[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maaikemuis
Berichten: 5307
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 20:16

Nee, ik weet vrijwel zeker van niet. Je hebt namelijk te maken met een cropfactor va 2.7 op de j1 t.o.v. een cropfactor van 1.5 op de d3300. Dit betekend dat de j-lensen niet beeldvullend gaan zijn op jouw D3300 en als ze dat al wel zijn dan zullen je hoeken erg onscherp zijn. Al zal je ze oom fysiek niet kunnen koppelen.

F_Orumster

Berichten: 15343
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 20:28


Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 20:53

maaikemuis schreef:
Nee, ik weet vrijwel zeker van niet. Je hebt namelijk te maken met een cropfactor va 2.7 op de j1 t.o.v. een cropfactor van 1.5 op de d3300. Dit betekend dat de j-lensen niet beeldvullend gaan zijn op jouw D3300 en als ze dat al wel zijn dan zullen je hoeken erg onscherp zijn. Al zal je ze oom fysiek niet kunnen koppelen.

Ok bedankt mijn stalvriendin vroeg me namelijk om mijn camera mee te nemen om haar lenzen erop te passen. Zij heeft een nikon J1 maar heeft er problemen mee. Vandaar de vraag.
Ik vermoed zomaar even dat ze een spiegelreflex body wil kopen maar haar lenzen wil behouden.

Ik weet in ieder geval genoeg nu. Merci :)

GreenRider

Berichten: 1239
Geregistreerd: 05-12-08
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 16:45

Vraagje, iemand ervaring met de Canon 200D? Ik ken hem helemaal niet maar ziet er goed uit. Of anders de Canon 750D? Waar gebruiken jullie ze voor? :)

MarjanB

Berichten: 16619
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 16:51

Ik heb de 750 D gebruik hem voor van allerlei soorten foto’s zie ook onderschrift. Al maakt het heel erg uit wat voor een lenzen je hebt.

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 17:53

Ik ben echt aan het twijfelen voor een nieuwe body te kopen of een nieuwe lens ik heb net gelezen dat de les het verschil maakt en niet de body zelf klopt dit? Ik ken niet super veel van fotografie ben nog veel aan het bijleren... Welke lens hebben jullie voor paarden, dieren fotografie? Ik vind het mooi als de achtergrond wazig is en dat ik mooie actie foto's kan maken enz

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 19:06


d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 20:14

Art_Ificious schreef:
Ik heb sinds kort de 70-200mm f4 nikon

Voorbeelden:
[BB-ITP] Losgeslagen honden in het bos!

Alleen bij actie moet ik nog aan mijn instellingen prutsen.

OH zo'n mooie foto's <3 ik dscht aan een 70-300 te nemen maar die 70 - 200 ziet er ook een goede uit

Teiger_Baloo
Berichten: 64
Geregistreerd: 25-02-13
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 21:53

Hoi allemaal!
Op het moment heb ik de sony a3000 met een 18-55 en een 55-200 lens. Geen spiegelreflex dus, maar hij vervulde wel mijn wensen tot een korte tijd geleden :).
Nu ik het fotograferen weer verder ga oppakken begint een nieuwe camera toch weer te kriebelen.
Wat wil ik er mee gaan doen?
Actie en portret foto's van paarden en hun eigenaren.
Portretfotografie van bijvoorbeeld kinderen en gezinnen.
Nu niet in de planning, maar wellicht op den duur eens een bruiloft (dat heb ik ook met mijn huidige camera gedaan, dat was gelukkig een buiten bruiloft en dat ging goed).
Waar loop ik tegenaan?
- de tegenvallende opnames bij voornamelijk actie foto's
Hij klikt langzaam, stelt niet mooi scherp en omdat het geen spiegelreflex is zit er een kleine vertraging in de opnames.
- Snel ruis
- te langzaam in het verwerken van bijvoorbeeld foto's van honden
- kortom, voldoende om voor een nieuwe body en lens te kijken!

Nu heb ik rondgekeken en viel mijn oog op;
Canon 6D
Canon 7D (mark2?)
Canon 5D mark 3?
Zie ik nog een canon camera over het hoofd? Welke zouden jullie aanraden?
Ik vind het niet erg een 2ehands body te kopen, wel heb ik op het moment een budget van 1000 euro voor een body.
De lenzen die ik er bij wil kopen zijn de
70-200 f4
55 1.8 (plastic fantastic)
Voor nu de 70-200 f4 omdat de f2.8 nog wat buiten budget ligt.
Zou dit oké zijn? Of raden jullie (nog een) andere lens aan?
Ik twijfel heel erg over de body. Ik weet dat ze allemaal vooruit/beter zijn van mijn huidige camera, maar dat is ook niet zo lastig. Ik wil alleen zo graag dat ik over een tijdje(1jaar) niet hoef over te stappen naar een andere body.
Hopelijk kunnen jullie helpen!

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 23:29

Van een semi-reflex camera naar een 5DIII/7DII of 6D is best een overstap. Ik zou, zeker met weinig kennis van een tweedehands DSLR, kijken naar een segment lager. Daar kun je voorlopig alsnog echt wel mee uit de voeten en dan kun je je geld beter spenderen in glaswerk, want dat is echt het belangrijkste. 70-200 F4.0 is een prima objectief, al zou ik voor het geld wat je overhoud om niet een high-end body te kopen in een objectief zoals de 24-70 (versie I) of 24-105 stoppen zodat je allround genoeg glas hebt.

Also: 5DIII voor een budget van 1000 euro? Als je dat (ook :+ ) voor elkaar krijgt, heel knap.

Shiloh

Berichten: 19804
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 05:40

De conclusie dat hij niet “snel” genoeg is omdat het geen spiegelreflex is, is trouwens niet helemaal correct. En dan bedoel ik vooral dat je naast bridge en DSLR camera’s ook systeem camera’s hebt, die geen spiegel hebben, maar verder eigenlijk vrijwel alles heeft dat een spiegelreflex ook heeft.

Systeem camera’s zijn kwa burst bijvoorbeeld vaak sneller omdat het beeld niet langs een bewegende spiegel hoeft. Mijn camera haalt bijvoorbeeld 12 fps met continue auto focus.

Dus mocht gewicht een ding zijn voor je. Is het ook best de moeite om eens te kijken naar bijvoorbeeld Panasonic (gx8, GX80 bijvoorbeeld), of Olympus omd em5 mii. Zelf ben ik in dat systeem helemaal content met mijn 40/150 pro. Prachtige lens. Maar er zijn ook andere hele mooie opties.

MarjanB

Berichten: 16619
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 07:17

Ik zou me ook niet direct vastleggen op een spiegelreflex. Verder zou ik niet voor de plastic fantastic gaan als je portretten wil doen maar voor bijvoorbeeld de 50mm 1.4.

Teiger_Baloo
Berichten: 64
Geregistreerd: 25-02-13
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 09:32

Courses schreef:
Van een semi-reflex camera naar een 5DIII/7DII of 6D is best een overstap. Ik zou, zeker met weinig kennis van een tweedehands DSLR, kijken naar een segment lager. Daar kun je voorlopig alsnog echt wel mee uit de voeten en dan kun je je geld beter spenderen in glaswerk, want dat is echt het belangrijkste. 70-200 F4.0 is een prima objectief, al zou ik voor het geld wat je overhoud om niet een high-end body te kopen in een objectief zoals de 24-70 (versie I) of 24-105 stoppen zodat je allround genoeg glas hebt.

Also: 5DIII voor een budget van 1000 euro? Als je dat (ook :+ ) voor elkaar krijgt, heel knap.


Ik heb inderdaad gezien dat de 5DIII duurder is tweedehands dan 1000 euro.
Segment lager bedoel je de 60d bijvoorbeeld?

Teiger_Baloo
Berichten: 64
Geregistreerd: 25-02-13
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 09:35

Shiloh schreef:
De conclusie dat hij niet “snel” genoeg is omdat het geen spiegelreflex is, is trouwens niet helemaal correct. En dan bedoel ik vooral dat je naast bridge en DSLR camera’s ook systeem camera’s hebt, die geen spiegel hebben, maar verder eigenlijk vrijwel alles heeft dat een spiegelreflex ook heeft.

Systeem camera’s zijn kwa burst bijvoorbeeld vaak sneller omdat het beeld niet langs een bewegende spiegel hoeft. Mijn camera haalt bijvoorbeeld 12 fps met continue auto focus.

Dus mocht gewicht een ding zijn voor je. Is het ook best de moeite om eens te kijken naar bijvoorbeeld Panasonic (gx8, GX80 bijvoorbeeld), of Olympus omd em5 mii. Zelf ben ik in dat systeem helemaal content met mijn 40/150 pro. Prachtige lens. Maar er zijn ook andere hele mooie opties.

Dankjewel. Het gewicht is niet zo zeer een ding voor mij. Alhoewel ik begrijp dat de combinatie lens en body straks 3x zo zwaar kan zijn haha :p
Ik zal zeker ook even kijken naar de camera's die jij opnoemt. Dankjewel.

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 22:09

Hallo allemaal. Ik hoop dat jullie mij met mijn dilemma kunnen helpen :D

Ik moet volgend jaar (tot nu toe) twee tentamens herkansen, waardoor ik ontzettend veel vrije tijd over ga hebben. Dat ga ik uiteraard steken in het halen van die vakken, maar ook om mijn fotografie op te krikken. Momenteel heb ik gewoon de Canon 1200D, maar ik merk dat nu ik verder kom ik tegen de beperkingen van de camera aanloop. Ik fotografeer voornamelijk dieren (paarden, honden) en macro.

Nu wil ik dus een goede opvolger voor deze camera. Momenteel heb ik de gewone 18-55 mm kitlens en een 70-200 mm. Het hoeft geen high-end camera te zijn, maar stel ik wil er een keer fotoshoots mee doen of zoiets, dan moeten het wel degelijke foto's zijn. Nu zie ik oprecht door de bomen het bos niet meer, want er zijn zoveel verschillende modellen, elk weer nèt iets anders. Dus weten jullie een paar modellen waar ik naar kan kijken? :D Alvast bedankt voor de moeite!

ikke

Berichten: 37700
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 22:57

Een 7D? Als occasion voor 500 - 600 euro aangeboden. Fijne camera waar je voorlopig niet mee klaar bent.

annikeee19
Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 09:25

Hoi allemaal,
Ik wil graag een nieuwe spiegelreflex camera.
wat zoek ik ?
- canon
- snel voor paarden en anderen dieren, mooi portretten mensen
- eventueel ook geschikt voor studio
- prijsklasse 1500-2500

ik moet morgen naar de fotowinkel en bang dat mijn body afgeschreven is :(
Laatst bijgewerkt door annikeee19 op 15-06-18 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Nynkster

Berichten: 5335
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 09:27

Wat is je prijsklasse?

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 17:15

Je weet dat 'mooie portretten van mensen' en 'snelheid voor paarden' echt volledig ligt aan je eigen kunnen en kennis? Daarnaast zijn bijna alle bodies voor zowel buiten als studio werk geschikt. Dus dat maakt het niet heel veel 'beter' qua eisen. Wat mis je momenteel in je huidige body? Ik zou kijken naar waar je nu tegen aan loopt en daar op gaan selecteren.

Wat voor glaswerk heb je momenteel?

ikke

Berichten: 37700
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 10:32

annikeee19 schreef:
Hoi allemaal,
Ik wil graag een nieuwe spiegelreflex camera.
wat zoek ik ?
- canon
- snel voor paarden en anderen dieren, mooi portretten mensen
- eventueel ook geschikt voor studio
- prijsklasse 1500-2500

ik moet morgen naar de fotowinkel en bang dat mijn body afgeschreven is :(

Canon 7D en 7D mark II zijn ontworpen met het oog op sportfotografie. Na de 1Dx zijn het de snelste camera's in het canon-assortiment.

De snelheid zit 'm niet in de enkele foto (die maken alle DSLR-camera's snel genoeg) maar in de reeks. De 7D haalt 7 - 8 foto's per seconde, de 1Dx doet 10 - 11 beelden.

De andere, wat vervelende, test is hoe snel achter elkaar kun je een enkelvoudige foto maken. Als jij sneller op het knopje kunt drukken dan de camera de foto maakt, is het voor jouw vraag een minder geschikte camera. }>

Snelheid heeft namelijk alleen zin op die momenten dat je geen tijd/keuze hebt om je compositie in het moment te maken. Dan schiet je een serie foto's opdat de kans op een goede groot is. Bijvoorbeeld een springend paard in een cross country parcours.

Voor jouw budget is een 7D mark II gewoon te koop: https://www.cameratools.nl/digitale-cam ... k-ii-body/

8nnemiek

Berichten: 43524
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 21:19

Kan iemand mij verder helpen?
Ik ben op zoek naar een nieuwe camera, en heb inmiddels een lijstje samengesteld met eisen.
Korte uitleg; Ik werk als videograaf, ik gebruik daarvoor een videocamera (canon g40). Verder heb ik een oude hobby-dslr, en die is aan vervanging toe. Ik zoek daarom een camera die mooie foto’s maakt, maar voornamelijk ook als tweede videocamera kan dienen.
Mijn lijstje;
* een systeemcamera heeft mijn voorkeur, maar dslr mag ook
* Full-frame zou mooi zijn, ivm video’s bij zeer weinig licht
* 4k video, intern. En bij full-HD minimaal 60fps
* Heel belangrijk; een vloeiende autofocus die vast blijft houden op het onderwerp en niet blijft zoeken bij beweging
* Goede prestaties bij weinig licht, brede iso range (ik moet oa de eerste dans bij huwelijken filmen)
* Hoge dynamic range
* Optische beeldstabilisatie
* Zebra functie

De prijsklasse is niet heel belangrijk, maar meer dan € 3000 gaat niet lukken. Liefst blijf ik onder de €2000 incl objectief.
Mijn eerste idee was om een Nikon D7200 te kopen omdat ik hiermee mijn huidige lenzen kan blijven gebruiken, maar toen zag ik het volgende filmpje, en meer van dit soort video’s:

Geen optie dus.

Na wat googlen kwam ik de Panasonic GH5 tegen, waarover ik twijfel qua low-light prestaties en dynamic range, maar hij heeft wel 4k met 60fps..
De Sony alpha 7S II, die waarschijnlijk toch afvalt door zijn hoge prijs, maar wel ongelofelijk presteert bij weinig licht..
En de Sony a6500, die wel dezelfde dynamic range (S-log) heeft als zijn duurdere broertje, maar helaas geen full-frame.. Maar wél touchscreen waarmee je je scherpstelpunt kan aanklikken, wat een groot voordeel is.
En met de APS-C sensor zou hij theoretisch meer licht moeten vangen dan de Panasonic met de 4/3th sensor.
En Sony schijnt beter in weinig licht scherp te stellen, Panasonic heeft daar moeite mee omdat ze contrast-scherpstelling gebruiken? Klopt dat?

Heeft iemand ervaring met een van deze camera’s, of tips voor een ander/beter model?

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 22:36

Panasonic GH5 gebruik ik om video's te maken. Heel mooi ding hoor! Ik gebruik alleen nooit de af met scherpstellen bij video's dus daar kan ik je niet mee helpen. Misschien een idee om ze allemaal te huren en te kijken wat je het beste bevalt?

Shiloh

Berichten: 19804
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 22:48

Panasonic staat wel bekend als hét merk om ook video’s mee te maken en de gh5 is een camera om je vingers bij af te likken.

Ik ben zeer te spreken over m43, maar als je vrij specifieke eisen hebt en bang bent voor tegenvallende prestaties in slecht licht is uit proberen het enige dat de doorslag geeft.

Waarom huur je je opties niet? Vaak als je daarna overgaat tot koop wordt de huurprijs je deels kwijtgescholden en het bied de ultieme mogelijkheid om ze naast elkaar uit te proberen.

Ik denk dat de prestaties in slecht licht bij de Panasonic je alles mee gaat vallen, maar ik maak nooit video’s en iedereen heeft andere verwachtingen.

8nnemiek

Berichten: 43524
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 23:21

Dat is inderdaad een idee :j Als ik er echt niet uit kom dan ga ik er eens eentje huren.

Autofocus heb ik vooral nodig omdat ik tijdens bruiloften met twee camera’s film, waarvan er dus eentje op statief staat en in zijn eentje moet kunnen scherpstellen op (bewegende) mensen.
Maar wat hij vooral ook moet kunnen is scherpstellen op de dansvloer in het donker. Ik film dan nl deels vanaf het statief boven mijn hoofd waar ik niet handmatig kan scherpstellen.
Hoe doet de GH5 dat? Gebruikt die geen AF licht/lampje?
Zodra ik thuis ben van vakantie en snel internet heb ga ik eens wat testfilmpjes bekijken :D

Shiloh

Berichten: 19804
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 23:43

Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee hoe de gh5 dat doet, zeker niet tijdens filmen. Mijn moeder heeft de g8, en daar heb ik wel mee gefotografeerd af en toe, maar nooit mee gefilmd. Maar ik kan me haast niet voorstellen dat de gh5 niet zelf zou kunnen scherp stellen.

Met mijn Olympus kan ik altijd nog kiezen waarop ik wil scherpstellen via de touch “afstandsbediening” middels de telefoonapp. Ik neem aan dat Panasonic dat ook kan.

Zo heb ik vorig jaar een studio selfie portret gemaakt met de camera’s op statief op een tafel hoog, terwijl ik scherpstel punt en afdrukken deed op mijn telefoon in mijn hand buiten beeld.