[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 19:39

Ligt aan de vitting, ben ik niet zo bekend mee met Nikon.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 19:44

Soprano schreef:
Ik heb nog 1 vraagje, misschien is het een domme vraag maar toch :D , ik heb een oude analoge spiegelreflex van Nikon met een heleboel lenzen. Past zo'n analoge lens op een digitale camera of is dit echt een totaal anders systeem dat niet gaat?

Courses was dit een antwoord op mijn vraag? Ik heb ondertussen ook al enkele mails gestuurd naar Nikon winkels, hopelijk weten zij het. Het gaat trouwens om deze lenzen: Nikon Lens Series E 100mm 1:2.8, Nikon Lens Series E 35mm 1:2.5 en Vivitar (67mm) 28, 135 mm 1:3.5 – 4.5 (wide angle lens, macro focusing zoom)

Courses

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 19:45

Ja, dat was antwoord op die van jou maar er kwam weer wat tussen haha. Ik heb geen verstand van Nikon, maar bij Canon kan het wel mits EF is, misschien dat Kevin dat wat meer over kwijt kan?

mandy_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 20:11

hooi,ik ben echt enorm aan het twijfelen...
Ik wou sparen voor een Canon powershot SX20 IS, nu ik allerlei revieuws doorlees begin ik ontzettend twijfelachtig te worden... sommige zeggen dat de kwaliteit pruts is als je met de maximale zoom fotografeerd... is dat ook echt zo? Heeft iemand ervaring met deze camera, zou ik graag willen horen hoe hij is in het gebruik en of het echt slechte kwaliteit is dat beschreven wordt. Alvast bedankt!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:00

In principe kan series e volgens mij gewoon op alle hedendaagse nikon bodies, maar houd er wel rekening mee dat je sowieso geen autofocus hebt en waarschijnlijk ook geen lichtmeting bij goedkopere nikon-bodies.
Series e was de goedkopere serie objectieven die nikon maakte om de concurrentie van merken als tamron, sigma en diploma nu te bevechten. Indertijd waren dat oa ook vivitar, voigtlander en meer.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:21

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:28

D-Lites zijn nice! In de regel is Elinchrom net wat consistenter dan de meeste andere merken. Iets stabieler op de beloofde kleur, iets meer iedere flits even hard.

Verschillen in de voeding zie je direct terug in de prijs, Elinchrom is geen goedkoop merk om in te investeren. Menik schijnt er redelijk dichtbij te komen, maar is wel al met wat goedkopere onderdelen uitgevoerd.

That said... als je geen "heavy user" bent kan een goedkoop setje ook al genoeg zijn. Aan de andere kant: Dit setje is ws. ook vrij waardevast.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:35

Ok, thanks ;)
Ben "nog" geen heavy user, maar hoop het wel te worden :D ik zie het ook meer als investering in de toekomst. Koop liever nu gelijk een goede set waar ik voorlopig mee vooruit kan, dan een goedkope falcon eyes waar ik mezelf na enkele keren te hebben gebruikt aan ga ergeren.
Ga de set overigens gebruiken voor portret/full body shot en huisdieren fotografie..

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:53

Moet zeggen dat ik me tot op heden nog niet aan Falcon Eyes erger, behalve dat er een paar dingen stuk zijn gegaan en je soms een foto ff 2x moet schieten als er weer eens een lamp niet snel genoeg weer wakker is :=

Werk - als ik dan al in de studio sta - tethered dus vind 't niet zo'n hele grote ramp.
Vergeet overigens niet te investeren in de juiste modifyers - die standaard softboxjes kan ik net weer niet zoveel mee eigenlijk... weet niet waar jij het liefst mee werkt? of weet je dat ook nog niet?

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:12

Ik weet het nog niet, heb tot nu toe alleen maar gewerkt met plu's..softboxes nog nooit gebruikt, paraplu's vind ik opzich wel fijn maar heb het "idee" dat softboxes met name voor dieren prettiger is, wil er zo wie zo ook een snoot met honingraad bij aanschaffen.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:24

Voor dieren moet je niet helemaal bij mij zijn... heb met m'n kittens nooit de moeite genomen om ze in de studio te zetten eigenlijk :o

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:55

HLPhoto schreef:
In principe kan series e volgens mij gewoon op alle hedendaagse nikon bodies, maar houd er wel rekening mee dat je sowieso geen autofocus hebt en waarschijnlijk ook geen lichtmeting bij goedkopere nikon-bodies.
Series e was de goedkopere serie objectieven die nikon maakte om de concurrentie van merken als tamron, sigma en diploma nu te bevechten. Indertijd waren dat oa ook vivitar, voigtlander en meer.

Hmm heel erg bedankt voor je antwoord! Dus in principe zijn ze wel te gebruiken, maarja handig zal het niet zijn :+ Spijtig, het had wel heel leuk geweest moesten ze wel werken :D

Haha nu weet ik het nog steeds niet of het nikon of canon wordt, ik ben echt een eeuwige twijfelaar misschien moet ik een muntje gooien :D

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:56

misschien is ze even gaan proberen ook een goed idee? ;)

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 00:16

Ja mijn zus heeft de canon 500D denk ik, daar ga ik binnenkort eens langs om te zien of canon me ligt of niet, en ik hoop dat binnen enkele weken de beslissing gevallen is haha :D

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 10:12

Iemand ervaring met Sony DSC-HX7 ? Ik vind het een hele mooie camera en in de winkel maakte die ook mooie foto's.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 10:40

Soprano schreef:
HLPhoto schreef:

Hmm heel erg bedankt voor je antwoord! Dus in principe zijn ze wel te gebruiken, maarja handig zal het niet zijn :+ Spijtig, het had wel heel leuk geweest moesten ze wel werken :D

Haha nu weet ik het nog steeds niet of het nikon of canon wordt, ik ben echt een eeuwige twijfelaar misschien moet ik een muntje gooien :D

Heb er niet heel veel verstand van, maar om deze reden heb ik een D90 gekocht (is nu goedkoper dan de D5100). Die heeft wel een scherpstelmotor, dus alles werkt er gewoon op. Je kunt ook voor de zekerheid naar Nikon zelf mailen, ik kreeg vrij snel reactie. En bij foto konijnenberg kreeg ik ook snel goed advies via de telefoon. Was eerst naar een wat kleinere winkel gegaan, en die wisten dit gewoon niet. Die beweerde dat het niet uitmaakte en dat de D90 niet meer leverbaar was, dus dat ik dan meteen naar de D7000 moest.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 10:47

De D90 wordt niet meer gemaakt en is inderdaad niet meer leverbaar vanuit Nikon... maar er is hier en daar nog wel voorraad.

Overigens hebben Ai en Ai-S objectieven NOOIT autofocus, ook niet op een D90/D7000/D300(s)/D7000/D3(s/x).
De Series E objectieven vallen in de groep Ai-S objectieven. Dat laatste betekent dat ze een Nikon F-mount hebben (om het duidelijk te houden := ).

Ai en Ai-S objectieven hebben een mechanische koppeling voor lichtmeting, maar die werkt (om het nog waziger te maken) ALLEEN op de volgende Nikon-modellen (oud tussen haakjes): D7000, D300s, D700, D3s, D3x (D200, D300, D2h/x/hs/xs, D3). Op D1-modellen werkt alles behalve de matrixmeting. Voor de vraag komt: Het klopt dat D70/D80/D90 niet in dit rijtje zijn opgenomen en D7000 wel.

Voor degenen die zich nu afvragen wat het verschil is tussen Ai en Ai-S: Dat is niet meer van toepassing als je niet met heel erg oude rolletjesbodies gaat fotograferen ;)

Om het verhaal dan maar even helemaal AF te maken: Nikon maakt natuurlijk wel objectieven met AF, en die komen ook in een stapel smaken. De belangrijkste (meest voorkomende) even gequote van Wiki:
wikipedia schreef:
Electromechanical and data communication
AF — The original autofocus designation, indicating focus driven by a motor inside the camera body. All AF lenses have a CPU. Used in the form "AF Nikkor", this should not confused with the original autofocus lenses for the F3AF camera, which were designated "AF-Nikkor" and are considered predecessors to AF-I lenses.
AF-D — Designation for an AF lens (as above) with "D" functionality (see "D" below).
---> D — Distance. Indicated after the f-number in the name, and also occasionally designated AF-D. The lens electronically communicates focus distance information, which is incorporated into the camera's exposure calculations in 3D Matrix Metering mode, and also D-TTL and I-TTL flash autoexposure. All AF-I, AF-S, and G-type lenses are also D-type.
AF-S — Autofocus-Silent. Uses a "Silent Wave Motor" (ultrasonic motor) to focus quietly and quickly. Similar to Canon's "USM" technology. Introduced in 1996.

CPU — Central Processing Unit. The lens is fitted with electrical contacts for digital communication with the camera. All AF and AI-P lenses are CPU lenses. Some non-professional Nikon cameras require CPU lenses for metered operation. This designation appears in specifications but not lens names.
E or PC-E — Electromagnetic diaphragm. The aperture diaphragm of an E lens is controlled digitally by the camera, and actuated electromagnetically by a system housed within the lens, rather than employing the F-mount's traditional mechanical diaphragm linkage. Currently this system appears only in certain Perspective Control lenses, designated PC-E, with designs that preclude a mechanical linkage. The E feature is only supported by the Nikon D3, D3X, D3S, D700, D300, and D300S cameras. PC-E lenses require manual diaphragm operation on other cameras. Not to be confused with Series E lenses.
G — Designation for lenses without an aperture ring, indicated after the f-number in the name. G lenses retain the mechanical diaphragm coupling of other Nikkors, but the aperture setting can only be controlled by the camera body. Only autofocus bodies with command dials are capable of controlling G lenses. Older autofocus bodies will work with G lenses in shutter priority and program modes with full opened aperture.[2][3] Some recent G lenses feature a weatherproofing gasket around the mounting flange. G lenses otherwise have the same characteristics as D lenses.

Volledig artikel: http://en.wikipedia.org/wiki/Nikon_F-mount

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 12:35

Bedankt HLPhoto! Ik heb je tekst wel even 2x moeten lezen als leek maar ik snap de grote lijnen wel :D
Ik had mij ook aangemeld op het Nikon forum en mijn vraag gesteld. Daar had ook iemand geantwoord dat ik met bijvoorbeeld de D200 meer zou zijn. En ook hier had er iemand uitgebreid op geantwoord, even gequote van het Nikon forum:

Citaat:
Waarom zou het niet aan te raden zijn? Ondanks de handicap dat de lichtmeter niet werkt valt er prima mee te fotograferen. Juist een uitdaging.
Je doet je instellingen handmatig, maakt een testopname , en na een seconde kun je het resultaat op de LCD-monitor achter op de camera beoordelen. Aan de hand van het histogram, en het hoge lichten clipping hulpgereedschap, kun je uitstekend bepalen of de sluitertijd/diafragma-combinatie juist is.
Eventueel corrigeer je wat bij en maakt dan een nieuwe opname.
Is het goed, maak je met die instelling je verdere opnamen in die situatie.

In het geval met lenzen waarbij de lichtmeter wel werkt, wordt praktisch gezien in misschien wel 90% van de gevallen de opname erna ook gecontroleerd op de LCD-monitor, en zo nodig een correctie gegeven met de + en - correctieknop als de camera voor je niet helemaal een juiste belichtingscombinatie heeft opgeleverd. Dus zoveel verschil zit er niet in de werkwijze zonder- of met gebruik van een lichtmeter.

De eerste modellen camera's waar de lichtmeter wel bij werkt met je oude lenzen, is de D300 en D7000.
Maar ik zou me er niet door laten ontmoedigen om die oude E-lensjes te gebruiken. Ook niet met een meer eenvoudiger cameramodel waarbij de lichtmeting het dan niet doet.
Er zijn nogal wat mensen hier op het forum die er juist veel aardigheid in hebben die oude lensjes te gebruiken.
Met name de Nikkor E 100mm/2.8 is een gewild lensje om te gebruiken.
Hier een verzameldraadje "Foto's gemaakt met oude MF objectieven [verzamel]" Inmiddels uitgegroeid tot 47 pagina's.

Ik ben er dus wel al uit dat ik toch wel voor Nikon ga gaan, ik vind het wel erg leuk dat ik mijn oude lensjes nog is wat kan testen. Maar nu weet ik eigenlijk nog niet precies wat ik wil... Zou ik dan de D200, D300 of D7000 aan schaffen (maar dan zou ik al tweedehands moeten zien want die prijzen liggen helaas wat te hoog voor mijn studentenbudget...) of dan toch de nieuwe D3100?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 12:40

Ik vind dat die schrijver er wel erg makkelijk over spreekt. Je kan met een Series E-objectief zonder lichtmeting simpelweg niet goed fotograferen op kritieke momenten tenzij je er heel ervaren in bent (en dan heb ik het niet over mezelf).

Met een D3100 kopen is dus niks mis, maar ik zou er niet vanuit gaan dat je Series E objectieven ook daadwerkelijk nuttig voor je gaan worden. Manual focus is voor veel hobbyisten al teveel gevraagd, laat staan daarnaast ook nog handmatige lichtmeting uitvoeren.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 12:47

Ja ik vond het ook plots zo makkelijk klinken daarom dat ik het hier ook nog even bespreek :D Ja ervaren ben ik nog helemaal niet dusja... Ik denk dat ik me gewoon de nieuwe Nikon D3100 (met kitlens) ga aanschaffen, die eerst helemaal wat leren kennen en dan kan ik daarna nog steeds een beetje klungelen met die oude lensjes. En na verloop van tijd kan ik me nog altijd een nieuwe lens aanschaffen als ik wat 'meer' wil.

Phieuw het is een zware bevalling :D

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 12:58

DesireeK schreef:
Soprano schreef:
Haha iedereen heeft hier camera-kies-stress :D Hmm ik neig momenteel dan toch meer voor de Nikon D3100...

Hier nog 1 hahaha.. vooral na het bekijken van dit: http://www.besteproduct.nl/Artikelen/Pr ... ideo_.html Canon 1100D

In het stukje ernaast staat ook een filmpje over de Nikon D3100

Ik heb vorige week ook de Nikon D3100 gekocht, en ben er heel erg blij mee!

HLPhoto schreef:
Kan er niks aan doen, maar hij zegt eigenlijk niks in het filmpje dat de 1100D echt afkraakt behalve dat ie goedkoop is uitgevoerd. Wat verwacht je voor dat geld.. als je een vette body wil zou ik zeggen gooi 1300,- op tafel en koop een 7D ;)

Vind de 1100D en de D3100 weinig voor elkaar onderdoen, behalve dat de filmfunctie van de D3100 niet echt bruikbaar is en die van de 1100D wel (zij het op 720p).

Eerlijk gezegd is de review van de D3100 hier gewoon beter, niet de camera :+

Daarnaast: Nikon HAD wat weinig objectieven, maar heeft met name het afgelopen jaar flink ingehaald. Ook al heeft Nikon veel gedaan aan de duurdere kant van z'n objectievenlijn, de goedkopere standaardzoom vind je toch echt bij Nikon.
Canon heeft voor paardenfotografen een klein streepje voor met z'n 70-200 f/4.0 L USM.

Wat is er mis met de filmfunctie van de Nikon D3100? In mijn opinie juist helemaal niets, hij filmt heel erg mooi. Volgens de verkoper was de filmfunctie van de Nikon ook beter, vooral omdat je daar ook automatisch mee scherp kan stellen en met de Canon moet je tijdens het filmen handmatig scherpstellen.

Ik vind verder de knoppen op de Nikon fijner verdeeld zitten, niet alles zit rechts. :) En hij houdt fijner vast vind ik zelf.

Maar ach, ze lijken zo op elkaar verder en het zijn beide goede body's. Een miskoop kan je niet meer doen eigenlijk. ;) Ga gewoon eens naar de winkel, houd ze beide vast. En hak dan gewoon de knoop door, je kan blijven tobben, maar dat schiet ook niet. op.

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 13:00

Soprano schreef:
Ja ik vond het ook plots zo makkelijk klinken daarom dat ik het hier ook nog even bespreek :D Ja ervaren ben ik nog helemaal niet dusja... Ik denk dat ik me gewoon de nieuwe Nikon D3100 (met kitlens) ga aanschaffen, die eerst helemaal wat leren kennen en dan kan ik daarna nog steeds een beetje klungelen met die oude lensjes. En na verloop van tijd kan ik me nog altijd een nieuwe lens aanschaffen als ik wat 'meer' wil.

Phieuw het is een zware bevalling :D

Let er wel goed op dat je de lens met AF hebt. ;)

Je doet een goede koop hor! Ik heb 'm ook en ben heeeul tevreden. :D

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 13:05

Wees gerust: Die wordt alleen maar zwaarder als je beter weet wat je wil van je camera ;)

Met de filmfunctie van de Nikon is wel e.e.a. mis, maar voert wat ver om dat hier allemaal uit te gaan leggen, in ieder geval het gedeelte over het codec dat eruit komt.
V.w.b. het functionele het duidelijkste manco: Richt ergens op en beweeg heen en weer ;)

Kitlenzen hebben overigens allemaal AF.

Hipar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:03

parouscha schreef:
Wie kan mij helpen?

Ik ben al een tijd in het bezit van een Nikon D60 met een standaard lens. Nu dus al ongeveer 2 jaar in het bezit van dit toestel. Maar toch is het niets voor mij. Het is mij te veel gedoe om alles iedere keer in te stellen. En handmatig is het resultaat toch minder mooi. Daarbij wil vriendlief ook foto's maken. Laatst onweerde het zo erg en kon je mooie foto's maken! Eerst alles opzoeken hoe je zo'n ding moest instellen en uit eindelijk was het alweer voorbij.

Het moet dus wat makkelijker voor ons. Maar die kleine compact camera's heb ik toch een minder goed gevoel bij. Wil hem ook weer gaan gebruiken voor rijfoto's en met name voor de vakantie!

De Nikon maakte op vakantie vaak wel top foto's in de simpele modus!

Weet iemand een goede camera, die qua kwaliteit toch niet enorm achteruit gaat met de nikon ?

Parousha, ik heb veel gehad aan deze pagina in het begin :j
Als je deze basis hebt, kun je echt al leuk aan de slag!
http://www.bokt.nl/wiki/Fotograferen

Hipar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:05

Ik ben nu aan het twijfelen tussen:
550D met kitlens en 55-250 of de 1100D met de 70-200 F4
keuzes keuzes.....