[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 19:53

Fenrir schreef:
Ik kijk niet graag op een scherm, met mijn dslr ook nooit gedaan.
Eigenlijk is het vooral voor het fotograferen van mijn (nooit stilzittende) dieren (denk aan formaat insect tot formaat konijn). En landschappen. Voor andere dingen heb ik toch geen tijd/andere prioriteiten.

Een systeemcamera kan ook een zoeker hebben, maar dan elektronisch, ipv optisch (zoals een dslr) en dan dus met bijv een lcd-scherm.
Wil je verschillende lenzen gebruiken of maar 1? Omdat je het over landschappen hebt en daarnaast ook insecten, is natuurlijk een groot verschil.
In de prijzen ben ik niet heel erg thuis, zeker niet 2ehands, maar kijk eens voor een Olympus em10, Panasonic GX8, gx80, g80 of een Sony A6000. Dat zijn camera’s waar ik eerst ook voor heb gekeken.
Ik heb geen moment spijt gehad van mn systeemcamera, minder gewicht, veel makkelijker meenemen en mn foto’s zijn echt super. Dus ik raad je wel systeem aan ja :j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 20:14

Ik bedoel echt iets waar je met je oog doorheen kijkt door je camera tegen je gezicht te houden.

Een macrolensje op den duur is misschien leuk voor erbij maar denk dat een gewoon standaardlensje in het begin wel voldoende is. Gaat me er vooral om dat het beter is dan m’n iPhone, daarvoor bewegen m’n dieren eigenlijk teveel.
Bedankt voor je suggesties iig!

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 20:19

Fenrir schreef:
Ik bedoel echt iets waar je met je oog doorheen kijkt door je camera tegen je gezicht te houden.

Een macrolensje op den duur is misschien leuk voor erbij maar denk dat een gewoon standaardlensje in het begin wel voldoende is. Gaat me er vooral om dat het beter is dan m’n iPhone, daarvoor bewegen m’n dieren eigenlijk teveel.
Bedankt voor je suggesties iig!

Dat heeft een systeemcamera ook hoor, een elektronische zoeker. Maar dat hebben ze niet allemaal geloof ik :) Zoek 1 vd camera’s die ik opnoemde maar op, een aantal hebben sowieso een zoeker.
Qua lenzen ben ik er nog niet helemaal in thuis en zeker niet van de verschillende merken. Wellicht kijken wat winkels aanbieden met een camera erbij?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 22:05

Iselda schreef:
Fenrir schreef:
Ik weet dat dit een DSLR topic is maar heeft iemand hier ervaring met systeemcamera's? Hoe verhouden die zich tov een spiegelreflex? Wil al jaren een nieuwe camera maar fotografeer tegenwoordig zo weinig dat ik geen duur model meer wil kopen, dus mijn budget is zo'n beetje rond de €400 (incl lens). Vroeg me dus af of een systeemcamera dan misschien wat is. Voorwaarde is voor mij eigenlijk wel dat ik een zoeker heb waar ik met m'n oog doorheen kan kijken, live view gebruik ik niet, maar geloof dat je dat bij systeemcamera's niet hebt voor zover ik ze ben tegen gekomen?
Tweedehands is wat mij betreft ook prima. Liefst zo goedkoop mogelijk komt het dus op neer, als ik maar weer een werkende camera heb en dat mag best een instapmodel zijn :7

Ik heb toevallig een aantal weken geleden de overstap gemaakt van een dslr naar systeem. Ik heb mijn dslr nog wel, maar gebruik hem nog heel weinig.. De systeemcamera daarentegen, wat een camera! Ben er zo blij mee <3 Ik heb een Olympus Om-d e-m5 mark ii, tweedehands gekocht voor €575, maar wellicht een om-d e-m10 mark ii? Die zijn een stuk goedkoper. Systeemcamera's hebben als zoeker een lsd-scherm geloof ik, ik vind het wel heel fijn werken.
Wat wil je met de camera doen? Dat is ook nog wel van belang :) Voor de snelheid en andere specs :)

Oh! toch nog voor de tweede hands em5 gegaan? Leuk! Fijn dat je ervan geniet!

Fenrir! Systeem camera's zijn geweldig en doen tegenwoordig echt niet meer onder aan DSLR, maar het idee dat systeem vast wel goedkoper zal zijn dan dslr is een verkeerde. If anything, is systeem duurder. Met 400 euro weet ik dan eigenlijk ook niet of je het gaat redden.

Als je echt instap zoekt en tweedehands een optie is dan zou ik voor een mooie set in systeem camera wereld (ik ben vooral bekend met olympus) zou een tweedehands olympus omd EM10 Mark 1 of 2, met kitlensjes denk ik wel mogelijk moeten zijn.

Iselda

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 07:13

Shiloh, ja, toch maar wel! Zag er 1 langskomen voor een leuk prijsje en een tweedehands lens erbij, dus toch dat maar gedaan. Nog geen moment spijt van gehad! :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 08:01

@Shiloh ik zoek niet per se een instapmodel (liever wat beters natuurlijk) maar ging er vanuit dat ik voor die prijsklasse dat niet snel tegen zou komen :P Ik dacht idd dat systeemcamera's misschien goedkoper zouden zijn. Ik heb altijd met dslr (Olympus) gefotografeerd maar mijn camera is lang en breed overleden. Toen wel gekeken naar de meer pro modellen maar aangezien ik zo weinig fotografeer tegenwoordig vind ik dat zonde van het geld. Het gaat me er nu vooral om dat ik weer een werkende camera heb voor niet al te veel geld, enige eis is eigenlijk dat hij een beetje vlot is gezien de snelle bewegingen van mijn dieren.
Ik heb dus niet echt een voorkeur voor systeem oid, zelf dus jaren met plezier met dslr gefotografeerd.

Hoe zit dat trouwens met het geluid bij het maken van een foto? Bij dslr hoor je natuurlijk vrij hard de spiegel klappen (dit vinden dieren soms eng in mijn ervaring), ik neem aan dat een systeemcamera een stuk stiller is?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 11:18

Fenrir schreef:
@Shiloh ik zoek niet per se een instapmodel (liever wat beters natuurlijk) maar ging er vanuit dat ik voor die prijsklasse dat niet snel tegen zou komen :P Ik dacht idd dat systeemcamera's misschien goedkoper zouden zijn. Ik heb altijd met dslr (Olympus) gefotografeerd maar mijn camera is lang en breed overleden. Toen wel gekeken naar de meer pro modellen maar aangezien ik zo weinig fotografeer tegenwoordig vind ik dat zonde van het geld. Het gaat me er nu vooral om dat ik weer een werkende camera heb voor niet al te veel geld, enige eis is eigenlijk dat hij een beetje vlot is gezien de snelle bewegingen van mijn dieren.
Ik heb dus niet echt een voorkeur voor systeem oid, zelf dus jaren met plezier met dslr gefotografeerd.

Hoe zit dat trouwens met het geluid bij het maken van een foto? Bij dslr hoor je natuurlijk vrij hard de spiegel klappen (dit vinden dieren soms eng in mijn ervaring), ik neem aan dat een systeemcamera een stuk stiller is?

Systeem camera hoor je alleen de sluiter. Tenzij de camera ook een elektronische sluiter heeft, als die dan aan staat hoor je helemaal niks.

De omd em10 maakt ook leuke foto's hoor, maar het is wel het instap model en wel haalbaar tweedehands. Ik klonk mischien wat negatiever dan dat ik er over denk. Ik ben héél enthousiast over systeemcamera's en ik heb de eerste twee jaar met een omd em10 gefotografeerd en daar écht heel veel plezier van gehad. Voordeel is dat het echt geen drol weegt en je het met gemak een hele dag meedraagt.

Deze zijn bijvoorbeeld allemaal met die camera gemaakt, met twee kitlenzen van 14-42 en 40-150
https://www.behance.net/gallery/3287449 ... -Week-2016

Maar néé, niet perse goedkoper dus.

Redenen om voor systeem te gaan?
-gewicht
-geen spiegel en het geluid dat daar bij hoort
-gewicht
-formaat
-gewicht
:P

Een camera die je thuis laat omdat hij te zwaar is, is een slechte camera.
De omd em10 hang je gerust bij een uitje de hele dag om je nek, om spontaan van momenten foto's te maken, zonder dat je denkt "loop ik weer met die camera te zeulen".

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 12:28

Ik heb laatst ook gekeken, uit nieuwsgierigheid, naar een systeemcamera, ze waren er bij Konijnenberg namelijk helemaal fan van. Maar ik vind het echt 10x niks. Ik geloof meteen dat het voor veel mensen ideaal is, maar ik vind de elektronische zoeker een verschrikking. Ik word er helemaal naar van. Ze zeggen dat dit de toekomst is maar ik hoop toch van niet eigenlijk want dan ben ik bang dat het fotograferen voor mij in de toekomst een keer ophoudt :=

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 09:58

Hmmm. Ik zal wellicht niet zo kritisch zijn, maar ik merk echt geen verschil tussen elektronische of een optische zoeker. :Y)

Nu heb ik veeeel meer ervaring met electronisch dan met optisch... Dus wellicht een kwestie van wat je niet kent kun je ook niet missen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 10:19

Nou ik ben behoorlijk kritisch maar het verschil tussen een optische zoeker en elektronische zoeker was ongeveer 5 minuten wennen.
Maar dat is ook met het wennen aan een compleet ander systeem zoals canon vs olympus of canon vs nikon. Als je basis fotografiekennis op orde is, is het verschil helemaal niet zo groot en stap je zo over.

En over het geluid van systeemcamera's, het is inderdaad heerlijk dat je stil kan fotograferen!
Ik fotografeer veel vanuit schuilhutten en dan is het echt een heel groot verschil. Zo erg dat we laatst al aan het grappen waren dat we de groep op gingen delen in systeemcamera en dslr gebruikers zodat we geen last meer hadden van die nikon fotografen die de vogels steeds weg jagen :')
Er zijn ook dslr die een 'stille' stand hebben waarbij ze merkbaar minder geluid produceren maar dan gaat de fps ook flink naar beneden.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 11:43

Dat zijn mooie foto's Shiloh! Wat zijn voor jou de belangrijkste verschillen tussen de E-M10 Mark II en de E-M5 Mark II?

Het klinkt tot nu toe wel aantrekkelijk, vooral ook dat het minder geluid maakt. Ik heb een paar egels die schrikken van de klik van een dslr en dan snel hun stekels voor hun ogen trekken waardoor je dus bijna altijd eindigt met een foto van een bolletje chagrijnige prikkels :+

Die zoeker moet ik misschien maar eens in de winkel uitproberen.
Mijn insteek voor nu was vooral niet te duur en liefst wel een vlotte camera. Merk maakt me verder niet uit overigens ik heb genoeg ervaring om overal wel mee te kunnen fotograferen.
Tegen de tijd dat ik fotografie evt. weer uitgebreider zou willen oppakken (en meer budget heb) kan ik altijd nog een meer professionele dslr aanschaffen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 12:05

Maar wat betreft die elektronische viewfinder, bedoel je dan dat die het in het donker allemaal lichter maakt en zo?

Want je kunt dat verschillend instellen he! Je kunt hem instellen dat je de werkelijkheid ziet. Je kunt hem instellen dat hij kwa licht toont hoe licht de foto zal gaan worden (past zich dus aan aan je instellingen), of je kunt hem instellen dat hij het beeld altijd oplicht, zodat je beter kunt mikken zeg maar.

Niet alle camera’s misschien, maar veel wel.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 12:18

Fenrir schreef:
Dat zijn mooie foto's Shiloh! Wat zijn voor jou de belangrijkste verschillen tussen de E-M10 Mark II en de E-M5 Mark II?
.

EM5 heb ik heen ervaring nee. EM 10 mark ii trouwens ook niet, want ik had de mark i. De ii is natuurlijk allemaal net weer wat beter en zo.

Ik ben overgestapt van EM10 mark i, naar EM1 mark ii.

Opzich had ik best nog even met de EM10 doorgekunt. Het was een prima toestel. Maar ik wilde heel graag de 40-150 pro, en dat is op een EM10 gewoon geen optie eigenlijk. Dat is dan zó uit balans. De em1 is groter, waardoor die wat meer tegen gewicht kan bieden.

Ik heb kang getwijfeld over de EM5, maar uiteindelijk toch nog even doorgespaard voor de 1, vooral omdat die zóveel verder is dan de 5, maar daar is het prijskaartje dan ook wel naar.

Tja, 10 of 5, dan zou je toch echt gewoon even naar de specs moeten kijken en of jij die verschillen belangrijk vind. Em5 heeft vast alles beter, hogere fps, snellere auto focus, meer focus punten, betere beeldstabilisatie etc etc.

De 10 is wel een beetje een “kinder camera”, hij is écht klein. Als je grote handen hebt, waarschijnlijk niet prettig, maar met mijn kleine handjes had ik daar geen last van.

Ik zou zeggen loop een camera winkel binnen en houd ze beide even vast en besluit of welk formaat en gewicht je prettiger vind, de em5 is iets groter. Vergelijk de specs en besluit of je die het prijs verschil waard vind. Bedenk ook of je op termijn grotere dure lenzen wilt kopen. Alle lenzen die ik ken passen prima op zowel de 10 als de 5, behalve dus die 40-150 pro en ook de 300 pro ook niet. Maar dan praat je ook gewoon over hele dure lenzen. Maar een 10 in combinatie met de 100-300 van Panasonic gaat dan weer prima en dat is ook een hele leuke lens als je een telelens zoekt!

Maar als je budget slechts 450 is, vraag ik me af of je de EM5 gaat redden. Als je dat wil moet je je budget toch iets verhogen vrees ik. En voor beide modellen kom je sowieso op tweedehandse uit. De EM10 mark i, met 14-42 en 40-150 kitlenzen, polarisatie filter, zonnekappen (die moet je bij de niet pro lenzen van Olympus zelf kopen, bij Panasonic krijg je ze er bij), en extra batterij, was ik bijna 900 euro voor kwijt destijds.

Kwa duurder/goedkoper... mijn indruk is eigenlijk vooral dat de bodies duurder zijn, maar de objectieven goedkoper.

Miefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:03

Hoi, mag ik mij hier ook melden?

Ik heb een relatief oude camera (Nikon D50) en daar ben ik nu een tijdje mee bezig, ik heb er al aardig wat over opgezocht maar ik vind het nogal ingewikkeld omdat je praktisch alles met het wieltje moet instellen, waarbij ik niet echt snap wat ik nu precies aan het instellen ben :') iemand die mij kan helpen?

Heb er twee lenzen bij, de standaard 18-55 en een 55-200. Allebei niet ideaal maar het gaat nog prima, voorbeeldfoto bijgevoegd vd 55-200 :)

Afbeelding

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 09:26

:wave:

Zelf ben ik Nikon fotograaf en heb ik echt geen verstand van de hele Canon lijn, maar mijn vriend fotografeert met Canon en hij loopt tegen een probleem aan.. Hij heeft een Canon EOS 1D Mark IV, wat ik begrijp inmiddels al een oudje, anderhalf jaar geleden tweedehands gekocht (bij Kamera Express).
Nu liep hij de afgelopen periode tegen het probleem aan dat hij vlekken op de foto zag, waarop ik zei dat het waarschijnlijk tijd is voor een sensor cleaning. Gisteren heb ik zijn camera dan ook meegenomen naar Kamera Express, voordat hij écht begon met schoonmaken, liet de beste man mij zien dat hij een kras op de sensor dacht te zien.. Ik mee kijken en zag als eerste uiteraard wat stof, en twijfelde ook of ik iets zag zitten qua kras. Nou goed, hij aan het schoonmaken geslagen en daarna nog een keer mij laten zien wat hij zag. Verschil goed te zien, nu hartstikke schoon maar als je uit een bepaalde hoek kijk zie je heel mooi.... ja hoor.. een diagonale kras zitten op de sensor. Best fors ook. Kút dus. -O-
Mijn vriend zegt dat hij de kras op de foto's niet ziet, maar indien hij na het schoonmaken nu nog steeds vlekken/wazig ziet (hij heeft er na het schoonmaken gisteren nog niet mee gefotografeerd), dan zegt Kamera Express dat het dus echt de kras is. En met verloop van tijd het alsnog zichtbaar kan worden indien hij het nu nog niet ziet. Grotere kans ook om meer tegen dit probleem aan te lopen als hij veel met zijn groothoeklens en langere sluitertijden bezig gaat (wat ook het geval is bij hem...)

Hij baalt gigantisch, want hij wilde eerst sparen voor de 70-200m 2.8, maar nu wordt het toch eerst een nieuwe body.. Is ook het advies van Kamera Express, aangezien dit als een oudje wordt beschoot en inmiddels al een behoorlijk aantal clicks heeft.. mijn vraag nu, wat is een mooier opvolger voor deze Canon EOS 1D Mark IV? Hij fotografeert voornamelijk auto en motorsport, heeft van Sigma een groothoeklens en van Canon een 50mm en een 400m.

xMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:47

Hoi, ik kom even binnenvallen als dat mag. :)

Ongeveer een jaar geleden kocht ik mijn Nikon D7200. Afgelopen zomer heb ik de Nikon 70-200 f2.8 hierbij gekocht. Super fijne combi, maar zit nu erg te twijfelen om over te gaan op full frame. Gezien dit in mijn hoofd blijft spelen, denk ik dat ik toch de overstap ga maken. Hebben jullie advies voor mij, welke body de mijne goed kan opvolgen? Ik had de D610 en de D750 al gezien, maar zie door de bomen het bos niet meer. :)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:52

Mocht je overstappen op ff (al zou ik het zonde vinden van de D7200 want dat is een super camera), dan zou ik gaan voor de D750. De D610 is een volledig uitgeklede ff en biedt eigenlijks niets behalve de ff. Komende van de D7200 ga je weinig vooruit aangezien hij in de bediening meer lijkt op de D5600. Komende van een D7200 ga je hem weinig intuïtief vinden.

De D750 is duurder maar geeft veel meer gebruiksgemak en opties.

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 13:09

Miefje schreef:

Ik heb een relatief oude camera (Nikon D50) en daar ben ik nu een tijdje mee bezig, ik heb er al aardig wat over opgezocht maar ik vind het nogal ingewikkeld omdat je praktisch alles met het wieltje moet instellen, waarbij ik niet echt snap wat ik nu precies aan het instellen ben :') iemand die mij kan helpen?

Heb er twee lenzen bij, de standaard 18-55 en een 55-200. Allebei niet ideaal maar het gaat nog prima, voorbeeldfoto bijgevoegd vd 55-200 :)

[ [url=m/R5lMco.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit was mijn 1e digitale camera en heb er veel plezier mee gehad, ik gebruik hem af en toe nog als ik even "snel en simpel" foto's wil maken :) en hij is zo lekker licht in de hand/om de nek

ik weet het zo niet uit mijn hoofd, maar er staan nog voldoende handleidingen op internet.
Deze is eigenlijk heel vriendelijk in gebruik...

Zal hem binnenkort er even bij pakken en erop terugkomen

Miefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 14:45

Libiris schreef:
Miefje schreef:

[ [url=m/R5lMco.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit was mijn 1e digitale camera en heb er veel plezier mee gehad, ik gebruik hem af en toe nog als ik even "snel en simpel" foto's wil maken :) en hij is zo lekker licht in de hand/om de nek

ik weet het zo niet uit mijn hoofd, maar er staan nog voldoende handleidingen op internet.
Deze is eigenlijk heel vriendelijk in gebruik...

Zal hem binnenkort er even bij pakken en erop terugkomen

Okee, bedankt! Ik heb al een handleiding gevonden maar ik ben er nog niet uit of je op de M-stand het diafragma apart kunt bepalen of dat het afhankelijk is van de sluitertijd.
Ik ben nog een cameraleek :')

Gister vast wat geëxperimenteerd met handmatig instellen terwijl broertjes en zusjes op de trampoline aan het springen waren, ziet er zo raar uit als je een hele scherpe foto hebt terwijl ze in de lucht zweven, alsof ze gewoon staan :')

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 15:08

xMayo schreef:
Hoi, ik kom even binnenvallen als dat mag. :)

Ongeveer een jaar geleden kocht ik mijn Nikon D7200. Afgelopen zomer heb ik de Nikon 70-200 f2.8 hierbij gekocht. Super fijne combi, maar zit nu erg te twijfelen om over te gaan op full frame. Gezien dit in mijn hoofd blijft spelen, denk ik dat ik toch de overstap ga maken. Hebben jullie advies voor mij, welke body de mijne goed kan opvolgen? Ik had de D610 en de D750 al gezien, maar zie door de bomen het bos niet meer. :)

Mocht je je D7200 willen verkopen hou ik me aanbevolen!

xMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:24

Bedankt! Ik ga nog eens rustig naar de D750 kijken.

Isabel_94, ik houd het in gedachten. Ik ga sowieso ermee langs de winkel om te kijken wat ze hem daar nog waard vinden. Hij heeft 13000 clicks en is een jaar oud.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:27

xMayo, als je t financieel kan doen, ga voor de D750! Het is een pareltje <3 zo blij mee.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 08:04

Even een andere vraag..
Is het mogelijk om een Photoshop CC abonnement af te sluiten zinder creditcard?

xMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 08:05

Cynn schreef:
xMayo, als je t financieel kan doen, ga voor de D750! Het is een pareltje <3 zo blij mee.

Ik ga internet in de gaten houden voor een nette occasion en dan ga ik hier inderdaad voor :D

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 10:04

isabel_94 schreef:
Even een andere vraag..
Is het mogelijk om een Photoshop CC abonnement af te sluiten zinder creditcard?

Ik heb hem met Paypal, maar dan heb je wel MasterCard nodig