[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:51

__denise schreef:
Ibbel echt niet normaal, waar haal je die kennis en die handige uitleg toch elke keer vandaan. +:)+

Ruim 40 jaar ervaring helpt ;)

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:09

Ibbel schreef:
Lijkt mij een witbalans probleem. Dan is toch in RAW schieten het handigst, want dan kan je de witbalans aanpassen. Overigens is dat één van de weinige dingen die ik altijd op automatisch heb staan, en ik heb eigenlijk nooit kleurzweem, en áls ik eens iets wat bij wil werken qua kleur dan ga ik even met de witbalans schuiven in RAW.
Je hóeft met RAW overigens niets te bewerken, je kunt 'm ook ongewijzigd openen en omzetten in JPEG. Je kunt ook zowel in RAW als in JPEG schieten (met de meeste DSLR tenminste wel), en alleen die RAWs openen waarvan je de JPEG niet mooi vindt.
Maar ik zeg je vast, als je eenmaal in RAW gaat schieten ga je álle JPEG die je tegelijkertijd hebt geschoten niet goed genoeg vinden :D

Ga ik eens proberen, dankjewel. Ik denk er vééls te makkelijk over blijkt toch maar weer.

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:33

Op 100% zie je inderdaad ruis. Hele makkelijke oplossing: verkleinen of uitzoomen. Op web bekijk je de foto's niet op 100% maar netjes verkleind en als je print blijft er (mits netjes belicht weinig tot) niks over van de ruis. Gewoon niks van aantrekken, foto's netjes verkleinen, evt beetje ruisreductie, wel netjes blijven belichten en trots zijn op je foto's :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:35

Ibbel schreef:
Overbelichten betekent dat je méér licht op je sensor wilt hebben. Daar maak je je probleem dus alleen maar groter mee. Onderbelichten is bovendien makkelijker te compenseren. Uitgebleekt wit bij overbelichten zit geen digitale informatie in, in onderbelicht zwart vaak nog wel.

Kleine opmerking hierbij: ruis zit puur en alleen in de donkere stukken. Juist op hoge ISO is het dus aan te raden om vooral netjes te belichten (zeker niet onderbelichten) want onderbelichte foto's op hoge ISO zal puur en alleen meer ruis (en niet meer informatie en/of detail) opleveren. Wat jij zegt gaat enigszins op overdag bij lage ISO, dan is inderdaad het risico op overbelichting en uitgebeten witte stukken aanzienlijk groter dan 's avonds (wanneer je aardig je best moet doen om wit in je foto's te krijgen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 11:56

Nouks schreef:
Op 100% zie je inderdaad ruis. Hele makkelijke oplossing: verkleinen of uitzoomen. Op web bekijk je de foto's niet op 100% maar netjes verkleind en als je print blijft er (mits netjes belicht weinig tot) niks over van de ruis. Gewoon niks van aantrekken, foto's netjes verkleinen, evt beetje ruisreductie, wel netjes blijven belichten en trots zijn op je foto's :D

:D Het is inderdaad zo dat het bij gewoon gebruik zeg maar (internet, pc-achtergrond, klein formaat uitprinten) het vast geen probleem zal opleveren. Heb nu net een kleine selectie gemaakt en het valt best wel mee denk ik :D

Moest iemand interesse hebben: [BB-ITP] [***]-Fun op het strand! (1e keer)
Is dus de eerste keer dat ik die spiegelreflex in mijn handen gehad heb :) (en heb express foto's gekozen om er een beetje een topic van te maken, dus ze zijn niet allemaal 100% perfect, maar wel leuk genoeg ;) )

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 01:08

Hallo ik heb een vraag over foto's afdrukken.
Waar laten jullie ze afdrukken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 11:20

Ik bij Profotonet :)

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 11:26

Ik heb ook een vraagje, wat is nou een fijne instelling bij dressuur/springen tijdens bewolkt weer?
En als de foto's niet goed zijn, wat kan ik dan het beste als eerste aanpassen en hoe?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 11:54

Bij 'bewegende beelden' altijd op Tv werken, dus sluitertijd zelf bepalen. Je kunt nog wel op 1/250 gaan zitten, al krijg je dan soms wel al wat bewegingsonscherpte, maar daaronder zeker niet.
En als je zoomt, sowiewo aanhouden dat je één gedeeld door het aantal mm zoomlens aanhoudt als belichtingstijd. Dus gebruik je een 300 mm lens, dan altijd minimaal op 1/300 belichten (een zoomlens, ook met beeldstabilisatie, hoewel dat wel helpt, vergroot nl niet alleen het beeld, maar ook de trillingen van je hand, en van het opklappen van de spiegel).

Liever houd je je belichting op 1/350 of 1/500, je toestel zal het diafragma dan verder openzetten, als het bewolkt is. Zolang dat diafragma niet te ver zakt onder de 8 zal het (zeker met een zoomlens) met de scherptediepte nog wel meevallen. Je wilt trouwens ook geen diafragma 22, want dan blijft je achtergrond scherp, en dat is niet mooi.

Krijg je een te groot diafragma om nog voldoende scherptediepte te hebben (of kan je lens uberhaupt niet groter dan 5.6, en worden je foto's dan dus te donker) dan pas je de ISO aan (omhoog, uiteraard).

Je hebt dus het liefst 1/500 (of sneller) met een F8 voor genoeg scherptediepte maar mét onscherpe achtergrond, lukt dat niet dan kan je íets zakken met de belichting, íets openen met je diafragma, of gooi je de ISO omhoog.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 12:01

Super! Thanks! Ik ga het ff stampen en dan naar de regiokampioenschappen ;)

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:03

Tips gezocht. Ik wil mijn sensor laten reinigen, maar dan wel goed. Waar laten jullie dit doen en hoeveel zijn jullie dan kwijt? Ben hier in het dorp afgelopen week de plaatselijke fotozaak binnengelopen, en daar konden ze het zelf doen, als het niet te vies was, voor 17,50, en als het te vies was om zelf schoon te maken, moest het naar Nikon opgestuurd worden en zou het zo'n 95 euro worden. Groot prijsverschil, dus daar breng ik hem sowieso niet naar toe, maar het moet wel een keertje gebeuren. Wie weet raad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:21

Droog reinigen (stofjes etc) doe ik zelf dmv blaasbalgje en een speciaal kwastje. Als er echt smeer oid op zit, dan moet de sensor nat worden gereinigd en dat doe ik liever niet zelf en kunnen ze bovendien niet overal. Is bij mij gelukkig pas 1 keer nodig geweest sinds ik ben gaan fotograferen (andere keren door reparateur als onderdeel van de sevice) en toen heb ik het laten doen bij Konijnenberg.

Ik zie dat je vlakbij Eindhoven woont, misschien kun je eens informeren of Camex (http://www.camex.nl/) ook sensors reinigt.

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:10

Bij Camex ben ik rond april/mei geweest om te kijken voor reparatie van mijn lens en toen heb ik het ook meteen gevraagd. Daar zou het rond de 45 euro kosten, maar zij doen dit dus ook :) Maar misschien dat er hier meer mensen zijn die ervaring hebben met fotozaken hier in de omgeving? Ik wil er wel zeker van zijn dat het goed gebeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:46

Daar kun je bij Camex denk ik wel zeker van zijn iig :j Prima bedrijf. Maar goed, verder ken ik geen zaken daar in de regio, dus misschien iemand anders :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:49

Ik doe het gewoon zelf, en altijd nat. Droog is mij te riskant qua krassen.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:01

Wanneer maken jullie gebruik van een polarisatie filter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 22:22

Weet eigenlijk niet of het hier hoort maar weet ook niet zo goed waar anders :+ Maar ik heb dus onlangs die foto's gemaakt en die zagen er wel leuk uit. Nu heb ik er een aantal uitgeprint (gewoon 10x15) maar daar heb ik een bijna groene hond (en groen strand)? :\

Ligt dit aan mijn printer of kan het aan de foto's liggen?
Ik wil namelijk een foto als poster laten uitprinten en ik zou toch niet graag een groene hond thuisgestuurd krijgen :+

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 22:38

Dat kan heel goed aan je printer liggen. Zijn het de foto's uit de link in je onderschrift?

De meeste printers hebben trouwens een testpagina die je kunt uitprinten om te zien of de kleuren nog goed zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 22:39

Die foto's zijn het inderdaad :j

Dan moet ik daar eens even naar kijken .. Het is mij nog nooit zo opgevallen dat de kleuren niet goed zijn, maar bij deze foto's kon je er niet naast kijken :=

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 23:01

Om de kleuren op je scherm te kunnen beoordelen, moet je scherm gekalibreerd zijn.
Om dan diezelfde kleuren uit je printer te krijgen, is weer een heel ander verhaal.
Goed kleurbeheer is lastige materie.

Misschien is het handig om een foto te laten afdrukken op 10x15 bij dezelfde zaak waar je een poster wilt laten maken.
Als test om te zien hoe ze daar afdrukken.
En dan is nog de vraag of ze jouw bestanden afdrukken zoals ze ze krijgen of dat ze correcties doen.
Want dan kan er verschil in zitten wie er die dag achter de machine zit.....

LovePluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 00:47

Ik houd erg van het fotograferen van dieren.
Mijn huisdieren zijn dan ook vaak de klos. Maar mijn hond, genaamd Diesel, krijg ik echt NIET op de foto.
Hij is ontzettend bang voor de camera. Als hij alleen maar het koortje ziet is hij al weer weggedoken.

Hebben jullie misschien een manier hoe ik hem wel kan fotograferen?

shartjec

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 13:19

Ikweet niet of ik het hier mag vragen;

Hoihoi allemaal,
ik zit met een probleem, ik heb de panasonic DMC-FZ38.
en met foto's op de computer heb ik geen problemen, gewoon JPEG en dat opend elk programma. Maar omdat mijn camera in HD filmt, is dit een heel raar bestand, namelijk mts. en dat opend dus geen een programma. Ik heb adobe premiere, kan je hier de instellingen veranderen zodat ie m wel kan openen? Of is er een ander programma die ik gratis kan downloaden die dit wel kan?

Groetjes Sammie.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 13:42

Typ even in op google MTS bestand openen en waarschijnlijk vind je het zo. :)

shartjec

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 13:54

Jaa, dat heb ik al uitgebreid bekeken, alleen ik vind het antwoord op mijn vraag niet, hopelijk is er hier iemand die me het kan uitleggen :)

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 14:01

Ik heb dit gevonden.
Het programma wat je net aangaf kan het inderdaad niet lezen.

mts bestanden zijn AVCHD Video bestanden. Deze worden door o.a. Sony camera's gebruikt. Die kan je openen met legio software:

CyberLink PowerDVD 9
CyberLink PowerDirector 8
Sony Picture Motion Browser (PMB)
Sony Vegas Movie Studio Platinum
Sony Vegas Pro
Ulead VideoStudio
Corel WinDVD
Grass Valley EDIUS Neo 2
VideoLAN VLC media player