[FOTO] Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 21:02

Je kan kijken wat beter werkt, of wat extra uitspreiden of plaatselijk de temperatuur aanpassen op de vacht van de hond. ;) Of misschien zelfs de hele foto iets warmer maken.

Ik moet zeggen dat zwarte vachten ook gewoon vervelend zijn. Mijn eigen hond is zwart, maar zwart verschilt per hond ook enorm wat voor gloed er in het echt op zit. Sommige zijn blauwer van zichzelf, of juist roder/bruiner om te zien. Op foto's is dat ook nog zoeken, maar helemaal als je een zon toevoegt. Andere kleuren zijn vaak wat makkelijker

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 21:03

MyWishMax schreef:
Je kan kijken wat beter werkt, of wat extra uitspreiden of plaatselijk de temperatuur aanpassen op de vacht van de hond. ;) Of misschien zelfs de hele foto iets warmer maken.

Ik moet zeggen dat zwarte vachten ook gewoon vervelend zijn. Mijn eigen hond is zwart, maar zwart verschilt per hond ook enorm wat voor gloed er in het echt op zit. Sommige zijn blauwer van zichzelf, of juist roder/bruiner om te zien. Op foto's is dat ook nog zoeken, maar helemaal als je een zon toevoegt. Andere kleuren zijn vaak wat makkelijker

Zwarte vacht is drama. Ik krijg altijd blauwtinten erin, en die gaan er lastig uit.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 21:06

Die van mij is wat meer richting bruin qua tint erin. In het echt wel echt zwart om te zien met een beetje warmte. Maar dat blauw is inderdaad gewoon lastig eruit te krijgen bij die vachten en het er dan nog goed uit te laten zien. Bij andere vachten vind ik dat veel makkelijker, ook bij wit haha.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 21:07

Ik probeer de blauwe kleur er altijd uit te halen via de kleurmixer. Ik merk dat dat echt al verschil oplevert. MyWishMax hoe doe jij het dan?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 21:12

Dat wisselt := Het ligt er heel erg aan hoeveel er nog aanwezig is als ik de WB aangepast heb. De ene keer pas ik de verzadiging van de blauwe kleur aan, klik hem eerst aan met dat (hoe heet dat ding?) wijzerding om te zien in welke kleuren die zit. Als dat niet werkt vanwege de achtergrond of het is niet naar mijn zin ga ik gewoon stoeien tot het wel naar mijn zin is met maskers en verschillende lagen.

Ik ben een ramp in uitleggen _O- Zal eens kijken of ik een goed voorbeeld kan vinden en dan kijken of ik ook nog kan zien wat ik allemaal gedaan heb

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 21:22

Buitenom dat nu het gezegd is het idd wel een beetje opvalt, maar dat valt óns op. Tis mij inmiddels heel duidelijk geworden dat de meeste baasjes hier geen moer om geven :')

Die willen gewoon hun huisdier leuk op de foto, en als de foto dan een beetje zonniger wordt of sprookjesachtiger vinden ze dag alleen maar mooi, die letten daar niet op..

Eigenlijk ergens wel jammer, ik ben ook een voorstander van gewoon alvast goede foto's nemen en deze dan met zo min mogelijk goed kunnen nabewerken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 21:27

Ja, zeker weten DiscoDipp. En op de een of andere manier valt mij zo'n zonnetje altijd op. Nee, niet altijd, heel vaak. Net als een blauwe gloed op zwarte vacht, dat zijn dingen die ik gewoon snel zie. Dat wil absoluut niet zeggen dat het slechte foto's zijn, want dat zijn het zeker weten niet!

(Aan de andere kant maar goed dat klanten niet zo kritisch zijn als dat ik zelf ben)

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 22:33

Ik heb vandaag geprobeerd om van een gewone foto een 'blackfoto' te maken.
Best lastig om het er niet uit te laten zien alsof er veel bewerkt is..
Hebben jullie nog tips? ik vind zelf de neus nog niet helemaal mooi..

Afbeelding

BoschA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 00:32

@Dropneus Voor een blackphoto zou ik toch een achtergrond nemen die weinig licht vangt ten opzichte van je onderwerp (Bijv paard in opening van stalgang etc). Met een wat hogere sluitertijd heb je dan zo een zwarte achtergrond wat je heel veel tijd bespaart in bewerken ;) Op zich vind ik bovenstaande bewerking helemaal niet verkeerd aangezien het origineel al geen blackphoto was. Ik denk dat je in veel gevallen dan toch meer het gevoel hebt dat het bewerkt is ten opzichte van een foto die ook daadwerkelijk als blackphoto geschoten is. Wat mij betreft zou het paard er nog iets meer mogen uitspringen. En persoonlijk vind ik het jammer dat het rechteroog en de oren wegvallen in het zwart. Tips om de neus te verbeteren heb ik zo even niet. Tja ik mis de tastharen, maar zou niet weten hoe je die er 1-2-3 mooi in krijgt van de originele foto :)

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 00:36

BoschA schreef:
@Dropneus Voor een blackphoto zou ik toch een achtergrond nemen die weinig licht vangt ten opzichte van je onderwerp (Bijv paard in opening van stalgang etc). Met een wat hogere sluitertijd heb je dan zo een zwarte achtergrond wat je heel veel tijd bespaart in bewerken ;) Op zich vind ik bovenstaande bewerking helemaal niet verkeerd aangezien het origineel al geen blackphoto was. Ik denk dat je in veel gevallen dan toch meer het gevoel hebt dat het bewerkt is ten opzichte van een foto die ook daadwerkelijk als blackphoto geschoten is. Wat mij betreft zou het paard er nog iets meer mogen uitspringen. En persoonlijk vind ik het jammer dat het rechteroog en de oren wegvallen in het zwart. Tips om de neus te verbeteren heb ik zo even niet. Tja ik mis de tastharen, maar zou niet weten hoe je die er 1-2-3 mooi in krijgt van de originele foto :)

Meestal maak ik inderdaad ook zo de foto :) Helaas hebben ze de pony afgelopen maandag heel plotseling moeten laten gaan, waardoor dit niet meer mogelijk was.. vandaar het zo te proberen..

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 01:04

MyWishMax schreef:
Dat wisselt := Het ligt er heel erg aan hoeveel er nog aanwezig is als ik de WB aangepast heb. De ene keer pas ik de verzadiging van de blauwe kleur aan, klik hem eerst aan met dat (hoe heet dat ding?) wijzerding om te zien in welke kleuren die zit. Als dat niet werkt vanwege de achtergrond of het is niet naar mijn zin ga ik gewoon stoeien tot het wel naar mijn zin is met maskers en verschillende lagen.

Ik ben een ramp in uitleggen _O- Zal eens kijken of ik een goed voorbeeld kan vinden en dan kijken of ik ook nog kan zien wat ik allemaal gedaan heb

Probeer anders een keer met "Selectieve kleur" onder "zwarte tinten" de gele balk te verschuiven, daarmee kun je ook een blauwe gloed wat verwijderen

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 10:03

Als de achtergrond veel te licht is, zet ik hem soms om te beginnen in zwart wit. Dan heb je al geen last meer van gekke kleurtjes.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 11:06

Niobe schreef:
MyWishMax schreef:

Probeer anders een keer met "Selectieve kleur" onder "zwarte tinten" de gele balk te verschuiven, daarmee kun je ook een blauwe gloed wat verwijderen

Dat werkt idd goed!

In de camara-raw heb je ook van die schuifjes, ik meen dat het onder kleur mixer staat. Daar staan de kleur-tinten. Als je dan bijv met n zon wil werken zet ik blauw even helemaal omhoog, en dan kan ik precies zien welke stukken dan verkleuren. Die kun je dan daarna weer aanpassen :j dan weet je ongeveer waar een bepaalde kleur gloed zit :D

BoschA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 12:06

Dropneus95 schreef:
Meestal maak ik inderdaad ook zo de foto :) Helaas hebben ze de pony afgelopen maandag heel plotseling moeten laten gaan, waardoor dit niet meer mogelijk was.. vandaar het zo te proberen..

Mmm dat is lastig idd. Soms kan refine edge nog helpen om selecties een wat meer natuurlijker/ minder scherper rand te geven. Zeker met uitstekende vachten en haartjes is dat af en toe wel fijn, maar weet niet of dat in dit geval zou helpen.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 12:24

MyWishMax schreef:

Haha thanks! Ik begrijp het redelijk :D

@discodipp dat camera raw gebruik ik idd om de blauwe kleuren uit de foto te halen.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 00:26

Nieuwe lens aangeschaft en vandaag uitgeprobeerd. Het gewicht is enorm wennen. Maar super blij met de lens. Nu doorsparen voor een nieuwe body.

Nog een voor en na met de lens vandaag. Afbeelding

De oude en de nieuwe telelens
Afbeelding

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 00:48

Toffe foto! Veel plezier met je nieuwe lens.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 15:09

Ik ben het bos maar weer eens ingedoken op zoek naar wat magie op deze druilerige herfstdagen. Ontmoet Tinkerbell. Dit is een combinatie van 3 foto's: 1 voor de achtergrond, 1 voor de voorgrond en 1 voor het licht. En dan het geheel afmaken in photoshop.

Afbeelding

Afbeelding

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 15:10

Prachtig! <3

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 15:12

Zo mooi. <3

Wilde dit jaar ook zo iets doen, maar was helaas al te laat voor paddenstoelen...

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 15:16

Quir schreef:
Zo mooi. <3

Wilde dit jaar ook zo iets doen, maar was helaas al te laat voor paddenstoelen...

Ik wilde zeggen ‘het stikt ervan’, maar zag toen dat je iets noordelijker zit :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 16:09

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 16:46

Prachtig Maaikemuis! Dat wil ik ook echt nog een keer leren.

Ook die van jou is erg mooi én lief Liselot!

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 16:51

hier heb ik nu photoshop en lightroom aangeschaft. helaas kan alleen mijn huidige (oude) laptop het net niet aan met het werk geheugen. wat adviseren jullie? een laptop/ vaste pc? welk merk en of model?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 17:05

maaikemuis schreef:
Quir schreef:
Zo mooi. <3

Ik wilde zeggen ‘het stikt ervan’, maar zag toen dat je iets noordelijker zit :)

Ja haha, de herfst is hier alweer voorbij, al is het nu wel weer iets warmer. Ik weet niet of er dan misschien nog paddenstoelen (terug) komen. Staat wel al lang op mijn lijstje om eens uit te proberen, echt waanzinnig vind ik zo'n foto's. <3

Super lieve foto Liselot, mooie zachte bewerking ook!

Weet er iemand misschien een goede online Photoshop en Lightroom cursus oid? Wil geen fysieke of live cursus, sowieso gaat dat voor mij te snel en wil graag rustig terug kunnen kijken. Liefst met een beetje "dromerige/fairytale" achtige stijl.