[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:52

Mallow schreef:
En als je m zou vergelijken met een net zo nieuw model met een minder hoog cijfer achter de D zegmaar? Of maakt dat bij de Canon niet zo gek veel uit?

En wat is ISO? :o

Ja dat is goed hor :D

Sorry voor al m'n vragen hor :P

Instapmodel:
1100D

Hogere instapmodel:
550D
600D

Semi-pro model:
60D
60Da

Hogere Semi-pro model:
7D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:58

Mallow schreef:
En als je m zou vergelijken met een net zo nieuw model met een minder hoog cijfer achter de D zegmaar? Of maakt dat bij de Canon niet zo gek veel uit?

En wat is ISO? :o

Ja dat is goed hor :D

Sorry voor al m'n vragen hor :P

Geeft niks ;)

Canon heeft zeg maar 5 lijnen.

Onderaan: 1000D en 1100D. Vier cijfers. De 1000D is op de markt gezet als goedkopere/minder geavanceerde versie van de 450D. De 1100D is de opvolger van de 1000D. Kleine bodies.
Daarboven: de 300D, 350D, 400D, 450D, 500D, 550D, 600D. Drie cijfers. Oorspronkelijk (met de 300D tot 400D) was dit het instapniveau. Echter steeds geavanceerder geworden. Ook kleine bodies (hoewel de oorspronkelijke 300D wel groot was).
Dan: de 10D, 20D, 30D, 40D, 50D, 60D. Twee cijfers. De 10D was de grote broer van de 300D, de 20D van de 350D, de 40D van de 450D, enzovoort. Grotere bodies, twee instelwielen (voor de meeste mensen: beter bedieningsgemak, beter in de hand liggen), geavanceerdere camera's, betere autofocus, en aanzienlijk sneller dan de instapmodellen.
Dan: de 5D-serie en de 7D. Semi-professioneel tot professioneel. De 5-serie heeft een grotere sensor dan alle andere tot nu toe genoemde camera's. Verder qua body (grootte, knoppen etc) vergelijkbaar met de serie hierboven.
Tot slot: de 1-serie, de echte professionele camera's. Kneiterduur, retesnel, en zo robuust dat je er ze als hamer zou kunnen gebruiken als je dat zou willen. Met fullframe camera's (grote sensor) voor de studiofotograaf en een sensorformaat dat tussen het kleine (1.6 crop) sensorformaat en fullframe ligt voor de fotograaf die meer snelheid nodig heeft (bijv. voor sport of nieuws). Grootste formaat bodies (met ingebouwde verticale grip, geen battery grip voor nodig als je dat wil).

Als je niet weet wat het betekent (fullframe, 1.6 crop etc): maakt niet uit :D Het is relevant om te benoemen als je meer wil weten over de verschillende series van Canon, maar niet erg van belang voor jou om te weten hoe dat er precies uitziet en wat de voor en nadelen van elk zijn.

Waar ik heen wil:
De techniek staat natuurlijk niet stil. Losstaand van deze series, is een 10D (middensegment camera, semi-professioneel toen ie op de markt werd gebracht) dusdanig oud dat hij daardoor sowieso minder geavanceerd is dan een 1100D (goedkoopste instapmodel van deze tijd). Een 40D is minder geavanceerd dan een 600D. Zelfs de allereerste 1D (het neusje van de zalm bij introductie) is minder geavanceerd (maaarrr wel sneller) dan de 1000D. Enzovoort.

DAN NOG ISO:
Iso is de lichtgevoeligheid van de sensor. Lage iso kun je gebruiken bij veel licht. Dan heb je weinig ruis. Heb je minder licht dan moet de ISO omhoog. Gevolg is meer ruis, maar daardoor kun je wel goed belichte foto's blijven maken met sluitertijden die kort genoeg zijn. Dat je met de 1100D een hogere ISO kunt gebruiken dan met de 450D is interessant bijvoorbeeld in binnenbakken, waar het al gauw te donker is. Ook presteert de 1100D bij dezelfde ISO-waarde als de 450D beter.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-06-12 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Bagheera_206

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:02

@Anouk: Tja ik ben ook veel te kort van stof. _O-

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:06

Maar het verschil tussen een 1100 en een 600 bijvoorbeeld is toch wel snel 200 euro. Daar kan ik dan beter een goede lens voor kopen?

Wederom bedankt voor je uitgebreide antwoord, fantastisch :D

Zijn de ISO waarden te verstellen of is dat gewoon 1 standaard per body?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:17

Die zijn in te stellen, dat moet ook wel om onder verschillende lichtomstandigheden te kunnen fotograferen ;) Met concerten bijvoorbeeld gebruik ik ca ISO 1600 a ISO 3200 terwijl als je op een zonnige dag buiten voor portetten met ISO 200 oid werkt en in de studio doorgaans met ISO 100 (eea ook afh. v. de eisen die je hebt aan sluitertijd en diafragma).

IK vind inderdaad dat je beter een goedkope body kunt kopen met het gewenste objectief dan een duurdere body om vervolgens concessies te doen op de kwaliteit of verscheidenheid van je objectief/objectieven. Liever een 1100D met kitlens en 55-250 als je paarden wil fotograferen dan een 600D met 18-55 en vervolgens nog een tijd doorsparen voor een telezoomlens.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:22

Bagheera_206 schreef:
@Anouk: Tja ik ben ook veel te kort van stof. _O-

Ik had even geen typ-zin :')

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:52

judithh schreef:
@fenny..mijn broer heeft de V1 (het grote broertje van de J1) en is hier bijzonder over te spreken! Hij heeft er de 10-30 en de 30-110 lens bij.

Maar zou deze camera ook bij mij passen? Zie onderstaande quote.

Fenny schreef:
Heeft iemand ook ervaring met de Nikon 1 J1 ?

http://www.playmasters.co/nl/compact/39 ... 22505.html

Ik ben op zoek naar een betere camera zodat ik mooie scherpe foto's van onder andere de paarden en overige huisdieren kan maken. Ook wil ik de camera mee nemen op vakantie. De camera moet snel foto's kunnen maken, ook in donkere omgevingen (manege e.d.). Ik ben een hobbyist en hoef dus echt geen professionele foto's te maken, maar natuurlijk is het leuk als je foto's wel die kant op kunnen gaan door de camera (ik weet dat daar ook talent van de fotograaf voor nodig is, maar misschien heb ik wel verborgen talenten, haha.)

Waarom Nikon? Nou eigenlijk meer omdat ik van de reclames (jaja er wordt dus toch naar gekeken ;) ) en na het lezen van reviews er een positief beeld van heb gekregen. Ik heb me voor de rest niet heel erg verdiept in verschillende camera's omdat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik sta dan ook open voor alle andere mogelijke goede camera's die jullie mij misschien aan zullen raden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 22:12

@ Fenny: de camera specifiek ken ik niet. Maar systeemcamera's ken ik wel. Uit je verhaal kan ik niet opmaken of een systeemcamera voor jou de juiste keuze is. Mag ik je vragen waarom je een systeemcamera overweegt en geen spiegelreflexcamera of compactcamera?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 22:17

Mallow schreef:
Het ligt een klein beetje aan de prijs-kwaliteit verhouding.. Vind het niet erg om wat meer geld uit te geven, maar wil dan wel graag hebben wat ik graag wil zegmaar :)

Met een instapbody met kitlens en bijvoorbeeld een 55-250 kom je een heel eind hoor. Wat je hier al merkt is dat je een heeeeeeeeeleboel informatie krijgt. En dat is het belangrijkste deel. Die camera, hoe goedkoop of hoe duur ook, gaat alleen doen wat jij wil als je weet hoe die werkt en hoe je hem correct instelt. Om dat te kunnen doen moet je gaan leren begrijpen hoe de camera werkt en hoe dingen als ISO Diafragma en sluitertijd invloed hebben op de foto die je maakt. Er is niet één goede instelling, want in elke situatie zijn weer andere instellingen nodig om die mooie foto te maken zoals jij hem hebben wil. Belangrijkste is dus dat je tijd en energie wil investeren in het leren van die dingen, je camera heeft een automatische stand, maar als je alleen daarmee zou werken kan je beter een compact kopen. Een DSLR koop je omdát je er zoveel aan kan instellen, daar optimaal van kunnen gaan profiteren kost veel tijd, maar is het absoluut waard en ook nodig om die droomfoto's te krijgen die je graag wil hebben :D Jij bent het belangrijkste deel, dan je lens, dan je camera, als je daar rekening mee houdt gaat het zeker goedkomen :D

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 18:08

Had al een apart topic geopend, maar kreeg het advies mijn vraag hier te stellen, dus bij deze!! :D

Voor mijn geplande reis in het najaar ben ik op zoek naar een goede camera.. Maar ik weet het niet meer!!! -O- Camera moet voornamelijk dus geschikt zijn om in (sub)tropisch klimaat foto's te maken, met bijbehorende natuur.

SLR vs. systeemcamera
De prijs voor beide types ontloopt elkaar niet veel, dus wat dat betreft is het redelijk 1 op 1 vergelijken. De systeemcamera's hebben voor mij als grootste voordeel t.o.v. van de SLR dat ze mooi klein zijn en toch goede foto's maken. Daarnaast zijn ze ook supersnel. Alleen, in het formaat zit ook gelijk het grootste nadeel. Omdat ze zo klein zijn, kun je ze, vind ik, minder goed vasthouden. Het lijkt soms alsof ze door de lens topzwaar worden. Ook lever je redelijk wat kwaliteit in t.o.v. de SLR, m.n. op megapixels. De SLR heeft m.i. als grootste nadeel het volume (toch erg belangrijk op vakantie). Ik hoor om me heen veel de opmerking: waarom sjouwen met een SLR als je de camera toch alleen voor de vakantie koopt?

canon 1100 D of 550 D
In de systeemcamera's heb ik me nog niet zo verdiept, de SLR wat meer. Mensen die ik ken met een SLR hebben allemaal een canon, dus ik zou sowieso daarvoor gaan (makkelijk met lenzen uitwisselen, maar ook als ik vragen over de camera heb). Grootste dilemma hierin is (en blijkbaar voor veel mensen), zou het dan de 1100 D worden, of de 550 D? De 1100 D is blijkbaar een mooi instapmodel, maar, stel dat ik de smaak te pakken krijg, heb ik dan niet snel spijt dat ik niet de 550 D (of de 600 D) heb genomen?

Wat betreft lenzen werd me door vrienden geadviseerd om een 18-250 van Tamron aan te schaffen. Nu vind ik die zelf erg prijzig, zat te kijken naar de 18-200 van Tamron en die sprak me wel erg aan! Iemand daar ervaring mee, op een canon? Ik wil niet teveel bezuinigen op een lens, maar vond €450,- toch wel wat overdreven voor één lens, voor een beginner. Overigens, ik kies een lens en ik kies een body, dus zal niet een goedkopere lens nemen bij een duurdere body.

Ed_Pin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:26

ben hard aan het oefenen met me sony alpha 200.
met een telelens vandaag uitgeprobeerd.

Afbeelding

foto is wel wat bewerkt omdat er redelijk veel om de foto heen zat nog.
maar alsnog ben ik best wel trots,
want een tijdje terug wilde ik hem wegdoen omdat het niet 'werkte' zoals ik wilde.
gewoon even wat van internet doorlezen en het lukt!

ShannonJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:27

Ook ik heb een apart topic geopend maar werd door gestuurd naar de compact camera's. Echter heb ik hier al meerdere van gehad en geprobeerd maar nooit het gewenste effect gekregen. Ik weet ook niet of een spiegelreflex voor mij een goede camera zal zijn omdat ik beginnend ben. Daarom wil ik graag jullie advies over welke camera ik het best kan nemen. Ik wil graag een camera die heldere en scherpe foto's maakt (zoals die hierboven bijvoorbeeld). Zoals ik al eerder heb gezegd, met een compact camera heb ik nooit zulke foto's kunnen maken (met welke instelling dan ook..)

Wie o wie kan mij helpen?

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:06

Lees even 3 posts terug wat Alwiene schrijft.
De fotograaf maakt de foto, de camera is maar een hulpmiddel.
Als je bereid bent tijd en moeite te investeren om te leren fotograferen (en evt. een cursus te volgen) dan is een spiegelreflex de beste optie.
Volgende vraag is wat je wilt fotograferen en wat je budget is.

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:25

Hallo allemaal,
ik wil al heel lang een spiegelreflex omdat iik fotorgrafie gewoon heel leuk vindt, maar het probleem is ik heb geen idee waar ik op moet letten bij de aanschaf.
Ik wil niet rond de 500/600 euro zitten (lager is natuurlijk ook prima :+ )
Ik ben dus beginnend, wil een niet al te ingewikkelde camera, maar wil er ook nog mee kunnen groeien.

Kan iemand mij helpen?

ShannonJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:51

JolandaS schreef:
Lees even 3 posts terug wat Alwiene schrijft.
De fotograaf maakt de foto, de camera is maar een hulpmiddel.
Als je bereid bent tijd en moeite te investeren om te leren fotograferen (en evt. een cursus te volgen) dan is een spiegelreflex de beste optie.
Volgende vraag is wat je wilt fotograferen en wat je budget is.

Die post heb ik inderdaad gelezen maar omdat ik dus helemaal geen verstand heb van camera's, en dit uiteraard wel wil leren, is het dan verstandig om een spiegelreflex te kopen, of om toch te beginnen met een ander soort camera. Het liefst wil ik gewoon de natuur en dieren fotograferen. Ik wil liever niet boven de 300 euro uitkomen, maar mocht een spiegelreflex camera toch de beste optie zijn dan spaar ik door voor een canon EOS 1100D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:58

@Peer: lees dit artikel eens door, het zou je goed op weg kunnen helpen. Als je daarna gerichte vragen hebt, stel ze gerust :)

http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... camera.asp

@Shannon: Als je nu nog geen verstand hebt van fotografie, hoeft dat geen reden te zijn om geen spiegelreflexcamera te kopen hoor :) Wat je nu nog niet weet kun je leren!

ShannonJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:04

Nouks schreef:
@Shannon: Als je nu nog geen verstand hebt van fotografie, hoeft dat geen reden te zijn om geen spiegelreflexcamera te kopen hoor :) Wat je nu nog niet weet kun je leren!

Ah kijk bedankt! Ik las namelijk verhalen van fotografen over mensen die een spiegelreflex kochten maar er geen verstand van hadden en er dus toch niets mee konden. Vandaar dat ik me even afvroeg of dit dan wel verstandig zou zijn voor mij :)

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:23

Nouks schreef:
@Peer: lees dit artikel eens door, het zou je goed op weg kunnen helpen. Als je daarna gerichte vragen hebt, stel ze gerust :)

http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... camera.asp

Bedankt, ik heb het even doorgelezen. Het merk maakt dus in principe niks uit..
Als ik het goed begrijp zit er dus overal een kitlens (?) op en een telelens helpt bij sportfotografie. (?)
Deze zit dan toch niet standaard bij de meeste camera's?
Met doorgroei mogelijkheden kun je dus het best een semi-prof kopen
ik zat zelf te kijken naar de Canon EOS 1100D + 18-55mm II IS en de Canon EOS 1100D + 18-55mm III (maar ik zie geen vershil :') ), heb ik daar dan genoeg aan, en moet ik dan nog op specifieke dingen letten,
ik kan namelijk nog niet over weg met de spiegelreflex dus met echt uittesten zal ik waarschijnlijk ook niet ver komen.. of wel?

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:45

Nog even een klein vraagje erachter aan, ik zag een leuk pakket op bol.com, daarbij zit bij bovenstaande camera onderandere een UV-filter, maar deze is 58mm, past deze dan op de camera?

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:48

Een filter moet op de lens passen, niet op de camera :) Maar dat past bij deze combinatie :j
Het verschil tussen de 2 lenzen: de een is met stabilisatie, en de ander zonder :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:48

Met semi-pro ga je waarschijnlijk boven je buget... De 1100D of 600D is prima zat om mee te beginnen hoor. :)

Ik hoop niet dat het het pakket is met de 75-300mm. Ik kan je alleen adviseren die te vermijden. ;) Zou dan gewoon voor de kitlens met een 55-250mm IS gaan.

UV-filter zou ik in de winkel laten liggen. Voor dat geld kun je beter een extra geheugenkaartje kopen. Daar heb je meer aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:00

*Sluit zich volledig aan bij bovenstaande post*

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:10

Hoi allemaal!

Even een vraagje:
Ik heb op het moment een Nikon D60: prima camera, maar ik ben toch op zoek naar een 'betere'.
Nikon vind ik wel erg fijn, dus is mijn oog gevallen op een Nikon D90: is dat wat?
Wat vinden jullie de verschillen tussen de D60 en D90, zou dit een goede koop zijn, of is er weinig verschil?

EDIT: andere Nikon bodies onder de 1000 zijn ook welkom!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:38

Als jouw budget rond de 1000 euro is zou je ook nog naar de D7000 kunnen kijken. Dat is de opvolger van de D90.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:41

oef, die zat ik nu ook te bekijken, die ziet er ook zo goed uit!
dus die is in principe beter dan de d90? :)