Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Soprano schreef:Ik heb nog 1 vraagje, misschien is het een domme vraag maar toch, ik heb een oude analoge spiegelreflex van Nikon met een heleboel lenzen. Past zo'n analoge lens op een digitale camera of is dit echt een totaal anders systeem dat niet gaat?
HLPhoto schreef:In principe kan series e volgens mij gewoon op alle hedendaagse nikon bodies, maar houd er wel rekening mee dat je sowieso geen autofocus hebt en waarschijnlijk ook geen lichtmeting bij goedkopere nikon-bodies.
Series e was de goedkopere serie objectieven die nikon maakte om de concurrentie van merken als tamron, sigma en diploma nu te bevechten. Indertijd waren dat oa ook vivitar, voigtlander en meer.
Soprano schreef:HLPhoto schreef:In principe kan series e volgens mij gewoon op alle hedendaagse nikon bodies, maar houd er wel rekening mee dat je sowieso geen autofocus hebt en waarschijnlijk ook geen lichtmeting bij goedkopere nikon-bodies.
Series e was de goedkopere serie objectieven die nikon maakte om de concurrentie van merken als tamron, sigma en diploma nu te bevechten. Indertijd waren dat oa ook vivitar, voigtlander en meer.
Hmm heel erg bedankt voor je antwoord! Dus in principe zijn ze wel te gebruiken, maarja handig zal het niet zijnSpijtig, het had wel heel leuk geweest moesten ze wel werken
![]()
Haha nu weet ik het nog steeds niet of het nikon of canon wordt, ik ben echt een eeuwige twijfelaar misschien moet ik een muntje gooien
wikipedia schreef:Electromechanical and data communication
AF — The original autofocus designation, indicating focus driven by a motor inside the camera body. All AF lenses have a CPU. Used in the form "AF Nikkor", this should not confused with the original autofocus lenses for the F3AF camera, which were designated "AF-Nikkor" and are considered predecessors to AF-I lenses.
AF-D — Designation for an AF lens (as above) with "D" functionality (see "D" below).
---> D — Distance. Indicated after the f-number in the name, and also occasionally designated AF-D. The lens electronically communicates focus distance information, which is incorporated into the camera's exposure calculations in 3D Matrix Metering mode, and also D-TTL and I-TTL flash autoexposure. All AF-I, AF-S, and G-type lenses are also D-type.
AF-S — Autofocus-Silent. Uses a "Silent Wave Motor" (ultrasonic motor) to focus quietly and quickly. Similar to Canon's "USM" technology. Introduced in 1996.
CPU — Central Processing Unit. The lens is fitted with electrical contacts for digital communication with the camera. All AF and AI-P lenses are CPU lenses. Some non-professional Nikon cameras require CPU lenses for metered operation. This designation appears in specifications but not lens names.
E or PC-E — Electromagnetic diaphragm. The aperture diaphragm of an E lens is controlled digitally by the camera, and actuated electromagnetically by a system housed within the lens, rather than employing the F-mount's traditional mechanical diaphragm linkage. Currently this system appears only in certain Perspective Control lenses, designated PC-E, with designs that preclude a mechanical linkage. The E feature is only supported by the Nikon D3, D3X, D3S, D700, D300, and D300S cameras. PC-E lenses require manual diaphragm operation on other cameras. Not to be confused with Series E lenses.
G — Designation for lenses without an aperture ring, indicated after the f-number in the name. G lenses retain the mechanical diaphragm coupling of other Nikkors, but the aperture setting can only be controlled by the camera body. Only autofocus bodies with command dials are capable of controlling G lenses. Older autofocus bodies will work with G lenses in shutter priority and program modes with full opened aperture.[2][3] Some recent G lenses feature a weatherproofing gasket around the mounting flange. G lenses otherwise have the same characteristics as D lenses.
Citaat:Waarom zou het niet aan te raden zijn? Ondanks de handicap dat de lichtmeter niet werkt valt er prima mee te fotograferen. Juist een uitdaging.
Je doet je instellingen handmatig, maakt een testopname , en na een seconde kun je het resultaat op de LCD-monitor achter op de camera beoordelen. Aan de hand van het histogram, en het hoge lichten clipping hulpgereedschap, kun je uitstekend bepalen of de sluitertijd/diafragma-combinatie juist is.
Eventueel corrigeer je wat bij en maakt dan een nieuwe opname.
Is het goed, maak je met die instelling je verdere opnamen in die situatie.
In het geval met lenzen waarbij de lichtmeter wel werkt, wordt praktisch gezien in misschien wel 90% van de gevallen de opname erna ook gecontroleerd op de LCD-monitor, en zo nodig een correctie gegeven met de + en - correctieknop als de camera voor je niet helemaal een juiste belichtingscombinatie heeft opgeleverd. Dus zoveel verschil zit er niet in de werkwijze zonder- of met gebruik van een lichtmeter.
De eerste modellen camera's waar de lichtmeter wel bij werkt met je oude lenzen, is de D300 en D7000.
Maar ik zou me er niet door laten ontmoedigen om die oude E-lensjes te gebruiken. Ook niet met een meer eenvoudiger cameramodel waarbij de lichtmeting het dan niet doet.
Er zijn nogal wat mensen hier op het forum die er juist veel aardigheid in hebben die oude lensjes te gebruiken.
Met name de Nikkor E 100mm/2.8 is een gewild lensje om te gebruiken.
Hier een verzameldraadje "Foto's gemaakt met oude MF objectieven [verzamel]" Inmiddels uitgegroeid tot 47 pagina's.
DesireeK schreef:Soprano schreef:Haha iedereen heeft hier camera-kies-stressHmm ik neig momenteel dan toch meer voor de Nikon D3100...
Hier nog 1 hahaha.. vooral na het bekijken van dit: http://www.besteproduct.nl/Artikelen/Pr ... ideo_.html Canon 1100D
In het stukje ernaast staat ook een filmpje over de Nikon D3100
HLPhoto schreef:Kan er niks aan doen, maar hij zegt eigenlijk niks in het filmpje dat de 1100D echt afkraakt behalve dat ie goedkoop is uitgevoerd. Wat verwacht je voor dat geld.. als je een vette body wil zou ik zeggen gooi 1300,- op tafel en koop een 7D![]()
Vind de 1100D en de D3100 weinig voor elkaar onderdoen, behalve dat de filmfunctie van de D3100 niet echt bruikbaar is en die van de 1100D wel (zij het op 720p).
Eerlijk gezegd is de review van de D3100 hier gewoon beter, niet de camera![]()
Daarnaast: Nikon HAD wat weinig objectieven, maar heeft met name het afgelopen jaar flink ingehaald. Ook al heeft Nikon veel gedaan aan de duurdere kant van z'n objectievenlijn, de goedkopere standaardzoom vind je toch echt bij Nikon.
Canon heeft voor paardenfotografen een klein streepje voor met z'n 70-200 f/4.0 L USM.
Soprano schreef:Ja ik vond het ook plots zo makkelijk klinken daarom dat ik het hier ook nog even bespreekJa ervaren ben ik nog helemaal niet dusja... Ik denk dat ik me gewoon de nieuwe Nikon D3100 (met kitlens) ga aanschaffen, die eerst helemaal wat leren kennen en dan kan ik daarna nog steeds een beetje klungelen met die oude lensjes. En na verloop van tijd kan ik me nog altijd een nieuwe lens aanschaffen als ik wat 'meer' wil.
Phieuw het is een zware bevalling
parouscha schreef:Wie kan mij helpen?
Ik ben al een tijd in het bezit van een Nikon D60 met een standaard lens. Nu dus al ongeveer 2 jaar in het bezit van dit toestel. Maar toch is het niets voor mij. Het is mij te veel gedoe om alles iedere keer in te stellen. En handmatig is het resultaat toch minder mooi. Daarbij wil vriendlief ook foto's maken. Laatst onweerde het zo erg en kon je mooie foto's maken! Eerst alles opzoeken hoe je zo'n ding moest instellen en uit eindelijk was het alweer voorbij.
Het moet dus wat makkelijker voor ons. Maar die kleine compact camera's heb ik toch een minder goed gevoel bij. Wil hem ook weer gaan gebruiken voor rijfoto's en met name voor de vakantie!
De Nikon maakte op vakantie vaak wel top foto's in de simpele modus!
Weet iemand een goede camera, die qua kwaliteit toch niet enorm achteruit gaat met de nikon ?