[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:34

Stal_Fiore schreef:
Heeft iemand hier ook ervaring met de canon 600d?
Ik overweg die te kopen.

Ik heb nu een 300d die echt op is

Ik heb zelf een 600D :j Fijne camera, een miskoop zul je er sowieso niet mee doen ;) Wat wil je er precies over horen?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:44

@ Nadine: Ik zou die 70-200 f/2.8 L USM mijden als ik jou was. Nog steeds een mooi objectief, maar zeker niet meer opgewassen tegen de 18mp van nu. Een goed exemplaar is qua glaswerk nog wel opgewassen tegen die hoge resoluties, maar de AF is dat zeker niet meer.
Degenen die daar nu "geluk" mee hebben hebben - als het niet voortkomt uit onkunde - idd geluk.

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:46

Bagheera_206 schreef:
Waarom wil je eigenlijk f/2.8 non-IS en geen f/4.0 IS? Maar mooie set hoor! :D Zeker als het lukt met inruilen! :D

oh jah IS.. vergeten dat dat in de lenzen zit van canon :o moet ik nog ff aan wennen.. :')
valt over na te denken natuurlijk.. moet me er meer in verdiepen.. :)
ben alleen vergeten te vragen of ik mijn camera bij hun kan inruilen :P

HLPhoto schreef:
@ Nadine: Ik zou die 70-200 f/2.8 L USM mijden als ik jou was. Nog steeds een mooi objectief, maar zeker niet meer opgewassen tegen de 18mp van nu. Een goed exemplaar is qua glaswerk nog wel opgewassen tegen die hoge resoluties, maar de AF is dat zeker niet meer.
Degenen die daar nu "geluk" mee hebben hebben - als het niet voortkomt uit onkunde - idd geluk.

welke zou jij advieseren kevin? ook de f/4.0 IS?

Bagheera_206

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:48

Als je de f/2.8 niet nodig hebt zou ik voor die f/4.0 IS gaan. Ongeveer dezelfde prijsklasse. Met die f/2.8 loop je je ook het ongeluk te zeulen... := Tja tenzij je echt perse die f/2.8 nodig hebt dan wordt het een ander verhaal.

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:56

Bagheera_206 schreef:
Als je de f/2.8 niet nodig hebt zou ik voor die f/4.0 IS gaan. Ongeveer dezelfde prijsklasse. Met die f/2.8 loop je je ook het ongeluk te zeulen... := Tja tenzij je echt perse die f/2.8 nodig hebt dan wordt het een ander verhaal.

dus het diafragma maakt er verschil niet tussen deze 2? tenminste..vershilt wel f/1.2 natuurlijk.. :') maar tis niet zo dat het 2 totaal verschillende lenzen zijn.. oid.. :P

edit: domme vraag :') het verschil zit natuulijk ook in de IS :')

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:03

het zijn toch wel 2 verschillende lenzen. Die f/2.8 is lichtsterker, maar de f/4.0 heeft IS. Die laatste heeft veel nieuwere/betere techniek aan boord. Volgens mij is die f/4.0 IS weathersealed en die f/2.8 niet.

Er zijn van Canon trouwens 5 varianten van de 70-200mm. Onderstaand van goedkoop naar duur:
70-200mm f/4.0L USM: 540 euro
70-200mm f/4.0L IS USM: 1020 euro
70-200mm f/2.8L USM: 1100 euro
70-200mm f/2.8L IS USM: 1800 euro (niet meer in productie)
70-200mm f/2.8L IS USM Mk2: 2000 euro

Lenzen met IS zijn zoals je ziet inderdaad een stuk duurder. IS heb je niet nodig bij paardenfotografie, maar los van IS zijn de f/4.0L IS en f/2.8L IS Mk2 een stuk beter dan hun zusjes zonder IS.

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:09

tis niet alleen paarden fotografie waar ik die lens voor nodig heb :) ook mensen, natuur en (overige) dieren fotografie.. van alles wat dus :')

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:26

vroli1 schreef:
dus het diafragma maakt er verschil niet tussen deze 2? tenminste..vershilt wel f/1.2 natuurlijk.. :') maar tis niet zo dat het 2 totaal verschillende lenzen zijn.. oid.. :P
"het verschilt f/1.2" kan je eigenlijk niet zeggen, omdat f/1.2 verschil afhankelijk van het diafragma meer of minder is.
Het verschil tussen f/2.8 en f/4.0 is precies 1 stop, dus de f/2.8 haalt 2x zoveel licht binnen (en daarmee krijg je de helft van de scherptediepte).
f/1.0 is echter ook weer 1 stop lichtsterker dan f/1.4, dus dan haal je met f/0.4 verschil 2x zoveel licht binnen en de helft van de scherptediepte.
Schiet je op f/11.0 en heb je 2x teveel licht, dan moet je naar f/16.0 om dat te kunnen halveren.

Ik had het hier al eens uitgelegd, maar f is in feit de brandpuntsafstand. stel je fotografeert op 200mm met f/4.0, dan is 200 / 4 = 50mm de diameter van het diafragma op dat moment.
Laat je daar een oppervlakteberekening op los, dan zal je zien dat f/2.8 2x zoveel oppervlakte heeft als f/4.0.

Wat betreft de verschillende 70-200s die Canon maakt: het zijn qua karakter allemaal erg verschillende objectieven. De 70-200 f/4 L USM is behoorlijk scherp en vergelijkbaar met de 70-200 f/2.8 L USM wat betreft detail op gelijk diafragma. Dit maakt het een zeer betaalbaar en betrouwbaar objectief. De 70-200 f/2.8 L USM vind ik persoonlijk minder (en ik ben zeker niet de enige ;) ), terwijl ik de 70-200 f/4.0 L IS USM lang als de beste telezoom die ik ooit vastgehad heb heb gezien. Ding krijgt nu wat concurrentie van de nieuwe f/2.8 L IS USM Mk2 en de Nikon 70-200VRII, maar die zijn 'm qua detail en nauwkeurigheid nog zeker niet voorbij. Heb nog nooit een misser gezien van dat objectief die niet aan de gebruiker (mezelf :P) toe te wijzen was, eigenlijk :)

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:40

zeer duidelijke uitleg kevin en bagheera (naam kwijt :o ) bedankt.. ik ga er nog even goed over na denken.. (en mijn sony spul verkopen :') )

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:54

Aangenaam. Richard. :P

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:58

oh ja tuurlijk.. wist ik wel B-)

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:11

Ik heb 2 vraagjes,

Hoe kan het dat bij je bij een spiegelreflex altijd zo een mooie wazige achtergrond hebt? En is dat bij alle spiegelreflex camera's zo?

En klopt het dat je bij paardenfotografie het best een telelens kan kopen?

Alvast bedankt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:19

De wazige achtergrond is een vrij technisch verhaal met betrekking tot het formaat van de sensor. Heel kort door de bocht: hoe groter de sensor, hoe makkelijker je een mooie vage achtergrond krijgt.
DWZ: met een spiegelreflexcamera is dat gemakkelijker dan met een systeemcamera. Met een systeemcamera is dat makkelijker dan met een compactcamera.
Maar ook binnen SLR's: met een full frame spiegelreflexcamera is dat makkelijker dan met een crop DSLR (de meeste instapmodellen hebben een "cropfactor", dwz een kleinere sensor dan "full frame").

Vervolgens hangt 't natuurlijk ook nog af van je achtergrond: hoe rustig is die van zichzelf en hoe veel "lege" ruimte zit er achter je onderwerp? Tot slot hangt het nog af van je diafragma: hoe groter de lensopening (laag diafragmagetal/F-getal) hoe onscherper de achtergrond.

Oftewel: een boel factoren die meespelen.

Dat je voor het fotograferen van paarden het best een telelens gebruikt, dat klopt :)

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:40

Oke dankjewel!

Want als ik met mij camera (finepix hs20) krijg ik als ik 1 onderdeel fotografeer wel een wazige achtergrond maar een met een heel paardenhoofd niet. Weet iemand misschien hoe ik daar ook een wazige achtergrond bij kan krijgen?

Hier lukt een wazige achtergrond wel
Afbeelding

Maar hier niet
Afbeelding

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:13

vroli1 schreef:

Hoe veel Richards ken jij dan op Bokt? :P

#sorry Off-topic :=

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:22

Bagheera_206 schreef:
vroli1 schreef:

Hoe veel Richards ken jij dan op Bokt? :P

#sorry Off-topic :=

nu 1 :Y)

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:24

@mandy: wazige achtergronden hebben te maken met je diafragma waarde ook wel 'f' genoemd dus je hebt f/1.4 tot f/22 om maar een voorbeeld te geven :) hierboven heeft kevin (HLPhoto) uitgelegd hoe het in zijn werk gaat.. en ja alleen spiegelreflexen hebben deze functie (naar mijn weten) :)

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:30

vroli1 schreef:
@mandy: wazige achtergronden hebben te maken met je diafragma waarde ook wel 'f' genoemd dus je hebt f/1.4 tot f/22 om maar een voorbeeld te geven :) hierboven heeft kevin (HLPhoto) uitgelegd hoe het in zijn werk gaat.. en ja alleen spiegelreflexen hebben deze functie (naar mijn weten) :)

Dankjewel! :D

Mijn camera heeft ook de functie om zelf je diafragma in te stellen alleen als ik die op zijn laagst zet lukt het soms nog niet.

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:16

Bagheera_206 schreef:

Wanneer heb je de 2.8 echt nodig? Ik wil namelijk ook een lens er bij kopen maar twijfel nog erg. Ik vind het namelijk erg leuk om sport te fotograferen (motorcross, wielrennen, mountainbike etc.) waarbij de sluitertijd dus erg kort moet zijn. Veel is wel buiten met meer licht, maar als het donkerder wordt ben bang dat het niet mooi zal worden. Verder zou ik de lens ook voor paarden, natuur etc. willen gebruiken.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:20

@Marrke: Met sportfotografie heb je iig geen IS/VR nodig door de korte sluitertijden. :) Scheelt ook enorm veel geld. Dan zijn de f/2.8 lenzen relatief wel te betalen.

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:45

@Bagheera, dat snap ik. Maar kan ik hem dan ook als allrounder gebruiken? Zoals natuur, paarden enz? Maar jij zou dus wel aanraden om bij sportfotografie een lens te nemen met f/2.8?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:46

Ik raad je niets aan. ;) Ik zou voor lens zonder IS/VR kijken ivm je korte sluitertijden. Dat scheelt veel geld. En met een f/2.8 lens heb je wel meer mogelijkheden, maar daar hangt dus wel enorm prijskaartje aan en je zeult je het "lens". Die f/2.8 is namelijk een stuk zwaarder, lomper, groter en dus eigenlijk minder all-round dan de f/4.0. :)
Laatst bijgewerkt door Bagheera_206 op 27-08-11 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:48

Een klein vraagje tussendoor: weet iemand het belangrijkste verschil tussen de Nikon D90 en de D7000? Ze hebben allebei de motor in de body, toch? Het aantal megapixels verschilt wel wat.. maar ach, ik hoef geen billboard-formaat te schieten.. De D90 kan ook simpele video's maken, toch? Dus, wat is precies het verschil tussen de twee en is dat die €350,- prijsverschil waard?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 23:59

vroli1 schreef:

beetje beter lezen Nadine ;) Nouks heeft 't uitgelegd, en ALLE camera's hebben die "functie". het is geen functie, maar een natuurkundig verschijnsel, zelfs je ogen hebben het ;)

Sterker nog: in de foto van dat paardenhoofd zie ik de achtergrond zelfs onscherp zijn, hij is alleen niet heel erg onscherp doordat de sensor daar dus te klein voor is. Oplossing = achtergrond verder weg, soms helpt verder inzoomen en verder weg gaan staan ook (als je diafragma niet teveel verandert).

Wat alleen geldt: hoe groter de sensor, hoe beter het werkt. Een systeemcamera van Sony (de SLT A33/55/65/77 bijvoorbeeld) kunnen het dus exact even "goed" als een goedkopere spiegelreflex van Sony of Nikon, want ze hebben hetzelfde sensorformaat (23,6 x 15,8 mm).
Alleen de APS-H camera's en vooral fullframes hebben nog minder scherptediepte onder de spiegelreflexen: de laatste categorie heeft een sensor van 36 x 24mm.

Ga je echter naar digitaal middenformaat kijken dan zie je daar sensorformaten van 44x33, 48x36 en 56x36mm, analoog middenformaat is vaak 60x60 of 60x70mm. Hoe groter, hoe minder scherptediepte, dus bij middenformaat kan het zelfs vervelend werken.
Zou je bijv. een foto in een zaal willen maken van 50 meter diep, dan moet je met een middenformaatcamera vaak zo ver terugstoppen dat je niet meer hoog genoeg in ISO kan om een normale sluitertijd te hebben. De full frame spiegelreflex is daarvoor dan weer ideaal, mooi compromis tussen sensorformaat en ruisprestaties.
Wil je in een studio schieten, dan is middenformaat ideaal: het detail is enorm, zelfs op een 80 megapixel sensor heb je per-pixel meer detail dan met bijv. een Canon EOS 5D of Nikon D700.

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 08:53

Heel erg bedankt!
Ik ga proberen of het lukt als ik nog een stukje verderweg ga staan.

nog 1 vraagje, Moet je bij de sensor grote bij je body kijken of staat dat bij je objectief?