[FOTO] Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 09:53

mariekeoo schreef:
Tenno7 schreef:
Ik heb sinds kort lightroom. Maar kan er niks mee worden haha. Deed altijd alles met Photoshop. En als je in RAW fotografeerd kun je ook nog veel aanpassen.. wat vinden jullie nu een voordeel met lightroom vergeleken met photoshop?

Het werk zoveel sneller en zoveel makkelijker.

Dit dus. Het is overzichtelijker en gebruiksvriendelijker. Je kan alle foto's importeren en allemaal makkelijk bewerken. Van je 1e een preset maken, en daarna op de rest toepassen en finetunen. In photoshop werk je continu met aparte bestanden.

Ik bewerk in lightroom, en dan exporteer ik naar photoshop om eventueel dingen weg te werken etc en logo erin te plakken, en vanuit daar sla ik ze op.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 10:04

Melewel94 schreef:
mariekeoo schreef:

Het werk zoveel sneller en zoveel makkelijker.

Dit dus. Het is overzichtelijker en gebruiksvriendelijker. Je kan alle foto's importeren en allemaal makkelijk bewerken. Van je 1e een preset maken, en daarna op de rest toepassen en finetunen. In photoshop werk je continu met aparte bestanden.

Ik bewerk in lightroom, en dan exporteer ik naar photoshop om eventueel dingen weg te werken etc en logo erin te plakken, en vanuit daar sla ik ze op.

Dit ja. Ik haal ze met lr van kaart af, geef ze allemaal nieuwe naam, zoek ze uit, bewerk ze en noem maar op.

Alleen croppen en wegwerken of echt bewerkingen met maskers doe ik in ps. En verkleinen en logo erop. Dat kan wel in lr maar handiger in ps. Maar ik begin altijd in lr omdat je daar alles tegelijk hebt.

k_m

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 10:34

Idd in LR kan je veel sneller werken. Ook kleur bewerkingen zijn makkelijker. Als er iets weg moet exporteren naar PS maar ik heb echt 8/10 shoots Photoshop niet eens open. Logo kan je trouwens ook in LR doen!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 10:36

Oh, ik moet dan ook maar eens gaan kijken naar Lightroom! Heb het wel, gebruik het alleen om er even een preset overheen te gooien, de rest doe ik allemaal in Photoshop. Van het weekend weer een shoot, kan ik het mooi uitproberen. :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 10:44

k_m schreef:
Idd in LR kan je veel sneller werken. Ook kleur bewerkingen zijn makkelijker. Als er iets weg moet exporteren naar PS maar ik heb echt 8/10 shoots Photoshop niet eens open. Logo kan je trouwens ook in LR doen!

Logo vind ik vervelend in lr, ik heb hem niet op dezelfde plek telkens. Vind het verkleinen en verscherpen in ps ook makkelijker. En dus het croppen en vooral rechtzetten. In ps raak je geen delen kwijt haha

Ik doe alleen wedstrijden volledog in lr. En de bestelpagina foto's. De bestelde foto's haal ik wel door ps altijd

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:41

Rechttrekken vind ik in LR echt heerlijk!

AbleToDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 13:58

Ik gebruik LR alleen voor wat kleine aanpassingen qua belichting en om foto's te sorteren en selecteren, de rest gebeurt allemaal in PS bij mij :D

Ik zit de laatste tijd wat in een dipje om te editen, maar afgelopen week nog snel een halloween foto gemaakt van mijn kat met de pompoen van dit jaar voor onze jaar kalender voor 2021, onder nogal donkere omstandigheden, de voor foto is al van na Lightroom.

ik kreeg laatst een bericht op social media dat ik de ogen van mijn onderwerp nogal fel bewerk bij mijn foto's, wat vinden jullie daarvan trouwens? is het echt te? Want soms word ik gewoon wat meegesleept in photoshop eens ik op dreef ben.

Afbeelding

Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 14:04

Bellatrix schreef:
Rechttrekken vind ik in LR echt heerlijk!

Zolang je de ruimte hebt om de stukken te missen die wegvallen. Bij sommige foto's wil ik die ruimte juist niet weg laten vallen en dan werkt lr niet.

Vind er ook weinig verschil in zitten, rechttrekken in ps of lr qua mogelijkheden. Behalve pixels die wegvallen of juist extra erbij komen.

Abletodream het is wel opvallend. Zou misschien net iets minder kunnen,maar ik vind het bij deze niet storend als je alleen de na ziet eigenlijk

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 14:41

Ik heb bewerken geleerd op alleen Photoshop, maar sinds het begin heeft Photoshop een programma voor zich zitten dat CameraRaw heet. En CameraRaw is eigenlijk gelijk aan Lightroom. Ik gebruik Lightroom voor de basisbewerkingen, maar het grootste gedeelte doe ik nog altijd in Photoshop omdat dat mij veel meer de mogelijkheid geeft om heel precies selecties te maskeren. Grappig genoeg ga ik tijdens het bewerken in Photoshop regelmatig naar CameraRaw via Photoshop, dan kan ik namelijk de bewerkingen daar in Photoshop als laag weer heel specifiek bewerken.

En Abletodream, ik vind het niet opvallend gezien de rest van de bewerking. Ik denk dat dit een onderdeel is van jouw stijl. Het zijn heel erg bewerkte foto's en daar is niets mis mee. Dit is wat hoort bij jou!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 15:32

Abletodream ik vind het juist prachtig!

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:45

Abletodream, ik vind juist helemaal van niet. Past er precies bij. Het enige wat mij opvalt is de licht inval achter de kat, die is wel erg fel en dan voornamelijk in het midden van de bovenlijn.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 21:46

maaikemuis schreef:
Ik heb bewerken geleerd op alleen Photoshop, maar sinds het begin heeft Photoshop een programma voor zich zitten dat CameraRaw heet. En CameraRaw is eigenlijk gelijk aan Lightroom. Ik gebruik Lightroom voor de basisbewerkingen, maar het grootste gedeelte doe ik nog altijd in Photoshop omdat dat mij veel meer de mogelijkheid geeft om heel precies selecties te maskeren. Grappig genoeg ga ik tijdens het bewerken in Photoshop regelmatig naar CameraRaw via Photoshop, dan kan ik namelijk de bewerkingen daar in Photoshop als laag weer heel specifiek bewerken.

En Abletodream, ik vind het niet opvallend gezien de rest van de bewerking. Ik denk dat dit een onderdeel is van jouw stijl. Het zijn heel erg bewerkte foto's en daar is niets mis mee. Dit is wat hoort bij jou!

Ja zo doe ik het dus ook. Heb het idee dat lightroom dan niet veel meer toevoegt.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 21:51

In LR kan je voornamelijk grotere batches sneller bewerken. Als je echt veel nabewerking doet en idd heel specifiek werkt, of veel weg werkt,... dan is PS en camera raw prima. Maar om bv een huwelijk 1 voor 1 in ps open te doen, dan ben je een half jaar bezig :+

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:21

CameraRaw heeft dezelfde functionaliteiten als Lightroom. Dan had je vroeger Bridge, vanuit Bridge ging je naar Camera Raw en van daaruit naar Photoshop.

Inmiddels gebruik ik Lightroom. Het ordenen van foto's vind ik daar handiger en de startbewerkingen.

Overigens kan ik prima in batch werken in Photoshop. Ik heb een aantal actions vast opgeslagen en kan deze in batch over een heleboel foto's zetten. No problem there.

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 17:55

Ik heb recent mijn fotografie weer opgepakt en vond deze wel leuk om te delen!

Voor, het was erg donker in het bos...
Afbeelding

En na!
Afbeelding

Is er momenteel op Bokt nog een gezellig fotografen kletstopic of groepsapp oid? Destijds wel maar ik ben er even tussenuit geweest.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 18:21

Prachtig ZoeyDercks

Hier ook een before & After op een donkere regenachtige middag .

Afbeelding
Afbeelding

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 20:05

@zoe, die is mooi geworden!

@tenno, dat heb je slim opgelost! Misschien kun je de volgende keer iets meer overbelichten en met spotmetering toepassen. Dan belicht je het paard beter. Dat de lucht overbelicht raakt is dan niet erg, want je wil toch een witte achtergrond. Voordeel is dat je minder de schaduwen hoeft op te lichten waardoor je iets meer ‘kleur’ overhoudt in het paard.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 21:47

maaikemuis schreef:
@zoe, die is mooi geworden!

@tenno, dat heb je slim opgelost! Misschien kun je de volgende keer iets meer overbelichten en met spotmetering toepassen. Dan belicht je het paard beter. Dat de lucht overbelicht raakt is dan niet erg, want je wil toch een witte achtergrond. Voordeel is dat je minder de schaduwen hoeft op te lichten waardoor je iets meer ‘kleur’ overhoudt in het paard.

Dankjewel!! Ik heb eerlijk gezegt juist wat verzadiging uit het paard gehaald zodat hij minder bruin is en meer zwart, friezen eigenaren willen geen bruin hahaha

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 21:56

Nee, ik bedoel meet het grijzige wat nu over delen van de vacht ligt (vandaar de haakjes om ‘kleur’). Dat is iets dat, voor mij, kenmerkend is voor een donker vlak zonder informatie wat opgelicht wordt. Dit is een dingetje dat mogelijk mij opvalt omdat ik in mijn landschappen standaard naar links belicht. Soms iets teveel naar links en dan krijgen bomen hetzelfde beeld.

Vandaar de tip om iets meer te belichten. Dan heb je minder verlies in je nabewerking.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 23:30

maaikemuis schreef:
Nee, ik bedoel meet het grijzige wat nu over delen van de vacht ligt (vandaar de haakjes om ‘kleur’). Dat is iets dat, voor mij, kenmerkend is voor een donker vlak zonder informatie wat opgelicht wordt. Dit is een dingetje dat mogelijk mij opvalt omdat ik in mijn landschappen standaard naar links belicht. Soms iets teveel naar links en dan krijgen bomen hetzelfde beeld.

Vandaar de tip om iets meer te belichten. Dan heb je minder verlies in je nabewerking.
ah op die manier! Nu snap ik hem hahha. Dankjewel!!

Myponyhoward

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 15:58

AbleToDream schreef:
Ik gebruik LR alleen voor wat kleine aanpassingen qua belichting en om foto's te sorteren en selecteren, de rest gebeurt allemaal in PS bij mij :D

Ik zit de laatste tijd wat in een dipje om te editen, maar afgelopen week nog snel een halloween foto gemaakt van mijn kat met de pompoen van dit jaar voor onze jaar kalender voor 2021, onder nogal donkere omstandigheden, de voor foto is al van na Lightroom.

ik kreeg laatst een bericht op social media dat ik de ogen van mijn onderwerp nogal fel bewerk bij mijn foto's, wat vinden jullie daarvan trouwens? is het echt te? Want soms word ik gewoon wat meegesleept in photoshop eens ik op dreef ben.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Je maakt altijd zulke porachtige foto's & bewerkt ze ook zo mooi! ben helemaal jaloers haha. Mag ik vragen hoelang je hier mee bezig bent geweest en heb je ook tutorials op youtube etc over hoe je in ongeveer deze stijl bewerkt?

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 20:50

Vandaag lekker foto’s gemaakt in de blaadjes!!
Ben er best wel blij mee! :D

Upload via bokt

Afbeelding

Afbeelding

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 22:34

@DiscoDipp, wat een onwijs schattige foto! Vind hem erg leuk bewerkt!

Ik heb vandaag voor het eerst met een kerstkrans foto's gemaakt. Morgen gaat deze krans weer mee naar iemand anders om foto's te maken :D Hierbij een before-after. Had net het zonnetje op de stal staan, dus het was of in de zon of volledig in het donker :+

Afbeelding
Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 22:39

Met wat voor lens heb je deze gemaakt?

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 22:45

Ik heb sinds 2 weken de Sony sal 70-200mm f/2.8g ssm ii