Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MerelBormans

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:08

Interessant artikel! Ik heb hem gedeeld op facebook :)

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 18:41

Vandaag Lightroom trial gedownload, en wauw, wat een fijn programma!

Heb een baggerfoto (overbelicht, eigenaresse van paard ervoor, etc) nog naar een best redelijke getoverd :D

Afbeelding Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 18:43

Oeh, die lijn had ik laten zitten als ik jou was, dat stukje is er niet zo op vooruit gegaan :D
Verder heb je de kleuren wel netjes gekregen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 18:43

Knap gedaan! Jammer dat de lucht en rug van het paard heel erg overbelicht zijn en dus er vaag uit zien..

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 18:44

Kayleigh_ schreef:
Oeh, die lijn had ik laten zitten als ik jou was, dat stukje is er niet zo op vooruit gegaan :D
Verder heb je de kleuren wel netjes gekregen!

Dat heb ik even snel gedaan, haha!

Ludo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 19:13

Ik wil graag ook een foto laten zien, ik heb alleen de kleuren aangepast om de foto's wat meer te laten spreken. In sommige gevallen wil ik soms ook wel storende elementen uit de foto weg shoppen, maar in deze foto vond ik het totaal niet nodig.

Afbeelding

Afbeelding

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 19:42

Oh die foto hierboven vind ik zeker niet verbeterd. Had bij de foto ietwat licht toegevoegd en de verzadiging een klein tikje omhoog. Meer niet. Hij is nu eeeerg donker en veel te veel contrast naar mijn mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 20:19

Mee eens!

Artocreas

Woonplaats: Ken je dat schattige winkelstraatje in Maastricht, daar bij de kerk? Nou, daar dus niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 20:27

Bovenstaande foto vind ik wel verbeterd qua kleur maar ik vind hem veeeeel te donker geworden.

Hier mijn eerste nabewerkte oogfoto. :P

Voor...
Afbeelding

En na. :)
Afbeelding

Ik hoor graag meningen en vooral tips, want ik weet zelf nog niet zo goed wat ik ervan moet vinden. :P

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 21:07

Ik vind dit zelf te bewerkt, alsof enkel het contrast in de iris sterk verhoogd is en over de rest van de plaat niet. Het maakt de iris wel mooier, maar niet meer waarheidsgetrouw. Als dit mijn eigen oog was, zou ik het niet meer herkennen.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 21:11

Marjoow schreef:
KootMiraDrum schreef:
Vandaar dat de tent en de deuropening scheef staan :+

Dat heet perspectief...

maar toch is 'ie scheef ;) Het is maar miniem, maar hij neigt toch iets naar rechts...
Zó zou ie recht(er) zijn.

Gaaf die Doka-voorbeelden, Fiffill! Deden wij "vroegâh" op school ook volop, doordrukken, tegenhouden, of meerdere fotodelen over elkaar heen :)) Mis het best wel, doka was m'n favoriete plekje op school :D

xLoki schreef:
Heb een baggerfoto (overbelicht, eigenaresse van paard ervoor, etc) nog naar een best redelijke getoverd :D

Ik weet dat je (net) met Lightroom aan het knutselen bent, maar ik vraag me af (gewoon algemeen hoor, maar jouw quote even als voorbeeld nemend): Hoeveel tijd besteden jullie aan "baggerfoto's"? Zouden we die tijd niet beter aan (redelijk) goede foto's besteden? Ieder zijn ding uiteraard, en een uitdaging hier en daar is nooit weg, maar ik gooi de baggerfoto's altijd direct weg... :') Hoeveel bewaren jullie, kwalitatief gezien?

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 22:04

Ik ben vrij kritisch denk ik. Foto's waarvan ik van te voren al denk, dat het zeker niks word, begin ik eigenlijk niet aan.
Soms ben ik halverwege het bewerken toch niet tevreden over de scherpte o.i.d. en dan gaat de foto alsnog weg.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 22:25

wauw dat oog! Hoe heb je dat gedaan?.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 23:19

_l_amanda_l_ schreef:
xLoki schreef:

Ik weet dat je (net) met Lightroom aan het knutselen bent, maar ik vraag me af (gewoon algemeen hoor, maar jouw quote even als voorbeeld nemend): Hoeveel tijd besteden jullie aan "baggerfoto's"? Zouden we die tijd niet beter aan (redelijk) goede foto's besteden? Ieder zijn ding uiteraard, en een uitdaging hier en daar is nooit weg, maar ik gooi de baggerfoto's altijd direct weg... :') Hoeveel bewaren jullie, kwalitatief gezien?

Dit was enkel uitproberen, normaal gaan baggerfoto's direct de prullenbak in! Maar ik wilde even kijken hoe ver ik kon gaan met het 'toch niet baggerfoto-maken' :+

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 23:20

_l_amanda_l_ schreef:
Marjoow schreef:
Dat heet perspectief...

maar toch is 'ie scheef ;) Het is maar miniem, maar hij neigt toch iets naar rechts...
Zó zou ie recht(er) zijn.

Eh, nee nu is hij juist scheef. Lauke zat niet recht voor het hek. Dus dan loopt het in perspectief...

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 23:32

Wat een superinteressant topic! Ik volg, want het lukt me wel om scherpe foto's te schieten, zitten ook wel mooie tussen, maar ik kom nooit in de buurt van dat magische effect wat de betere fotografen altijd hebben..

Artocreas

Woonplaats: Ken je dat schattige winkelstraatje in Maastricht, daar bij de kerk? Nou, daar dus niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 08:23

_Denise_ schreef:
Ik vind dit zelf te bewerkt, alsof enkel het contrast in de iris sterk verhoogd is en over de rest van de plaat niet. Het maakt de iris wel mooier, maar niet meer waarheidsgetrouw. Als dit mijn eigen oog was, zou ik het niet meer herkennen.

Dankjewel voor je reactie. :)
Het was eigenlijk ook niet de bedoeling dat het realistisch zou blijven en het was ook niet het idee dat ik mijn eigen oog er nog in zou herkennen. Misschien had ik dat erbij moeten zetten; het was gewoon een soort experimentje. Stoort het jou als kijker ook dat het zo onwerkelijk lijkt? Want als dat zo is zal ik je commentaar zeker meenemen. :)

daphneM schreef:
wauw dat oog! Hoe heb je dat gedaan?.

Dankjewel! :o
Ik heb meerdere keren met de kleurcurves van de iris gespeeld om bv. het geel meer uit te laten komen. Daarnaast heb ik het contrast in de iris sterk verhoogd en de pupil donkerder gemaakt en andere stukken juist lichter. Ik heb ook de hele foto nog eens opgelicht en heb ook dmv oplichten mijn wallen geprobeerd weg te werken. Ik heb mijn huid gedeeltelijk vervaagd om het minder te laten opvallen en oneffenheden weggewerkt. Over mijn haar heb ik ook nog even een flinke waas gegooid want ik vond 't hinderlijk opvallen.

Dat was het wel denk ik. :P

edit: typfout.

edit2: ik heb de iris ook nog wat verscherpt.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 13:58

Hallo, wat een gaaf topic :j
Vraagje, welk programma gebruiken jullie en hoe werkt het? B-) Fotobewerkingsleek hier :')

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 16:42

Vivian__ schreef:
Hallo, wat een gaaf topic :j
Vraagje, welk programma gebruiken jullie en hoe werkt het? B-) Fotobewerkingsleek hier :')

Photoshop, zoals in de titel vermeld. De versie die ik hier vaak voorbij zie komen is CS6.
Adobe Lightroom/Elements worden ook wel gebruikt, of een combinatie van deze programma's.
Hoe het werkt? Dat zul je zelf moeten ervaren haha! Het heeft zo veel opties, dat is niet te beschrijven.
Het is een zeer uitgebreid fotobewerkingsprogramma! :)

Artocreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 16:56

Ik werk met gimp, een gratis fotobewerkingsprogramma waar je wat mij betreft net zoveel mee kan als met photoshop. Photoshop heb ik overigens ook (een wat oudere versie) maar gebruik ik nooit.
En inderdaad, hoe het werkt zul je zelf uit moeten vinden haha. Het is zo complex... Je zou even wat rond kunnen kijken op youtube om een beeld te krijgen. :)

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 18:55

Marjoow schreef:
_l_amanda_l_ schreef:

Eh, nee nu is hij juist scheef. Lauke zat niet recht voor het hek. Dus dan loopt het in perspectief...

Dan is de opening van het gebouw scheef ;)
In perspectief blijven verticale lijnen altijd verticaal! Alleen horizontale lijnen lijken scheef te lopen :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 19:30

mariettek schreef:
Marjoow schreef:

Dan is de opening van het gebouw scheef ;)
In perspectief blijven verticale lijnen altijd verticaal! Alleen horizontale lijnen lijken scheef te lopen :)

Nee, dat lijkt me vrij onlogisch. Als je hoger staat dan het onderwerp, en vanaf de zijkant staat, dan heb je sowieso met perspectief te maken. Dus de foto stond prima recht hoe Lauke hem postte ;)

Maargoed, laat ook maar. Word een beetje een zinloze discussie zo.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 20:03

Evenjes een raster op de foto plaatsen dan zie je het toch gelijk? :+ Ik werk altijd met rasters op dat gebied, stukken fijner dan "op het blote oog" werken.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 23:15

Net voor het eerst 'echt' serieus een foto nabewerkt. Normaal pas ik wat de contrasten aan met Photoshop, maar nu ben ik aan de slag gegaan met Lightroom 5, wat videos gekeken die op de site van Adobe staan, en ik ben zeer tevreden met het resultaat!
before:
Afbeelding
Afbeelding

Edit; ik zie nu net dat ik hem toch een tikkeltje te licht heb gemaakt, oops :o

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 14:10

Hier ook een springfoto van mij.
In Lightroom bewerkt. :)

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding