[INFO] Welke camera moet ik kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fiandor

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:48

Nerootjeh schreef:
_Marjon_ schreef:
Daarom kan je beter een wat uitgebreidere Compact camera kopen. Dan hoef je nog niet zoveel na te denken. En het kost veeeelen euro's goedkoper. Ik vind het ook gewoon zonde als je een spiegelreflex heb en er niks anders mee doet als automatisch klikken en dan hopen dat er een goeie foto uit komt.

Onzin

Dadelijk ben je uitgekeken op die compact en kun je alsnog een DLSR gaan kopen.

Ik ben van een kleine vierkantje digitale camera naar een DSLR gegaan, bevalt me prima, gewoon lekker op je gemak de camera beter leren kennen

Dat dacht ik ook. Anders moet ik straks weer een nieuwe camera kopen.

En weet iemand hoe ik bij de site kom van mediamarkt. Want ik kan hem niet vinden. Wel de site maar de camera niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:52

Volgens mij kan je bij Mediamarkt niet naar producten op de site kijken, daarvoor moet je echt de winkel in. Lachen

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:58

fiandor schreef:

En weet iemand hoe ik bij de site kom van mediamarkt. Want ik kan hem niet vinden. Wel de site maar de camera niet.

Ik heb zelf ook eerst toen de tijd ook een Canon PowerShot S2 IS gekocht. En heb inmiddels alweer een tijdje Canon EOS 300D. Heb geen spijt van die keuze. Het is nét een stap voor een SRL, waar je toch écht heel veel mee kan. Op een leuke manier meerdere opties ontdekken.
Alles & iedereen koopt de laatste tijd een SRL, doodzonde van je geld, het is tegenwoordig meer een hype, camera wordt op de automatische stand gezet & men komt nooit verder dan dat. Net of je tegenwoordig een SRL moet hebben om erbij te horen. Nee, als ik jou was zou ik lekker een compact nemen, ik beveel trouwens de Canon PowerShot S2 IS wel aan. Heb hem zelf nu nog steeds naast mijn SRL.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:01

Met een spiegelreflexcamera kun je lang vooruit. De 350D is ook wel van dusdanige kwaliteit dat je er absoluut niet snel op uitgekeken zal zijn als absolute beginner. Genoeg te leren met het ding. Op een gegeven moment zul je kritischer worden, dan koop je d'r eens een externe flitser of een betere lens bij ofzo... Maar voor je als absolute beginner tegen de limits van de 350D aan begint te lopen, ben je wel even verder.

fiandor, ga vooral véél lezen en oefenen. Dan komt dat vast helemaal goed. Ik zal binnenkort eens kijken of ik een leuk overzichtje voor je kan maken van linkjes met useful tips enzo.

Lachen

fiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:04

Oke, dat vind ik echt heel lief van je Haha!
Ik zal ook echt veel gaan lezen. !

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:05

fiandor schreef:
Nerootjeh schreef:

Onzin

Ik ben van een kleine vierkantje digitale camera naar een DSLR gegaan, bevalt me prima, gewoon lekker op je gemak de camera beter leren kennen

alleen de aanbieding flyers staan erop, volgens mij zei ik net ook al dat je er heen moest omdat ze geen webwinkel hadden...

en ik heb eerst de fuji gekocht maar na 6 maanden heb ik die verkocht omdat ik meer wilde, maar aan de andere kant wat als je fotografie niets vind? dan zit je weer met een dure opgescheept

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:06

Soms ben ik wel lief hoor... Haha!

fiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:53

Onzin

[/quote]

En weet iemand hoe ik bij de site kom van mediamarkt. Want ik kan hem niet vinden. Wel de site maar de camera niet.[/quote]

alleen de aanbieding flyers staan erop, volgens mij zei ik net ook al dat je er heen moest omdat ze geen webwinkel hadden...

en ik heb eerst de fuji gekocht maar na 6 maanden heb ik die verkocht omdat ik meer wilde, maar aan de andere kant wat als je fotografie niets vind? dan zit je weer met een dure opgescheept[/quote]

We hebben eigelijk altijd een andere Canon gehad van iets meer als 300 euro. Maar daar had je vaak wazige foto's. Maar ik vond het fotograveren altijd wel heel leuk. En als ik het toch niks vind. Jammer, dat is het risico.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 23:31

fiandor schreef:
We hebben eigelijk altijd een andere Canon gehad van iets meer als 300 euro. Maar daar had je vaak wazige foto's. Maar ik vond het fotograveren altijd wel heel leuk. En als ik het toch niks vind. Jammer, dat is het risico.

wil nu niet cru zijn hoor Bloos maar daar kan je de camera niet de schuld van geven, het gaat erom wie hem in zn handen heeft, dat geld bij elke camera.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 23:37

xDramaQueen schreef:
fiandor schreef:

wil nu niet cru zijn hoor Bloos maar daar kan je de camera niet de schuld van geven, het gaat erom wie hem in zn handen heeft, dat geld bij elke camera.

Met de slechtste camera kan je geen goede foto's maken hoor, wie hem ook in z'n handen heeft.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 23:42

ik ga, op aanraden van iemand, voor de Canon speedlite 430ex

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 23:45

daar betaal je dan geen 300 euro voor... Vroegaaah waren er slechte camera's. nu niet meer

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 23:58

Saskiaatje:
Dit is de grootste fout die een fotograaf kan maken: iets of iemand anders dan zichzelf de schuld geven.

Ik heb ooit eens, in mijn beginperiode foto's gemaakt met een sony van 2.1 megapixels.
Zijn toen toch echt wel leuke plaatjes uitgekomen.

Evelli: leuk! Ik heb de 580 EX en heb er enorm veel plezier van, erg handig die flitsers Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 02:15

Nou, kom op jongens.... Ik heb ook een tijd een compactcamera gehad, en, ondanks dat ik daar erg goed mee overweg kon en ik constant reacties kreeg in de zin van "dat je DAT voor elkaar krijgt met ZO'N camera!", gaat de kwaliteit (zowel qua technische mogelijkheden van de camera als überhaupt de kwaliteit van de foto's) je toch tegenstaan op een gegeven moment. Op het moment dat je dan overstapt op iets anders, vind je die foto's dan plotseling "heel erg mooi" kwalitatief (puur omdat je slechter gewend bent), tot ook dat je weer tegen gaat staan.

Ik bekeek toevallig vandaag nog wat foto's die ik ooit eens gemaakt heb met een compact en dan pas zie je écht het verschil. Eerlijk waar, kwalitatief zwaar beneden peil. Desondanks was ik er toen (tot ik overstapte) tevreden over. Maar toch, er is wel degelijk verschil in kwaliteit en ik ben wellicht wat beter geworden, maar ik ben nog steeds diezelfde fotograaf. Je camera volledig de schuld geven kun je natuurlijk niet zomaar doen, maar als je het hebt over de kwaliteit van de foto, daarbij zaken als een onvaste hand, waardeloze composities en belichting niet meegerekend, dan kun je wél een camera de schuld geven.

Zijn je composities en belichting goed en je foto's zelfs scherp, maar is het kwalitatief alsnog poedersuiker? Tijd voor een andere camera. Zijn je composities en belichting goed en je foto's aan alle kanten bewogen doordat jij je hand niet stil houd? Tsja, dán kun je inderdaad de camera niet de schuld geven.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 09:47

Natasja91 schreef:
Saskiaatje:
Dit is de grootste fout die een fotograaf kan maken: iets of iemand anders dan zichzelf de schuld geven.

Ik heb ooit eens, in mijn beginperiode foto's gemaakt met een sony van 2.1 megapixels.
Zijn toen toch echt wel leuke plaatjes uitgekomen.

Evelli: leuk! Ik heb de 580 EX en heb er enorm veel plezier van, erg handig die flitsers Lachen

Ohja? Bij mij komt best vaak de opmerking "Pff, het is zo kil buiten, dan is het zo moeilijk om goede foto's te maken." uit m'n mond rollen. Is dat dan ook mijn fout? Dat het donkerder is, omdat het winter is? En ja, als je dan aan komt zetten met een compact camera komen er echt geen goede foto's uit, welke fotograaf hem ook in zijn handen heeft.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 10:21

de fuji finepix s5600 is ook een compact camera, wat jij zegt is geheel niet waar, misschien alstie in jou handen ligt dan maar de meeste weten aardig wat foto's te schieten.
er was trouwens een site daar werd elke maand de mooiste foto uitgekozen, en daar zaten hele mooie tussen van JAWEL compact camera's.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 16:59

ik heb een medium camera, ik krijg de achtergrond echt niet wazig en de voorgrond scherp, hoe doen jullie dat dan?

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 21:38

xDramaQueen schreef:
fiandor schreef:

De beste fotograaf zal geen goede foto kunnen maken met een baggercamera. De slechtste fotograaf zal geen goede foto kunnen maken met een top spiegelreflex. Alletwee tellen mee met het maken van een foto. Het verschil is dat een goed fotograaf de beperkingen van een slechte camera kent en daar bepaalde foto's niet mee zasl maken omdat die camera daar niet geschikt voor is. Een slecht fotograaf zal niet de juiste instellingen kennen om een mooie foto uit een goede camera te krijgen. Er zal nooit een betere foto uit een toestel komen als de beperkingen van een toestel aangeven. Het beste is om het toestel aan te passen aan het kunnen van de fotograaf. Iemands die totaal geen verstand van sluitertijden en diafragma's heeft doet er goed aan een volledig automatisch toestel te nemen. Daar maakt hij in de regel betere foto's mee dan met een dure maar ingewikkelde spiegelreflex. Een goed fotograaf zal nooit een betere foto met een bepaald toestel maken als de mogelijkheden van dat toestel. Als die bv niet lichtsterk genoeg is kan de beste fotograaf er niet meer licht instoppen. Het is natuurlijk wel zo dat een goed fotograaf de maximale mogelijkheden van een camera weet te benutten, maar het zal nooit beter worden als dat maximum.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 23:48

IMO lijkt het me dat als je meer neertelt als 300 eurie, dat dat geen bagger camera is, of hij moet met diamantjes belegd zijn oid.

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 00:07

Oja overigens kan ik nogal cru uit de bocht komen maar ik bedoel het absoluut niet verkeerd hoor. Dus als iemand het zo opgevat heeft, sorry.

En daar bedoel ik vooral Fiandor mee. Ik probeer het niet uit je hoofd te zetten maar meer advies te geven.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 00:47

xDramaQueen schreef:
IMO lijkt het me dat als je meer neertelt als 300 eurie, dat dat geen bagger camera is, of hij moet met diamantjes belegd zijn oid.

Ik heb niet gezegd dat een compact van ruim 300 euro een baggercamera is. Ik zeg alleen dat een fotograaf met een baggercamera enz. Dat bedoel ik algemeen en niet speciaal voor jullie camera maar om iets te verduidelijken. Een Canon van 300 euro is geen baggercamera.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 10:48

nee maar daar doelde ik op, dat ze daar slechte foto's mee maakte en ik toen bedoelde dat dat toch wel aan de fotograaf kon liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 13:00

Óf ze is gewoon kritischer geworden en DUS vindt ze die foto's slechter dan ze zou willen.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 13:10

als je leest zie je niet dat ze dat zegt Knipoog
maar goed ieder heeft zo zijn mening over wat slechte en niet slechte foto's zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 13:16

xDramaQueen schreef:
fiandor schreef:

Kheb de quote er toch nog maar even bijgezocht dan, wist ook ff niet meer hoe het gezegd was...

Goed, als ik lees "wazige foto's" denk ik niet per definitie "camera de schuld geven". Misschien fotografeert ze wel dingen die gewoon té lastig zijn voor die camera, denk aan slechte lichtomstandigheden of bewegingsfoto's van paarden ofzo. Dan worden ze "wazig", maar niet per definitie "van slechte kwaliteit" en dan is het dus niet "camera de schuld geven" maar gewoon "te veel willen met de camera".