Had al een apart topic geopend, maar kreeg het advies mijn vraag hier te stellen, dus bij deze!!

Voor mijn geplande reis in het najaar ben ik op zoek naar een goede camera.. Maar ik weet het niet meer!!!

Camera moet voornamelijk dus geschikt zijn om in (sub)tropisch klimaat foto's te maken, met bijbehorende natuur.
SLR vs. systeemcamera
De prijs voor beide types ontloopt elkaar niet veel, dus wat dat betreft is het redelijk 1 op 1 vergelijken. De systeemcamera's hebben voor mij als grootste voordeel t.o.v. van de SLR dat ze mooi klein zijn en toch goede foto's maken. Daarnaast zijn ze ook supersnel. Alleen, in het formaat zit ook gelijk het grootste nadeel. Omdat ze zo klein zijn, kun je ze, vind ik, minder goed vasthouden. Het lijkt soms alsof ze door de lens topzwaar worden. Ook lever je redelijk wat kwaliteit in t.o.v. de SLR, m.n. op megapixels. De SLR heeft m.i. als grootste nadeel het volume (toch erg belangrijk op vakantie). Ik hoor om me heen veel de opmerking: waarom sjouwen met een SLR als je de camera toch alleen voor de vakantie koopt?
canon 1100 D of 550 D
In de systeemcamera's heb ik me nog niet zo verdiept, de SLR wat meer. Mensen die ik ken met een SLR hebben allemaal een canon, dus ik zou sowieso daarvoor gaan (makkelijk met lenzen uitwisselen, maar ook als ik vragen over de camera heb). Grootste dilemma hierin is (en blijkbaar voor veel mensen), zou het dan de 1100 D worden, of de 550 D? De 1100 D is blijkbaar een mooi instapmodel, maar, stel dat ik de smaak te pakken krijg, heb ik dan niet snel spijt dat ik niet de 550 D (of de 600 D) heb genomen?
Wat betreft lenzen werd me door vrienden geadviseerd om een 18-250 van Tamron aan te schaffen. Nu vind ik die zelf erg prijzig, zat te kijken naar de 18-200 van Tamron en die sprak me wel erg aan! Iemand daar ervaring mee, op een canon? Ik wil niet teveel bezuinigen op een lens, maar vond €450,- toch wel wat overdreven voor één lens, voor een beginner. Overigens, ik kies een lens en ik kies een body, dus zal niet een goedkopere lens nemen bij een duurdere body.