[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:46

Bagheera_206 schreef:
Met semi-pro ga je waarschijnlijk boven je buget... De 1100D of 600D is prima zat om mee te beginnen hoor. :)

Ik hoop niet dat het het pakket is met de 75-300mm. Ik kan je alleen adviseren die te vermijden. ;) Zou dan gewoon voor de kitlens met een 55-250mm IS gaan.

UV-filter zou ik in de winkel laten liggen. Voor dat geld kun je beter een extra geheugenkaartje kopen. Daar heb je meer aan.

Iemand anders beval me inderdaad ook de 600D aan (zat zelf nog te kijken naar 550D),
ik vind het wel heel erg moeilijk om te kiezen. Het is ook zo'n boel geld :')
Ik ben er wel uit dat ik er sowieso één neem met een stabilisator en geen statief.
Staan er veel extra functies op de 600D ivm de 1100D?

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 23:04

_Bianca schreef:
Had al een apart topic geopend, maar kreeg het advies mijn vraag hier te stellen, dus bij deze!! :D

Voor mijn geplande reis in het najaar ben ik op zoek naar een goede camera.. Maar ik weet het niet meer!!! -O- Camera moet voornamelijk dus geschikt zijn om in (sub)tropisch klimaat foto's te maken, met bijbehorende natuur.

SLR vs. systeemcamera
De prijs voor beide types ontloopt elkaar niet veel, dus wat dat betreft is het redelijk 1 op 1 vergelijken. De systeemcamera's hebben voor mij als grootste voordeel t.o.v. van de SLR dat ze mooi klein zijn en toch goede foto's maken. Daarnaast zijn ze ook supersnel. Alleen, in het formaat zit ook gelijk het grootste nadeel. Omdat ze zo klein zijn, kun je ze, vind ik, minder goed vasthouden. Het lijkt soms alsof ze door de lens topzwaar worden. Ook lever je redelijk wat kwaliteit in t.o.v. de SLR, m.n. op megapixels. De SLR heeft m.i. als grootste nadeel het volume (toch erg belangrijk op vakantie). Ik hoor om me heen veel de opmerking: waarom sjouwen met een SLR als je de camera toch alleen voor de vakantie koopt?

canon 1100 D of 550 D
In de systeemcamera's heb ik me nog niet zo verdiept, de SLR wat meer. Mensen die ik ken met een SLR hebben allemaal een canon, dus ik zou sowieso daarvoor gaan (makkelijk met lenzen uitwisselen, maar ook als ik vragen over de camera heb). Grootste dilemma hierin is (en blijkbaar voor veel mensen), zou het dan de 1100 D worden, of de 550 D? De 1100 D is blijkbaar een mooi instapmodel, maar, stel dat ik de smaak te pakken krijg, heb ik dan niet snel spijt dat ik niet de 550 D (of de 600 D) heb genomen?

Wat betreft lenzen werd me door vrienden geadviseerd om een 18-250 van Tamron aan te schaffen. Nu vind ik die zelf erg prijzig, zat te kijken naar de 18-200 van Tamron en die sprak me wel erg aan! Iemand daar ervaring mee, op een canon? Ik wil niet teveel bezuinigen op een lens, maar vond €450,- toch wel wat overdreven voor één lens, voor een beginner. Overigens, ik kies een lens en ik kies een body, dus zal niet een goedkopere lens nemen bij een duurdere body.

De Tamron 18-250 is een super lens hoor! Deze is veel beter dan de andere tamron. Een of andere test onlangs heeft uitgewezen dat dit de beste lens is met dit bereik wat betreft kwaliteit en prijs. Of te wel; als je niet teveel wilt wisselen heb je hier een hele goede lens aan. Maar,...wil je wel wisselen dan is een betere keus waarschijnlijk de kitlens en b.v. de 50-250 die canon aanbied voor 250 euro. De Tamron heeft ook als voordeel dat deze vrij compact is en niet erg zwaar, volgens mij een prima keus voor je reis! Nadeel voor mij is dat hij voor paardensport binnen niet lichtgevoelig genoeg is, en scherpstellen niet snel genoeg gaat, maar in dit geval heb je er geen last van. Ander voordeel is dat deze lens ook 2e hands gewild is, mocht je hem willen verkopen tzt als je andere ideeen krijgt ook niet verkeerd. (wordt er al heel lang een gevraagd op marktplaats, ik heb inmiddels een andere erbij en eigenlijk moet ik hem verkopen maar wil hem ook niet missen,.... zegt genoeg!)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 23:21

Peer_hvj schreef:
Bagheera_206 schreef:
Met semi-pro ga je waarschijnlijk boven je buget... De 1100D of 600D is prima zat om mee te beginnen hoor. :)

Ik hoop niet dat het het pakket is met de 75-300mm. Ik kan je alleen adviseren die te vermijden. ;) Zou dan gewoon voor de kitlens met een 55-250mm IS gaan.

UV-filter zou ik in de winkel laten liggen. Voor dat geld kun je beter een extra geheugenkaartje kopen. Daar heb je meer aan.

Iemand anders beval me inderdaad ook de 600D aan (zat zelf nog te kijken naar 550D),
ik vind het wel heel erg moeilijk om te kiezen. Het is ook zo'n boel geld :')
Ik ben er wel uit dat ik er sowieso één neem met een stabilisator en geen statief.
Staan er veel extra functies op de 600D ivm de 1100D?

Het verschil met de 600D is dat deze een flapschermpje heeft, meer megapixels, betere autofocus en nog een paar extra's mbt het filmen. Oh ja, mocht je van plan zijn door te groeien en bijvoorbeeld een 70-200mm aka teletoetoer aan te schaffen. Op een 1100D past geen batterygrip, maar op een 600D wel. Hiermee kun je je set beter in balans brengen als je er een teletoeter opschroeft.

Het verschil tussen de 550D en 600D is met name de extra opties bij het filmen en het flapschermpje. Verder zijn ze helemaal identiek. Tegenwoordig kost de 600D nog maar een fractie meer dan de 550D dus is het aan jou of je bereid bent een paar tientjes extra te betalen voor de extra opties en het flapschermpje. :=

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 23:28

cillusion schreef:
_Bianca schreef:
Had al een apart topic geopend, maar kreeg het advies mijn vraag hier te stellen, dus bij deze!! :D

Voor mijn geplande reis in het najaar ben ik op zoek naar een goede camera.. Maar ik weet het niet meer!!! -O- Camera moet voornamelijk dus geschikt zijn om in (sub)tropisch klimaat foto's te maken, met bijbehorende natuur.

SLR vs. systeemcamera
De prijs voor beide types ontloopt elkaar niet veel, dus wat dat betreft is het redelijk 1 op 1 vergelijken. De systeemcamera's hebben voor mij als grootste voordeel t.o.v. van de SLR dat ze mooi klein zijn en toch goede foto's maken. Daarnaast zijn ze ook supersnel. Alleen, in het formaat zit ook gelijk het grootste nadeel. Omdat ze zo klein zijn, kun je ze, vind ik, minder goed vasthouden. Het lijkt soms alsof ze door de lens topzwaar worden. Ook lever je redelijk wat kwaliteit in t.o.v. de SLR, m.n. op megapixels. De SLR heeft m.i. als grootste nadeel het volume (toch erg belangrijk op vakantie). Ik hoor om me heen veel de opmerking: waarom sjouwen met een SLR als je de camera toch alleen voor de vakantie koopt?

canon 1100 D of 550 D
In de systeemcamera's heb ik me nog niet zo verdiept, de SLR wat meer. Mensen die ik ken met een SLR hebben allemaal een canon, dus ik zou sowieso daarvoor gaan (makkelijk met lenzen uitwisselen, maar ook als ik vragen over de camera heb). Grootste dilemma hierin is (en blijkbaar voor veel mensen), zou het dan de 1100 D worden, of de 550 D? De 1100 D is blijkbaar een mooi instapmodel, maar, stel dat ik de smaak te pakken krijg, heb ik dan niet snel spijt dat ik niet de 550 D (of de 600 D) heb genomen?

Wat betreft lenzen werd me door vrienden geadviseerd om een 18-250 van Tamron aan te schaffen. Nu vind ik die zelf erg prijzig, zat te kijken naar de 18-200 van Tamron en die sprak me wel erg aan! Iemand daar ervaring mee, op een canon? Ik wil niet teveel bezuinigen op een lens, maar vond €450,- toch wel wat overdreven voor één lens, voor een beginner. Overigens, ik kies een lens en ik kies een body, dus zal niet een goedkopere lens nemen bij een duurdere body.

De Tamron 18-250 is een super lens hoor! Deze is veel beter dan de andere tamron. Een of andere test onlangs heeft uitgewezen dat dit de beste lens is met dit bereik wat betreft kwaliteit en prijs. Of te wel; als je niet teveel wilt wisselen heb je hier een hele goede lens aan. Maar,...wil je wel wisselen dan is een betere keus waarschijnlijk de kitlens en b.v. de 50-250 die canon aanbied voor 250 euro. De Tamron heeft ook als voordeel dat deze vrij compact is en niet erg zwaar, volgens mij een prima keus voor je reis! Nadeel voor mij is dat hij voor paardensport binnen niet lichtgevoelig genoeg is, en scherpstellen niet snel genoeg gaat, maar in dit geval heb je er geen last van. Ander voordeel is dat deze lens ook 2e hands gewild is, mocht je hem willen verkopen tzt als je andere ideeen krijgt ook niet verkeerd. (wordt er al heel lang een gevraagd op marktplaats, ik heb inmiddels een andere erbij en eigenlijk moet ik hem verkopen maar wil hem ook niet missen,.... zegt genoeg!)

Een super allroundzoom heeft inderdaad voor- en nadelen. Het is goedkoper dan een set lenzen en je hoeft niet te wisselen. Zie een super allroundzom als de 18-250mm of 18-270mm als een set 4-seizoensbanden. Zie een set van een losse standaardzoom en telezoom als een set zomer- en winterbanden. De 4-seizoensbanden presteren het hele jaar ok en je hoeft niet te wisselen, maar zijn niet optimaal in de zomer en niet optimaal in de winter. De set winter- en zomerbanden zijn optimaal voor de winter en optimaal voor de zomer, maar je moet dus wel 2x per jaar banden wisselen.

Bij een super allroundzoom krijg je al gauw vervorming als je helemaal in of uit zoomt. Volgens mij is de ongeschreven regel dat als je meer dan 3x kunt zoomen met je lens er meer dan normale vervorming op kan treden. Dus bij een 18-55mm kun je precies 3x zoomen. Bij een 24-70mm en 70-200mm kun je minder dan 3x zoomen. Met een 18-270mm kun je echter 15x zoomen... := Dat is dan ook een van de redenen dat de 70-200mm ook erg populair is onder paardensportfotografen.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 23:39

Bagheera_206 schreef:
Op een 1100D past geen batterygrip, maar op een 600D wel.

???...voor de 1100D kun je gewoon een batterygrip kopen hoor.. :)

Bagheera_206

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 23:44

Serieus? Dat is er dan geen eentje van Canon zelf, maar eentje die met een extra kabel aangesloten moet worden. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 23:47

Dat zijn inderdaad improvisatieoplossingen.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 00:09

Bagheera_206 schreef:
Serieus? Dat is er dan geen eentje van Canon zelf, maar eentje die met een extra kabel aangesloten moet worden. :=

Klopt...

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 00:10

Ik snap ook helemaal niet waarom Canon voor de 1100D geen officiele BG uitbrengt en voor de 1000D wel. Zouden ze soms serieus bezuinigd hebben op hun low budget serie? -O-

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 06:50

Wordt morgen nou de Canon 650D gelanceerd? Dan zal de 550D er mss wel uit gaan... := Blij dat ik die inmiddels kwijt ben via Marktplaats. :+

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:20

Bagheera_206 schreef:
Ik snap ook helemaal niet waarom Canon voor de 1100D geen officiele BG uitbrengt en voor de 1000D wel. Zouden ze soms serieus bezuinigd hebben op hun low budget serie? -O-

Misschien zijn de verkoopcijfers van de grip voor de 1000D zo vreselijk laag en teleurstellend dat ze besloten hebben voor de xxxxD serie geen grip meer te maken.

ShannonJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:09

Ik heb gister even rondgekeken en toevallig was er een actie van de Canon EOS 1100D dus die heb ik gekocht :) Heb al even uitgeprobeerd maar het is wel heel erg wennen. Bedankt voor de informatie

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:25

Misschien een hele domme vraag, :+ maar hoe moet je die accu opladen, moet je daar dan speciaal een accu oplader bij kopen of is er ook een andere mogelijkheid om op te laden. (of zit deze standaard bijgeleverd, nee zeker..?)
ShannonJuul, waar was die aanbieding? :o

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:27

Deze zit gewoon standaard bij je body.

ShannonJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:45

Peer_hvj schreef:
Misschien een hele domme vraag, :+ maar hoe moet je die accu opladen, moet je daar dan speciaal een accu oplader bij kopen of is er ook een andere mogelijkheid om op te laden. (of zit deze standaard bijgeleverd, nee zeker..?)
ShannonJuul, waar was die aanbieding? :o

Bij scheer en foppen. 379 euro voor de camera met 18-55 lens. Ik weet niet of het een bijzondere lens is, maar ik kan het er tot nu toe goed mee worden :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:48

ShannonJuul schreef:
Ik heb gister even rondgekeken en toevallig was er een actie van de Canon EOS 1100D dus die heb ik gekocht :) Heb al even uitgeprobeerd maar het is wel heel erg wennen. Bedankt voor de informatie

Gefeliciteerd met je aankoop! Zul je veel plezier aan beleven.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:53

Ben trouwens uiteindelijk toch voor de D300 gegaan! :D Ben er super blij mee. Hield altijd in gedachten om de D3000 te houden als reserve camera of mocht ik in de toekomst shoots doen dat ik er dan 2 heb maar zit nu wel te twijvelen de D3000 is toch wel erg klein als je een beetje aan de D300 bent gewent :')

ShannonJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:58

Bagheera_206 schreef:
ShannonJuul schreef:

Gefeliciteerd met je aankoop! Zul je veel plezier aan beleven.

Bedankt! Ik ben tot dusver zeer tevreden :D

_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:10

Wil even laten weten dat ik voor de Canon 60D ga :)

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:24

Ik was ook nog aan het kijken naar de Canon 650D, die komt morgen uit, daar zit ook op Wifi op, maar lijkt me niet dat je dat heel veel gebruikt, dus een beetje zonde geld. Hij zal namelijk wel wat meer zijn als de 600D.
Ik kijk even wat de prijzen doen, als de 600D nog iets omlaag gaat, ga ik denk ik voor de 600D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:53

Peer_hvj schreef:
Ik was ook nog aan het kijken naar de Canon 650D, die komt morgen uit, daar zit ook op Wifi op, maar lijkt me niet dat je dat heel veel gebruikt, dus een beetje zonde geld. Hij zal namelijk wel wat meer zijn als de 600D.
Ik kijk even wat de prijzen doen, als de 600D nog iets omlaag gaat, ga ik denk ik voor de 600D

De 650D is nog niet officieel aangekondigd. Er is slechts een plaatje van uitgelekt en er is nog niets bekend over de specificaties. Hoewel ik de mogelijkheid tot het draadloos verzenden van foto's (een functie die overigens nuttiger is dan je op het eerste gezicht misschien zal denken) aannemelijk acht, kun je daar dus nu nog niks over zeggen......

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:04

Nouks schreef:
Peer_hvj schreef:

De 650D is nog niet officieel aangekondigd. Er is slechts een plaatje van uitgelekt en er is nog niets bekend over de specificaties. Hoewel ik de mogelijkheid tot het draadloos verzenden van foto's (een functie die overigens nuttiger is dan je op het eerste gezicht misschien zal denken) aannemelijk acht, kun je daar dus nu nog niks over zeggen......

Morgen (8 juni) komt hij uit, staat op Canon Rumours :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:05

Ja ik verwacht zeker op zeer korte termijn de definitieve aankondiging, maar nogmaals, Canon Rumours speculeert ook maar wat en ondanks dat wifi een logische spec zou zijn, hóéft dat dus niet zo te zijn ;)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:06

Dan is het nog steeds een gerucht. := Maar ik ben benieuwd wanneer die uit komt. :) Hij zal dan het eerste half jaar de hoofdprijs kosten. Meer dan 700 euro gok ik.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:15

Internet roept zo veel. Net zoals dat de iPhone 4 al weet ik veel hoe eruit zou zien etc. Daar kun je niet echt van op aan.