[INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kay27

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 22:02

Annemarie, Kokomo bedoelt dat de 50 mm lens vergelijkbaar is met de 80 mm analoog.

Ik heb de lens ook, en het is één van mijn favoriete lenzen. Voor verder weg (dus ook binnen manege e.d.) is de lens niet geschikt, maar voor portretwerk absoluut wel. Vergis je niet dat je toch nog redelijk dicht op het model moet zitten, ik gebruik daarom toch ook nog vaak mijn 70-300 lens, en dan kom ik nog best vaak over de 100 mm heen.

Voor het geld dat de lens kost kun je je er helemaal geen buil aan vallen. Het is een fijn lichtsterk objectief.

nynkeline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 09:24

heb ik de 70-300 in mn gedachten, kom ik gister met de 28-300 thuis, beetje duurder. Maar die fotozaak waar ik hem heb gekocht hield met het verkopen van spul op dus kon hem voor een prikje krijgen Lachen

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 10:24

Ik ga echt dood Bloos
Weet echt niet welke lens ik moet nemen =(
Heb der echt totaal geen verstand van....

nynkeline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 11:54

laat je goed informeren door mensen die er echt veel verstand van hebben. Ga bij verschillende fotozaken etc langs. (heb ik ook gedaan Knipoog )

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 13:15

En vooral niet te snel iets aanschaffen, om te voorkomen dat je later spijt krijgt Knipoog

GuitarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 17:13

Ik weet niet of jij zo iemand in de buurt hebt, maar bijv mijn vader weet er vrij veel van (vindt het ook heel leuk) dus ik heb het er veel met hem over en leer daarom steeds stukje bij beetje meer dingen. Zo kun je je steeds meer orienteren wat je precies wilt, zonder dat je direct het idee hebt dat je wat moet kopen. Als je in een winkel komt krijg je ten eerste veel informatie in 1 keer en heb je sneller zoiets van: oh, hij staat hier voor mn neus, nou, dan koop ik die wel.
Of natuurlijk veel op internet rondkijken. Heb al vele uurtjes op allerlei sites rond gekeken. Vind het ook gewoon leuk om te doen en beetje rondkijken wat er te koop is en voor welke prijs.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 23:46

Astor schreef:
Ik ga echt dood Bloos
Weet echt niet welke lens ik moet nemen =(
Heb der echt totaal geen verstand van....

Toch denk ik dat je beter diverse forums kunt lezen. In de fotozaak staan niet altijd mensen die weten waar ze over praten. Ik lees zelf regelmatig op het forum als http://www.zoom.nl en tweakers: http://gathering.tweakers.net/forum/list_category/10. Vooral de laatste bevat heeeeel veel nuttige berichten.

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 11:38

Heel erg bedankt allemaal voor jullie hulp,
jullie hebben er gewoon veel meer vestand van als ik dus ik ga even rondsnuffelen overal Haha!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 09:48

Ik heb ook even een vraagje voor mensen met Canon's...
Ik twijfel nu tussen twee voor mij betaalbare lenzen (als eerste lens erbij Knipoog), de een is met USM de ander met IS.
Wat heeft dan de voorkeur?

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:21

Ligt eraan wat je wilt fotograveren?

Als je gebouwen wilt, is IS handig, maar als je een bewegend object fotografeert, heb je niet zo veel aan de IS.

Zover ik heb me heb laten informeren!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 23:33

Ik fotografeer wel voornamelijk paarden, maar ook andere dingen.

Maar heb je zelf ook ervaring met verschillende lenzen die dat hebben gehad? Volgens mij ligt het er verder maar net aan waar je je laat informeren, dus zou graag ervaringen willen horen...

Lara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 00:20

Ik heb een lens zonder IS, en heb precies de zelfde lens met IS geprobeerd. Ik heb absoluut geen spijt dat ik de lens zonder IS heb genomen. Ik fotografeer veel buiten en de lens die ik heb is erg snel. Voor binnen is de lens met IS beter omdat je een langzamere sluitertijd kan gebruiken. Het ligt er gewoon heel erg aan welke lens je wilt kopen, je hebt lenzen die geweldig zijn zonder IS maar je hebt er ook waar je toch beter de IS versie kan kopen.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 00:25

Ah dankjewel, hier heb ik wat aan! En tot hoever gaat jouw lens?

Lara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 00:26

Ik heb een 70-200mm van Canon.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 00:30

Oke dankje! Haha!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 10:01

Tha_Niekje schreef:
Ik heb ook even een vraagje voor mensen met Canon's...
Ik twijfel nu tussen twee voor mij betaalbare lenzen (als eerste lens erbij Knipoog), de een is met USM de ander met IS.
Wat heeft dan de voorkeur?

USM en IS zijn eigenlijk 2 heel verschillende dingen.... Maar USM zou ik áltijd als vereiste van een lens willen. IS extra is dan leuk, maar niet echt vereist

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 11:55

Idd. Manzano. Ik zou sowiezo bij het fotograferen van paarden een lens met USM willen hebben. Als je een beetje een vaste hand hebt dan heb je geen IS nodig. Bij bewegende onderwerpen ( dus bijv. paarden) heb je er eigenlijk niets aan, omdat je dan altijd een snelle sluitertijd nodig hebt om je onderwerp onbewogen te krijgen.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 17:34

Ik zit ook te twijfelen om weer te gaan sparen voor een lensje.

Zit te denken aan de 70.200 2.8 of 4.0 van Canon..
2.8 is een stuk duurder, maakt het veel uit als je voor paardenfotografie voor de 4.0 zou gaan, of is de 2.8 toch echt een betere keus?

GuitarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 17:38

Als ik jou was zou ik zeker voor de 2.8 gaan, al helemaal als je veel bewegingsfoto's wil maken, hierdoor valt er meer licht in je lens en kun je dus een snellere sluitertijd gebruiken waardoor je een meer bevroren beeld hebt.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 17:46

Nerootjeh schreef:
Ik zit ook te twijfelen om weer te gaan sparen voor een lensje.

Zit te denken aan de 70.200 2.8 of 4.0 van Canon..
2.8 is een stuk duurder, maakt het veel uit als je voor paardenfotografie voor de 4.0 zou gaan, of is de 2.8 toch echt een betere keus?

Een groter diafragma-bereik is niet per definitie beter, maar voor velen wel handiger, fijner, etc. in het werk wat ze doen.
Naast de fijne lichtopbrengt is zo'n groot diafragma fijn bij portretten voor een mooie onscherpe achtergrond. Je moet dus gewoon even afwegen of je dit nodig hebt en daar de extra centjes aan wilt uitgeven.

Ik ben zelf voor de 70-200 F2.8 aan het sparen, en persoonlijk ben ik dan ook van mening dat je voor die paar honderd euro meer dan ook wel een erg fijn objectief zult hebben. Mij is het dat wel waard. Ja

GuitarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 17:57

Ja, klopt, had ik nog niet eens aan gedacht ja, die kleinere scherptediepte. Ben zelf ook aan het sparen voor eentje, een Nikkor denk ik dat het wordt. Maar misschien toch (iets héél anders, ik weet het) een macro-objectief. Weet het nog steeds niet Vork

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 18:13

maarja dan heb je het wel over een paar honderd euro, en dat is imo niet zomaar niks!

Voor portret heb ik al een 50mm 1.8F!
Dus of die 2.8 dan van meerwaarde is?

Ik wil graag scherpe bewegingsfoto's kunnen maken, en is een 4.0 daar ook goed genoeg voor?

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 18:30

De scherpte zit bij beiden wel goed. Het verschil zit 'm in, dat je met een F2.8 hogere sluitertijden kunt behouden bij minder licht.
Bij beweginsfotografie is dat dus altijd mooi meegenomen. Met een F2.8 zou je bijv. nog een poging kunnen ondernemen in een binnenbak foto's te maken, met een F4 en dan zo'n brandpuntsafstand is dat een veel moeilijkere kwestie.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 18:41

In een binnenbak kan ik me redden met die 1.8F Ja
70-200 is te grote zoom Clown

Ik heb een paar bepaalde eisen, doet de 4.0 hier aan of is hier toch echt de 2.8 voor nodig?
- scherpe beweging foto's
- heldere kleuren
- eventueel leuke portretjes ( maar daar heb ik ookal de 50 1.8 voor )

Is het die paar honderd euro ( ik ben maar een arm studentje Nagelbijten / Gniffelen ) extra echt nodig om tot een mooi resultaat te komen?

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 18:44

De f4.0 is daar zeker voor te gebruiken. Let er trouwens wel op dat de f2.8 in vergelijking met de f4 bijna 2x zo zwaar is.