuimen platen reflectiescheren nabouwen.

Poses geen idee, ik vind zwangere vrouwen alles behalve mooi :o

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:01

Mitchall schreef:
Ik heb ook nog een vraagje. Ik heb een Canon eos digital 350D camera. Nu wil
graag een nieuwe lens. Zijn er hier mensen die fotograferen met een 70-200 usm 2.8?
Zoja, is dit een fijne lens? Kan ik beter naar een 4.0 opzoek ik scheelt dat niet zo veel?
Ik ga volgende week woensdag kijken bij zo'n lens, waarop kan ik het beste letten?
Sorry voor alle vragen, alvast bedankt! :)

Er zijn 5 70-200mm's in omloop van Canon. Ik heb wel eens een linkje gepost naar artikel op Photofacts met paar tips waar je op moet letten bij een 2e hands objectief.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:35

Even een vraagje.
Volgende week ga ik naar zuid-Frankrijk. Natuurlijk m'n 1100d met 18-55 ook mee.

Hebben jullie tips hoe je nog mooi kun fotograferen en nog een aantal instellingen die ik kan proberen?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:49

Heb je misschien een specifiekere vraag? Jouw vraag is misschien te algemeen. Wat wil je bijvoorbeeld waar en wanneer fotograferen? :=

IloveAnoukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 19:04

Bij mij gaat fotograferen gelukkig al stukken beter! :D
ik zie zelf echt dat de fotos er tien x mooier uitzien,
maar aventoe heb ik toch nog een minpuntje...
bijvoorbeeld beweeg fotos ofzo, en dat er dan verkeerd word scherpgesteld, bijvoorbeeld dat het hoofd niet scherp is maar de rest wel
Daar baal ik dan weer zo van :7
iemand een tip hoe ik dit kan verbeteren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 19:18

heb je n voorbeeldfoto?
kunnen 2 dingen zijn: te trage sluitertijd of verkeerde manier/ge trage scherpstelling

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 19:21

Femke schreef:
@Soprano:
Ik begrijp dat nooit zo goed, dat iemand deftige foto's wil en vervolgens een fotograaf kiest die nog nooit zulke foto's heeft gemaakt en ook niet weet hoe die het aan moet pakken... Dat bijt elkaar toch? ;)
Maar goed... leren kan altijd natuurlijk. Zorg alleen dat je "klant" ook weet dat je een beginner bent, om teleurstellingen te voorkomen.

Als tips: zorg voor een hele lichte kamer. Zodat je niet met te hoge iso waardes zit.
Ik zou zoveel mogelijk omgevingslicht gebruiken en geen lampen. Want als je wil dat ze zichtbaar zijn op de foto, dan moeten het al erg sterke lampen zijn en dan kom je al snel bij de stekere bouwlampen uit (die loeiheet worden en heel geel-achtig licht afgeven).

Voor poses en voorbeeldfoto's ben je met een korte google search van 10 seconden wel geholpen aan een paar miljoen voorbeelden ;)

Ik ben geen professionele fotograaf hoor, ben maar een amateur dat nieuwe uitdagingen steeds leuk vind ;) Omdat mijn zus en haar vriend enkel nog maar foto's hebben met een heel goedkoop cameraatje met op de achtergrond een kast, hun salon enz. vonden ze het wel leuk dat ik eens een paar foto's zou maken, ik wil dit heel graag doen, is gewoon iets wat zussen voor elkaar doen en ik vraag er uiteraard (doe ik nooit) geen geld voor. Ze willen hier ook geen geld aan uitgeven bij een professionele fotograaf ofzo en ik heb hen ook al gezegd dat ik uiteraard niet de prachtige studiofoto's kan evenaren die je soms ziet. Maar zij zullen al blij zijn dat ze gewoon een leuke foto met hun tweetjes en de buik hebben. Maar ik wil het toch een beetje goed aanpakken daarom mijn vraag hier. Bedankt voor de tips in ieder geval! F_Orumster jij ook ;)

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:19

dat van bewegings foto's heb ik ook..
maar ook gewoon stilstaand..
zelf vindt ik het erg vervelend, want ik meen toch echt dat ik mijn +jes op allebei had scherp gesteld..

iemand tips ? ook graag voor de horizon, want dat is altijd recht totdat ik op het knopje druk.

foto kan ik wel uploaden, maar zit nu op mijn telefoon

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:12

Kan meerdere oorzaken hebben.
Kijk eens terug wat voor sluitertijden je hebt gebruikt, bij welke lens.
Ook al had je een snelle sluitertijd, als je een telelens erop hebt die wat zwaar weegt tril je ook zomaar. Een kleine trilling met een fikse tele vergroot je trilling heel erg.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:19

Om dat te voorkomen is de richtlijn 1 seconde gedeeld het aantal mm's waar je lens op ingezoomd.

Dus als je lens op 200mm is ingezoom moet je minimaal sluitertijden van 1/200s gebruiken om dit te voorkomen. Als je lens ingezoomd staat op 100mm moet je minimaal sluitertijden van 1/100s gebruiken. Hier hoor je ook eigenlijk nog de cropfactor mee te rekenen. :=

Maar binnen paardensportfotografie zit je toch meestal met sluitertijden korter dan 1/500s dus zit je meestal wel goed. :)

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:36

Ik heb alleen een 18-55 mm lens

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 22:27

Bagheera_206 schreef:
Heb je misschien een specifiekere vraag? Jouw vraag is misschien te algemeen. Wat wil je bijvoorbeeld waar en wanneer fotograferen? :=

Landschappen en de omgeving van Frankrijk. En dan met name de dorpjes.
Ook gaan we de grotten in, enige tips hoe je dat op de foto kunt zetten? Het is namelijk niet pikke donker daar.

_Rosanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 16:55

Sorry dat ik zomaar even kom binnen vallen maar ik heb een vraagje, weet alleen niet zeker of ik dat in dit topic kan/moet stellen.

Ik heb voor me verjaardag een paar fotolijsje gekregen nu wil ik foto's uitprinten maar kan ik met een progama de foto op maat uitprinten zoals : 9 x 13 7,5 x 7,5

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 01:00

Na al heel lang twijfelen op het idee gekomen: ik vraag het gewoon hier!
Er zal vast iemand tussen zitten die mij kan helpen.

Het gaat tussen 2 tamron lenzen voor mijn Canon EOS 550D, namelijk de :
TAMRON 18-270MM PZD CANON F/3.5-6.3 €479,-
en de
TAMRON 18-200 CANON F/3.5-6.3 DI II €169,-

Ik twijfel heel erg tussen 2 lenzen, wat wel handig is om te weten is dat het fotograferen als hobby is. Ik maak voornamelijk foto's van paarden, honden en mensen en wat random andere dingen en dieren. Op dit moment heb ik 2 lenzen, de 1 is 18-55mm en de ander 70-300mm. Eigenlijk gebruik ik voor actiefoto's bijna altijd mijn grote lens maar omdat deze pas bij de 70mm begint kom ik hier nog wel eens mee in de knoei. Ook zou ik bij een zoomlens vanaf 18mm mijn lens niet steeds hoeven te verwisselen. Of ik écht vaak de 300mm gebruik weet ik niet. Maar 200mm is wel gelijk 1/3e zoombereik minder. De duurdere variant heeft dan ook tot 270mm én beeldstabilisatie (op mijn huidige lenzen zit ook geen IS) maar is dit echt die ruim 300euro meer waard? Welke lens lijkt jullie beter, ook prijs/kwaliteit verhouding.

*Heb net even bij me gemaakte foto's gekeken, een enkele foto komt boven de 200mm maar dit is misschien 1 op de 50 a 100 foto's.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 07:25

Als je in andere topics kijkt, worden juist lenzen met zo veel bereik afgeraden, omdat ze mindere kwaliteit leveren

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 07:26

_Rosanna schreef:
Sorry dat ik zomaar even kom binnen vallen maar ik heb een vraagje, weet alleen niet zeker of ik dat in dit topic kan/moet stellen.

Ik heb voor me verjaardag een paar fotolijsje gekregen nu wil ik foto's uitprinten maar kan ik met een progama de foto op maat uitprinten zoals : 9 x 13 7,5 x 7,5

Kan je over het algemeen bij de website/bedrijf waar je je de foto besteld kiezen of wil je de foto helemaal zelf uitprinten?

_Rosanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 08:01

Ik wil het zelf uitprinten want we hebbe zelf foto papier en een hele goede printen vandaar:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 09:15

AnneXxX schreef:
Na al heel lang twijfelen op het idee gekomen: ik vraag het gewoon hier!
Er zal vast iemand tussen zitten die mij kan helpen.

Het gaat tussen 2 tamron lenzen voor mijn Canon EOS 550D, namelijk de :
TAMRON 18-270MM PZD CANON F/3.5-6.3 €479,-
en de
TAMRON 18-200 CANON F/3.5-6.3 DI II €169,-

Ik twijfel heel erg tussen 2 lenzen, wat wel handig is om te weten is dat het fotograferen als hobby is. Ik maak voornamelijk foto's van paarden, honden en mensen en wat random andere dingen en dieren. Op dit moment heb ik 2 lenzen, de 1 is 18-55mm en de ander 70-300mm. Eigenlijk gebruik ik voor actiefoto's bijna altijd mijn grote lens maar omdat deze pas bij de 70mm begint kom ik hier nog wel eens mee in de knoei. Ook zou ik bij een zoomlens vanaf 18mm mijn lens niet steeds hoeven te verwisselen. Of ik écht vaak de 300mm gebruik weet ik niet. Maar 200mm is wel gelijk 1/3e zoombereik minder. De duurdere variant heeft dan ook tot 270mm én beeldstabilisatie (op mijn huidige lenzen zit ook geen IS) maar is dit echt die ruim 300euro meer waard? Welke lens lijkt jullie beter, ook prijs/kwaliteit verhouding.

*Heb net even bij me gemaakte foto's gekeken, een enkele foto komt boven de 200mm maar dit is misschien 1 op de 50 a 100 foto's.

Ik zou zonder twijfel gewoon bij je huidige setje blijven.
Voor zo''n super zoom lever je inderdaad flink wat kwaliteit EN lichtsterkte in.
Je kunt nu op 300mm je diafragma op f5.6 zetten.
Rond de 200mm zal dat ongeveer f5 zijn. Als je een van die bovenstaande lenzen gaat aanschaffen is dat op 200mm nog maar f6.3.
Dat betekend dat het dan eigenlijk altijd mooi weer moet zijn, anders ga je last krijgen van te weinig licht en daardoor bewegingsonscherpte in je foto''s.

Waarom kom je in de knoei met je 70mm voor actie foto''s?
Ik heb voor paardenfotografie een 70-200mm en ik kom nooit in de knoei. Sterker nog; ik zou niet lager willen dan 70mm, omdat je dan erg met ''t perspectief gaat knoeien. Een paard is namelijk een behoorlijk lang dier. Gebruik je daar een groothoek lens op, dan rek je ''m helemaal uit op de foto. Ziet er gek uit.

Beeldstabilisatie is een mooie verkooptruc.
Niet meer, niet minder. Tenminste... Voor paardenfotografie.

Waarom?
Omdat je toch al zo''n snelle sluitertijd nodig hebt om het paard te bevriezen, dat je niet onder de grens komt voor wanneer de stabilisatie begint te helpen.
Je hebt beeldstabilisatie alleen nodig als je perse graag trage sluitertijden wil gebruiken maar je toevallig geen statief bij je hebt.

@_Rosanna:
In de printinstellingen voordat je gaat afdrukken kun je het formaat kiezen.
Daar zal 9x13 waarschijnlijk standaard nog in staan. Maar 7,5x7,5 waarschijnlijk niet. Het kan zijn dat je dan met witte randen om je foto''s moet gaan werken om tot ''t goede formaat te komen en dan evt. bijknippen.

Maar houd er rekening mee dat een printer afdruk relatief duurder is dan een foto afdruk.
Van kwaliteit minder goed is dan een foto afdruk.
En ook minder lang mee gaat, omdat er geen UV beschermlaag overheen zit. Als er zonlicht op de foto''s kan komen, zullen ze vrij snel verkleuren en verbleken.

IloveAnoukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 17:20

Femke schreef:
heb je n voorbeeldfoto?
kunnen 2 dingen zijn: te trage sluitertijd of verkeerde manier/ge trage scherpstelling

Afbeelding

aan sluitertijd licht het denk toch niet, ik heb alle sluitertijden geprobeerd en qua kleur kwam ik toch hier het mooiste op uit alleen vind ik jammer dat het niet scherp is

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 22:06

@Femke of iemand anders die het weet, naar aanleiding van het 2e bericht hierboven.
Is de kwaliteit van 70-300 niet ongeveer het zelfde als 18-200? Bedoel in mijn simpele gedachten is het toch ongeveer even veel zoom...
En idd met de paarden kom ik niet echt in de knoei, met de honden wel regelmatig. En omdat ik bijna nooit boven de 200mm zit, leek een 18-200 lens me wel makkelijk zodat ik niet hoef te wisselen.
Ik weet er natuurlijk weinig tot niks van :')

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 22:10

Anouk, heb je de exif gegevens er nog bij?
Zodat we naar je instellingen kunnen kijken?
Wat je nog kan doen is een lager F getal (diafragma verder openen) en daarmee dusdanig lichtinval winnen dat je sluitertijd nog korter kan.
Het lijkt het alsof je camera zich meer heeft ingesteld op de achtergrond dan op het paard. Je kan dus je autofocus beter instellen op je voorwerp.

Annexx, ik ben het eens met Femke wbt lens.
Daar komt nog eens bij dat je niet zo'n groot bereik in 1 lens moet stoppen (kopen).
Aan beide zijden, dus zowel de 18mm alsook de 200 kant kan kwalitatief niet goed zijn.
Dit heeft te maken met de opbouw van het objectief, de plaatsing van de lenzen zeg maar.
Hou voor jezelf aan geen groter bereik in 1 lens te willen dan een factor 4, liever nog 3.
Met deze factor bedoel ik als je 200 deelt door 18 kom je uit op een factor 11!
Beter kun je een leuke walkaround lens nemen (met zo ronde de 18-105 ofzo, ikzelf heb 24-85mm) en dan nog een tele, bv 70-200 of 300 als je wilt.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 22:49

Heb vandaag de zwangerschapsshoot gedaan, mijn zus en haar vriend waren heel tevreden. Ik zie zelf nog veel verbeteringspuntjes maar goed :D Erg bedankt voor de tips, heb het in een ruimte gedaan met heel veel natuurlijk licht en een doek erachter :)

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 23:21

Oké bedankt F_Orumster ... anders had ik weer een miskoop gedaan! Ik blijf dus wel lekker met me 18-55 en 70-300 spelen, rustigaan misschien kijken voor idd iets in de richting van 18-105. Of zou 55-200 ook wat zijn? dan zit je op tussen de 3 en 4 (200:55).

Ik had nu deze gezien: CANON EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II zou dit dan beter zijn?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 23:30

Waarom wil je een nieuwe telelens? Als je telelens goed en wel aardig lichtsterk is, zou ik eerder voor een walkaround lens gaan met een groter bereik (dus zeg ergens tussen 18-100mm).

@ Soprano, leuk dt het gelukt is. Had je geen schaduwen op gezichten enzo? En wat voor doek heb je gebruikt? (gewoon interesse hoor ;)