[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

imd

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:20

Waar heb je hem gekocht?

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:40

Kom hier even binnenvallen... :o

maar ik ben benieuwd of jullie mij misschien wat tips kunnen geven! :)
ik ben door de manege gevraagd om een groot dressuur evenement te fotograveren. hartstikke leuk natuurlijk! maar.. ik maak leuke foto's voor de fun, maar ik blijf een amateur, en dit is voor het eerst dat ik zo iets groots ga doen.

ik vroeg me af of jullie nog goede tips voor mij hebben? :D
het is in de buitenbak, dus wat moet ik doen als het regent, moet ik de hele tijd op dezelfde plaats blijven zitten enz..?

alvast bedankt :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 08:02

Tja, dat wordt wel even heel lastig, een spoedcursus dressuurpaarden.
Als het regent: zelf onder een afdak gaan staan, blijft je camera iig heel :D

Sluitertijd op 1/500 of sneller. Zorg voor een groot diafragma, 4 of 5.6 (maar dat heb je waarschijnlijk toch al nodig bij zo'n sluitertijd) zodat de achtergrond onscherp is. Let desalniettemin goed op die achtergrond, niets is zo lelijk als een lantarenpaal/boom of whatever uit het hoofd van de ruiter of het paard, ook al is-ie onscherp. Hetzelfde geldt wat mij betreft voor de juryauto, die zou ik ook willen vermijden op een foto.

Druk bij de galop af als het binnenachterbeen naar voren is, dat geeft vaak een mooi plaatje, dan draagt hij paard nl buitenachter en is hij het mooist 'bergop'. Bij de draf bij voorkeur afdrukken als het binnenachterbeen naar achteren is of op de grond is.
Mik op het midden van het lijf, niet op het hoofd, anders staat de staart er vaak niet op.

Varieer idd van positie, dingen als wijken/appuyeren zijn mooier van voren vandaan, uitgestrekte draf is mooier vanaf de zijkant.

Zoem ook eens in op alleen het hoofd of het gezicht van de ruiter/amazone, of beide natuurlijk, bijvoorbeeld bij het groeten.

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 15:55

imd schreef:
Waar heb je hem gekocht?

In Apeldoorn.

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 15:59

bedankt voor de nuttige tips Ibbel, daar heb ik echt wat aan! :)

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:13

Interessant Ibbel! Komend weekend ook even naar de regiokampioenschappen, dus er handig! Thnx ;)

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:32

Hier nog iemand met een vraag over foto's met een Nikon D3000. De kwaliteit van de foto is niet goed zegt ze en de rest zal daar wel in het topic staan; [FK] Help? Nikon D3000!

ilovehorsesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 17:36

Kiwipitje schreef:
Hier nog iemand met een vraag over foto's met een Nikon D3000. De kwaliteit van de foto is niet goed zegt ze en de rest zal daar wel in het topic staan; [FK] Help? Nikon D3000!

Iedereen die me kan helpen, reuzebedankt !

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:22

Misschien dat je je vraag met alle info even opnieuw in dit topic kunt stellen in plaats van te verwijzen naar een gesloten topic :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:49

Ah, je hebt dit onderwerp gevonden :D

Als je met 1/500 en F3.5 zwarte foto's hebt terwijl je lensdop van de camera is, is 't gewoonweg te donker (kan me er in huis iets bij voorstellen) en/of staat je ISO te laag (zeer waarschijnlijk).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:44

Even vlug een vraag, heb nu geen foto's bij de hand als voorbeeld maar daar zal ik morgen even naar kijken, denk dat het vast ook wel zonder foto's kan ;)

Heb dus voor het eerst de reflex vast gehad en hondje is voor het eerst op het strand geweest. En ik heb foto's :Y) :+

Maar nu vroeg ik me af: kan je bij bewolkt/donker weer er op een andere manier voor zorgen dat je foto toch niet te donker is, zonder dat je ISO naar 800 of 1600 moet? Want dat heb ik nu bij deze foto's .. en er zit toch best wel ruis in ... Ze zijn ok voor het gebruik dat ik doe, dus ik ben er blij mee, maar als je ze op je pc op 100% bekijkt zie je ruis, en volgens mij moet dat toch ook zonder kunnen?

Qua instellingen zo even uit het hoofd had ik:
- Tv -> sluitertijd 1/500
- Witbalans op bewolkt
- ISO automatisch (heb wel geprobeerd in te stellen maar dan zat ik op 400 ook met donkere foto's dus heb het maar zelf laten bepalen)
- belichting +1 (dus 1 stop overbelichting)
- meeste foto's zijn rond 200 - 220 mm gemaakt, maximaal ingezoomd dus
- focus op 1 punt gezet, in het midden .. Alhoewel ik volgens mij ook wel sommige foto's met gewone autofocus heb getrokken, maar ben niet zeker..

Denk dat dit het voornaamste is?
Foto's zijn dus best wel ok, zeker als je gewoon klein formaat ziet .. Maar zet je ze op 100% heb je ruis .. En ik vraag me af of je dat kan voorkomen :+ :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:48

Nee, als het donker is, je diafragma max open staat en je een snelle sluitertijd nodig hebt zul je moeten accepteren dat je ISO omhoog gaat en je ruis dus ook. Het moet ergens vandaan komen, het licht: of via de sluiter, of via het diafragma of via het instellen van een hogere gevoeligheid.

Enige andere oplossing is een duurdere camera met een grotere sensor (en dus minder ruis, ruis wordt veroorzaakt door de warmte in de sensor bij hogere belasting) en duurdere lenzen met een groter diafragma.

Staat je diafragma op 4 of lager bij die belichting van 1/500?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:51

Wat bedoel je met lager? :o
Ik zit er nog steeds mee of je dan bv. 2 bedoelt of juist 5 of 6 ofzo .. :+ :o

Zou daar trouwens eens naar moeten kijken, wat hij als diafragma genomen heeft .. Denk 5.6 maar ben niet 100% zeker ... dus even onder voorbehoud ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:52

Lager, qua getal. Anders had ik wel hoger geschreven :D
Lager getal = grotere opening. Je wilt immers meer licht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:53

Aha, excuseer :+

Maar neen, lager dan 4 ben ik zeker van dat het niet zo is, kan lensje niet aan ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:53

Is goed mogelijk dat-ie niet lager kan dan 5.6 bij 200 mm.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:56

Trucjes die je nog uit kunt halen: op RAW schieten, 1 of 2 stoppen ónderbelichten en in Photoshop er 3 stoppen opgooien. RAW kan dat aan.
Of anders op de computer de ruis wegwerken. Er zijn freeware softwarepakketjes te vinden op internet die ruis prima wegwerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:00

@ Ibbel 1: Denk ik inderdaad ook :j

Maar dan kan er dus niks anders dan de ISO omhoog? Het was gewoon maar uit nieuwsgierigheid, wie weet was er ergens een trucje dat ik nog niet kende ofzo ;)

1 stop overbelichten was goed of juist niet? Zou 2 stops dan niet werken? Niet in die mate waarschijnlijk? (weet ook niet meer of ik dat eigenlijk geprobeerd heb :o )

Wanneer ik niet zou inzoomen maar wel op Tv bij 1/500 zou het diafragma (het getal) automatisch lager zijn? Maar lens kan niet lager dan 4 denk ik, dus zou dat veel helpen? Hondje crosst heel het strand af, en ik ben echt zo snel niet (zeker niet als ik op mijn hurken zit), dus vandaar dat er eigenlijk constant volledig ingezoomt moet worden :+

@ Ibbel 2: Ik heb eens gekeken naar die RAW, maar klopt het dat je dan een stuk minder foto's kan maken? Hoe komt dit? Ben nog volop aan het proberen & oefenen, dus ik maak veel meer foto's dan ik uiteindelijk overhou .. Heb wel meerdere SD-kaartjes dus op zich niet zo'n probleem :+ Maar vroeg me dat dus af ;)

Als je dan onderbelicht, hoe zie je dit dan op het schermpje van je toestel terug? Lijken de foto's dan gewoon heel slecht/donker (zie je er überhaupt wel iets op? :+) en moet je er dan maar vanuit gaan dat de foto ok is en je dit achteraf kan bewerken? Of ... ?

Wist niet dat er dingetjes waren om ruis weg te werken, daar ga ik eens naar op zoek, merci ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:09

Overbelichten betekent dat je méér licht op je sensor wilt hebben. Daar maak je je probleem dus alleen maar groter mee. Onderbelichten is bovendien makkelijker te compenseren. Uitgebleekt wit bij overbelichten zit geen digitale informatie in, in onderbelicht zwart vaak nog wel.

RAW is 'rauwe data' en niet gecomprimeerd. Die bestanden zijn 4-5x groter dan JPEG.

Niet uitgezoomd is het mogelijk dat je camera 4.0 heeft, maar meestal 3.5
1 diafragma stop (5.6 of 4.0) is het verschil tussen 400 en 800 ISO (of tussen 800 en 1600). 2 diafragmastoppen (het verschil tussen 3.5 en 5.6) is het verschil tussen ISO 400 en ISO 1600. Dat kan dus net die ruis uitmaken die je niet wilt.

Onderbelichte foto's zijn gewoon zichtbaar op je schermpje, maar wel wat donkerder. Je moet natuurlijk ook geen enorm onderbelichte foto's maken. Maar ik maak ze wel eens 's nachts, van de volle maan bv. Gewoon 1/60 of zo, is al ruim voldoende licht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:16

Ik zal morgen nog eens terugkomen met de foto's (ga er een topicje van maken maar moet ze nog uitselecteren en daar ben ik nu even te moe voor :+ ;) ) maar volgens mij was dat overbelichten geen probleem, in tegendeel zelfs, want zonder kreeg ik er naar mijn gevoel helemaal niks uit (buiten een donkere foto).

Verder had ik per toeval in 1 van de boeken die ik heb gelezen dat je op strand juist moet overbelichten, in tegenstelling tot onderbelichten zoals logischerwijs vaak gedacht wordt. Enig idee waar dit vandaan komt? Wist namelijk niet goed wat ik ermee moest aanvangen := :+

Met RAW kan je achteraf wel gewoon werken? Ze kunnen gewoon in photoshop en je kan je op internet zetten enzo? Moet je ze dan omzetten naar JPEG of hoe werkt dat?

Dat laatste is wel interessant om te weten, daar had ik geen idee van, bedankt :) Dus het zou gekund hebben dat wanneer ik gisteren de foto's zonder inzoomen zou gemaakt hebben dat die dan met ISO 200 of 400 zou kunnen gewerkt hebben, ondanks dat het bewolkt was? (want volledig ingezoomd was het ISO 800, dus volledig uitgezoomd dan ISO 200 als ik het goed begrijp?)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:20

Overbelichten dat klopt :j. Het licht van het strand reflecteert nl, en dat houdt je belichtingsmeter voor de gek. Die meet veel meer licht dan er is. Daarom kun je ook beter spotmeting op je onderwerp doen, zeker als dat donker is. Dan hoef je verder ook niet te compenseren.

RAW moet je een plug-in voor installeren in PS, daarna kan je er gewoon mee werken en opslaan in JPEG. Je RAW blijft altijd ongewijzigd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:23

Maar jullie hebben het toch de hele tijd (gehad) over onderbelichten? Of heb ik nu zo krom gelezen? :=

Spotmeting heb ik ook mee zitten proberen, herinner me nu alleen niet of ik dat ook bij mijn hond op het strand gedaan heb .. Kan je dat ook terugvinden in de foto-eigenschappen?

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:39

Ibbel echt niet normaal, waar haal je die kennis en die handige uitleg toch elke keer vandaan. +:)+

Maar het is me toch nog niet gelukt.
Tijdje terug hier een vraag geplaatst, omdat ik een blauwe gloed over mijn foto's had zodra ik hem instelde op de A, P, M of S - stand. Ik kreeg als antwoord eens in RAW moest proberen. Nou, beetje gekloot daarmee, maar geen verandering. Neem aan dat dat door mij komt, maar ik weet niet wat ik dan fout doe.
Heb een topic gelezen, waarbij RAW uitgebreid uitgelegd werd. Snapte er natuurlijk niks van, maar wat ik wel begreep is dat het me niet fijn lijkt (je moet zoveel bewerken). Wil uiteraard mooie, scherpe foto's kunnen maken, goed scherp, goed wazige achtergrond, maar kunstwerken hoeven het echt niet te worden. Ik wil wel meer uit mijn camera halen.
Maar verder geen gelul, weet iemand nog iets anders waardoor mijn foto's niet meer blauw zijn? :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:48

Lijkt mij een witbalans probleem. Dan is toch in RAW schieten het handigst, want dan kan je de witbalans aanpassen. Overigens is dat één van de weinige dingen die ik altijd op automatisch heb staan, en ik heb eigenlijk nooit kleurzweem, en áls ik eens iets wat bij wil werken qua kleur dan ga ik even met de witbalans schuiven in RAW.
Je hóeft met RAW overigens niets te bewerken, je kunt 'm ook ongewijzigd openen en omzetten in JPEG. Je kunt ook zowel in RAW als in JPEG schieten (met de meeste DSLR tenminste wel), en alleen die RAWs openen waarvan je de JPEG niet mooi vindt.
Maar ik zeg je vast, als je eenmaal in RAW gaat schieten ga je álle JPEG die je tegelijkertijd hebt geschoten niet goed genoeg vinden :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:51

[***] schreef:
Maar jullie hebben het toch de hele tijd (gehad) over onderbelichten? Of heb ik nu zo krom gelezen? :=

Spotmeting heb ik ook mee zitten proberen, herinner me nu alleen niet of ik dat ook bij mijn hond op het strand gedaan heb .. Kan je dat ook terugvinden in de foto-eigenschappen?

Spotmeting staat ook in de exif.

Strand an sich, zonder donkere objecten (mensen, dieren) die ik wil fotograferen, belicht ik wel eens onder. Anders krijg je toch gauw uitgebeten wit. Ik pas de belichting liever na afloop aan in RAW, dan dat ik wit heb waar ik niets meer mee kan.