[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:28

Mensen die een nieuwe camera willen kopen kunnen ook kijken op www.flickr.com/cameras/ Daar kun je zien welke camera veel gebruikt wordt, met specificaties en uiteraard véél voorbeeldfoto's :) Dat is wellicht iets betrouwbaarder dan de subjectieve meningen hier :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:51

Liek_, heel leuk en aardig en zeker een goede aanvulling, maar "betrouwbaarder dan subjectieve meningen" zou ik het niet willen noemen. Ik kan aan een foto over het algemeen niet zien of 'ie is gemaakt met een Nikon, een Canon of een Pentax. Ik kan ook aan mijn eigen foto's meestal niet zien of het een foto met mijn 1D mark II is of met mijn 20D. Wat ik daarmee wil zeggen? In principe is het met iedere DSLR mogelijk om goede foto's te maken. Een camera kopen op basis van voorbeeldfoto's is gewoon dom. Want diezelfde foto had je misschien ook met een Olympus wel kunnen maken, en bovendien, als ik mijn 1D mark II aan een willekeurig persoon geef van "red je er maar mee" ben ik bang dat er weinig soeps uit komt. Is de camera dan het probleem? Nee, de fotograaf. En dat is bij voorbeeldfoto's dus al-tijd dé magische factor.

Aan voorbeeldfoto's zie je niet of een camera lekker in de hand ligt. Je ziet aan voorbeeldfoto's niet hoe veel lenzen ervoor beschikbaar zijn. Je ziet aan voorbeeldfoto's al helemaal niet wat die lenzen moeten kosten, en ook niet of het menu een beetje prettig is opgesteld of niet. Je ziet aan enkel voorbeeldfoto's van een D40 of D60 ook niet dat een groot gedeelte van de lenzen daar niet op past. Dat zijn allemaal dingen die mensen je kunnen vertellen, maar die je niet ziet aan de foto.

Subjectief of niet, een D40 kopen omdat de foto's op Flickr er zo goed uit zagen is gewoon dom, als je vervolgens tot de ontdekking komt dat iedere willekeurige andere DSLR tot soortgelijke resultaten kan komen en dat die-ene-lens nu net niet beschikbaar is voor jouw camera. En oliebol, misschien vind ik 'm ook niet zo prettig vasthouden en eigenlijk kan ik er ook niet zo goed mee overweg... "Maar ja, de foto's op Flickr waren zo mooi."

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:32

Liek_ schreef:
Mensen die een nieuwe camera willen kopen kunnen ook kijken op http://www.flickr.com/cameras/ Daar kun je zien welke camera veel gebruikt wordt, met specificaties en uiteraard véél voorbeeldfoto's :) Dat is wellicht iets betrouwbaarder dan de subjectieve meningen hier :+

Dit vind ik een beetje een rare opmerking, over het algemeen worden hier toch camera's aangeraden aan de hand van specificaties, en niet aan de hand van " subjectieve meningen". Daarnaast vraagt de helft vn de mensen hier juist om subjectieve meningen, die dan dus ook gegeven worden.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:34

Ik ga de Canon PowerShot SX110 IS kopen.
Ik hoop dat het een goede koop wordt.
Maar dat is wel te zien aan de reacties en het feit dat het 10 x Optische zoom is en 9.0 MP:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:44

Nouks schreef:
Liek_, heel leuk en aardig en zeker een goede aanvulling, maar "betrouwbaarder dan subjectieve meningen" zou ik het niet willen noemen. Ik kan aan een foto over het algemeen niet zien of 'ie is gemaakt met een Nikon, een Canon of een Pentax. Ik kan ook aan mijn eigen foto's meestal niet zien of het een foto met mijn 1D mark II is of met mijn 20D. Wat ik daarmee wil zeggen? In principe is het met iedere DSLR mogelijk om goede foto's te maken. Een camera kopen op basis van voorbeeldfoto's is gewoon dom. Want diezelfde foto had je misschien ook met een Olympus wel kunnen maken, en bovendien, als ik mijn 1D mark II aan een willekeurig persoon geef van "red je er maar mee" ben ik bang dat er weinig soeps uit komt. Is de camera dan het probleem? Nee, de fotograaf. En dat is bij voorbeeldfoto's dus al-tijd dé magische factor.

Aan voorbeeldfoto's zie je niet of een camera lekker in de hand ligt. Je ziet aan voorbeeldfoto's niet hoe veel lenzen ervoor beschikbaar zijn. Je ziet aan voorbeeldfoto's al helemaal niet wat die lenzen moeten kosten, en ook niet of het menu een beetje prettig is opgesteld of niet. Je ziet aan enkel voorbeeldfoto's van een D40 of D60 ook niet dat een groot gedeelte van de lenzen daar niet op past. Dat zijn allemaal dingen die mensen je kunnen vertellen, maar die je niet ziet aan de foto.

Subjectief of niet, een D40 kopen omdat de foto's op Flickr er zo goed uit zagen is gewoon dom, als je vervolgens tot de ontdekking komt dat iedere willekeurige andere DSLR tot soortgelijke resultaten kan komen en dat die-ene-lens nu net niet beschikbaar is voor jouw camera. En oliebol, misschien vind ik 'm ook niet zo prettig vasthouden en eigenlijk kan ik er ook niet zo goed mee overweg... "Maar ja, de foto's op Flickr waren zo mooi."

Een ander kan ook niet voor jou bepalen of een camera lekker in JOUW hand ligt ;) Een foto is daarnaast altijd afhankelijk van de fotograaf dat ben ik zeker met je eens, maar er zijn miljoenen foto's op flickr, dus ook miljoenen sterfotografen als ik deze aanname mag maken volgens jouw opmerking? Dat denk ik namelijk niet. Als jij ziet dat er met een bepaald type camera veel goede foto's zijn gemaakt zegt dat zeker iets over de fotograaf maar ook over het toestel! Ik zeg overigens nergens dat je aan de hand van een voorbeeldfoto een camera moet kopen.

Bovendien vind ik FLickr wel degelijk een goede bron omdat je precies kan zien hoeveel mensen een bepaalde camera hebben. Dat zegt niet alleen iets over de marketingcampagnes van het merk maar toch ook wel over het toestel zelf..

Daarnaast bedoel ik met subjectief voornamelijk dat mensen in een bepaalde hoek zitten qua cameramerken, of durfde je misschien te beweren dat je op de hoogte bent van alle merken en alle modellen? Sommige merken hebben alleen al tegen de 100 camera's in het assortiment!!

Dus noem mijn opmerkingen vooral raar, so be it :+

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:14

Sorry dat ik hier zo binnen kom vallen :o

Maar ik ga zeer wrs deze camera kopen CANON EOS 1000D 18-55 kit + Tamron 70-300 hij is in de aanbieding bij Dixons http://www.dixons.nl/De_online_winkel/P ... fault.aspx iemand hier die ervaring met deze camera heeft? Ik wil de camera voor vakantie en paardenfoto's, gewoon voor de hobby, niks proffesioneel.

Als iemand me meer info kan geven heel graag, en alvast bedankt :D

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 08:26

En dan nog wordt hier negen van de tien keer gezegd: ga naar de winkel en test hem. Ik ben het nog steeds niet met je eens maar dat gaan we ook niet worden geloof ik.

krissie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:54

Ik zit er aan te denken om de Fujifilm A920 te kopen.
Heeft iemand ervaring met deze camera?
Ik zoek een camera voor hobbyfototjes met mooie scherpe foto's.
Is dit dan wat voor mij?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:01

Ik ben nog steeds in mn spaarsessie :=

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:03

Hoooooiw :wave:

Ik heb jullie hulp even nodig :D
Ik zoek een nieuwe camera, maar weet echt niet welke :=
Heb er niet veel verstand van, en mn vorige camera was niet zo best meer :o

Mijn Eisen:

- Rond de 125,- Max. 150,-
- Scherpe foto's
- Moet een accu inzitten
- Video stand met geluid

dat zijn zo'n beetje mijn eisen :o
Weten jullie heeel misschien wat voor mij ?
Zelf dat ik aan iets van een Canon, maar das puur uit ervaring! ;)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:04

Ik heb een sony Cybersho met 8.1 megapixel is nu 125,- dacht ik.
Maakt mooie scherpe foto's :)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:06

Dankje :D

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:12

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:19

DannyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:26

ziet er zeker leuk uit.
maar wat wil je er mee doen als ik vragen mag?

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:57

Wat raden jullie mij hier aan???

Wat eisjes:

Moet een super camera zijn voor goede springfoto's en bewegings foto's
met accu

het is niet voor professioneel gebruik maar gewoon voor de lol

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:16

Ik overweeg om een Sony Alpha 300 te kopen. Iemand hier ervaring mee?

krissie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:24

krissie_ schreef:
Ik zit er aan te denken om de Fujifilm A920 te kopen.
Heeft iemand ervaring met deze camera?
Ik zoek een camera voor hobbyfototjes met mooie scherpe foto's.
Is dit dan wat voor mij?

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 11:47

Ik heb geen ervaring met de Fujifilm. Maar ik had altijd een canon powershot en die raad ik je zeker aan. :)

yaira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:40

Ik ga binnenkort mijn eerste spiegelreflex camera kopen (instapmodel), nu twijfelde ik nog een beetje tussen de Nikon D60 en de Canon eos 1000D (heel afgezaagd waarschijnlijk...)

Na uitgebreide research op o.a. dpreview.com en navraag bij diverse winkels, geloof ik dat er tussen beiden camera's qua opties en kwaliteit niet zo veel verschil zit. Op de langere termijn ben ik echter wel van plan misschien eens een keer een extra lens erbij te kopen. Vooral eigenlijk omdat ik bang ben dat de standaard 18-55 kitlens minder fijn is voor paardenfoto's, of zou dat wel meevallen? Met welke camera ben ik dan het beste af?

Verder is er nu de Nikon D60 met een VR 18-105 mm lens erbij voor € 500,- Vanwege deze aanbieding ben ik geneigd om voor de Nikon te gaan omdat ik dan nét dat stukje extra zoombereik heb en ik dus niet meteen een tweede lens erbij hoef te kopen.
Nu heb ik alleen begrepen dat er bij deze lens wat vervorming en vignettering kan optreden, heeft iemand van jullie toevallig ervaring met de combinatie van deze camera en lens?

Ik weet het echt niet meer, en loop al dagen te twijfelen tissen de Nikon en de Canon en welke lens/lenzen. Ik hoop dat iemand in dit topic mij nuttig advies kan geven! Alvast bedankt!

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:47

Ik heb afgelopen donderdag de Canon eos 1000D gekocht, vandaag voor het eerst geprobeerd. Ik baal nu al als een stekker, krijg telkens na 3 fotos een foutmelding "error 99" dan moet ik de batterij eruit halen en opnieuw erin doen, dan doet ie weer 3 foto's en dan weer hetzelfde liedje :( Heb al kaartje en batterij en lens gewisseld maar helpt allemaal niks..... Ik ga morgen maar terug naar de winkel, ik wil eigenlijk een ander toestel, kan ik dat eisen? Wel weer de Canon eos 1000D maar een hele nieuwe, heb geen zit dat dit toestel naar de fabriek gaat en ik deze weer terug krijg. Ik zit immers nog in de periode dat ie met bon geruild kan worden. Wat vinden jullie dat ik moet doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:53

Vossie, klinkt als een exemplaar waarmee je inderdaad terug kan naar de winkel. Inderdaad maar een nieuwe vragen.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 07:28

yaira schreef:
Ik ga binnenkort mijn eerste spiegelreflex camera kopen (instapmodel), nu twijfelde ik nog een beetje tussen de Nikon D60 en de Canon eos 1000D (heel afgezaagd waarschijnlijk...)

Na uitgebreide research op o.a. dpreview.com en navraag bij diverse winkels, geloof ik dat er tussen beiden camera's qua opties en kwaliteit niet zo veel verschil zit. Op de langere termijn ben ik echter wel van plan misschien eens een keer een extra lens erbij te kopen. Vooral eigenlijk omdat ik bang ben dat de standaard 18-55 kitlens minder fijn is voor paardenfoto's, of zou dat wel meevallen? Met welke camera ben ik dan het beste af?

Verder is er nu de Nikon D60 met een VR 18-105 mm lens erbij voor € 500,- Vanwege deze aanbieding ben ik geneigd om voor de Nikon te gaan omdat ik dan nét dat stukje extra zoombereik heb en ik dus niet meteen een tweede lens erbij hoef te kopen.
Nu heb ik alleen begrepen dat er bij deze lens wat vervorming en vignettering kan optreden, heeft iemand van jullie toevallig ervaring met de combinatie van deze camera en lens?

Ik weet het echt niet meer, en loop al dagen te twijfelen tissen de Nikon en de Canon en welke lens/lenzen. Ik hoop dat iemand in dit topic mij nuttig advies kan geven! Alvast bedankt!

Ik zou niet voor de D60 gaan met én een 18-55 én een 18-105, of begrijp ik at verkeerd? Als tweede lens nemen de meeste mensen een telezoon, bijvoorbeeld 55-200 of 55-250. Voor wat betreft je keuze tussen de D60 of de 1000D: Ga eens naar een winkel (mediamarkt?) om ze beide uit te proberen. Kijk welke het lekkerst in de hand ligt, waar jij het fijnst mee kunt werken.

yaira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:15

Bedankt voor je reactie!
Ik was inderdaad niet van plan om én een 18-55 én een 18-105 te kopen, want dan is het stukje bereik van 18-55 mm dubbel op beide lenzen. Bij bovenstaande aanbieding krijg je enkel een 18- 105 objectief. Dat leek me wel handig omdat ik dan misschien als beginnende hobby fotograaf wat langer met maar één lens kan doen en niet steeds van lens hoef te wisselen. Maar ik vraag me af of ik wel genoeg heb aan de maximale 105 mm....

Ik ben inderdaad al bij diverse winkels geweest en heb ook beide camera's vast gehad (niet mee gefotografeerd want dat kon niet), maar ik vind het toch nog heel moeilijk te beoordelen welke nu het fijnst is :? Ik wil vooral de camera met de beste kwaliteit van foto's, maar volgens mij scheelt dat bij beiden camera's niet veel, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:37

Bij Bol.com is de 1000D nu in de aanbieding met 18-55 voor 399 euro. Dus dan zou je als ik het goed begrijp nog ca. 100 euro overhouden voor een telelens? Dan zou ik dat ook zeker overwegen.

Overigens vind ik het zelf altijd absoluut van belang dat je een goed gevoel hebt bij het merk, dus ik ga met imd mee in haar advies ze allebei eens vast te houden en proberen. Welk model vind je fijner vasthouden, welk menu vind je fijner, bij welke camera zitten de knoppen op de prettigste locatie.

Sta er trouwens wel even bij stil dat op een D60 lang niet alle lenzen passen.