__denise schreef:Ibbel echt niet normaal, waar haal je die kennis en die handige uitleg toch elke keer vandaan.
Ruim 40 jaar ervaring helpt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ibbel schreef:Lijkt mij een witbalans probleem. Dan is toch in RAW schieten het handigst, want dan kan je de witbalans aanpassen. Overigens is dat één van de weinige dingen die ik altijd op automatisch heb staan, en ik heb eigenlijk nooit kleurzweem, en áls ik eens iets wat bij wil werken qua kleur dan ga ik even met de witbalans schuiven in RAW.
Je hóeft met RAW overigens niets te bewerken, je kunt 'm ook ongewijzigd openen en omzetten in JPEG. Je kunt ook zowel in RAW als in JPEG schieten (met de meeste DSLR tenminste wel), en alleen die RAWs openen waarvan je de JPEG niet mooi vindt.
Maar ik zeg je vast, als je eenmaal in RAW gaat schieten ga je álle JPEG die je tegelijkertijd hebt geschoten niet goed genoeg vinden
Ibbel schreef:Overbelichten betekent dat je méér licht op je sensor wilt hebben. Daar maak je je probleem dus alleen maar groter mee. Onderbelichten is bovendien makkelijker te compenseren. Uitgebleekt wit bij overbelichten zit geen digitale informatie in, in onderbelicht zwart vaak nog wel.
Nouks schreef:Op 100% zie je inderdaad ruis. Hele makkelijke oplossing: verkleinen of uitzoomen. Op web bekijk je de foto's niet op 100% maar netjes verkleind en als je print blijft er (mits netjes belicht weinig tot) niks over van de ruis. Gewoon niks van aantrekken, foto's netjes verkleinen, evt beetje ruisreductie, wel netjes blijven belichten en trots zijn op je foto's