[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

alena

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 12:59

Even een tip voor iedereen....

wanneer je opzoek gaat naar een camera via marktplaats,
laat je dan niet verleiden door ene M.Cox woonachtig op Texel/Kerkrade

deze man heeft al 10tallen mensen opgelicht door ze een aanbetaling te laten doen,
en vervolgens nooit de camera(maar ook iphones, PS3) op te sturen.

ik ben erin getrapt en het is niet alleen een hoop gedoe om je geld terug te krijgen,
maar het helemaal niet leuk en niet nodig !

dus let goed op als je iets via marktplaats koopt !
ik hoop dat jullie hier ook wat aan hebben.

mandy_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 23:13

Ik overweeg om de canon 1100D te kopen. Ik heb veel gebladerd en gelezen maar heb er niet echt veel uitgehaald kwa macro lenzen. Ik wil het liefst huisdieren (honden) en macro fotograferen. Welke lenzen kan ik dan het beste aanschaffen? Dit is dan mijn eerste spiegelreflex camera en ik weet er nog niet veel van af. :oo :o

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:24

Ik ben toevallig zelf ook aan het kijken voor een macrolens. Er zijn meerdere opties. De goedkoopste is de Canon 50mm F/2.5, maar die vergroot tot 0.5 terwijl echte macro 1-op-1 is. Dan krijg je de Canon 60mm F/2.8, die is wel 1:1.

Nog een stapje duurder heb je van Canon de 100mm F/2.8. Máár daar zijn goede en goedkopere alternatieven voor: de Tokina 100mm F/2.8, de Tamron 90mm F/2.8, en de Sigma 105mm F/2.8.

Welke voor jou het handigst is moet je zelf even bekijken.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:37

mandy_8 schreef:
Ik overweeg om de canon 1100D te kopen. Ik heb veel gebladerd en gelezen maar heb er niet echt veel uitgehaald kwa macro lenzen. Ik wil het liefst huisdieren (honden) en macro fotograferen. Welke lenzen kan ik dan het beste aanschaffen? Dit is dan mijn eerste spiegelreflex camera en ik weet er nog niet veel van af. :oo :o

Met macro-objectieven kan je eigenlijk niet de mist in gaan, ze zijn eigenlijk allemaal ongelofelijk scherp en hebben een nette achtergrondonscherpte en delen ook elkaars minpunten (geen van alle nieuwe objectieven heeft een daadwerkelijk apochromatisch ontwerp, maar voordat je dat wat gaat zeggen... denk dat je het vanzelf gaat opmerken als je er echt veel mee bezig gaat).
Als je kleine dieren wil fotograferen geldt voor zover ik weet hoe meer millimeters hoe beter -> met een 60mm zit je er HEEL dicht bij, met 180 kan je van een afstandje werken.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:13

alena schreef:
Even een tip voor iedereen....

wanneer je opzoek gaat naar een camera via marktplaats,
laat je dan niet verleiden door ene M.Cox woonachtig op Texel/Kerkrade

deze man heeft al 10tallen mensen opgelicht door ze een aanbetaling te laten doen,
en vervolgens nooit de camera(maar ook iphones, PS3) op te sturen.

ik ben erin getrapt en het is niet alleen een hoop gedoe om je geld terug te krijgen,
maar het helemaal niet leuk en niet nodig !

dus let goed op als je iets via marktplaats koopt !
ik hoop dat jullie hier ook wat aan hebben.

maar eerlijk is eerlijk waarom ga je dan ook in godsnaam een aanbetaling doen :x

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:30

Vooruit betalen via marktplaats is heel gebruikelijk hoor. Ik stuur niks op als er niet volledig betaald is.

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:17

Heb maar een mailtje gestuurd naar de winkel waar ik mijn camera besteld heb. Ik heb niets meer van ze gehoord. De levertijd zou afgelopen zaterdag zijn, maar op de website staat nog steeds levertijd onbekend...

mandy_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:59

Bedankt! :D

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:05

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:05

Als ik even van beide modellen de specificaties bekijk blijkt dat de BK live view en geluidsopnamen heeft en de MG niet. Volgens Mediamarkt althans, weet niet of dat ook echt 't verschil is tussen beide modellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:42

Lijkt me niet... de 1100D is de 1100D. Maar wat dan wél het verschil is zou ik je niet kunnen vertellen.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:57

Dat zie ik zo idd ook niet, maar ik gok dat het iets te maken heeft met of grijze import/niet of met uit een kit gehaald/zelf samengesteld/kant en klare set zo van de importeur.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:07

Leek me ook al niet logisch dat er 2 versies van hetzelfde model zijn..helemaal met de wetenschap dat Mediamarkt toch al niet de beste is qua informatievoorziening naar mijn ervaring. :+

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:17

DaniBanani schreef:
Leek me ook al niet logisch dat er 2 versies van hetzelfde model zijn..helemaal met de wetenschap dat Mediamarkt toch al niet de beste is qua informatievoorziening naar mijn ervaring. :+
Hangt er vanaf. Zal je even een kort filmpje sturen, waar een 550D in zit ;)

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:37

Ik heb in december mijn eerste spiegelreflex gekocht, een Canon 1000d. Hier heb ik toen ook op tips gevraagd en ik ben ook erg blij met mijn camera. Ik heb alleen wel een klein probleempje denk ik. Mijn zus heeft namelijk een keer mijn camera zonder objectief en zonder dop, in mijn tas gelegd. Wat natuurlijk niet goed is, maar dat wist zij ook niet (helaas..)
Dit is inmiddels al een paar weken terug gebeurd, maar nu was ik vorige week foto's aan het maken in een lichte omgeving en toen viel mij ineens een extra stip op. Als je door t oculair (dat is het toch?) kijkt, zie je die af punten, maar nu zit er links boven een extra stip.
http://www.cameralabs.com/reviews/Canon ... _point.jpg (dit zie je dus ongeveer, maar dan zit er in het linkerboven vakje een extra stip, die er eerst niet zat.)

Kan dit daardoor komen? en heb ik nu een probleem? Je ziet het op de foto's absoluut niet, deze heb ik vrijdag gemaakt en daar staat de vlek niet op: http://i287.photobucket.com/albums/ll15 ... G_6253.jpg

Moet ik nu naar een speciaalzaak rennen om de boel schoon te laten maken. Mijn vader zegt dat het geen probleem is, maar wat nou als die stip gaat zwerven?

Ik hoop trouwens dat het hier goed staat, ik zou niet weten waar ik het anders moet neerzetten. En anders plaats ik hem wel ergens anders :)

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:52

Hallo,

Een tijd terug had ik in dit topic al wat gevraagd.
Ik zou een Nikon D3000 van iemand overkopen maar dat blijft 'gezeur'.

Nu heeft iemand een Canon EOS 300D te koop.
Hierbij zit zit dus de body, bodydop, 18-55 lens + UV filter en accu, lader+kabel en handleiding.
(Lens is de gewone standaard lens zonder IS)

Deze hele set zou ik voor 130 euro over mogen kopen.
Nu lees ik dat de 300D al erg verouderd is, maar aangezien het mijn eerste spiegelreflex is, is het qua prijs ideaal om er in te stappen en het onder de knie te krijgen. Ik zou er later eventueel wel een lens bij willen kopen, en mocht ik serieuzer willen shooten zou ik een nieuwe body kunnen kopen.

Is het slim om deze set te kopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:13

Mette schreef:
Ik heb in december mijn eerste spiegelreflex gekocht, een Canon 1000d. Hier heb ik toen ook op tips gevraagd en ik ben ook erg blij met mijn camera. Ik heb alleen wel een klein probleempje denk ik. Mijn zus heeft namelijk een keer mijn camera zonder objectief en zonder dop, in mijn tas gelegd. Wat natuurlijk niet goed is, maar dat wist zij ook niet (helaas..)
Dit is inmiddels al een paar weken terug gebeurd, maar nu was ik vorige week foto's aan het maken in een lichte omgeving en toen viel mij ineens een extra stip op. Als je door t oculair (dat is het toch?) kijkt, zie je die af punten, maar nu zit er links boven een extra stip.
http://www.cameralabs.com/reviews/Canon ... _point.jpg (dit zie je dus ongeveer, maar dan zit er in het linkerboven vakje een extra stip, die er eerst niet zat.)

Kan dit daardoor komen? en heb ik nu een probleem? Je ziet het op de foto's absoluut niet, deze heb ik vrijdag gemaakt en daar staat de vlek niet op: http://i287.photobucket.com/albums/ll15 ... G_6253.jpg

Moet ik nu naar een speciaalzaak rennen om de boel schoon te laten maken. Mijn vader zegt dat het geen probleem is, maar wat nou als die stip gaat zwerven?

Ik hoop trouwens dat het hier goed staat, ik zou niet weten waar ik het anders moet neerzetten. En anders plaats ik hem wel ergens anders :)

Dit is geen probleem hoor :) Er zal een stofje in de zoeker zitten. Daar deze veel hoger zit dan de sensor van je camera (de sensor zit achter de spiegel) zal je het inderdaad niet terugzien op je foto's. Stofjes op de sensor zie je wél terug, vooral bij grote effen vlakken gecombineerd met een klein diafragma (hoog diafragmagetal).

Voor beide geldt dat je de sensor/camera kunt laten schoonmaken als je je er aan stoort. Maar stofjes doen niet zo veel kwaad gelukkig :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:18

xChantal94 schreef:
Hallo,

Een tijd terug had ik in dit topic al wat gevraagd.
Ik zou een Nikon D3000 van iemand overkopen maar dat blijft 'gezeur'.

Nu heeft iemand een Canon EOS 300D te koop.
Hierbij zit zit dus de body, bodydop, 18-55 lens + UV filter en accu, lader+kabel en handleiding.
(Lens is de gewone standaard lens zonder IS)

Deze hele set zou ik voor 130 euro over mogen kopen.
Nu lees ik dat de 300D al erg verouderd is, maar aangezien het mijn eerste spiegelreflex is, is het qua prijs ideaal om er in te stappen en het onder de knie te krijgen. Ik zou er later eventueel wel een lens bij willen kopen, en mocht ik serieuzer willen shooten zou ik een nieuwe body kunnen kopen.

Is het slim om deze set te kopen?

Ik zou het je willen aanraden. En dan niet eens omdat de camera wat verouderd is, maar vooral omdat je niet weet hoe veel de camera al gebruikt is. Het onderdeel van een camera dat het eerst stuk gaat, is de sluiter. Dit is het ding voor de sensor dat tijdens de opname een bepaalde tijd open staat (vandaar ook het begrip "sluitertijd"). Deze sluiter heeft een beperkte levensduur. Voor de 300D is deze levensduur geschat op ongeveer 50.000 opnames. Het kán overigens wel zijn dat de sluiter eerder stuk gaat of juist veel langer mee gaat.

Waarom ik je dit vertel --> Reparatie van een sluiter is nogal prijzig. In jouw geval zou het er op neer komen dat de reparatie je meer gaat kosten dan de hele camera + objectief + accessoires bij elkaar. Oftewel, als een 300D een defecte sluiter heeft, is deze economisch total loss.

Tenzij je nog ergens een paar honderd euro op de plank hebt liggen, zou ik dus zeggen: bespaar je het leed. En als je wél een paar honderd euro extra op de plank hebt liggen zou je beter wat nieuwers kunnen kopen ;)

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:21

Ik denk dat je bedoeld 'niet aanraden' :o ?

Ik heb gevraagt hoeveel clicks de camera heeft (hoe kan je dat eigenlijk zien? Ik lees overal dat het wel belangrijk is ivm de levensduur, maar geen idee hoe je zoiets kan zien :) ).

Ik kan overigens de camera wel uitproberen, dat is ook de voorkeur van de gene waar ik hem van koop.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:36

Nouks schreef:
Dit is geen probleem hoor :) Er zal een stofje in de zoeker zitten. Daar deze veel hoger zit dan de sensor van je camera (de sensor zit achter de spiegel) zal je het inderdaad niet terugzien op je foto's. Stofjes op de sensor zie je wél terug, vooral bij grote effen vlakken gecombineerd met een klein diafragma (hoog diafragmagetal).

Voor beide geldt dat je de sensor/camera kunt laten schoonmaken als je je er aan stoort. Maar stofjes doen niet zo veel kwaad gelukkig :)

Oke, gelukkig maar :) Ik stoor me er verder ook niet echt aan, je ziet het alleen als je er op let, maar wilde het toch graag even weten! Bedankt voor je info :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:44

Ik bedoelde "niet aanraden" inderdaad :o

Het probleem met die sluiter is... Niemand kan voorspellen wanneer 'ie er mee ophoudt. Op het moment van kopen hoeft er nog niks mis mee te zijn, maar dat kan dan zomaar na een week of een maand of een jaar zo ineens over zijn.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:11

Okee bedankt :j .

Ik ben nu naar nieuwe camera's aan het kijken. Ik heb de volgende gezien:
http://www.mediamarkt.nl/mcs/catentry/E ... infoTabNav

Mijn budget is 400,- dus dan kan deze precies :)) !
Als iemand een andere optie heeft is dat ook welkom! Maar graag een canon, want zoals ik van een fotografe begrepen heb, heb je daar betere optie's mee qua lenzen.

Ik kan er alleen niet uithalen of bij deze set ook een oplader, accu, usb kabeltje etc zit ?

Edit;
Ik zie nu een Canon EOS1000D + kitlens

http://www.bcc.nl/product/canon-eos1000 ... -objectief

Ik weet dat het verschil van deze camera's iig het 'filmen' is. Inprincipe gaat het mij om foto's maken dus dat de optie filmen er niet op zit maakt niet uit.
Welke zouden jullie aanraden :) ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:19

Dat is een hele mooie camera :j
Een USB-kabel, accu, oplader, gebruiksaanwijzing, software, nekband etc zitten er standaard bij. Wat je dan nog wel mist (en wat niet binnen je budget past) is een tas.

Er zijn wel betere adressen om een camera te kopen dan de Mediamarkt, stel dát er iets mis mee is dan kun je maar beter bij een winkel hebben gekocht waar ze je ook willen helpen ipv wegjagen ;)
Cameranu bijvoorbeeld heeft een goede reputatie, dezelfde set op voorraad en bovendien momenteel gratis verzending: http://www.cameranu.nl/nl/Digitale-Came ... 07_169804/

Overigens: het klopt dat je met Canon veel keuze hebt voor objectieven etc. Bij Nikon heb je dat eventueel ook. Bij andere merken minder. Canon en Nikon zijn de grootsten.

En tot slot nog een vraag: wat wil je met je camera gaan doen? Want in het algemeen kun je stellen dat de 1100D een hartstikke mooie camera is, maar of 'ie dat voor JOU ook is is natuurlijk ook afhankelijk van je wensen :)

Edit: zie nu dat je ook de 1000D nog ergens hebt gevonden. Dat is de voorloper van de 1100D en ook een heel mooie camera. Welke ik je zou aanraden is vooral afhankelijk van je wensen (wat voor soort foto's je er mee wil maken).

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:59

Een tas vindt ik inderdaad ook belangrijk. Die zou ik tweedehands misschien wel eentje kunnen vinden (of als ik voor de 1000D ga, een nieuwe? ).

Wat ik met de camera wil doen; hobbymatig. Ik wil vooral foto's van mijn (en andere) paarden maken. Misschien af en toe dat mijn zus model wil spelen of bijvoorbeeld bij dagjes strand, maar voornamelijk paarden (goh :D ) .

Edit; de reden dat ik naar Mediamarkt of BCC ga is omdat ik het dan dus persoonlijk kan ophalen, omdat mijn moeder liever niet heeft dat ik zoiets via de post doe..

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 23:25

Heb je geen fotowinkel in de buurt waar je de camera zou kunnen kopen? Mediamarkt/BCC is géén vakwinkel en inderdaad áls er wat aan je spullen mankeert dan ga je er liever mee terug naar een winkel waar ze er verstand van hebben en ze je willen helpen dan waar ze niet gehinderd door kennis van zaken bij wijze van spreken gaan beweren dat iets 'volkomen normaal' is als het niet goed functioneert :+

Wat de camera's betreft, ze kunnen beide m.i. prima voor wat jij er mee wilt, wat echter minder geschikt is is de bijgeleverde lens :) Om paarden te fotograferen heb je eigenlijk een zoomlens nodig, bijvoorbeeld die 55-250 IS van Canon. De kitlens is prima geschikt voor bijvoorbeeld je dagje strand etc. maar minder geschikt voor paarden omdat je er niet erg ver mee kan zoomen en brandpuntafstanden onder de 50mm geven bij dieren snel vertekening van de verhoudingen. Natuurlijk kan je prima beginnen met de camera + kitlens en er wat ervaring mee opdoen, maar houdt er wel rekening mee dat je zeer waarschijnlijk vrij snel ook een zoomlens erbij zal willen hebben :)

Overigens ga ik met Nouks mee wat betreft het kopen van een tweedehands verouderde camera, dit kan je echt beter niet doen, het kan goed gaan, maar je camera kan het ook na twee weken opgeven en dan is het weggegooid geld. :)

Behalve de tas moet je ook rekening houden met de aanschaf van een geheugenkaartje trouwens, die zitten er ook niet standaard bij geleverd :)