Bnet schreef:Ik kom hier ook weer eens advies vragen. Ik fotografeer inmiddels al een tijdje met een Canon 750D, met een 18-55 en een 55-250 f/4-5.6 objectief. Met name met die laatste kom ik af en toe toch in lichtsterkte te kort als ik in het bos vogeltjes e.d. wil fotograferen. Ik ben dus langzaamaan aan het kijken naar een ander objectief, ook met het oog op een aantal vakanties die voor de komende jaren op ons wensenlijstje staan (Zuid-Afrika, Canada), waar wildlife in elk geval een grote interesse heeft.
Volgens mij is een meest voor de hand liggend alternatief voor mijn huidige objectief een 70-200. Ik heb hem dan het liefst met IS. De grote vraag is of ik voor de f/4 of de f/2.8 moet gaan. Ik fotografeer zelden binnen, dat heeft ook zeker niet mijn interesse. Ik ben eventueel wel van plan om er te zijner tijd een extender bij te kopen om het zoombereik wat te vergroten.
Tussen de f/2.8 en de f/4 zit natuurlijk met name verschil in lichtsterkte, gewicht en prijs. Die prijs is me verder om het even, ik wil best nog even doorsparen als ik dan helemaal gelukkig ga worden. Het gewicht is ook wel een twijfelpuntje, want ik neem de camera ook graag mee op wandelingen e.d.
Wat zouden jullie adviseren?
Antwoord van iemand met een Nikon, maar het dilemma blijft hetzelfde.
Ik fotografeer al jaren met een 70-200 f4. Niet dat de f2.8 niet mooi is, maar op reis wilde ik die niet meehebben. Hij is mij veel te zwaar. In het geval van Nikon is de f4 800 gram en de f2.8 anderhalve kilo. En daar word ik niet blij van op reis wanneer ik het ding in mijn rugzak mee moet nemen en er mee moet gaan wandelen. Wanneer ik slecht licht heb zet ik hem op statief. Ik voel zelden de behoefte om snelle objecten met slecht licht te fotograferen.
Nadeel is dat je met extender op een diafragma van f8 zit en dat is minder, maar werkt wel. Maar dat probleem is opgelost met de aanschaf van een 200-500 lens. Maar die neem ik ook niet mee op reis (tenzij ik in een auto vervoerd wordt).