[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:02

yvonnepuntnl schreef:
En beviel het?

Beviel mij prima, maar dit is al een verouderd objectief qua techniek etc. :=

Aangezien ik voorlopig nu toch niet meer op safari ga ben ik er op dit moment ook niet meer naar op zoek, maar voor het bereik en prijs is het een fijn objectief.

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 22:11

Yvettee schreef:
Hee!
Een vraagje :D
Ik fotografeer nu met de 5d mark iii en de 70-200 2.8 van Canon. Maar toch mis ik af en toe het bereik van een standaardlens!
Nu stuitte ik toevallig een tijdje geleden op de volgende lens: de 24-70mm van Tamron. Het liefst zou ik natuurlijk de 24-70mm van Canon kopen, maar helaas ben ik maar een student en vind ik bijna €2000,- aan de erge hoge kant voor een tweede lens. De lens die ik namelijk nu het meest gebruik en ook het meest zal blijven gebruiken is de 70-200mm
Waar wil ik de lens voornamelijk voor gaan gebruiken:
- Als extra lens voor portretfoto's (maar daar zal ik toch voornamelijk mijn 70-200 voor blijven gebruiken)
- In de toekomst voor bruiloften
- Voor vakantie foto's
- Voor eventueel ooit studiofoto's (maar dat is iets voor op langere termijn)
- Eventueel voor video's (daar is de beeldstabilisatie dan wel erg handig voor, die heeft de canon versie niet)
Ik heb al een aantal reviews op internet opgezocht en ik vind hele goede dingen, maar ook veel dingen dat mensen toch voor de Canon variant hebben gekozen..
Iemand hier toevallig met ervaringen?
Of iemand die nog een goed alternatief weet?

Voor een student heb je een fantastische camera, die dan ook zeker de 24-70 van Canon verdient is mij vorige week verteld! Tja, je moet je camera ook een beetje verwennen als je er kwaliteit uit wilt halen, en niet bezuinigen op lenzen; komt weer het verhaaltje van goed glas is belangrijker dan een body... en dat geld dan ook andersom!

Bagheera_206

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 22:29

De 24-70mm is een fijn kitlensje voor op een voelvreempje. :) Canon heeft ook een 24-70mm f/4.0L IS USM versie. Dus met IS voor als je gaat filmen.

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 22:48

cillusion schreef:
Yvettee schreef:
Hee!
Een vraagje :D
Ik fotografeer nu met de 5d mark iii en de 70-200 2.8 van Canon. Maar toch mis ik af en toe het bereik van een standaardlens!
Nu stuitte ik toevallig een tijdje geleden op de volgende lens: de 24-70mm van Tamron. Het liefst zou ik natuurlijk de 24-70mm van Canon kopen, maar helaas ben ik maar een student en vind ik bijna €2000,- aan de erge hoge kant voor een tweede lens. De lens die ik namelijk nu het meest gebruik en ook het meest zal blijven gebruiken is de 70-200mm
Waar wil ik de lens voornamelijk voor gaan gebruiken:
- Als extra lens voor portretfoto's (maar daar zal ik toch voornamelijk mijn 70-200 voor blijven gebruiken)
- In de toekomst voor bruiloften
- Voor vakantie foto's
- Voor eventueel ooit studiofoto's (maar dat is iets voor op langere termijn)
- Eventueel voor video's (daar is de beeldstabilisatie dan wel erg handig voor, die heeft de canon versie niet)
Ik heb al een aantal reviews op internet opgezocht en ik vind hele goede dingen, maar ook veel dingen dat mensen toch voor de Canon variant hebben gekozen..
Iemand hier toevallig met ervaringen?
Of iemand die nog een goed alternatief weet?

Voor een student heb je een fantastische camera, die dan ook zeker de 24-70 van Canon verdient is mij vorige week verteld! Tja, je moet je camera ook een beetje verwennen als je er kwaliteit uit wilt halen, en niet bezuinigen op lenzen; komt weer het verhaaltje van goed glas is belangrijker dan een body... en dat geld dan ook andersom!

Ik wil mijn camera gerust verwennen! Maar helaas is 2000 euro voor een lens (die ik voor erbij ga gebruiken) echt veel te veel!
Ik heb mijn camera trouwens vorig jaar aan het eind van mijn tussenjaar gekocht, dus het hele jaar voor gewerkt. Nu zou ik daar ook het geld echt niet meer voor hebben!
Maar mijn hoofdlens is sowieso mijn 70-200 2.8 die ik heel veel gebruik. En een super lens is!

Richard daar heb ik inderdaad ook nog aan gedacht, maar ik houd toch de bruiloften in mijn achterhoofd die ik ooit nog wil gaan fotograferen en dan is 2.8 toch wel heel erg handig voor in kerken etc!

Ik heb intussen heel veel reviews gelezen etc! En ik denk dat ik eruit ben! Ik wil nu voor de tamron 24-70 gaan. Ik heb nog getwijfeld tussen deze lens of de canon versie 1, maar de canon versie 1 is toch een stukje softer in de hoeken. Vandaar dat ik toch voor de tamron ga!
Nu nog beginnen met sparen haha!
Wat mij trouwens wel heel erg opviel toen ik allemaal reviews heb opgezocht. Op forums etc waar dus niet onderbouwde reactie's stonden, riep iedereen ja je moet echt voor canon gaan echt geen tamron kopen!!! Maar dan als ik dan keek naar echte onafhankelijke reviews, dus gewoon reviews met feiten (bv voorbeeldfoto's/filmpjes) en dan zat er echt niet veel verschil tussen de canon en de tamron lens. Ja er zat wel een heeeel groot verschil tussen en dat was de prijs. Dus nu vraag ik mij af, is tamron nu echt zo "slecht" of roept iedereen maar wat?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 23:01

Ik heb ook paar van die reviews gelezen. Grootste voordeel van Tamron is de IS en de gunstigere prijs. Dacht dat Canon Mk1 ook scherper was dan de Tamron. De Canon Mk1 heb je 2e hands wss al voor rond de 800 euro.

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 23:13

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 07:17

Yvettee schreef:
Richard hier een mooi linkje: http://www.the-digital-picture.com/Comp ... ality.aspx
Worden alle lenzen door middel van voorbeeld foto's vergeleken! En je ziet duidelijk dat de tamron scherper is!

Heb je die pagina ervoor ook helemaal gelezen?

Als je de lenzen naast elkaar zet op dxomark heeft de Canon net een iets hogere score.
http://www.dxomark.com/index.php/Lenses ... ses/(lens1)/884/(lens2)/299/(lens3)/886/(brand1)/Tamron/(camera1)/483/(brand2)/Sigma/(camera2)/795/(brand3)/Canon/(camera3)/795

Hier ook nog twee interessante filmpjes:

Er zit verschil in vervorming, maar dit kun je achteraf altijd corrigeren in DPP/Lr/ACR. :) Er zit ook bijvoorbeeld verschil in snelheid van AF. De Canon is sneller dan de twee andere objectieven. Als je vooral veel natuur, landschappen, gebouwen etc. fotografeert maakt de snelheid niets uit, maar als je aan sportfotografie doet is het een ander verhaal. Ik gebruik mijn "kitlensje" vooral veel bij optredens/concerten. Vaak staan de artiesten niet stil op het podium en vond ik de snelheid van AF ook meewegen, omdat het vaak erg donker is en body en lens er sowieso al vaak meer moeite mee heeft om goed scherp te stellen.

De rode draad door alle reviews/tests is dat de Canon de beste is, maar dat je helaas de hoofdprijs betaald. -O- De Tamron heb je veel meer waar voor je geld, omdat het maar weinig scheelt met de Canon en je ook nog eens IS hebt wat handig is met filmen.

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 10:05

Heb je het nu over de mk1 of over de mk2? Want ik zei dat de tamron scherper is dan de mk1. Oh je linkje doet het trouwens niet. Filmpjes heb ik bekeken.
De mk2 word het sowieso niet of iemand moet met een zak geld komen aanzetten.
Af is voor mij bij deze lens niet heel belangrijk. Paarden in actie fotografeer ik sowieso met mijn telelens. Ik zou hem hooguit gebruiken voor een overzichtfototje bij portret waar de omgeving er ook mooi op staat. Verder zal ik hem voor portret erbij gebruiken, landschappen, vakantie en later misschien bruiloften.
Plus naar mijn mening is de compositie, het idee in de foto etc veel belangrijker dan of de foto (in de hoeken) wel 100 procent scherp is

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 10:11

Dan is de Tamron 24-70 f/2.8 VC een goede keuze. :) En ook meer waar voor je geld. :)

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 18:45

Ik zie door het bomen het bos niet meer...

Ik fotograaf momenteel met een Nikon D90 met een AF-s nikkor 18-105mm lens.
Ik heb niet veel verstand van foto's maken, maar ik krijg met deze combinatie, niet de foto's mooi. Gewoon weg geen scherpe foto's. Vooral niet met de rij foto's of een dravend paard.
Ik wil graag een makkelijke en eenvoudige lens waar je wel mooie en kwaliteit foto's van krijgt.
Ik wil graag een cursus volgen, dus ik wil ook mezelf graag verbeteren in foto's maken, met een camera die me helpt.

Wat kunnen jullie mij aanraden? Welke lens, of zou ik ook gelijk van Body moeten veranderen?

Alvast bedankt!

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 18:51

Jij, als fotograaf, komt op de eerste plaats voor het resultaat van je foto's. In dit geval is de hoofdvraag dan ook: Hoe fotografeer je? Dat wil zeggen: in welke stand maak je de foto's? Welke instellingen gebruik je?

Mocht het probleem niet in het fotograferen zelf liggen, dan kan mogelijk blijken dat je inderdaad een beter objectief nodig hebt. Vergeet echter niet dat de 18-105 een 'eenvoudige lens' is. Het is licht, hanteerbaar, heeft een leuk bereik en is goed geprijsd. Het is daarom handig om een budget te noemen als je overweegt een nieuw objectief te kopen, en vooral wat je doel is met dit objectief. Wat wil je fotograferen?
Body veranderen lijkt me overbodig. De D90 is een prima middenklasse camera waar met de juiste manier van hanteren hoogstaande platen uit kunnen komen.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 19:01

Blij om te horen dat de D90 prima is!
Ik wil voornamelijk de paardensport fotograferen. Zowel staande als bewegende paarden.
Ik fotografeer meestal gewoon 'lekker' makkelijk op de automatisch stand en af en toe de sportstand. Maar de benen blijven meestal onscherp.
Ik ben van plan om zaterdag naar de winkel te gaan, maar die raden meestal gelijk de duurste aan.
Vandaar dat ik eerst hier info vraag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 19:06

Suzan: Afgaande op je laatste post is een goede fotocursus geen slecht plan. Dat zal je helpen te begrijpen waarom je foto's maar niet scherp willen worden. Kennis van de techniek is essentieel voor het toepassen ervan.

Je objectief is voor paarden niet heel handig, daarvoor wordt meestal een zoomlens met meer telebereik gebruikt. Dat heeft alles te maken met wát je precies in beeld brengt (paard beeldvullend of veel omgeving). Als je beeldvullend probeert te fotograferen met een te "wijde" lens, moet je te dichtbij staan en krijg je vervorming (plus dat dichtbij staan ook lang niet altijd gewenst en/of veilig is).

Conclusie: een cursus helpt je met de techniek (scherpte), maar een teleobjectief is als je veel paarden fotografeert zeker geen slecht idee.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 19:11

Dankjewel!
Ik ben inderdaad al om mij heen aan het zoeken naar een cursus. Wat. Ik nu kan vinden vind ik erg prijzig( 1uur cursus voor €200,-.....)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:06

Ik denk ook niet dat je apparatuur het probleem is, een goede cursus kan inderdaad best prijzig zijn maar 200,- per les is wel erg veel. Er zijn ook een heleboel toegankelijk geschreven boeken over basis fotografie, zelfs een aantal specifiek over foto's maken van paarden, misschien daar eerst eens mee aan de slag?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 07:12

Probeer eens een cursus te vinden in het buurtcentrum of ergens aan avondcursus. Mijn eerste cursus was een plusactiviteit in de avond op een middelbare school. Dat was niet zo heel duur en bestond uit een aantal lessen waarbij je wat opdrachten mee kreeg die je de volgende keer uit moest werken.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 07:35

Ik ben ook hard op zoek maar in de omgeving Utrecht/Amersfoort blijkt erg moeilijk en al snel prijzig te zijn....

Dorith

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 21:42

Iemand een idee welk objectief ik zoek? Ik heb een Canon 1000D en wil graag een (klein) stapje verder met de kwaliteit van mij foto's. Ik zoek een objectief geschikt voor portret en sportfoto's. Budget is tot 300 (dus ik verwacht niet iets heel professioneel, maar wel degelijk.)

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 22:12

Welke lens heb je nu?

Dorith

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 22:45

18-55mm, deze zat er standaard bij toen ik de camera kocht

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 23:46

Dan is de 55-250 IS II een hele leuke aanvulling :)
Fijne lens, goede prijs/kwaliteit verhouding en ruim binnen jouw budget. (Vanaf 160eu nieuw)
Sinds kort is er ook een 55-250 IS STM.
deze is er vanaf 300euro. Ik geloof alleen dat STM voornamelijk een meerwaarde heeft voor filmen en niet zo heel zeer voor fotografie.

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 17:16

Heey,

Ik heb een vraag;

Ik heb nu een 55-300 f4.6-f5.6 nikon lens, echter begin ik de beperkingen er van te merken (met name lichtsterkte)
Ik ben dus opzoek naar een lichtsterke lens, alleen die zijn zo duur.
Ik had al even gekeken naar een sigma, maar ik weet niet zo goed welke ik daarvan moet hebben want
je hebt meerdere f2.8 70-200. Ook zat ik op marktplaats te kijken naar die lenzen alleen vertrouw ik dat niet zo.
iemand advies, of weet een andere 'goedkope' lichtsterke lens?
Mijn budget was eigenlijk max. 500 alleen ik zag al dat ze nieuw rond de 1000 kosten :)

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 19:16

Ik ben niet bekend met nikon lenzen. Maar volgens mij is het antwoord heel simpel: nee.
het is het glas waarvoor je betaald, lichtsterk =meer glas,dat voel je al direct aan het gewicht van het objectief.

mits je zelf goed onderzoek doet naar hoe een lens goed moet beoordelen of deze nog goed is, is marktplaats helemaal niet zo verkeerd trouwens :)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 19:26

Nee, die bestaan niet. Lichtsterke lenzen en dan nog supersoon, die ga je niet goedkoop krijgen. Marktplaats kan je helpen mits je van te voren goed onderzoek doet naar welke lens je precies zou willen hebben, je weet waar je op moet letten en de lens bij de verkoper uitgebreid mag testen. Zo heb ik mijn groothoeklens voor de helft van de nieuwprijs op de kop kunnen tikken.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 08:47

Yvonne_V schreef:
Heey,

Ik heb een vraag;

Ik heb nu een 55-300 f4.6-f5.6 nikon lens, echter begin ik de beperkingen er van te merken (met name lichtsterkte)
Ik ben dus opzoek naar een lichtsterke lens, alleen die zijn zo duur.
Ik had al even gekeken naar een sigma, maar ik weet niet zo goed welke ik daarvan moet hebben want
je hebt meerdere f2.8 70-200. Ook zat ik op marktplaats te kijken naar die lenzen alleen vertrouw ik dat niet zo.
iemand advies, of weet een andere 'goedkope' lichtsterke lens?
Mijn budget was eigenlijk max. 500 alleen ik zag al dat ze nieuw rond de 1000 kosten :)

De Nikkor 70-200mm f/2.8G VR2 is idd een beetje onbetaalbaar. Als 500 euro jouw budget is zou je op MP kunnen kijken naar de oude Sigma 70-200mm f/2.8 zonder beeldstabilisatie. Die was destijds 650 euro nieuw en tweedehands te vinden voor 400 a 500 euro. De nieuwe Sigma 70-200mm f/2.8 met beeldstabilisatie is inderdaad 1000 euro nieuw.