[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vidalyssa

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:13

Jammer..
Nou ben ik nog niet veel wijzer :D

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:48

Ik weet niet of het helpt maar ik heb de fuji finepix S9500 en ben er heel tevreden over! Heb hem nu 5jaar en doet het nog steeds prima en maakt nog steeds zeer mooie foto's. Maar ik ben er wel al wat op uitgekeken daarom dat ik nu naar een spiegelreflex overschakel. Toch houd ik mijn fuji trouw bij en zal hem waarschijnlijk nog wel regelmatig gebruiken ;)

alena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 21:57

Als er de keus was Een nieuwe Canon 550D of een Nieuwe Canon 50 D
voor welke zouden jullie dan kiezen .... ik zit in dubio !

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 22:11

alena schreef:
Als er de keus was Een nieuwe Canon 550D of een Nieuwe Canon 50 D
voor welke zouden jullie dan kiezen .... ik zit in dubio !
Afhankelijk van wat je ervan verwacht. Dus, wat verwacht je ervan? :D

alena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 23:45

ik wil een camera waar ik in door kan groeien,
ik ben nu al 3jaar met een minolta spiegelreflex bezig maar moet er nu een voor mezelf gaan kopen.
ik wil vooral net dat beetje extra, niet gewoon een goede spiegelreflex.
zodat als je zegt laten we eens wat moeilijke instellingen gaan testen of speciale dingen fotograferen het niet de camera is die het net niet redt, snapje ?
en het is veel geld dus als k dan de keus heb ga ik voor het beste

naar mijn idee heeft de 50D net wat meer maar zo goed heb ik me er nog niet in verdiept.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 00:12

Nog steeds sterk afhankelijk van welke kant je nou op wil. 50d is wat ouder dan de 550d en mist daardoor wat nieuwere functionaliteit. 550d is een modelletje lager. Bediening is iets minder uitgevoerd, alles is ietsje trager.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 07:37

@Alena: Voor dat zelfde dilemma stond ik ruim 1 jaar terug. De 60D was destijds nog niet op de markt. Ik heb toen voor de 550D gekozen. Ook omdat de 50D een al verouderd model is en het leek dat de 550D toch net even iets beter presteert bij hogere ISO's in het donker. Ik wilde meer geld over houden voor lenzen en vond het niet zo slim om meteen voor middenklasse body te kiezen ipv instapper. Als destijds de 60D al op de markt was had ik wel daarvoor gekozen. Ik zou ze beiden gewoon even goed vasthouden en uitproberen en als je budget groot genoeg is kun je ook wel kiezen tussen een 600D of 60D. Let er wel op dat je nog voldoende geld overhoudt om wat leuke lenzen aan te kunnen schaffen. Kun je beter een goedkopere body en betere (vooral duurdere) lenzen kopen. Lenzen zijn waardevaster en gaan veel langer mee dan je body.

alena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:12

bedankt voor de tip!
heb je ook achteraf ook spijt gehad van deze keus of dat niet?
ik fotografeer vooral paarden in zowel actie als portret als detial.
en met mijn camera nu merk ik dat de scherpstelling vaak niet helemaal goed is.
ook heb ik vrij snel last van ruis en is de camera niet snel genoeg...
nou weet ik dat dit deels ook punten zijn waar ik op tekort schiet
maar ik wil graag een camera waarbij ik er vanuit kan gaan dat het aan mij ligt :p

dus jij zegt kiezen tussen de 600D en 60D ? en dan dus beter een 600D en betere lenzen da een 60D met een standaard lens ...

moeilijk, moeilijk !

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:20

@Alena: Als je idd budget hebt voor een 60D zou ik persoonlijk voor een 550D/600D gaan en er dan meteen een mooie telezoom bij nemen. Als je echt budget hebt zou ik voor de Canon EF 70-200mm f/4.0L USM of misschien zelfs voor dezelfde lens maar dan met IS (beeldstabilisatie). Die is net een tikkie beter, maar wel 2x zo duur. De eerstgenoemde lens kost ongeveer 500 euro en die 2e met IS is al gauw 1000 euro. Vandaar dat je beter voor goedkopere body kunt gaan zodat je meer geld over houdt voor een mooie paardenlens. Natuurlijk kun je ook altijd een andere/goedkopere telelens nemen. Een 550D/600D is al net tikkie beter dan het echte instapmodel van Canon he? Is uitgebreider en meer functies dan de 1100D.

Vidalyssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 14:52

Vidalyssa schreef:
Hoi ik kom ook even binnen vallen, gelijk met een vraag! Wellicht kunnen jullie mij hierin helpen :D

Mijn idee is om wat professionelere foto's te willen gaan maken (LEES: niet proffesioneel, maar professioneler als met de digi) voor mezelf, familie, vrienden en op den duur misschien ook voor bijvoorbeeld bokkers die een leuk plaatje willen hebben maar geen dure shoot kunnen betalen.
Zodoende wil ik het als een leuke hobby zien te creëren.

Nu ligt een spiegelreflex camera een beetje heel erg boven mijn budget, en wil ik eerst eens kijken en proberen of ik het ook echt leuk blijf vinden.
Zelf ben ik een beetje opzoek geweest en mijn conclusie was dat ik de volgende 2 camera's wel interessant vond en die naar mijn idee iets uitgebreider zijn als mn huidige cameraatje en waar ik vast goed mee kan oefenen etc :D

Namelijk de Fujifilm finepix S2950 HD http://www.letsgodigital.org/nl/28134/f ... pix-s2950/ en de Canon SX 130 IS http://www.cameraportal.nl/digitale-cam ... 20SX130IS/

Ervaringen met deze camera's zijn zeer welkom, en eventuele aanbevelingen voor een andere camera in deze prijs categorie ( max €150,€175 ) zijn natuurlijk ook welkom!
Mijn eigen voorkeur neigt op het moment erg naar de Fuji camera :o

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 19:31

Iemand hier ervaringen met de Canon SX220?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 19:42

Ik met de SX200, weet niet of dat voldoende is? :)

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 19:45

Is de SX200 ongeveer hetzelfde als de SX220? (:
Hoe duur is de SX200 dan? Is die nog wel te koop in winkels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 19:46

Google is je vriend ;)
Geen idee of hij nog nieuw te koop is. De 200 is de voorloper van de 220 (zit nog de 210 tussen).

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 19:49

Ow ik zie net dat ze die SX200 bij ons niet te koop hebben.
En weet niet of de 200 en 220 hetzelfde zijn.
Dus iemand ervaringen met de Canon SX220?

mandy_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 18:43

@xmarlies96; Mijn vriendin heeft die camera, jeetje wat een mooie foto's maak je daar mee, ik zal wel even vragen of ik een paar foto's naar je toe mag sturen. Hij heeft ook de keuze om maar één kleur op de foto te zetten, bijv. alleen groen en de rest zwart, best mooi!

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 20:17

Okee! (:
We kopen de camera namelijk binnenkort, en dan is het natuurlijk super dat hij goede foto's maakt! :D

alena

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 20:59

bedankt voor lle tips! volgens mij ga ik voor de canon 600D en ik moet nog even kijk maar denk dat ik dan inderdaad die telelens erbij neem, dat is apsolut een hele mooie en lichte lens !als ik het heb zal ik proeffotos plaatsen :D

meer tips zijn natuurlijk altijd nog welkom :D

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:02

Moderatoropmerking:
Even een mededeling: Vanaf vandaag bestaan er op FK twee topics voor de aanschaf van een camera: ééntje voor spiegelreflexcamera's en ééntje voor compactcamera's. Dit topic zal verder gaan als het topic voor spiegelreflexcamera's en dit topic is aangemaakt voor compactcamera's. :)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:23

Aaah dat is superfijn! Zo hoeven mensen die op zoek zijn naar een compact niet meer nutteloos te hopen op een antwoord hier terwijl er allerlei SLR info voorbij komt :=

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:33

Goed, ik ben totaal nieuw in camera wereld. Ik heb altijd gewoon met een compact cameraatje foto's gemaakt en vind het heerlijk om te doen. Ik nam die overal mee naartoe en heb vanaf 2006 duizenden foto's op mijn computer staan. Vorig jaar is die kapot gegaan en heb nog geen nieuwe gekocht, omdat het idee van een spiegelreflex begon te kriebelen en dan moest ik wel even sparen. Ondertussen gespaard. Maar nu begin ik toch te twijfelen, is het wel handig voor mij. Ten eerste is dat ding niet licht en ik neem het liefst overal een camera mee naartoe.

Ten tweede, waar ik foto's van maak zijn paarden, stilstaand en bewegend, dan is het wel leuk. Alleen verder maak ik veel foto's binnen, van kleine kinderen, familie en vrienden. Ook neem ik mijn camera veel mee op tripjes ergens naartoe of zit ik op verjaardagen en feestjes alles en iedereen te fotograferen. Is een spiegelreflex daar wel voor geschikt?

Met een spiegelreflex zal ik me wel meer gaan verdiepen in de artistieke waarde van foto's, iets wat met een compact camera er niet zo in zit en waar ik me altijd wel heb in geïnteresseerd. Toch, dat is niet waar ik de camera het meeste voor zal gebruiken, dus nu is de twijfel aan geslagen of ik gewoon een goede compact camera moet halen of toch een spiegelreflex.

En stel dat ik er één koop, ik ben een beginner en heb niets aan een ziljoen functies. Het moet wel een fijne beginnende camera zijn.

Tips, ervaringen? Welke camera zou voor mij het beste zijn?
Laatst bijgewerkt door ElineS op 18-07-11 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:34

trouwens nog een korte vraag :)
Canon 500d is die beter dan de Nikon D3100/ Canon 1000d ... ja toch? :')

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 11:21

ElineS schreef:
.............

tja dat blijft een keuze. Ik ben meer een fan van een spiegelreflex omdat je er meer mee kan en de camera onder slechtere lichtomstandigheden (lees binnen) veel betere foto's maakt.

Een spiegelreflex is inderdaad groot en log (niet allemaal) maar als dat een probleem is kan je ook voor een micro four thirds camera.
voorbeeld foto van een mftc. Dan heb je de voordelen van het kunnen wisselen van lens en de voordelen van een compacte camera.

http://www.systeemcameras.nl/ schreef:
Wat is Micro Four Thirds?
Micro Four thirds is de benaming van het systeem van de zogenaamde systeemcamera van Panasonic en Olympus. Zo'm systeemcamera kan je zien als een "spiegelreflexcamera" zonder spiegel. Dit Micro Four Thirds Systeem werd vanaf 2008 op de markt gebracht en is gebaseerd op het four thirds systeem dat door Olympus en Kodak ontwikkeld werd maar waar ook Panasonic, Fuji en Leica aan meewerkten.

Micro four thirds: Een "spiegelreflex zonder spiegel"
Het Micro Four Thirds systeem bevat een sensor van hetzelfde formaat als de Four Thirds. Maar er zit geen spiegelhuis in de Micro Four thirds waardoor de body heel compact is. De afstand tussen sensor en lens is zelfs gehalveerd tot slechts 20 mm.Hierdoor zijn in de Micro Four thirds veel kleinere objectieven mogelijk en is de cropfactor ten opzichte van het kleinbeeldformaat gelijk aan 2.

Met de cropfactor van 2 werkt een 50 mm lens op de Micro Four Thirds dus als een 100 mm portretlens en een 200 mm lens als een 400 mm superzoom. Bij een DSLR is de cropfactor meestal rond de 1.5 (Nikon) of 1.6 (Canon). De extra zoom met de Micro Four Thirds zijn prettig voor sportfotografie en dierenfotografie. Nadeel is dat het extra bereik ook voor groothoeklenzen geldt. Met het Micro Four Thirds systeem heb je voor een 28 mm equivalent een 14 mm lenz nodig. Een ander nadeel van de hogere cropfactor is vaak het ontstaan van ruis.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 11:22

@ ElineS overweeg ook eens een M4/3 hybride (bijv. Panasonic G2/GH2) met een pancake lens.

ZappaSupreme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:33

Ook ik ben helemaal nieuw in de camera wereld. Vind het wel geweldig om foto´s te maken en kwijl bij al die mooie foto´s die mensen maken van alles om hun heen. Uiteindelijk wil ik me wel echt gaan verdiepen in het maken van steeds professionelere foto´s!
Hebben jullie een tip/idee met welke camera ik dan het beste kan starten? Liefst eentje waar ik uiteindelijk ook verder mee kan komen. Zijn er ook goede handboeken/cursussen die helpen bij goede foto's?