Lieve allemaal,
Dit is een bericht namens Agossie en mijzelf.
Er is intussen een aardige discussie ontstaan over het geven van feedback.
Laat we beginnen met een quote uit de openingspost:
Citaat:
De bedoeling van het topic:
Ik ben in 2013 het topic gestart om mijzelf te stimuleren om te fotograferen en dat is aardig gelukt al heb ik vorig jaar helaas veel te weinig gefotografeerd. Het is dus echt een stimulans om mee te doen en een uitdaging om het een heel jaar vol te houden.
De bedoeling is dat je elke week jouw favoriete foto van die week inzendt. Dit mag van alles zijn, we werken hier niet met thema’s.
Je hoeft echt geen topfotograaf te zijn om mee te doen, maar als je mee wil doen, gá er dan echt voor en houd rekening met (opbouwende) kritiek van andere fotografen. Ik heb werkelijk gezien dat fotografen flink vooruitgaan en de tips en lessen echt ter harte nemen. Heel goed. Dáár doen we het voor!
Naast de stimulans om elke week mee te doen en het een jaar lang vol te houden, hebben velen waarschijnlijk een persoonlijk doel met dit topic. Sommigen willen een stok achter de deur om vaker de camera te pakken, sommigen willen beter worden en anderen gebruik dit topic juist om wat te experimenteren. Ook de niveaus van de fotografen verschillen. Het grotendeel van de fotografen hier is her niet professioneel mee bezig, maar doet fotografie als hobby.
Waarom is dit belangrijk in de discussie over feedback? Feedback is leerzaam. Daarnaast is het ook leuk, mits het op een goede manier wordt gegeven en ontvangen.
Wanneer je feedback geeft, houd dan rekening met het niveau van de fotograaf, zijn of haar doel en zijn of haar achtergrond. Benadruk als je een foto niet mooi vindt dat het jouw mening is. En probeer om een tip mee te geven. “Ik vind je foto niet mooi, want de horizon is scheef” komt minder prettig over als “Leuk onderwerp/Mooi model/mooi landschap, maar misschien kan je horizon beter. Je zou de volgende keer bijvoorbeeld rekening kunnen houden met een rechte horizon, of hem in de nabewerking recht trekken.” Foto’s zijn een persoonlijke creatie en is voor de meesten geen werk, daarom zal negatief commentaar vaak nog harder aankomen dan wanneer het in een werksfeer zou gebeuren. Just keep it in mind.
Wanneer je (negatieve) feedback krijgt, houd dan ook rekening met degene die feedback geeft. Het is enkel zijn of haar mening! Hij/zij heeft een andere achtergrond en niet iedereen is even goed in het verwoorden van zijn of haar gedachten. En neem mee aan feedback wat je mee wilt nemen, laat de rest voor wat het is.
En als laatste aan alle fotografen: fotografeer voor jezelf! Laat je niet uit het veld slaan door foto’s of commentaar van anderen! Als een foto jou aan spreekt is het goed, het is immers jouw foto, jouw creatie. Zoals het in de openingspost staat is dit topic voor alle fotografen, en dat houden we graag zo.
Hiermee zouden we graag de discussie willen beëindigen. Zullen we het nu weer gezellig proberen te houden?!