[INFO] Welk objectief moet ik kopen? #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:52

MadelonSunny schreef:
callychanel schreef:
http://www.kieskeurig.nl/objectief/niko ... 5/#prijzen
Is dit wat? Kwalitatief enzovoort?

Nee klopt;) Moet wel opletten als je aan het kopieren en plakken bent _/-\o_

Die lens heb ik :) Is een hele fijne en goede lens! Alleen ik zou liever een 70 - 200 2.8f lens hebben. :P

Als je dat ding eenmaal in handen hebt gehad, wil je nooit meer terug... Ik zou het de moeite vinden om er voor te sparen! Ik heb zeker zo'n 3/4 lenzen gehad voordat ik nu mijn 70-200 f/2.8 heb kunnen komen. Achteraf had ik daar liever in 1x voor gespaard met misschien een Tamron lensje ertussen, zodat ik een ieder geval foto's heb kunnen maken.

Ooh trouwens Madelon, jij hebt 'm in handen gehad, je had die van mij toen met de meeting :)

callychanel

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:33

Ik heb toch de bovenste lens besteld;) Maar dat is meer omdat ik wil kijk hoe dat bevalt.
Mijn andere objectief rijkt al tot 200mm. Hij komt morgen binnen en dan gaan we het zien.
Althans zal wel iets later worden want het gaat hier weer regenen.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:48

Hoi iedereen. :)
Beetje twijfelachtig, maar toch even een reactie plaatsen hier.
Ik heb een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM lens, voor veel mensen een droomlens, maar ik kan er niet mee overweg.
Ik heb hyperlaxiteit en de lens is voor mij te zwaar, krijg nogal snel pijn en dat is niet de bedoeling. Omdat ik niet continu afhankelijk wil zijn van een statief, heb ik de keuze gemaakt om hem te koop te zetten. Er zit verder geen haast bij, maar ik wil me toch oriënteren op een andere lens.
Het liefst een veelzijdige lens. Bij deze lens vind ik het vervelend om bijvoorbeeld foto's te maken binnen, want het is een telelens en dan moet je natuurlijk flink afstand nemen.
Wat voor lens is het beste voor mij?
Het liefst heb ik voor nu (lees komende 5 jaar) 1 lens waar ik vrijwel alles mee kan. Van binnen portretten maken tot vooral vakantiefoto's maken (gebouwen, mensen) en paarden fotograferen.
Budget is op zich ongelimiteerd. Gewicht moet wel onder de 1 kg zijn in verband met mijn gewrichten.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:23

Luxe probleem... _O- De Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM is geen droomlens :+ , maar is idd wel een zwaargewicht. _O- Zeker als je er een body achter hebt hangen met en BG is het setje al gauw meer dan 2,5kg. :=

Als jouw budget ongelimiteerd is kun jij dan miet met een paar L-primes werken? Zo kun je de lens erop zetten die je in jouw situatie nodig hebt en is een stuk lichter dan een telezoom als je huidige 70-200mm. Daarnaast is de kwaliteit van een L-prime even goed als je huidige telezoom of zelfs beter. Werk jij met een cropcamera of met een fullframe? Op fullframe hoef je in de binnenbak minder afstand te nemen dan met een 70-200mm. Daarnaast neem je er een camerakoffer op wieltjes bij zodat je er niet mee hoeft te zeulen, maar gewoon achter je aan kunt slepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:30

L-primes hoeven niet eens. Het idee van primes vind ik wel goed. Bijv. een 28mm F1.8, 50mm F1.4 en een 85mm F1.8. Kun je met concerten en op vakanties alle kanten mee op en ze wegen bij elkaar nog niet eens een kilo. Dan een 55-250 of 70-300 of de 70-200 F4.0 erbij voor de paardjes en klaar is Kees.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:13

Bagheera_206 schreef:
De Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM is geen droomlens :+

Wat is er volgens jou mis mee dan?
Hij is zwaar, maar voor de rest een heel fijn objectief.

Mijn body is op zich ook aan vervanging toe, heb maar een simpele 450D. :+ Geen fullframe dus.

Waarom neigen jullie naar een nog lager diafragmagetal? Ik vind het eerder juist vervelend omdat je scherptediepte dan zo snel kleiner is. In de praktijk heb ik mijn diafragmagetal meestal tussen de 4,0 en 5,6. Bij lagere diafragmagetallen had ik snel dat ik alleen de neus van onze katten scherp had bijvoorbeeld. Niet helemaal de bedoeling, al ben ik ook nogal klungelig.

Zoals in mijn post staat, heb ik liever 1 relatief veelzijdige lens. Telezoom wil ik dus inderdaad niet.
Ik zit zelf een beetje te denken aan een bereik van ongeveer 15-85mm, 24-105mm of 24-70mm, zoiets.
Kunnen jullie me iets specifiek aanraden?
Het liefst zou ik bijna alle lenzen even een dagje willen uitproberen, maar dat lijkt me erg lastig. :')
Body is ook aan vervanging toe, maar alles tegelijk upgraden wordt wel erg prijzig. Ik heb overigens totaal geen haast met een aankoop, deze berichten zijn vooral ter oriëntatie wat ik nou precies wil en om even te horen wat anderen aanraden.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:27

Ik vind dat er helemaal niets mis is met het objectief. <3 In tegendeel juist. Maar aangezien ik hem zelf ook heb hoef ik er niet meer van te dromen. Zo bedoelde ik het. #flauw

Als jij je body gaat upgraden naar een 600D en daar een 24-70mm of 24-105mm opzet ben ik bang dat je al over de 1kg gaat. := Met de 60D of 7D ga je zeker over de 1kg heen met die objectieven. Het voordeel van primes is juist dat je het gewicht onder 1kg kunt houden.

Ik ben bang dat je voor de paardjes toch nog steeds >70mm nodig zult gaan hebben om perspectiefvervorming te voorkomen. := De 3 lenzen die jij noemt zijn allen prima, maar alleen minder geschikt voor bij de paardjes. := Als je een lichtsterk objectief op je body hebt zitten wil dat niet zeggen dat je hem altijd wijd open moet zetten. Je kunt met een f/1.8 objectief prima op f/4.0 en f/5.6 fotograferen. Waarschijnlijk zal deze prime zelfs scherper zijn dan een minder lichtsterk (zoom) die wijd open staat op f/4.0 of f/5.6. De meeste objectieven blinken namelijk niet uit wanneer het diafragma wijd open of potdicht zicht. Als je een beetje afstopt is je resultaat vaak scherper. Een soort gelijk iets geldt ook bij zoomobjectieven. Die hebben vaak enige vervorming als je helemaal in- of uitgezoomd bent. Het punt waar alles optimaal is noemt men de "sweet spot" van de lens en die verschilt per lens.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:35

Ah, op die fiets. :D

Ik moet wel vermelden dat ik momenteel amper in de paarden zit, wel heel jammer maar er moeten wonderen gebeuren mocht dat op korte termijn veranderen.
Als ik ga upgraden dan het liefst naar een hogere serie, maar dan loop je inderdaad zo snel tegen het gewicht aan.
In ieder geval bedankt voor je posts, heb er een hoop aan. Het is voor mij een kwestie van afwegen (niet alleen figuurlijk :')) en nadenken. Ik ga me nu eerst nog een tijdje inlezen en als mijn lens verkocht is dan kijk ik even verder. Dankje! :j

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:41

Die lens raak je nog wel kwijt voor een mooie prijs. :+

Als 1kg echt jouw beperking is moet je idd even goed letten op de gewichten van de bodies in combinatie met de objectieven. Lastig zeg. :=

Als je geen paarden meer fotografeert maakt het je keuze waarschijnlijk eenvoudiger. Je zou zelfs ook een systeemcamera in overweging kunnen nemen. Gewicht is in jouw keuze namelijk een hele belangrijke factor en de systeemcamera's zijn iig lichter dan de gewone DSLR's. Er zijn van de systeemcamera's ook een hoop recensies te vinden. Als ik op dit moment een systeemcamera zou kopen en budget zou niet mijn beperking zijn was ik voor een Leica M9 gegaan. _O- Maar voor een Sony Nex7 zou ik het ook best doen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:58

Paarden fotograferen zonder telebereik is inderdaad niet handig. Maar voor je andere wensen zijn de genoemde objectieven prima :)

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 20:34

Puissance schreef:
Ah, op die fiets. :D

Ik moet wel vermelden dat ik momenteel amper in de paarden zit, wel heel jammer maar er moeten wonderen gebeuren mocht dat op korte termijn veranderen.
Als ik ga upgraden dan het liefst naar een hogere serie, maar dan loop je inderdaad zo snel tegen het gewicht aan.
In ieder geval bedankt voor je posts, heb er een hoop aan. Het is voor mij een kwestie van afwegen (niet alleen figuurlijk :')) en nadenken. Ik ga me nu eerst nog een tijdje inlezen en als mijn lens verkocht is dan kijk ik even verder. Dankje! :j

Mag ik vragen waneer je precies last krijgt van het gewicht...is dit met fotograferen zelf of juist waneer je, je gear om je nek hebt hangen?

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:28

Bij het vasthouden van de lens met mijn linkerhand/pols. Mijn linkerhand en linkerpols is het slechtst qua gewrichten omdat ik een tijd cello heb gespeeld waarmee mijn gewrichtsbandjes als het ware nog verder uitgerekt zijn.
Ik heb gelukkig geen last van mijn nek. :) Als ik de boel om mijn nek heb hangen, dan kan ik nog afwisselen met ondersteunen met mijn rechterhand.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 08:07

Ik kom even binnenvallen met een vraagje :+

ik wil voor mijn canon 1000D een macrolens. Welke is goed en betaalbaar?
Ik wil. Geen hele dure omdat hij niet erg veel gebruikt gaat worden :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 08:55

Canon EF 100mm f/2.8 Non-L ;)

Wat wil je eigenlijk fotograferen? := En wat is je budget? :P

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 08:59

Nell wil regendruppels fotograferen :D
Meerdere bokkers hebben toch de 50mm f/2.5 macro? Die kost net even over 250 euro.

Richard, op mijn afgelopen vakantie miste ik voor het eerst een echte groothoeklens! Maar die zijn zo enorm duur.....

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 09:14

Die Tokina 11-16mm f/2.8 valt toch wel mee? Nog geen 700 euro en beter is er bijna niet voor cropcamera's.

De 16-35mm staat bij mij pas op 4e positie op mijn wensenlijstje. _O-

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 09:16

700 euro is meer dan wat ik in totaal heb betaald aan mijn body, twee lenzen, grijsfilter en statief :')

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 09:20

Oh. Oeps... := Op zich is het niet vreemd dat je lenzen op je body hebt zitten die duurder zijn dan je body. := Objectieven zijn toch belangrijker dan body.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:03

Wil idd regendruppels oud fotograferen. Of lieveheersbeestjes etc :D
Welke mm zijn de macro's?

Geen idee wat mijn budget is. Heb namelijk geen idee wat ze ongeveer kosten :+

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:22

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:28

Mootje schreef:
Volgens mij zijn wel alle macro's pancake lenzen (vaste brandpuntafstand).

Alle macrolenzen zijn prime lenzen (vast brandpuntsafstand). Pancake wil zeggen dat het een heel compacte lens is en dat zijn de macrolenzen niet per definitie.
Een 180 mm macro van Canon is bijv. 18,7 cm lang, dus niet erg pancake (plat).

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:29

Wat is een tussenlens dan?
Zoveel verstand heb ik er allemaal niet van :+ vind het gewoon leuk en fotografeer voor de lol!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:34

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:45

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:58