[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Meraki

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 21:03

Die van mij is te koop :P

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:27

Wat wil je met de camera, waarom wil je een spiegelreflex?

Je budget is niet zo groot, ik denk dat je niet verder komt dan een tweedehands setje met kitlens. Als je echt graag een spiegelreflex wil moet je dat zeker doen, maar misschien heb je ook al genoeg aan een 'mini-SLR', (waarbij je geen objectieven kan wisselen en geen spiegel hebt zoals bij een echte SLR), maar wel veel dingen (sluitertijd, diafragma, witbalans) zelf in kan stellen.

(en misschien zeg ik nu wel iets heel stoms, kan ook nog. :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 13:12

@JuliaaahX én @elenameike;

Voor 400 euro kun je prima een instapper met kitlens kopen. Ga daar lekker mee spelen en kijk dan of je wat mist (en spaar evt door voor een extra objectief). De Canon EOS 1100D is met een oudere kitlens voor ca. 400 te vinden, met de nieuwere kitlens voor ietsje meer. Met een beetje mazzel/goed zoeken zou je ook nog ergens een 1000D kunnen vinden, dat is de goedkopere voorloper van de 1100D en ook een prima camera. Het grootste verschil tussen beiden is dat je met de 1100D kunt filmen en met de 1000D niet. Als dat geen bezwaar is, zou ik persoonlijk naar een 1000D zoeken.

Bovenstaand advies gaat trouwens over Canon (zelf veel verstand van) maar als je een voorkeur hebt voor bijvoorbeeld Nikon kun je daar voor 400 euro ook wel een instapper met kitlens vinden.

In beide gevallen heb ik 't trouwens over een body met kitlens, dat wil zeggen een "standaardobjectief". Je kunt met zo'n standaardobjectief niet heel ver inzoomen. Wil je veel paarden fotograferen, dan zou je eens kunnen kijken wat er tweedehands wordt aangeboden zodat je nog wat geld overhoudt voor een teleobjectief (waarmee je verder kunt inzoomen). Voor het fotograferen van paarden is dat wel een vereiste.

Een tweedehands spiegelreflexcamera zou ik als eerste SLR overigens alleen willen aanraden als je hem via een winkel (met garantie) koopt. Heb je er één op het oog, informeer dan hier ook even naar meningen over het specifieke type. Bijvoorbeeld een Canon EOS 300D zou ik je absoluut niet meer willen aanraden, die is zwaar verouderd.

@palinglcw, voor een passend advies zul je ons toch minimaal moeten vertellen:
- Wat voor apparatuur je nu hebt
- Wat je daaraan mist/waar je tegenaan loopt.
Zonder die info kun je van ons geen passend advies verwachten ;)

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:11

Zit nu ook eens tussen de occasions te neuzen, staan zowel een 1000D als een 400D body tussen voor een geinig prijsje.
Zou één van deze twee een opvolger kunnen zijn voor mijn 300D of kan ik beter doorsparen voor iets nieuwers?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:44

ik denk dat dat beide heel redelijke opvolgers voor je 300d zijn. Overigens zijn de 1000D en 400D vrijwel identiek :) Hebben iig dezelfde sensor (uit de 40D).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:10

Ze ontlopen elkaar nauwelijks inderdaad. Zijn alleen in de bediening niet identiek.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:19

help.. spoed hier..zit op marktplaats te sneupen.. zie ik een vette fotocamera

http://link.marktplaats.nl/471530815 maar 25 euro..
bedenk me alleen nu dat hij niet digitaal is.. hmmppff vandaar..ik dacht al.. te mooi om waar te zijn haha

wat moet er dan in? rolletjes.. dan kun je dus niet eindeloos knippen..

oooh.. kloptdus weer.. te goed om waar te zijn is meestal ook te goed om waar te zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:20

Jep das een analoge SLR ;)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:21

oohww.... had ik hem bijna gekocht.. pfff op het nippertje tot bezinning gekomen..
maar wat moet daar in..hij is namelijk niet duur

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:50

Hoi allemaal!
Ik wou graag wat meer informatie willen over de Canon EOS 1000D wordt op het internet niet heel veel wijzer :+ .
Wat ik graag zou willen weten is:

- is de camera makkelijk in gebruik?
- zou je er als 'beginnend fotografe' een goede koop mee doen?
- en dus niet te 'overmoedig' beginnen?

Wat ik vooral met de camera wou doen is leuke foto's maken van onder andere, onze hond, mn vriendin en haar paard en mijn verzorgpaard (:

alvast bedankt voor jullie aandacht!

Groetjes, Dorine.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:04

Doortjuh, gebruik even de zoekfunctie linksonderaan je pagina, er is al héél veel geschreven over de 1000D. Kort gezegd: hij is niet ingewikkeld, maar het is wel afhankelijk van je basiskennis; het is een prima koop wat mij betreft, en aangezien de 1000D het 'instapmodel' is van Canon is 't zeker niet overmoedig (overigens is de 1100D de opvolger van dit model).

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:05

@DaniBanani oke, sorry was idd de zoekfunctie vergeten! Zal even gaan zoeken, bedankt voor de informatie!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:27

@ Joltsje vergeet alle Canons waar geen "D" (van "Digital") achter staat ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:31

Joltsje schreef:
maar wat moet daar in..hij is namelijk niet duur

Gewoon een heel standaard 35mm "filmrolletje".

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:46

Ik heb de Nikon d3100 met 18,55 mm lens besteld. Kwam er alleen achter dat hij 20 augustus pas geleverd gaat worden. Dus moet nog even wachten!

sifra1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:18

Ik ben opzoek naar een spiegelreflex die niet al te moeilijk is in gebruik.
Waar ik goed paarden kan fotograferen (staand,vrij lopend,rijdend).
mag tot de 550,- kosten. Verder een goede begincamera maar met uitstekende
kwaliteit. Zelf dacht ik aan de Canon EOS 550D. Iemand ervaringen daarmee?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:22

Kijk even linksonder en vul "550D" in bij "Zoek naar". Tip: vul ook even 1100D in. Denk dat dat een betere optie is in jouw geval, met een 55-250IS erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:26

@Sifra: Of jij goede foto's kan maken van paarden hangt natuurlijk ook van jou kunnen als fotograaf af ;)

sifra1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:28

ja dat klopt, maar daarom zoek ik een camera die me daarbij wat kan helpen.
@HLPhoto kun je misschien uitleggen waaromd ie beter is , dan heb daar misschien een wat
beter beeld bij.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:30

Kiwipitje schreef:
Een beeeeetje lezen in een topic kan geen kwaad hoor :n. Dit staat 1 pagina hiervoor;

Nouks schreef:
Voor voorbeeldfoto's is de Flickr Camera Finder fantastisch

http://www.flickr.com/cameras/canon/

Daar even zoeken naar de 550D (EOS Rebel T2i, EOS Kiss X4 (internationale benamingen)). Dan zie je dat er op dit moment meer dan 336000 foto's op Flickr zijn gemaakt met de 550D. Klik je in het overzicht op het model, dan kun je deze foto's bekijken.
@ Sifra: De zoekfunctie zit er niet voor niks. We zeggen het al 160 pagina's, zoals je ziet (dit vond ik op pag. 114 door te zoeken op 550D... van 14 pagina's met zoekresultaten).

Daarnaast: Een spiegelreflex helpt je niet, je moet een spiegelreflex helpen. Als er meer op zit heeft die extra functionaliteit weer meer hulp nodig om alleen daarmee tot betere resultaten te komen.

Overigens wel grappig, heb inderdaad eens op flickr gekeken. De teller staat nu op: 20,511,958 :+
Laatst bijgewerkt door Apostrof op 10-08-11 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:31

De camera gaat je daar niet bij helpen. Geen enkele spiegelreflexcamera gaat je daarbij helpen. Bij een gebrek aan kennis van de techniek werkt een DSLR eerder tegen je dan met je. En uiteindelijk "een goede kijk" op het beeld, compositie, licht etc, daar zul je ook helemaal zelf aan moeten werken :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:35

Sifra, ik weet niet of je nu ook paardenfoto's maakt/probeert te maken, maar je kan er sowieso vanuit gaan dat foto's in een binnenbak héél erg lastig zijn, met welke camera dan ook. Niet dat je daar straks teleurgesteld over bent als dat ook met een SLR niet lukt. :)

Larachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:33

Hoi allemaal,

Ik had een vraag, ik ga dit jaar beginnen op de fotovakschool, opleiding fotografie en videodesign. Nu moet ik een nieuwe camera hebben met full-HD filmfunctie, ik ben dus heel benieuwd wat jullie mij aanraden en wat jullie ervaringen zijn met de camera!

Alvast bedankt!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:36

Hoi Larachel, zoek eerst even door het topic met de zoekfunctie onderin, of lees gewoon eens een aantal pagina's.

Over dit onderwerp is al veel gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 23:36

En over dit onderwerp is vooral door Kevin zelf (HLPhoto dus) veel gezegd, als je bovenaan één van zijn posts op "Geplaatst" klikt krijg je alleen zijn replies in dit topic... Scheelt een boel pagina's :D