[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kokomo

Re: [Centraal] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 21:26

Martine_R schreef:
Ik had ook een vraagje..
De Fuji Finepix S5600 (waarmee ik dus fotografeer) stelt op een automatische stand alleen scherp op wat er op dat moment op het vierkantje in het midden van het scherm staat. Maar als ik nou bijvoorbeeld een paard of mens niet in het midden van de foto wil hebben, hoe moet ik dan op die persoon scherpstellen?
Met de hand? Hoe doe ik dat?

Je kunt je scherpstelling op manual zetten en dan dus met de hand scherpstellen of je richt eerst op het onderwerp wat je scherp wilt hebben, drukt de ontspanknop half in, bepaalt hoe je de foto wilt hebben met half ingedrukte onspanknop vast blijven houden en als je de goede compositie hebt druk je helemaal door.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 21:29

Okee, dus als ik hem gewoon vast blijf houden blijft hij op datzelfde punt scherp?
Dankje! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 15:46

Ik heb een vraagje, misschien dat een van jullie mij hierkan verlossen Knipoog Ik heb al een tijdje de Fuji Finepix S5600, maar wat ik ook doe (en ik geef toe ik begrijp de camera nog helemaaaal niet goed) de boel raakt steeds zo overbelicht! Voorbeeldje;

Afbeelding

Afbeelding

Wie kan me hiermee helpen? Lachen

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:39

@pauolien, ook in de automatische stand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 17:21

Ja, in alle standen Scheve mond

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 17:25

Martine_R schreef:
Okee, dus als ik hem gewoon vast blijf houden blijft hij op datzelfde punt scherp?
Dankje! Haha!

Wel in de manuel stand zetten he, bij Automatisch kan dat niet.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 17:37

paOlien schreef:
Ja, in alle standen Scheve mond

Maar als je hem in de manual stand hebt, fotografeert hij niet gelijk goed hé? Je moet hem wel goed instellen. Dus óf je diafragmagetal hoger zetten, of je sluitertijdgetal groter. Als je je diafragma dichter (hoger getal) zet, krijg je een grotere scherptediepte, dus iets minder het 'klein gedeelte scherp'-idee.
Als je je sluitertijd korter (hoger getal) zet, wordt je foto minder bewogen, een beweging wordt meer bevroren.
Wat je ook nog kan doen is je ISO/ASA-waarde lager zetten. Dan vangt je sensor gewoon minder licht, én krijg je minder ruis op een foto Lachen

Hoop dat je er wat aan hebt Lachen

_Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 17:43

wie is er hier in bezit van een fuji s5600
en kan ik pm'en met een vraag Lachen

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 17:46

ik heb sinds gister een travelier DC-6900, mijn vraag is, hoe kan je de camera het best instellen/gebruiken, en mijn foto's worden soms overbelicht of donker.. Wat doe ik fout hoe moet ik dit doen?

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 17:56

x_baumgold_x schreef:
wie is er hier in bezit van een fuji s5600
en kan ik pm'en met een vraag Lachen

Heb hem niet, maar wel gehad Lachen Dus vragen mag altijd! Ja

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 20:35

passieX schreef:
ik heb sinds gister een travelier DC-6900, mijn vraag is, hoe kan je de camera het best instellen/gebruiken, en mijn foto's worden soms overbelicht of donker.. Wat doe ik fout hoe moet ik dit doen?

Ik heb nog nooit van dat merk gehoord. Ook met zoeken op het internet krijg ik geen enkel hit. Heb je het merk wel goed en waar heb je die gekocht?

Horsy_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 20:59

Kokomo schreef:
passieX schreef:

Ik heb nog nooit van dat merk gehoord. Ook met zoeken op het internet krijg ik geen enkel hit. Heb je het merk wel goed en waar heb je die gekocht?

Het moet traveler DC-6900 zijn. Het is een Aldi-camera.. Kijk maar op google.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 22:10

Horsy_Lover schreef:
Het moet traveler DC-6900 zijn. Het is een Aldi-camera.. Kijk maar op google.

Bij deze camera kun je alleen een belichtingscompensatie instellen. Verder heb je weinig mogelijkheden en kan ik je eigenlijk geen advies geven.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 12:01

Hallo! Ik maak nogal veel concert foto's de laatste tijd en vooral bij kleine optredens waar weinig licht is wil het niet zo lukken zonder hoge iso maar dan worden de foto's zo korrelig. Iemand een idee hoe ik de diafragma en stuitertijd het beste in kan stellen zonder dat ik de hoge iso hoef te gebruiken? Sorry als de vraag al een gesteld is maar k had niet zo'n zin om 28 pagina's te gaan lezen Bloos

Ik heb een Canon Powershot S3

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 13:41

Nou, je diafragma getal op z'n allerlaagst zetten, en je sluitertijd zo lang mogelijk. Dus net zo lang dat de foto's niet bewogen, maar wel licht genoeg worden.
En bij concerten is foto's maken nog veel moeilijker dan in een binnenbak, terwijl zelfs sommige prof. fotografen nog wel eens moeite hebben met een binnenbak. Echt perfécte foto's zul je dus waarschijnlijk niet krijgen, zonder echt een superlichtsterke lens Lachen

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 13:44

Wonderlijk genoeg zijn de concert foto's met mn Hp photosmart (gewoon standaard compact camera 3x opt. zoom) nog beter dan die met de canon S3

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 13:59

Om goede foto's te maken van een concert heb je eigenlijk een slr nodig met een lichtsterk objectief. Maar....daarmee kom je meestal niet het concert binnen. De reden dat je wel met een compact binnen mag is dat je daar toch geen echt goede foto's mee kunt maken die je kunt verkopen. Fotograferen is bij een concert meestal verboden. Ze laten compactcamera's oogluikend toe maar een dslr dus meestal niet. Oftewl, mat een compact lukt het eigenlijk niet om mooie concertfoto's te maken net als dat het niet lukt in een binnenbal.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 14:01

Ik ga dan ook vaak naar kleine optredens van vrienden bijv. en daar mag je met toestemming van de band gewoon foto's maken! Kan ik een beetje oefenen Knipoog

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 14:12

nixx schreef:
Ik ga dan ook vaak naar kleine optredens van vrienden bijv. en daar mag je met toestemming van de band gewoon foto's maken! Kan ik een beetje oefenen Knipoog

Dan is een dslr met een lichtsterk objectief de aangewezen apparatuur. Je hebt bv van Canon een aantal mogelijkheden. Erg goedkoop is bv een 50mm 1.8, die beneden de 100 euro al te koop is. Dan heb je nog een 50mm 1.4 of 1.2. Ook 85mm is in grote lichtsterkten te koop bv. 1.8 of de erg prijzige 1.2. Dan heb je nog een 100mm 2.0 en een 135mm 2.0. En dat waren ze dan wel. Zelfs aan 2.8 heb je dan al vaak niet genoeg. En natuurlijk in combinatie met een spiegelreflex die bij hoge ISO een lage ruis heeft, met als topper daarin de nieuwe Canon 1D Mklll die zelfs tot ISO 6400 gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 14:22

nixx schreef:
Hallo! Ik maak nogal veel concert foto's de laatste tijd en vooral bij kleine optredens waar weinig licht is wil het niet zo lukken zonder hoge iso maar dan worden de foto's zo korrelig. Iemand een idee hoe ik de diafragma en stuitertijd het beste in kan stellen zonder dat ik de hoge iso hoef te gebruiken? Sorry als de vraag al een gesteld is maar k had niet zo'n zin om 28 pagina's te gaan lezen Bloos

Ik heb een Canon Powershot S3

Prof. concertfotograaf meldt zich!

Kleine optredens zeg je? Gewoon standaard spul poppodia etc? Zaaltjes waar max. een man of 300 in mogen? Daar kom je vaak met je SLR best binnen. Niemand die vraagt wat je eigenlijk aan het doen bent.

Diafragma zet je zo groot (klein getal!) mogelijk. Op de S3 kun je fotograferen op Av zie ik. Dan is die stand zeker aan te raden. Zet je diafragma dan dus zo groot mogelijk. Worden de foto's niet scherp? ISO opschroeven. Nog niet scherp? Eventueel nog een keer opschroeven (let op, het is handig om te weten wat voor ISO voor jou nog een ACCEPTABEL resultaat geeft, enige ruis zal je toch niet kunnen voorkomen).

Overigens kun je beter iets onderbelichten en eventueel op je computer nog iets pushen dan goed belicht en bewogen.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 19:59

Ik ben momenteel op zoek naar een camera en kom de termen beeldstabilisator en histogram vaker tegen. Ik vroeg mij af wat deze dingen voor nut hebben en of ze belangrijk zijn. Iemand die kan helpen? Lachen

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 23:43

Eleandra schreef:
Ik ben momenteel op zoek naar een camera en kom de termen beeldstabilisator en histogram vaker tegen. Ik vroeg mij af wat deze dingen voor nut hebben en of ze belangrijk zijn. Iemand die kan helpen? Lachen

Een beeldstabilisator, vaak met IS aangeduid, voorkomt dat je foto's bewogen worden als je trilt met de camera en dan vooral bij tele. Er wordt gezegd dat je daardoor met een 2x zo langszame sluitertijd toch onbewogen foto's kunt maken. Een histogram zit in vrijwel alle dslr's en is een frafiek waaraan je kunt zie of er delen van je foto onder of overbelicht zijn ed. Je moet dan natuurlijk wel een histogram kunnen lezen anders heb je er nog niets aan.

Horsy_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:13

Kokomo schreef:
Een histogram zit in vrijwel alle dslr's en is een grafiek waaraan je kunt zie of er delen van je foto onder of overbelicht zijn ed. Je moet dan natuurlijk wel een histogram kunnen lezen anders heb je er nog niets aan.
Wat kan ik aflezen in een histogram?

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:21

Een histogram is een grafiek, zo'n tekening met een kronkelende lijn, waaraan je kunt zien dat als de lijn helemaal tegen de bovenkant zit, er iets overbelicht is.

Horsy_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:54

Maar wat kan je daarmee?