Je hondje met iets meer achtergrond om hem heen. Nu is het zoveel grijs op de foto. Denk dat ze dat bedoelt.
imd
Geplaatst: 09-08-10 14:09
Kleiner getal = onscherpere achtergrond En ik denk dat ze bedoelt dat je je hond een slag had kunnen draaien om minder zand op de foto te hebben en meer begroeïng?
Anoniem
Geplaatst: 09-08-10 14:29
Hmm .. maar we moeten het beiden nog leren om slagen te draaien en dat hij dan ook gewoon blijft zitten .. Hij verschuift dan altijd een stukje waardoor we weer helemaal opnieuw kunnen beginnen En geduld hebben is ook nog iets wat hij moet leren dus als ik een foto wil hebben moet ik altijd heel snel zijn om de hond er gewoon al op te hebben, dus vandaar ..
Ik probeer net om zoveel mogelijk op de hond te richten en zo weinig mogelijk omgeving erbij te hebben, zodat er minder kans is om belichtingsproblemen te hebben ofzo .. Maar het moet dus meer zoals op de eerste foto?
Kleiner getal = onscherpere achtergrond ... Ik zie het net, ik zou zweren dat er eerst stond diafragma open (en niks van het vervagen van achtergrond) .. maar ik ben nog niet lang wakker en 100 dingen tegelijk aan het doen dus sorry
Ik schreef dicht, en bedoelde open, mijn fout. Open = kleiner getal, minder scherptediepte.
Je zult als je echt leuke foto's van een beweeglijke hond wilt maken ook echt moeten zorgen voor iemand die de hond hanteert en positioneert. Twee dingen tegelijkertijd doen gaat niet goed.
Die tweede is prima qua achtergrond, ook qua onscherpte, daar zit je alleen met dat-ie iets minder belicht had mogen worden. Die eerste foto had de achtergrond egaler en vager gemogen, en vanwege het grijze van de hond had een achtergrond met duindoorn gewoon heel mooi gecontrasteerd.
"Open = kleiner getal, minder scherptediepte." Dus onscherpere achtergrond toch? Of sla ik nu ondertussen alles door elkaar
Dus het probleem van de 2e zou ik kunnen opgelost hebben door wat te onderbelichten?
Nuja, in ieder geval bedankt voor de tips, ik vertrek zo meteen en weet niet of ik daar internet ga hebben dus geen idee of ik nog online kan .. Maar ik neem de tips in ieder geval mee (of dat probeer ik toch ) en ik heb ook wat boeken bij (heb ik al wel eens gelezen maar een paar keer lezen kan nooit kwaad) en dan proberen we het gewoon eens .. Moet het toch leren door te oefenen en zou wel graag leuke foto's willen (vooral omdat het zijn eerste keer is) maar als het niet moest lukken kunnen we altijd in de toekomst nog een keertje naar het strand natuurlijk
Met een sluitertijd van 1/1000 zal 't geen bewegingsonscherpte zijn. Waarschijnlijk heb je vooral niet nauwkeurig scherpgesteld. Selecteer één AF-punt (rood stipje) en stel daarmee scherp op dat deel van het paard dat je graag scherp wil hebben (dus bij een portret van min of meer voor niet scherpstellen op de borst van het paard, maar op het hoofd).
Overigens vind ik het een hele rare gang van zaken om altijd 1/1000 te gebruiken. Dat is in 95% van de gevallen niet nodig en zal er regelmatig voor zorgen dat je ISO erg hoog moet worden insgesteld of dat je foto's te donker uitvallen.
juudii5
Geplaatst: 09-08-10 15:21
Bedankt! Over dat scherpstellen, heb het idee dat ik dat al doe.. maar ze worden nog niet scherp krijg ik te horen. Um ja ik kreeg altijd overbelichting en als het paard loopt heb ik die er nu wel goed op. Iso moet rond de 400 of soms hoger idd.. Zal wel eens lager proberen, maar ben daarin nog wel aardig onzeker.
Ik zie dat je een donker paard hebt. Daar kan de overbelichting goed mee te maken hebben, waarschijnlijk komt het meer daardoor dan door de keuze van je sluitertijd. Een camera wil alles "gemiddeld" belichten en zal dus de neiging hebben om een donker paard te licht te willen weergeven. Oplossing: iets onderbelichten (ongeacht of je fotografeert op M, Av of Tv).
juudii5
Geplaatst: 09-08-10 15:27
Nee die zet ik heel weinig op de foto haha Of ja af en toe..
juudii5
Geplaatst: 09-08-10 15:29
Pak er even 1tje die iets minder is, maar ik klooi dus ook met scherpte
Dat is met een bewerkingsprogramma? Ik denk dat ik daar dan nog niet goed mee om kan gaan haha.. Want heb de kleuren wel iets gedaan, waardoor die onderste nu niet helemaal goed is naar mijn idee.
Ibbel
Geplaatst: 09-08-10 16:16
Bij de bovenste foto lijkt de focus vrij ver voor het paard zelf te liggen. Bij de onderste is het scherptediepteveld wat klein, zo te zien. De herderstasjes voor de voorbenen zijn wel scherp, maar dáárvoor lijkt het al snel uit focus te gaan, waardoor het hoofd niet zo scherp is als zou kunnen. Diafragma iets kleiner (groter getal) maakt dat je meer scherptediepte hebt.
Ander tip: je kunt scherpstellen op het hoofd met één scherpstelblokje, en als je de knop half ingedrukt houdt na het scherpstellen kun je daarna je hele compositie nog wijzigen (je beeld dus). De focus blijft dan zoals je het hebt ingesteld.
En een andere optie is natuurlijk om het eens met handmatig scherpstellen te proberen. Bij een stilstaand paard is dat geen probleem.
juudii5
Geplaatst: 09-08-10 16:20
Sorry ik volg hem denk ik niet helemaal, met focus Zit er nog niet helemaal in haha, heb hem pas bijna 5 weken.
Handmatig scherpstellen doe ik volgens mij steeds? door 1 rood blokje aan te hebben?
Nee, dan gebruik je de autofocus. Handmatig betekent dat je zelf aan de lens draait en op grond van wat je door de zoeker ziet bepaalt of je foto scherp is op de plekken waar je het wilt. Focus is gewoon het gebied waar je foto scherp is (of waar je het scherp wilt hebben).
Volgens mij doe ik dat? En dan druk ik hem half in en dan zie ik of die scherp is en klik. Maar kan het ook mis hebben .
Ibbel
Geplaatst: 09-08-10 16:31
Ja, dat is de autofocus. Je camera stelt scherp als je het knopje half indrukt. Handmatig moet je op de lens wijzigen (zit een schuifje op de meeste lenzen), dan doet de autofocus het niet meer, en draai je zelf aan de lens tot je beeld scherp is.
juudii5
Geplaatst: 09-08-10 16:32
Ow sorry , ik volg hem!
juudii5
Geplaatst: 09-08-10 16:33
Maar op de foto stel ik verkeerd scherp dus.. Kan scherpte ook aan een lens liggen, of echt aan de persoon zelf.
Ibbel
Geplaatst: 09-08-10 16:41
Het kan aan de autofocus liggen, en dat kan je testen door handmatig scherp te stellen.
Het kan ook aan de lens liggen, dat-ie gewoon niet beter kan dan-ie doet. Als je een wat goedkopere compact hebt en die op z'n uiterste stand qua lens gebruikt, dus of helemaal op groothoek of helemaal in de zoomstand, dan komt dat zeker voor. Een compactcamera heeft nu eenmaal grenzen aan z'n lenskwaliteit (hoewel dat ook wel aan het verbeteren is), domweg omdat er onvoldoende ruimte is voor voldoende 'glas' en ook op gewicht wordt bespaard - en dus op de hoeveelheid lenzen. (Een lens is altijd opgebouwd uit verschillende kleinere lenzen, zeker een zoomlens. Soms heeft een lens wel 30 lenzen, in verschillende elementen gegroepeerd.) En bij de kitlenzen van spiegelreflexen moet je op de uiterste standen ook niet de perfecte scherpte verwachten. Zoomlenzen zijn qua lenssystemen sowieso altijd compromissen, en kitlenzen zijn nu eenmaal geen toplenzen.
Of je kunt zelf, door je keuze van diafragma, of door je keuze van scherpstelpunt niet de focus daar krijgen waar je hem hebben wil.
Dan zal het niet aan je lens liggen, tenzij hij kapot is (en dan kan natuurlijk ook nog). Dat is een goede middenklasser. Wel een enorm compromis, 18-200 mm, maar goed, Canon kan dat wel bouwen.
Ja nou ik ging eigenlijk voor de 55-250, maar de verkoper zei dat de 18-200 veel beter voor me was en ik mee aan zou hebben. Ik kan zelf niet zien of die kapot is, maar kan natuurlijk altijd.. Ik zal nog eens verder proberen met scherpstellen.