[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 08:07

Panasonic gebruikt contrast detectie, en sony gebruikt fase detectie. Bij contrastdetectie schuift het focuspunt naar voor en achter totdat het hoogste contrast en dus scherpte in beeld is, terwijl fase detectie eerst uitrekent op welke focus afstand het object zich bevind en dan direct naar de goede plek focust. Fase detectie zou daardoor beter werken bij beweging en het volgen van beweging.
Ik ben dus vooral benieuwd in hoeverre je hier in de praktijk iets van ziet bij deze camera’s.
Ik moet zelf echt heel snel kunnen bewegen en filmen en heb helaas geen tijd voor afstandbedieningen. Heeft de panasonic niet ook touch focus?
Zo werk ik momenteel ook met mijn canon. Die hang ik boven me, klap het scherm omlaag en tik het bruidspaar aan zodat hij die volgt met de focus.

Kennen jullie toevallig ook nog andere kanshebbers? Het mogen ook heel andere merken zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 08:30

Na het zien van een paar filmpjes lijkt de autofocus van de GH5 toch behoorlijk slecht, wat ik eigenlijk niet had verwacht van zo’n dure camera :=

Herkennen jullie dat bij deze camera?
Erg jammer, want verder lees ik goede reviews.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 10:45

Zoals ik zei wij gebruiken de autofocus nooit. Met bruiloften zijn we met twee man, dus hebben we het ook niet nodig. Ik kan dus alleen maar heel enthousiast zijn over de GH5. :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 13:21

Bedankt! Toch fijn om te weten dat hij verder goed presteert! Maar ik neem aan dat jij hem dan vooral voor fotografie gebruikt en niet zo zeer voor videografie? Of film je zonder stabilizer of gimbal?

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 15:12

Ik maak films van bruiloften. Ik heb een Canon 6D voor fotografie dus die GH5 gebruik ik puur voor video's. :)

Wij hebben meestal lenzen met IS. En anders zijn het meer grootboek lenzen, daar heb je niet veel IS voor nodig.

Lottexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 17:59

Heeft iemand een goede tip?
Ik ben op zoek naar een spiegelreflexcamera, ik ben nog een beginner en heb eigenlijk geen ervaring. Ik zit er al een tijdje over na te denken om er een te kopen.
Ik zal hem vooral gebruiken voor landschappen, paarden, wilde dieren en luchten, ik ga regelmatig naar Canada dus het zou mooi wezen als ik het Noorderlicht kan vastleggen.
Ik ben op zoek naar een camera die in een lagere prijsklasse valt.
Ik had wel gehoord dat het beter was om er dan nog een lens erbij te kopen die verder kan inzoomen.
Mijn prijsklasse is 300-500.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 18:07

Wil je voor dat geld alleen de body of is dat het budget incl lens?

Lottexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 18:09

MarjanB schreef:
Wil je voor dat geld alleen de body of is dat het budget incl lens?

Liefst inclusief lens mits dat haalbaar is.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 19:24

Voor dat budget gaat het heel moeilijk worden. De meest basic instapper van Nikon is de D3400, in combinatie met een kitlens 18-55 zit je op 400 euro. Wil je daar nog de 55-200 Nikkor lens bij (de beste lens qua prijs kwaliteit) dan zit je al snel aan 650 euro.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 19:43

Lottexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 13:06

Bedankt voor jullie antwoorden, ik twijfel een beetje tussen de Nikon D5300 en de D3400, wat is dan een betere keuze? Het voordeel van de D5300 vind ik het scherm dat je kan draaien maar als ik het goed begrijp gaat de batterij van D3400 wel langer mee? Waarschijnlijk koop ik er later pas een extra lens bij.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 17:15

Dat is een lastige. Enerzijds zou ik zeggen de D5300, maar wel met de kanttekening dat deze al vrij verouderd is en zijn opvolgers vele malen beter zijn. De 5300 is marginaal beter in zijn specificaties, het klapscherm en liveview zijn een pro. De bediening is net even soepeler. Voor filmen is de D3400 niet geschikt.

Dus, de D5300 is de betere van het stel. Maar zijn opvolgers de D5500 en D5600 zou ik ook nog even vergelijken binnen je budget.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 08:02

Neverland schreef:
Ik maak films van bruiloften. Ik heb een Canon 6D voor fotografie dus die GH5 gebruik ik puur voor video's. :)

Wij hebben meestal lenzen met IS. En anders zijn het meer grootboek lenzen, daar heb je niet veel IS voor nodig.

Oh wat leuk dat je ook huwelijksfilms maakt! Dan moet je maar eens mee komen kletsen in het videografie topic, daar is het veel te rustig :))

Heb je een website? Ik krijg zelf wat meer aanvragen dan ik kan aannemen, heb er ook al een paar naar een andere bokker doorgestuurd die in een andere regio werkt, maar altijd fijn als ik ook nog een ander adres heb waar ik mensen heen kan sturen. Of zit je al helemaal vol dit jaar?

Met groothoeklenzen kan ik me idd wel voorstellen dat je ook prima uit de hand kan filmen ja.
Ik houd zelf van wat meer zoom, wat meer bokeh en bewegende shots met de stabilizer, en dan is automatisch scherpstellen toch wel nodig.

Vorige week ben ik bij een grote fotozaak geweest, en daar hadden ze helaas niet de Panasonic staan om te testen, wel de Sony met Carl Zeiss lens, en de werknemers wisten verder niet veel te vertellen dus heb ik uiteindelijk gewoon de Sony meegenomen. Tot nu toe heel blij mee!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 08:36

Afbeelding
Voor bewegende dingen heb je geen stabilisatie nodig. Dan heb je je sluitertijd toch al hoog staan en mis je die niet. Deze heb ik gemaakt met 100mm 2.8 macro zonder IS en die is ragscherp. Via boktupload gedaan gaat kwaliteit fink omlaag maar hij is 100% scherp.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 09:38

Voor video wil je als het mogelijk is een sluitertijd hebben van 1/50e omdat je in video juist wat bewegingsonscherpte wil zien van bewegende objecten, of bij een bewegend shot een achtergrond met bewegingsonscherpte maar een scherp object. Daarom is een goede beeldstabilisatie of gimbal of heel vaste hand zo belangrijk. Zeker bij een beetje zoom.
Niet alleen vanwege de scherpte, maar ook voor de vloeiende beelden.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 09:52

Oh oeps heb helemaal over heen gelezen dat het vooral om film gaat. Dat gebruik ik dus weer nooit :')

Miefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 10:47

Rip body en lens. Ouderdom.
Nu toch maar op zoek naar een nieuwe combinatie, ik wil denk ik voor de nikon d7100 gaan en dan een 70-200 f/2.8 bij maar welke? Die van Nikon zelf vind ik echt te duur.
Keuze ligt bij sigma en tamron. Aanraders of afraders?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 11:27

De D7100 is al wat gedateerd aan het raken, die komt alweer uit 2013. Bedenk je van te voren goed of en hoe je verwacht te groeien zodat je niet over een jaar al niet tevreden meer bent.

Wanneer et gaat om de nieuwste generatie 70-200 f2.8 lenzen, dan wint voor mij de Tamron het. Sigma geeft voor mij teveel problemen met back- en frontfocus en scherpte in het algemeen. Tamron doet het best heel aardig. Ga je daar ook de tweedehands markt op, dan lopen de verschillen tussen de verschillende modellen van Tamron erg uit elkaar.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 21:57

Hoihoi :o

Ik zit echt te duppen om een nieuwe body aan te schaffen. Heb nu canon 700D en merk gewoon dat deze net wat te sloom is met actie en net niet helemaal fijn met ISO.

Nu zag ik dus de canon 80D en de canon 7D mark II of deze werden mij aangeraden.

Ik wil in de toekomst meer gaan fotograferen.
Want ik wil graag hier wel meer werk van maken.

Wat kunnen jullie mij aan raden?
En als ik online tweedehands bestel, hebben jullie slechte/goeie ervaringen met bepaalde sites?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 22:27

Hmm ja wat is je budget? Ik heb nu de 750D en heb laatst met een 6D foto’s gemaakt en had zoiets van die wil ik :') ze hebben nu de 6Dmark2 maar die vind ik veel te duur.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 22:34

MarjanB schreef:
Hmm ja wat is je budget? Ik heb nu de 750D en heb laatst met een 6D foto’s gemaakt en had zoiets van die wil ik :') ze hebben nu de 6Dmark2 maar die vind ik veel te duur.

Haha nouja ik wil een van die twee. Alleen tsja er zit 300,- verschil tussen die twee.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 23:30

Wat is je budget? De 7D MKII is alweer een wat oudere body, wellicht dat een 6D (MK I) ook een interessante optie kan zijn.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 05:43

Courses schreef:
Wat is je budget? De 7D MKII is alweer een wat oudere body, wellicht dat een 6D (MK I) ook een interessante optie kan zijn.

Heb je linkje van die tweede? Vind alleen de 6D fullframe of de mark II?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 15:10

De 6D is gewoon de MKI, de voorganger van de MKII ;)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 16:31

Waarom kan ik die niet vinden? |( :+
Google is niet mn vriend.