[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 09:48

Als ze even diep in de foto naast elkaar staan maakt t niet uit op wie je de focus legt.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 17:35

Ah ik heb nog een vraagje! :o Hoe doen jullie dat als jullie een dier of kind fotograferen wat op je af komt rennen? Ik kan niet snel genoeg scherpstellen om het dan goed scherp te krijgen..

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 17:40

Dank voor je reactie Femke!

Ik baal als een stekker, iets gaat er niet helemaal goed met m'n camera. Op welk diafragma ik ook instel, en bij welk onderwerp (licht/donker/stil/bewegend) ik ook de ontspanknop indruk, standaard staat de sluitertijd steeds op ''02 staan (of iets wat er op lijkt, heb dee carmera nu niet bij de hand). Vervolgens wil ik deze corrigeren, maar wát ik ook doe, de foto wordt héél onscherp. Wat doe ik fout?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 19:15

Sodeletuut schreef:
Ah ik heb nog een vraagje! :o Hoe doen jullie dat als jullie een dier of kind fotograferen wat op je af komt rennen? Ik kan niet snel genoeg scherpstellen om het dan goed scherp te krijgen..

Ook Canon toch? Nog steeds 350D? Als iets beweegt en je wilt dat camera blijft scherpstellen zet je je camera op AI SERVO ipv ONE SHOT. Het is dan wel afhankelijk wat voor lens erop zit hoe snel hij kan/blijft scherpstellen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 20:32

Bagheera_206 schreef:
Sodeletuut schreef:

Ook Canon toch? Nog steeds 350D? Als iets beweegt en je wilt dat camera blijft scherpstellen zet je je camera op AI SERVO ipv ONE SHOT. Het is dan wel afhankelijk wat voor lens erop zit hoe snel hij kan/blijft scherpstellen.

Canon 1100D met 55-250 IS II erop, inderdaad op AI SERVO. :j Maar vind het toch lastig. Soms lukt het wel, maar ook vaak niet.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 20:35

Dan zou het goed moeten gaan. Hebben keer op een meeting een chihuahua gehad die op ons af kwam rennen. Daar konden echt de meeste foto's regelrecht de prullenbak in. Zo een klein ding is bijna niet te volgen voor de camera als het hard op je af komt rennen. Een kind is gelukkig al een stuk groter en zou de camera aan moeten kunnen om scherp te blijven stellen. :=

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 20:37

Bagheera_206 schreef:
Dan zou het goed moeten gaan. Hebben keer op een meeting een chihuahua gehad die op ons af kwam rennen. Daar konden echt de meeste foto's regelrecht de prullenbak in. Zo een klein ding is bijna niet te volgen voor de camera als het hard op je af komt rennen. Een kind is gelukkig al een stuk groter en zou de camera aan moeten kunnen om scherp te blijven stellen. :=

Kind gaat ook meestal goed, maar jack russel was errug lastig! :+

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 20:39

en de nikon d5100 ??
vaak stelt die niet scherp.
heb een 18-55 mm lens.. of kan het dan niet ??

van t weekend foto's gemaakt van vrienden van me.
is het wat tips of tops ??

Afbeelding
kwaliteit wel erg achteruit gegaan..

Afbeelding

en hondje lief ook
Afbeelding
vindt m erg mooi gelukt, enigste punt aandacht.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 20:43

Sodeletuut schreef:
Bagheera_206 schreef:

Kind gaat ook meestal goed, maar jack russel was errug lastig! :+

JRT is ook erg lastig als die als een malloot naar je toe komt rennen. De hogere segmenten van Canon hebben meer focuspunten en kun je daar in die situaties gebruik van maken. In jouw geval zou ik gebruik maken van het middelste focuspunt. Deze is vaak sneller/nauwkeuriger met scherpstellen dan de overige scherpstelpunten.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 20:59

Bagheera_206 schreef:
JRT is ook erg lastig als die als een malloot naar je toe komt rennen. De hogere segmenten van Canon hebben meer focuspunten en kun je daar in die situaties gebruik van maken. In jouw geval zou ik gebruik maken van het middelste focuspunt. Deze is vaak sneller/nauwkeuriger met scherpstellen dan de overige scherpstelpunten.

Klopt haha.. Die gebruik ik dan inderdaad ook. :j Dankje! Ik ga maar gewoon lekker veel oefenen. :)

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 23:17

Assepoetster schreef:
Vandaag de tips meegenomen van een paar pagina's terug, en toch wel heel blij met het resultaat! Had alleen de ISO te hoog dus sommige foto's zijn overbelicht. Nadeel van zo'n klein LCD schermpje..

Ik kan het ook vaak slecht zien op het schermpje door oa zonlicht. Ik werk daarom ook veel met een hystogram op het scherm.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 08:39

Hoe moet je zoiets uitlezen dan? Ik zoom meestal in op de testfoto's om te zien of ze scherp zijn en niet overbelicht. Maar is niet optimaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 10:59

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:57

Link van Femke ja, ik vind het erg fijn om snel te kijken of het redelijk gaat qua belichting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 17:03

Het histogram is inderdaad erg nuttig. Maar wat ook heel nuttig is, is het aanzetten van je highlight warnings. Je krijgt dan knipperende delen te zien daar waar de foto wit is. Is dat op essentiële delen van je foto, dan ben je aan het overbelichten.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:45

Ik heb dat ook indd, als een foto overbelicht is knippert het op die plekken :j

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 20:24

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 20:25

Zijn dat geen HDR foto's? := Dat wil zeggen dat de foto bestaat uit foto's van dezelfde compositie, maar een serie van onderbelicht tot overbelicht. Deze zijn achteraf op de PC samengevoegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 20:26

Dit zijn HDR opnames (High Dynamic Range).

Dat doe je door minstens 3 (liever meer) foto's te maken van precies hetzelfde onderwerp en standpunt, maar met verschillende belichtingen. Een correcte belichting en enkele foto's die over- en onderbelicht zijn.

Die leg je met een speciaal programma over elkaar heen, en het eindresultaat is zo'n foto met een heel hoog dynamisch bereik.

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 20:27

Ahh oke :D Dat verduidelijkt een hoop... interessant, vind het heel gaaf!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 20:30

Als je photoshop hebt heb je geen extra software nodig. Er zit ingebakken functie in.

Er is ook een manier om het met het handje te doen.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:30

Nouks schreef:
Het histogram is inderdaad erg nuttig. Maar wat ook heel nuttig is, is het aanzetten van je highlight warnings. Je krijgt dan knipperende delen te zien daar waar de foto wit is. Is dat op essentiële delen van je foto, dan ben je aan het overbelichten.

Heeft canon dit ook?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 12:00

Ja :)

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 12:38

ik twijfel nog een beetje of mn lens stuk is of dat het aan mij ligt..
sinds een poosje krijg ik dit soort foto's: veel beweging erin(zie de heide) en veel onscherpe foto's.. dit krijg ik met dezelfde lens en verschillende body's.. ik heb een stille hand.
voorbeeldfoto met gegevens erbij:
Afbeelding
Afbeelding
foto zelfde lens andere body zelfde effect:
Afbeelding

wat denken jullie hierover? foto's zijn niet heel erg verscherpt dus dat is het ook niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 12:45

Hmmmm, lijkt me iets met het diafragma.... Het lijkt anders dan anders.... Misschien even iemand naar je diafragma laten kijken.