[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce_

Re: [Centraal] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 18:29

De ISO (ook wel ASA)-waarde, houdt de lichtheid van een foto in, zeg maar. Als je een lage iso-waarde hebt, van 64 of 100 bijvoorbeeld, vangt de sensor minder licht, en krijg je dus een donkerdere foto. Wat ideaal is voor overdag buiten, bijvoorbeeld. In combinatie met een goed afgestelde sluitertijd en diafragma, heb je dan de goede belichting, en dus een goede foto. Het andere grote voordeel van een lage ISO-waarde, is dat je foto bijna ruisloos is.
Je hebt ook hoge ISO-waardes, van bijvoorbeeld 800, 1000, of zelfs 6400! Dat is dus makkelijk voor foto's in een binnenbak, in het donker, of in de huiskamer bijvoorbeeld. Zeker als je de sluitertijd en diafragma erop aanpast, heb je dan een goede lichte foto. (Al is in een binnenbak fotograferen altijd wel lastig)
Het nadeel van een hoge ISO-waarde, is dat je op een gegeven moment ontzettend veel ruis krijgt. Ik heb even geen voorbeeldfoto bij de hand, maar met ruis worden anderskleurige pixeltjes door de foto bedoeld, waardoor je met afdrukken (en op de foto ook) hele vreemde kleuren krijgt op de foto.

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 18:31

oh oke! Lachen
Dat stel ik dus altijd in, wist alleen niet hoe het heette Lachen
dankje

hoe kan je de sluitertijd dan instellen en het diafragma? Tong uitsteken *voelt zich blond Tong uitsteken

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 01:26

Voorbeeldje van ruis in de foto:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 10:54

Maar dat is ook niet te vergelijken, Kokomo. Als je die foto in zijn geheel en flink verkleind plaatst, ziet dat er ook heel anders uit...

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 11:31

Nouks schreef:
Maar dat is ook niet te vergelijken, Kokomo. Als je die foto in zijn geheel en flink verkleind plaatst, ziet dat er ook heel anders uit...

Nee hoor, dit is een foto van iemand anders en die heeft een vreselijk grove ruis. Combinatie van hoge ISO en overbelichten. Dit is een 400% vergroting.
Maar het is even om duidelijk te maken hoe ruis er nu precies uitziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 12:06

Tsja, maar toch. Nogal logisch dat het verschil tussen die foto met de schaapjes en jouw stukje foto nogal een wereld van verschil is, en dus vind ik het niet zulk heel goed vergelijkingsmateriaal voor degene die die foto met de schaapjes had geplaatst. Plus dat ik denk dat je er wel even bij had mogen zeggen dat het 400% was, mocht ze het willen gaan vergelijken met haar eigen foto's.

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 19:41

ik weet wel wat ruis is hoor Lachen Heb ik ook wel eens..

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 23:44

Nouks schreef:
Tsja, maar toch. Nogal logisch dat het verschil tussen die foto met de schaapjes en jouw stukje foto nogal een wereld van verschil is, en dus vind ik het niet zulk heel goed vergelijkingsmateriaal voor degene die die foto met de schaapjes had geplaatst. Plus dat ik denk dat je er wel even bij had mogen zeggen dat het 400% was, mocht ze het willen gaan vergelijken met haar eigen foto's.

Ik heb die foto met de schaapjes ook sterk vergroot bekeken en daar valt geen ruis op te ontdekken.
Omdat daar geen ruis op te ontdekken valt heb ik dus dat voorbeeld geplaatst hoe ruis er uit ziet, welliswaar sterk vergroot, maar daar kun je dan goed mee vergelijken als je je eigen foto ook sterk vergroot.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 15:17

Ik stel hier maar eens me vraagje, hoe krijg je bij een mooie bloem een zwarte achtergrond? ik heb een fuji finepix s5600. wie o wie kan me helpen Lachen

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 15:55

PrinCessRomy schreef:
Ik stel hier maar eens me vraagje, hoe krijg je bij een mooie bloem een zwarte achtergrond? ik heb een fuji finepix s5600. wie o wie kan me helpen Lachen

Daarvoor moet je een beetje knutselen. Bekleedt een kistje of doos met zwarte stof oid. Die plaats je dan acxhter de bloem.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 18:40

ik heb nu een zwart tshirt gebruik, zal ff kijken wat ik met de bewerking kan doen Lachen

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 21:24

PrinCessRomy schreef:
ik heb nu een zwart tshirt gebruik, zal ff kijken wat ik met de bewerking kan doen Lachen

Probleem bij een zwarte achtergrond waar ook licht opvalt is dat dat niet geheel zwart wordt. Als je dus een doos oid. hebt en daarin zwart waar geen licht op valt heb je gegarandeerd een goede zwarte achtergrond.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 13:41

idd , al is de foto redelijk gelukt. maar zal idd ff een doosje gebruiken, heb nog zwarte verf over *LOL*

Wicked2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 09:40

kan iemand mij helpen het is mss een domme vraag maar hoe zet je het copyright tekentje???

Blond ik zou graag ze op mijn foto's en dergelijke zetten.

alvast bedankt!

Loontje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:49

Ja dat weet ik! Alt 0169! Clown
Dus alt ingedrukt houden en dan die cijfers intypen, dan krijg je: © Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:15

Of Ctrl+Alt+C. Of inderdaad Alt+0169.

Of je copy-paste hem: ©©©©©©©©©©©©©©©©©©

Tong uitsteken

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 15:38

Hahhaa dan ben ik écht dom bezig geweest Tong uitsteken ik ga altijd op zoek naar het bokt copyright dingetje onderaan, of van een andere site, en die kopiëer ik dan Tong uitsteken
Maar bij mij komt er op bokt niks, als ik alt+0169 indruk.. die cijfers hoeven toch allemaal niet tegelijk ofzo? Schijnheilig
Ctrl-Alt-C vind ik trouwens ook wel een stuk makkelijker, bedankt!

Gupjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:12

Hmm, handig topic inderdaad, was er al naar aan het zoeken Knipoog

Ik krijg steeds meer tijd (jeeej!), dus toen heb ik mijn camera (een simpele compact camera van Samsung S700 gwn digitale zoomfunctie en 7.1 MP)weer eens gepakt om wat leuke plaatjes te schieten onder het vissen!

Maar mijn vraag is dus: Hoe krijg ik mijn foto's scherper in beeld? Ik bedoel dat de achtergrond "vager" wordt, ik heb het al wel een beetje ondervonden. Voorbeelden van wat werkt: Licht, wat op afstand, inzoomen etc.

Maar wanneer ik inzoom en ze op de computer zet, worden ze wat vaag(heb al gelezen dat dit niet te verhelpen is) maar heeft iemand dan nog betere tips, die deze camera ook heeft misschien Lachen Natuurlijk krijg je niet het ultieme resultaat met een wat goedkopere camera, maar goed misschien zijn er mensen die het weten!

Alvast bedankt!

[edit]

2 Kleine voorbeelden erbij(kwaliteit is natuurlijk achteruit gegaan door verkleinen en uploaden!):

http://pic70.picturetrail.com/VOL1895/8 ... 166541.jpg

http://pic70.picturetrail.com/VOL1895/8 ... 166536.jpg

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:49

inzoomen met digitale zoom zou ik zoiezo niet doen... Dit is niet echt zoomen, alleen vergroten, en ze worden dus pixeliger hoe meer je inzoomt.
Verder: als je het diafragma kan instellen, zo open mogelijk (dus een zo klein mogelijk F-getal. Op de Av stand of de M stand kun je dat instellen), wat je scherp wilt zo groot mogelijk in beeld proberen te krijgen, en goed scherpstellen..
Met een compactcamera gaat dat zoiezo veel lastiger dan met een spiegelreflex, door de grootte van de sensor (maargoed, dat kan kokomo vast beter uitleggen Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 17:17

Myukii schreef:
Hahhaa dan ben ik écht dom bezig geweest Tong uitsteken ik ga altijd op zoek naar het bokt copyright dingetje onderaan, of van een andere site, en die kopiëer ik dan Tong uitsteken
Maar bij mij komt er op bokt niks, als ik alt+0169 indruk.. die cijfers hoeven toch allemaal niet tegelijk ofzo? Schijnheilig
Ctrl-Alt-C vind ik trouwens ook wel een stuk makkelijker, bedankt!

Je moet bij die Alt-dinges aantal dingen in de gaten houden. Sowieso moet je het numerieke gedeelte van je toetsenbord er voor gebruiken. Num Lock moet dus in ieder geval aan staan. Het verschilt nog wel eens of je je linker- of rechteralt moet gebruiken. Maar dat is een kwestie van proberen.

Dan doe je dus:

Alt indrukken - cijfers na elkaar intoetsen op numeriek gedeelte - Alt loslaten.

Gupjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 20:05

Myukii schreef:
inzoomen met digitale zoom zou ik zoiezo niet doen... Dit is niet echt zoomen, alleen vergroten, en ze worden dus pixeliger hoe meer je inzoomt.
Verder: als je het diafragma kan instellen, zo open mogelijk (dus een zo klein mogelijk F-getal. Op de Av stand of de M stand kun je dat instellen), wat je scherp wilt zo groot mogelijk in beeld proberen te krijgen, en goed scherpstellen..
Met een compactcamera gaat dat zoiezo veel lastiger dan met een spiegelreflex, door de grootte van de sensor (maargoed, dat kan kokomo vast beter uitleggen Knipoog )

Ik heb geen F getallen e.d. (niet dat ik weet?) En ik weet zoiezo niet of ik alleen digitale zoom heb, pff, ik ben zo ongelovelijk onwetend Knipoog

Noujah, als iemand (kokomo?) mij daar even over zou willen PB-en, of misschien in dit topic, een uitleg over geven, heel fijn!

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 22:34

Gupjes schreef:
Myukii schreef:

Ik heb geen F getallen e.d. (niet dat ik weet?) En ik weet zoiezo niet of ik alleen digitale zoom heb, pff, ik ben zo ongelovelijk onwetend Knipoog

Noujah, als iemand (kokomo?) mij daar even over zou willen PB-en, of misschien in dit topic, een uitleg over geven, heel fijn!

Met dit toestel is het moeilijk om zo even aan te geven waar en hoe je diafragma en sluitersnelheid kunt instellen. Dat wordt wel heel keurig uitgelegd op blz. 14 van je gebruiksaanwijzing. En ook jouw toestel heeft behoorlijk wat instelmogelijkheden. Je kunt ook alles met de hand instellen als je dat wilt.
Om met jouw toestel een mooie wazige achtergrond te krijgen is wel erg moeilijk. Doordat je een erg kleine sensor hebt van slechts 5,7x4,2 mm, heb je ook een hele korte brandpuntsafstand. Dat is de afstand van de achterkant van je objectief tot de sensor. Daardoor is de camera mooi compact maar heeft die aan de ene kant voordelen doordat bijna alles scherp wordt, maar kun je moeilijker een achtergrond wazig krijgen. Het beste kun je dat doen in de tele-stand en dan een zo klein mogelijk getal te nemen voor je diafragma. Als pagina 14 van de gebruiksaanwijzing voor je hebt zie je op het voorbeeld van je LCD-scherm links eerst een rijtje staan met allemaal symbolen. Daarnaast staan 2 getallen die je kunt instellen. Bij de een staat er een F voor. Dat is dus het diafragma. Die kun je in de groothoekstand instellen van 2,8 tot 7,1 en in de telestand van 4,9 tot 12,4. Die moet dus op 4,9 staan wil je een wazige achtergrond krijgen. Ook moet je zorgen dat de achtergrond zover mogelijk van je onderwerp, paardenhoofd neem ik aan, weg is. Probeer eerst eens met de grbuiksaanwijzing erbij dit uit te zoeken op blz.14.

Ladynaath

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 21:03

Heb net mijn Canon EOS 350 D gehaald ben er beetje mee aan het rotzooien maar als ik een foto wil maken telt ie af van 10 tot 0 hoe krijg ik dit weer gewoon, ik heb het wel in me boekje gelezen maar kan het niet terugvinden

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 21:21

Ik had ook een vraagje..
De Fuji Finepix S5600 (waarmee ik dus fotografeer) stelt op een automatische stand alleen scherp op wat er op dat moment op het vierkantje in het midden van het scherm staat. Maar als ik nou bijvoorbeeld een paard of mens niet in het midden van de foto wil hebben, hoe moet ik dan op die persoon scherpstellen?
Met de hand? Hoe doe ik dat?

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 21:22

Ladynaath schreef:
Heb net mijn Canon EOS 350 D gehaald ben er beetje mee aan het rotzooien maar als ik een foto wil maken telt ie af van 10 tot 0 hoe krijg ik dit weer gewoon, ik heb het wel in me boekje gelezen maar kan het niet terugvinden

Achterop je toestel bevind zich een knope met een cirkel met wijzer en een stapel documenten. Onder het knopje AV aan de rechterkant van je LCD schermpje. Daarmee kun je dat weer herstellen.