[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 20:42

MarjanB schreef:
CupCakes_ schreef:
Mijn excuses dat ik hier zo binnen kom vallen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer en jullie kunnen mij vast wel adviseren hierin.

Op het moment fotografeer ik met een Canon 1200D camera. Ik merk alleen dat deze wel aan vervanging toe is. Alleen wat zou ik hiervoor als vervanger kunnen aanschaffen? Ik wil wel langzamerhand richting de professionele kant op met het fotograferen. Ik fotografeer nu alleen nog maar de paardensport, maar wil me ook gaan verdiepen in de portret fotografie.

Als iemand advies heeft? :Y)

Dat zijn wel twee hele verschillende dingen.. voor portret is licht en scherpte diepte belangrijk en zou je eerder naar een fullframe kijken. Voor paardensport is beweging weer belangrijk en kom je eerder bij een 7D uit.

Valt wel mee, maar je komt dan aan het andere uiterste van de lijn uit, namelijk een 5D (mk III of MK VI) of de 1Dx

Overigens kun je met die 7D prima portretten maken, maar het vergt iets meer vaardigheid en het lef om er iets minder voor de hand liggend glas op te schroeven: https://www.cameratools.nl/lenzen-objec ... 2l-ii-usm/
of als dat wat duur is: https://www.cameratools.nl/lenzen-objec ... -1-2l-usm/

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 23:05

Ik kom heel even tussendoor piepen....
Heeft iemand enig idee waar je een lens kunt laten maken? (de contactpunten)

Die van mij is helaas vandaag stuk gegaan

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 23:23

Elke fatsoenlijke fotozaak kan dat voor je regelen.

KarmaChansy

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 23:12

Hai! Ik zou hier graag een vraag willen stellen? ik ben een beginner in foto's maken nu zou ik graag willen weten wat een fijne beginners camara zou zijn? Ik kwam de nikon D7000 tweede hands veel tegen zou zo 1 fijn zijn? of wat raden jullie aan?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 06:04

Ik zou hem laten staan. Oud model (2010) en voor het geld dat hij moet kosten is het waarschijnlijk leuker om een leuke D5xxx serie aan te kopen. Die is meer geschikt om mee te beginnen en als je voor een relatief nieuw model gaat (D5600) dan heb je betere specificaties als bij een D7000.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 13:16

ok dank je wel! ik zal eens rondkijken en ik kan altijd wat langer doorsparen natuurlijk :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 20:13

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 20:37

Absoluut! ik ben nog zoekende :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 21:54

Het is feitelijk de basisset 7D met de BG erbij. 7D is natuurlijk al iets ouder maar doet qua prestaties nog altijd niet te kort op z'n niveau.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 22:11

Ik zou persoonlijk toch een nieuwere camera kopen. Deze komt uit 2010... de specs zijn best aardig, maar voor een beetje meer heb je betere specs. Okee, in het instapsegment maar meestal wordt je daar als in de uitprobeerfase iets blijer van. Persoonlijke mening... uiteraard...

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 22:50

Alwiene schreef:
De hele combinatie van mij gaan ze opsturen. Blijk ik als leencamera niet een 70D maar een 7D mark II mee te krijgen. Oeh dat maakt het wel heel makkelijk om er verliefd op te worden nu ik er gewoon minimaal vier weken mee mag spelen! <3

Stukken beter dan een dagje huren, wat ik overwoog. En heb dezelfde lens als de mijne mee een 70-200 f4 IS. Ben super benieuwd hoe dit gaat fotograferen!

Ter aanvulling, dit verhaal kreeg een onverwachte wending vandaag. Ik werd gebeld door Foto Konijnenberg dat de camera en lens terug waren en dat de lens kapot was. Ho wacht, lens?? De camera was toch kapot?? Na de nodige verwarring erheen gereden om te horen hoe of wat.
Canon heeft vervuiling in de camera geconstateerd en gereinigd, deze zou dus in feite goed moeten zijn, maar ik hou de nodige vragen. De lens echter blijkt een slippende autofocusmotor te hebben. Ik vermoed al vanaf het begin want heb er dus altijd al problemen mee gehad, maar bewijs dat maar na 5 jaar. Het verklaart wel waarom foto's soms haarscherp waren maar ook vaak genoeg echt bagger terwijl de belichtingsdriehoek etc correct waren. Foto Konijnenberg was zelf ook verbaasd en heeft daarom de camera ongerepareerd terug laten komen om er zelf nog naar te kunnen kijken, maar kunnen er nu ook niks anders van maken. Wel waren ze super meewerkend om met coulance tot een oplossing te komen.

Mijn probleem echter, ik was het vertrouwen in deze set compleet kwijt. Je investeert een hoop geld in een goede camera en lens en loopt er 5 jaar lang mee te sukkelen. De optie was om de lens alsnog te laten repareren, maar zou ik er dan nog vertrouwen in hebben? En de camera? Het zou toch blijven knagen.

Puntje bij paaltje heb ik de hele set ingeruild, waarbij echt alleen maar goeds over Foto Konijnenberg die mij uit coulance echt een fatsoenlijke inruilprijs gegeven heeft voor een lens die zij nu nog moeten laten maken. En ben ik de deur uitgelopen met de 7D mark II die ik al een paar weken te leen had en waar ik stiekem verliefd was geworden op o.a. het bedieningsgemak én een splinternieuwe Canon 70-200 2.8. Die laatste wél in non-is. Ik kwam van een F4 IS af en lever dus de IS in, maar mét werd me echt veel te duur. Occasion was misschien een optie geweest maar ben ook wel heel blij met gewoon nieuw. Ik schiet nagenoeg altijd met snelle sluitertijden omdat ik hoofdzakelijk snel bewegende objecten fotografeer dus die IS ga ik denk ik niet echt missen.

Vanavond nog even voor het donker werd ermee gespeeld, er lijkt helaas wel front focus in de combinatie te zitten. Net pas de firmware geupgrade en morgen maar eens rustig kijken of dat geholpen heeft, of het niet toch user error is en anders of ik het zelf red om het met MA op te lossen, zoniet nog maar even langs Konijnenberg. Maar heb er wel een goed gevoel bij, en de resultaten die ik vanavond kreeg na wat spelen met de MA beloven veel goeds <3

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 10:46

Even een vraagje tussendoor.

Ik heb een nikon D3200 en zou graag een statief kopen.
Echter zie ik tussen het aanbod niet welke nu geschikt is?
Moet op ongelijke grond kunnen staan (landschap/binnenbak/buitenbak) en moet het gewicht van de camera + lens (doel is 70-200mm f4 of f2.8) kunnen dragen.

Welke raden jullie me aan?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 11:52

Ik zweer zelf bij Manfrotto statieven. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Ik heb zelf de carbonversie, want heel licht en stevig maar met een prijskaartje van 400 euro misschien wat veel voor de gemiddelde gebruiker. Maar ze hebben enorm veel keuze. Van heel groot en zwaar, tot een formaat van 1.50 hoog

Zelf vind ik het prettig als de pootjes met klikkoppeling vastgezet worden en dat deze koppeling met een schroevendraaier vastgezet kan worden. Draaisystemen moet je vermijden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 12:40

Hm 400€ is wel veel voor hobby matig gebruik.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 12:44

Minne is een speciale, zodat ik zo min mogelijk gewicht op mijn rug de bergen in hoef te sjouwen. Je heb ze in zeer uiteenlopende prijsklassen.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 12:45

Ik heb ook een Manfrotto, of eigenlijk zelfs 2. Een reisstatief en een studiostatief. Erg fijne statieven.
Zelf vind ik een draaisysteem niet erg. Voor een reisstatief zit je daar aan vast denk ik.

Je hebt ze wel goedkoper dan 400 euro. Mijn reisstatief was 120 euro.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 12:47

120€ vind ik al redelijker. Het is ook zo dat ik voorlopig nog niet veel op verplaatsing ga (lees reizen en betaalde shoots) en daarom 400€ echt te veel vind.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 12:50

mbkaatje schreef:
Ik heb ook een Manfrotto, of eigenlijk zelfs 2. Een reisstatief en een studiostatief. Erg fijne statieven.
Zelf vind ik een draaisysteem niet erg. Voor een reisstatief zit je daar aan vast denk ik.

Je hebt ze wel goedkoper dan 400 euro. Mijn reisstatief was 120 euro.

Zeker niet, juist op reis met ongelijke ondergronden vind ik draaisystemen hoogst irritant (op zijn minst). Draaisystemen lossen namelijk bij manipulatie en wanneer je op richeltjes je statief zet dan is dat wat spannend. Kliksystemen die verstelbaar zijn vind ik vele malen steviger.

https://www.statiefshop.nl/product/380587/category-189879/manfrotto-befree-mkbfra4-bh.html dit is mijn favoriete statief maar dan in de normale uitvoering. Klein opvouwbaar, niet te gek zwaar, makkelijk mee te nemen en toch goed stevig.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 13:13

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 14:38

Shiloh schreef:
Ik heb deze! Vind hem echt super fijn!

Maar ik heb wel een relatief lichtgewicht camera systeem. Dus ik kan niet beoordelen of die stevig genoeg is voor wat jij hebt.

https://www.foka.nl/product/12222349/ma ... w-graphics

Ik heb dezelfde maar dan in de carbon uitvoering (mijn camera systeem weegt flink, maar mijn statief is ultra lichtgewicht :') ). Echt een fijn ding en hij houdt met gemak een Nikon D750 in combinatie met een 16-35 of 70-200 f4.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 14:59

En als je twijfelt kun je altijd nog je tas aan de haak hangen om hem te verzwaren.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 16:35

Ik weet dat dit een DSLR topic is maar heeft iemand hier ervaring met systeemcamera's? Hoe verhouden die zich tov een spiegelreflex? Wil al jaren een nieuwe camera maar fotografeer tegenwoordig zo weinig dat ik geen duur model meer wil kopen, dus mijn budget is zo'n beetje rond de €400 (incl lens). Vroeg me dus af of een systeemcamera dan misschien wat is. Voorwaarde is voor mij eigenlijk wel dat ik een zoeker heb waar ik met m'n oog doorheen kan kijken, live view gebruik ik niet, maar geloof dat je dat bij systeemcamera's niet hebt voor zover ik ze ben tegen gekomen?
Tweedehands is wat mij betreft ook prima. Liefst zo goedkoop mogelijk komt het dus op neer, als ik maar weer een werkende camera heb en dat mag best een instapmodel zijn :7

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 17:34

Shiloh schreef:
Ik heb deze! Vind hem echt super fijn!

Maar ik heb wel een relatief lichtgewicht camera systeem. Dus ik kan niet beoordelen of die stevig genoeg is voor wat jij hebt.

https://www.foka.nl/product/12222349/ma ... w-graphics

Die ziet er fijn uit.
En mijn body met een 70-200 lens komt nog net niet aan 3kg dan.

Al twijfel ik of ik 70-200 f2.8 of f4 ga nemen. Maar dat is voor over enkele maanden pas. :)

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 17:43

Fenrir schreef:
Ik weet dat dit een DSLR topic is maar heeft iemand hier ervaring met systeemcamera's? Hoe verhouden die zich tov een spiegelreflex? Wil al jaren een nieuwe camera maar fotografeer tegenwoordig zo weinig dat ik geen duur model meer wil kopen, dus mijn budget is zo'n beetje rond de €400 (incl lens). Vroeg me dus af of een systeemcamera dan misschien wat is. Voorwaarde is voor mij eigenlijk wel dat ik een zoeker heb waar ik met m'n oog doorheen kan kijken, live view gebruik ik niet, maar geloof dat je dat bij systeemcamera's niet hebt voor zover ik ze ben tegen gekomen?
Tweedehands is wat mij betreft ook prima. Liefst zo goedkoop mogelijk komt het dus op neer, als ik maar weer een werkende camera heb en dat mag best een instapmodel zijn :7

Ik heb toevallig een aantal weken geleden de overstap gemaakt van een dslr naar systeem. Ik heb mijn dslr nog wel, maar gebruik hem nog heel weinig.. De systeemcamera daarentegen, wat een camera! Ben er zo blij mee <3 Ik heb een Olympus Om-d e-m5 mark ii, tweedehands gekocht voor €575, maar wellicht een om-d e-m10 mark ii? Die zijn een stuk goedkoper. Systeemcamera's hebben als zoeker een lsd-scherm geloof ik, ik vind het wel heel fijn werken.
Wat wil je met de camera doen? Dat is ook nog wel van belang :) Voor de snelheid en andere specs :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 19:45

Ik kijk niet graag op een scherm, met mijn dslr ook nooit gedaan.
Eigenlijk is het vooral voor het fotograferen van mijn (nooit stilzittende) dieren (denk aan formaat insect tot formaat konijn). En landschappen. Voor andere dingen heb ik toch geen tijd/andere prioriteiten.