[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 14:29

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 19:00

MarjanB schreef:
Voor canon zou ik net voor een andere set gaan zou eerder voor https://www.kamera-express.nl/product/1 ... 55mm-is-ii gaan en dan sparen voor een zoomlens. Iets duurder maar wel net nieuwere body https://www.kamera-express.nl/product/1 ... 55mm-dciii

Dat scheelt, hoef ik alleen maar te zeggen dat ik het met Marjan eens ben.

Zoomlens:
https://www.kamera-express.nl/product/1 ... 5-6-is-stm

Wat Canon betreft (geen ervaring met Nikon) is dit de set om voor te gaan als je budget niet tot in de hemel reikt.
Mocht je meer geld uit willen geven, doe dat in dit stadium dan aan de body, zodat je later alleen nog maar beter glas erbij hoeft te kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 20:34

Cynn schreef:
Beginnersset van Nikon. Heb je 2 lenzen. Iets over je budget heen maar niet veel.
Nog een instapmodel van Nikon met 2 lenzen. Wel wat ruimer over je budget heen. Maar in ieder geval geen Tamron lens (ik ben niet te spreken over de Tamron lenzen)

Canon instapmodel met 2 lenzen. Zelf niet bekend met Canon.

Dit model Canon is prima om als instapper te gebruiken maar ik zou ver weg blijven van de 75-300mm, dat is echt een prutlens. Zou dan eerder voor de body met kitlens gaan en iets extra uitgeven zodat je de 55-250mm van Canon erbij kan nemen.

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 00:21

Bedankt om mee te denken iedereen!
Intussen kan ik de komende weken de camera van mijn tante gebruiken. Een Canon Eos 1100D. Even kijken hoe deze me bevalt en dan overwegen welke ik zelf wil aanschaffen!

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 09:21

Iemand nog op zoek naar een mooie Nikon body?
De D7100 van een kennis staat te koop voor € 500,00 . Clicks 11.190.

quintenvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 08:36

Langzaam aan wil ik een nieuwe camera gaan kopen. Ik fotografeer nu met de canon 350d en heb een tijd gefotografeerd met de 60d. Ik doe voornamelijk aan dierenfotografie (paarden, honden, katten, etc.) en ik wil er ook goede studiofoto's mee kunnen maken zonder al te veel ruis. Nu zit ik zelf te twijfelen tussen de 6d of de 7d. Welke raden jullie aan?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 08:58

quintenvo schreef:
Langzaam aan wil ik een nieuwe camera gaan kopen. Ik fotografeer nu met de canon 350d en heb een tijd gefotografeerd met de 60d. Ik doe voornamelijk aan dierenfotografie (paarden, honden, katten, etc.) en ik wil er ook goede studiofoto's mee kunnen maken zonder al te veel ruis. Nu zit ik zelf te twijfelen tussen de 6d of de 7d. Welke raden jullie aan?

Absoluut de 7Dm2, dat vind ik echt een betere camera dan de 6dD. Die laatste is imo een echte instap fullframe en je loopt er erg snel tegen zijn limieten aan.
Als je perse FF wilt zou ik als ik jou was gaan kijken naar de 5Dm3

quintenvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 09:06

Liselot schreef:
quintenvo schreef:

Absoluut de 7Dm2, dat vind ik echt een betere camera dan de 6dD. Die laatste is imo een echte instap fullframe en je loopt er erg snel tegen zijn limieten aan.
Als je perse FF wilt zou ik als ik jou was gaan kijken naar de 5Dm3

En de 'gewone' 7d? 7dm2 ligt eigenlijk net iets boven mijn budget

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 09:49

De 7dm2 kan je als occasion goedkoper aankomen dan aan de 6D bij mijn weten. Ik heb zelf de gewone 7D gehad en dat vond ik ook echt een hele goede camera :j

quintenvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 10:19

Liselot schreef:
De 7dm2 kan je als occasion goedkoper aankomen dan aan de 6D bij mijn weten. Ik heb zelf de gewone 7D gehad en dat vond ik ook echt een hele goede camera :j

Oke, bedankt!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 19:35

De 7D II is gewoon de opvolger van de 7D.
De 7D is een prima camera, voor 600 euro heb je een goede occasion maar de 7D II is ook al langs gekomen voor onder de 1000 euro. Beetje zoeken is de moeite waard.

De 6D is een FF voor wie zich geen 5D III kan permitteren. Maar aangezien die 5D III tegenwoordig best betaalbaar wordt, zie ik het nut van de 6D niet meer zo.

quintenvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 20:07

ikke schreef:
De 7D II is gewoon de opvolger van de 7D.
De 7D is een prima camera, voor 600 euro heb je een goede occasion maar de 7D II is ook al langs gekomen voor onder de 1000 euro. Beetje zoeken is de moeite waard.

De 6D is een FF voor wie zich geen 5D III kan permitteren. Maar aangezien die 5D III tegenwoordig best betaalbaar wordt, zie ik het nut van de 6D niet meer zo.

Oke, bedankt!

Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van mensen die een tweedehands camera hebben gekocht. Hebben jullie deze bij een winkel of via bijvoorbeeld marktplaats gekocht? En hoe is dit bevallen?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 20:35

ik heb zowel via mp als bij een winkel gekocht, met beide goede ervaringen. Wel moet je weten waar je op moet letten als je via mp koopt. Via een winkel heb je natuurlijk wel garantie, ook op occasions

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 21:02

Heei, ik heb een vraagje
Morgen ben ik van plan de Canon 6d mark 2 te kopen tijdens de btw actie van de mediamarkt. (Sommige producten worden eerst verhoogt maar dat geld niet voor deze camera)
Nou wil ik er eerst een goedkopere zoomlens bijkopen en later de 70-200mm 2.8 van canon. (m'n ouders willen een deel voorschieten en ze vinden het niet heel fijn als dit nog meer wordt door die dure lens dus vandaar deze keuze)

Nu zat ik te kijken voor de 75-300mm 4-5.6 lens van canon
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Het is natuurlijk zonde om er zo'n lens op te zetten maar dat heb ik liever dan dat ik hem voorlopig nog niet kan gebruiken (of zonder de btw actie €400 meer betaal voor de body) en met een fullframe kun je de iso natuurlijk best hoog opschroeven zonder dat je veel last hebt van ruis :)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 21:16

Dan zou ik eerder voor de lens gaan die je wilt, dan voor de FF. De lens die je wilt, wordt erg slecht gereviewed.

FF staat niet gelijk aan je iso hoog op kunnen schroeven, dat staat echt volledig los van elkaar. Wat FF wel als voordeel heeft is de grootte van het sensor en de grotere hoeveelheid beeld die gevangen wordt. En dat is in jouw geval een nadeel. Hoe groter en beter het sensor, des te meer worden de nadelen van een lens uitvergroot. Ik heb bijvoorbeeld een 11-16 Tokina, prima lensje op het eerste gezicht, een klein beetje zacht naar de randen. Zet je die als 16mm lens op mijn FF, dan wordt dat beetje zacht opeens gewoon onscherp.

Ik zou eerder voor de lens gaan dan voor de body wanneer dit inhoud dat je geen lens hebt om mee te fotograferen.

(Over de keuze voor de 6d laat ik mij verder niet uit, dat laat ik aan de canon kenners over)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 21:24

mabelbohms schreef:
Heei, ik heb een vraagje
Morgen ben ik van plan de Canon 6d mark 2 te kopen tijdens de btw actie van de mediamarkt. (Sommige producten worden eerst verhoogt maar dat geld niet voor deze camera)
Nou wil ik er eerst een goedkopere zoomlens bijkopen en later de 70-200mm 2.8 van canon. (m'n ouders willen een deel voorschieten en ze vinden het niet heel fijn als dit nog meer wordt door die dure lens dus vandaar deze keuze)

Nu zat ik te kijken voor de 75-300mm 4-5.6 lens van canon
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Het is natuurlijk zonde om er zo'n lens op te zetten maar dat heb ik liever dan dat ik hem voorlopig nog niet kan gebruiken (of zonder de btw actie €400 meer betaal voor de body) en met een fullframe kun je de iso natuurlijk best hoog opschroeven zonder dat je veel last hebt van ruis :)

Voor de 6D II geldt soort van hetzelfde als de 6D. Voor de prijs van de 6D II koop je ook een goede 5D III occasion en heus, dat gaat je veel blijer maken.
https://www.cameratools.nl/digitale-cam ... k-ii-body/

Hier een 5D IV, bij gebrek aan een 5D III:
https://www.cameranu.nl/nl/p1580135/can ... y-occasion

Leg de specs eens naast elkaar; ga je schrikken.

De 75-300 heb ik nog wel liggen, mag je voor 50 euro komen halen. Ik denk dat dat alleen al genoeg zegt over de lens......

Kun je beter hierin investeren:
https://www.cameratools.nl/occasions/oc ... -8l-is-ii/

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 22:38

Vorig jaar heb ik een 6D gekocht en ik ben er eigenlijk heel tevreden over. Geen ervaring met de 5D, maar daar zit ook wel een prijsverschil in. Met de 6D maak ik wel hele mooie scherpe foto's en hij is gemakkelijk in gebruik.
Maar, als je paarden wil fotograferen en je voornamelijk daarop toeleggen, zou ik het niet doen. Dan is een 5D of een 7D beter.

Edit: Ik gebruik de 6D nogal allround maar door de kleine hoeveelheid scherpstelpunten ben je in de paardensport snel de focus kwijt. Daar liep ik wel tegenaan.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 23:01

Bedankt voor de reacties! Ik hou het wel op dezelfde body maar ik ga er nog wel even goed overna denken of ik niet toch doorspaar voor de duurdere lens.

mbkaatje schreef:
Vorig jaar heb ik een 6D gekocht en ik ben er eigenlijk heel tevreden over. Geen ervaring met de 5D, maar daar zit ook wel een prijsverschil in. Met de 6D maak ik wel hele mooie scherpe foto's en hij is gemakkelijk in gebruik.
Maar, als je paarden wil fotograferen en je voornamelijk daarop toeleggen, zou ik het niet doen. Dan is een 5D of een 7D beter.

Edit: Ik gebruik de 6D nogal allround maar door de kleine hoeveelheid scherpstelpunten ben je in de paardensport snel de focus kwijt. Daar liep ik wel tegenaan.

De 6d m2 heeft wel een stuk meer scherpstelpunten dan de 6d

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 23:09

Klopt, maar die heb ik niet .....
De 7D heeft er sowieso nog steeds meer.

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 23:48

mabelbohms schreef:
De 6d m2 heeft wel een stuk meer scherpstelpunten dan de 6d

Ik heb de 6D MII. Er zijn inderdaad meer scherpstelpunten, maar die zijn meer bij elkaar gebonden dan bij een 7D.
Kijk naar de vergelijking hieronder
Scherpstelpunten van een 6D MI (eerste versie) 11 AF punten

Afbeelding

Scherpstelpunten van een 6D MII 45 AF punten

Afbeelding

Scherpstelpunten van een 7D 65 AF punten

Afbeelding

Als je snel bewegende objecten wil fotograferen zit er nog een maar aan de 6D, hij kan maar tot 1/2000. Dus dat moet je jezelf misschien afvragen of de sluitertijd snel genoeg kan voor hetgeen je zou willen vastleggen.
Ik gebruik die van mij voornamelijk voor portret. En daar is die, naar mijn mening, erg geschikt voor :)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 09:37

quintenvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 12:04

Ik zit er nu over na te denken om een canon 7d te kopen. Nu heb ik er een op het oog met 27.000 clicks. Is dit veel voor deze camera?

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 12:48

Dat is nog prima te doen voor een tweedehandse. Is het een 7d of een 7d mark II?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 12:54

Weet iemand hier toevallig welke Nikon camera's onder de 1000 euro een ingebouwde AF motor hebben én in HD kwaliteit kunnen filmen?

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 13:03

Zit de AF niet altijd in de lens bij Nikon en Canon. Sony heeft dacht ik een ingebouwde AF motor