[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 10:23

isabel_94 schreef:
Even een andere vraag..
Is het mogelijk om een Photoshop CC abonnement af te sluiten zinder creditcard?

Andere overweging --> Affinity Photo
Maakt sterke opmars tov photoshop, is net zo goed, zo niet beter. Kosten: eenmalig 54,99.

Voor zover ik weet zijn updates nog gratis, maar dat gaat in de toekomst waarschijnlijk wel veranderen. Zal nooit duurder zijn dan eerste aanschaf though, en dus jaarlijks sowieso goedkoper dan Photoshop.

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 12:55

Ik heb nog een andere vraag maar weet niet of deze hier op zijn plaats is. Ik ben een hobby fotograaf, wil zeker niet professioneel zeggen, maar het gaat wel die kant op. Ik fotografeer met een Canon EOS 550D, maar zou graag een beter model willen kopen zoals de 50D of 5D Mark I of II. Maar dat even ter zijde. Ik heb mijn Tamron 70-200 f2.8 MACRO verkocht omdat deze scherpstelpunten niet goed waren. Ipv heb ik een Sigma 70-200 f2.8 teruggekocht, hoorde hier veel goede verhalen over. Helaas (denk ik) zonder beeldstabilisatie. Wat goed te merken is. Nu ik de camera beter heb getest op model, word het steeds slechter en slechter. Natuurlijk hoe meer ik inzoom hoe instabieler het beeld en het gaat bewegen. Maar er wordt geen enkele foto scherp. Van allerlei opties geprobeerd met instellingen, maar zonder resultaat.

Mijn eerste reactie is, lens weer verkopen, hier kan ik niet mee werken.. Ik vind het erg jammer want dit probleem had ik ook al met de Tamron. Maar mijn budget is niet zo ruim dat ik een echte Canon kan kopen met beeldstabilisatie. Heeft iemand toevallig tips, misschien iets wat ik nog niet heb geprobeerd of een lens die je kan aanraden? Ik ben een beetje ten einde raad..

Alwiene

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 13:40

Heb je een voorbeeldfoto met exif? Ik weet niet wat je fotografeert maar bij snellere sluitertijden heb je toch echt geen beeldstabilisatie nodig.
Staat de AF op je lens aan? Wordt niets scherp of alleen niet wat jij wil? Maakt een kleiner diafragma verschil?

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 14:51

Alwiene schreef:
Heb je een voorbeeldfoto met exif? Ik weet niet wat je fotografeert maar bij snellere sluitertijden heb je toch echt geen beeldstabilisatie nodig.
Staat de AF op je lens aan? Wordt niets scherp of alleen niet wat jij wil? Maakt een kleiner diafragma verschil?

Ik heb hier een paar voorbeelden.

Deze foto is met f2.8, 1/1250, ISO 200, Brandpuntafstand: 200mm
Afbeelding

Deze is iets minder ver ingezoomd. f2.8, 1/1000, ISO 200, Brandpuntafstand: 100mm
Afbeelding

Hier gaat het al wat beter, diafragma wat hoger gezet, en minder ver ingezoomd. f3.5, 1/640, ISO 100, Brandpuntafstand: 81mm
Afbeelding

Lastig. Want het word natuurlijk beter naar mate ik het diafragma wat hoger zet. Alleen heb ik deze lens vooral voor het scherpte, diepte effect. Anders kom ik te dicht bij mijn 55-200 f4.0 lens..

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 15:00

Het kan ook een back/front focus probleem zijn. Een bekend probleem bij Sigma lenzen, zeker de oudere 70-200 lenzen. Daarnaast is de AF van deze lenzen langzaam waardoor bewegende onderwerpen moeilijk te pakken zijn.

Je zou je lens eens moeten kalibreren.

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 15:02

maaikemuis schreef:
Het kan ook een back/front focus probleem zijn. Een bekend probleem bij Sigma lenzen, zeker de oudere 70-200 lenzen. Daarnaast is de AF van deze lenzen langzaam waardoor bewegende onderwerpen moeilijk te pakken zijn.

Je zou je lens eens moeten kalibreren.

Dit is ook inderdaad een wat oudere lens als ik het goed heb opgezocht. Bedankt ga het eens proberen!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 15:27

Wat is de type aanduiding?

Dat Tamron 70-200 is een betere keuze dan de Sigma in mijn ogen van de 3th party lenzen. Maar dan wel de huidige versie. Er is ook een Tamron in omloop die een krappe 1000 euro kostte, die was dramatisch. Maar de huidige versie is best ok. Hij haalt het echter niet bij de kwaliteit van de canon of Nikon.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 17:51

Nou, als je een lief bod doet op mijn 70 -200 IS, wil ik er misschien wel over nadenken.
Kom eens langs, mag je 'm testen.

Als je zeker wil zijn dat de lens goed is, zet de boel op statief en fotografeer met de timer of de afstandsbediening. Als dat niet goed komt en je weet zeker dat de body goed is (waarschijnlijk wel) dan deugd de lens niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 23:27

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 14:20

ikke schreef:
Nou, als je een lief bod doet op mijn 70 -200 IS, wil ik er misschien wel over nadenken.

Als je zeker wil zijn dat de lens goed is, zet de boel op statief en fotografeer met de timer of de afstandsbediening. Als dat niet goed komt en je weet zeker dat de body goed is (waarschijnlijk wel) dan deugd de lens niet.

thanks! welke merk 70-200 heb je? :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 16:57

Shauniraquel schreef:
ikke schreef:

thanks! welke merk 70-200 heb je? :)

De f2.8 IS mark I van Canon.

Die andere reactie was ook voor jou, maar het staat er een tikkie lomp, zo zonder }:)
Excuus daarvoor.

Bo_San

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 13:26

Heeft hier iemand ervaring met de Canon 6D Mark II? Ik heb nu een 5D Mark II en zit te twijfelen tussen de 5D mark III, 5D Mark IV of een 6D Mark II. Ik heb de specs met elkaar vergeleken en de 6D Mark II komt er zeer goed uit. Maar blijf het een lastige keuze vinden, zeker gezien de grote prijsverschillen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 14:15

Bo_San schreef:
Heeft hier iemand ervaring met de Canon 6D Mark II? Ik heb nu een 5D Mark II en zit te twijfelen tussen de 5D mark III, 5D Mark IV of een 6D Mark II. Ik heb de specs met elkaar vergeleken en de 6D Mark II komt er zeer goed uit. Maar blijf het een lastige keuze vinden, zeker gezien de grote prijsverschillen.

Een van beide 5D's.
Als je de 6D overweegt, kun je beter een 7D nemen. Het enige waarin die onder doet voor de 6D is dat de 7D geen FF is.

Bo_San

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 14:17

FF is voor mij wel een echte voorwaarde, vind dat echt heerlijk. Kan je aangeven waarom beide 5D's beter zijn (de Mark IV kan ik wel echt verschil zien). Is dit ook het prijsverschil waard?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 14:23

Bo_San schreef:
FF is voor mij wel een echte voorwaarde, vind dat echt heerlijk. Kan je aangeven waarom beide 5D's beter zijn (de Mark IV kan ik wel echt verschil zien). Is dit ook het prijsverschil waard?

De 6D haalt niet eens bij benadering de specs van de 5D. Zet ze maar eens goed naast elkaar.

De 6D is er tussen geschoven om soort van een betaalbare versie van de 5D te bieden voor de amateur die zich geen 5D kan/wil veroorloven. Maar ze hebben 'm wel erg fors uitgekleed. Zo erg dat ie eigenlijk niet eens de specs van de 7D haalt.

Bo_San

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 14:26

Ik kan je niet helemaal volgen. welke specs doel je precies op? Ik heb de specs van de 6D Mark II ernaast gehouden (via diverse websites) en dat heeft me juist aan het twijfelen gebracht. Ik kan juist dat enorme verschil niet ontdekken dat het prijsverschil maakt (zeker met de 5D Mark IV).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:51

Hoi! Ik heb momenteel al een aantal jaren de Canon 7D, zit eraan te denken om de overstap te maken naar de 5D III omdat ik de 7D met hogere ISO niet goed genoeg (meer) vind. Of weet iemand van jullie een andere optie? Wil er met hogere ISO graag op vooruit gaan en FF is geen probleem.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:21

Bo_San schreef:

Ik heb toevallig twee weken terug zelf deze keuze gemaakt. Ik had de optie tussen de 6DI, 6DII en 5DIII. Mijn grootste reden dat ik van een 5DII tóch naar de 5DIII ben gegaan is voornamelijk de CF slots. Ik vind het ontzettend onhandig om alles om te gooien. Daarnaast zijn de specs van de 6D leuk maar de 5D serie is gewoon echt opgezet als een set werkpaarden. Ik heb ook wel een bizar goede deal gekregen op mijn 5DIII dus dat maakte de keuze ook makkelijk, maar de 6D was in dat opzicht niet interessant genoeg. Het is een soort mini FF.

Nyckle schreef:
Hoi! Ik heb momenteel al een aantal jaren de Canon 7D, zit eraan te denken om de overstap te maken naar de 5D III omdat ik de 7D met hogere ISO niet goed genoeg (meer) vind. Of weet iemand van jullie een andere optie? Wil er met hogere ISO graag op vooruit gaan en FF is geen probleem.

Van een 7D naar een 5DIII ga je sowieso enorm merken. De 5DIII is qua dynamisch bereik een stuk beter dus daar ga je sowieso een stuk op vooruit :j

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 12:23

Hoi allemaal,
Ik ben van plan om een systeemcamera aan te schaffen. Dit omdat ik een compactcamera te beperkt vind en een spiegelreflex te groot (al zit ik wel te denken om een spiegelreflex in de toekomst aan te schaffen).
Doel = vakantiefoto's en foto's van dieren kunnen maken en filmen.

Ik heb een Nikon 1 J1 op het oog (met 10-30mm en 30-110mm lens) en een Nikon 1 J3 op het oog (met alleen een 10-20mm lens). Beide camera's kan ik overnemen van vrienden (die de overstap naar spiegelreflex maken).

De reviews en meningen over beide camera's heb ik flink doorgenomen. De J3 heeft meer mijn voorkeur tot nu toe, omdat deze betere foto's maakt bij weinig licht (hogere ISO waarden) en meer opties heeft m.b.t. filmen (bijv. slow motion).

Heb ik, met mijn doelen (= vakantiefoto's, foto's van dieren en filmen), voldoende plezier van de 10-30mm lens? Of is de 30-110mm lens een onmisbaar stuk?

Wat is jullie mening?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 12:31

Ik ben een enorme fan van Nikon, ik werk er al jaren met veel plezier mee. Maar.... dan wel met de spiegelreflexen. Nikon (en in mijn ogen canon ook) maken hele goede spiegelreflexcamera’s maar hebben de boot qua systeemcamera’s volledig gemist. Ik zou deze dan ook echt laten liggen. De specs zijn niet echt best en het lenzen aanbod is eigenlijk om te huilen.

Voor goede systeemcamera’s zijn merken als Panasonic, Sony en Olympus de aanbieders waar je naar moet kijken. Dit zijn de pioniers op dit gebied geweest en zijn veel verder in hun ontwikkeling.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 14:53

Zeker de panasonic en olympus modellen(sony ben ik niet zo in thuis, en nikon al helemaal niet), doen de systeem camera's echt niet meer onder aan een spiegelreflex. Bodies zijn meestal duurder, objectieven meestal goedkoper dan dslr.

Ik vraag me af waarom je zegt "in de toekomst zit ik wel te denken om een spiegelreflex aan te schaffen) , wat is je overweging dat je dat toch zou willen?

Ik ben dus vooral thuis in Panasonic en het meeste in Olympus modellen. Dus wat betreft de modellen waar je naar vraagt, kan ik je niet verder helpen.

Naar mijn mening zijn olympus en panasonic ook wel de hoofdspelers op systeem camera gebied. Vooral omdat ze een lensvatting delen (micro four thirds), waardoor je een grote keuze aan objectieven hebt.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 16:37

Thanks voor de tips! Sowieso goede informatie over systeemcamera’s :)

Het is de Nikon J3 geworden, nadat ik beide camera’s heb mogen testen vanmiddag.

Shiloh schreef:
Ik vraag me af waarom je zegt "in de toekomst zit ik wel te denken om een spiegelreflex aan te schaffen) , wat is je overweging dat je dat toch zou willen?
Omdat ik, wanneer ik de smaak te pakken krijg, toch overweeg om een camera aan te schaffen die veel meer te bieden heeft. Ik ben nu nog slechts een beginner he ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 16:54

Sabini schreef:
Thanks voor de tips! Sowieso goede informatie over systeemcamera’s :)

Het is de Nikon J3 geworden, nadat ik beide camera’s heb mogen testen vanmiddag.

Shiloh schreef:
Omdat ik, wanneer ik de smaak te pakken krijg, toch overweeg om een camera aan te schaffen die veel meer te bieden heeft. Ik ben nu nog slechts een beginner he ;)

Het is best een grote kans dat je tegen die tijd daar heel anders over zou kunnen denken.

Als beginner wil je ik een overweging mee geven: als je hoge ISO-waardes nodig hebt, kun je niet fotograferen.

Niet in de hoogste boom klimmen; je niet eens aangesproken voelen, maar gewoon als trigger om na te denken en je in te lezen over hoe de belichtingsverhoudingen werken en hun onderlinge relatie op de kwaliteit van de foto's.

Anders gezegd: de ISO-instelling is de meest misbruikte instelling van de digitale fotografie.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 17:06

Sabini schreef:
Shiloh schreef:

Dat is dus exact mijn punt. Het is dus niet per definitie zo dat een dslr meer te bieden heeft dan een systeem camera. beide hebben zowel voor als nadelen, maar kwa kwaliteit is er weinig verschil tegenwoordig. Zeker niet in het "hobby" segment. (zeg body budget, max 2000 euro).

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 17:10

Ik denk dat he qua kwaliteit ook niet veel ontloopt. Het is net wat het fijnste werkt voor jou. Voor mij persoonlijk heeft het (nog) geen meerwaarde om over te stappen. Al moet ik zeggen dat Sony met de A7iii wel iets heel moois heeft geleverd.

Ik snap alleen de keuze voor de J3 niet.