[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:11

Hipar schreef:
Je hebt niet alle lenzen nodig natuurlijk ;)

Hihi ja snap ik ,maar straks heb ik een Nikon en zoek ik een lens die alleen voor Canon ZOU zijn :')

Overigens vind ik de ;) -smile in je post wat ''Snap je dat nou niet'' achtig overkomen, weet niet of ie zo bedoeld is..

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:57

Kan er niks aan doen, maar hij zegt eigenlijk niks in het filmpje dat de 1100D echt afkraakt behalve dat ie goedkoop is uitgevoerd. Wat verwacht je voor dat geld.. als je een vette body wil zou ik zeggen gooi 1300,- op tafel en koop een 7D ;)

Vind de 1100D en de D3100 weinig voor elkaar onderdoen, behalve dat de filmfunctie van de D3100 niet echt bruikbaar is en die van de 1100D wel (zij het op 720p).

Eerlijk gezegd is de review van de D3100 hier gewoon beter, niet de camera :+

Daarnaast: Nikon HAD wat weinig objectieven, maar heeft met name het afgelopen jaar flink ingehaald. Ook al heeft Nikon veel gedaan aan de duurdere kant van z'n objectievenlijn, de goedkopere standaardzoom vind je toch echt bij Nikon.
Canon heeft voor paardenfotografen een klein streepje voor met z'n 70-200 f/4.0 L USM.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:02

Oké dus is de canon 1100d net zo goed? En als je ze bijde echt streng vergelijkt bijv. met een Canon 50d ,welke lijkt er het meest op ? (of iig welke heeft het meest van ''proffesionele'' camera weg?

Sorry voor ale vragen ,maar ik wil gewoon in 1 keer de goede koop

Anoniem

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:08

De 1100D lijkt meer op de 50D dan de Nikon D3100, maar dat is simpelweg omdat de 50D net als de 1100D een Canon is. De Nikon D3100 lijkt dan weer meer op de professionelere Nikon-modellen dan de 1100D ;)

Hipar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:49

Elin_ schreef:
Hipar schreef:
Je hebt niet alle lenzen nodig natuurlijk ;)

Hihi ja snap ik ,maar straks heb ik een Nikon en zoek ik een lens die alleen voor Canon ZOU zijn :')

[size=7]Overigens vind ik de ;) -smile in je post wat ''Snap je dat nou niet'' achtig overkomen, weet niet of ie zo bedoeld is..[/size]

Oh nee, helemaal niet en zo ben ik ook echt niet :o Het was meer zo van... geintje!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 21:04

Nouks schreef:
De 1100D lijkt meer op de 50D dan de Nikon D3100, maar dat is simpelweg omdat de 50D net als de 1100D een Canon is. De Nikon D3100 lijkt dan weer meer op de professionelere Nikon-modellen dan de 1100D ;)

Ja oké :') ,daarom zei ik nog als laatste iig een ''proffesionele'' camera duis niet Canon of Nikon merk.
Welke is het meest proffesioneel? ,want ik zie weer dat de 1 meer AF punten had ,maar iets belangrijks stond wat betreft de lenzen.
Dat je een soort AF-S lenzen ofzoiets moest kopen ?

:S Het is nogal lastig.

@Hipar Oké :D

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 21:14

de Nikon heeft objectieven met een ingebouwde focusmotor nodig (AF-S). Even opletten dus, vooral bij niet-Nikon objectieven; er zijn er genoeg die werken op basis van "slotted drive", de focusmotor in de body.

bij Canon zit er nooit een focusmotor in de body en moet die dus altijd in het objectief zitten.

Als laatste: Geen van beide zijn professioneel, het zijn beide camera's gericht op consumenten.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 21:19

Jeetje wt lastig.
ik moet je post 3 x lezen het een klein beetje te begrijpen.
In de lenzen van Nikon MOET dus een AF-S zitten?

Ja ik bedoel met profesioneel ,welke is dus ''beter'' .. moeilijk uit te leggen.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 21:28

De verschillen zijn erg klein. Ik ben zelf geneigd om te zeggen: Als je video wil schieten neem de Canon, anders de Nikon. Maar dat heeft ws. ook te maken met het feit dat ik zelf de bediening van Nikon meestal prettiger vind (en ja, da's heel persoonlijk).

Wat betreft die focusmotor, even "oversimplified":
- De consumentenlijn van Nikon heeft géén ingebouwde focusmotor in de body (en nog wat zaken waardoor het minder prettig werken is met oudere objectieven);
- De semi-pro en pro-lijn van Nikon hebben wél een ingebouwde focusmotor in de body (dat is D70, D80, D90, D7000, D100, D200, D300(s), D700 en D1-D2-D3-series);
- Alle Canon EOS camera's hebben géén een ingebouwde focusmotor in de body - de EOS standaard schrijft voor dat dat ding in het objectief hoort.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 21:40

Oké , ja echt video's zal ik niet maken. Mischien weinig.

Wel een ingebouwde focusmotor zit dus in de D300(s) ,maar bedoel je daar ook de Nikon D3100

Kan ik u even pb'je ? met wat vragen?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 21:53

Met Nikon D300(s) bedoel ik alleen de D300 en D300s. Nikon vervangt in de pro-series bij kleine wijzigingen niet het hele typenummer, maar zet er een toevoeging achter. Zo heb je de Nikon D300 en D300s, de D3, D3s en D3x, de D2h, D2x, D2hs enzovoorts.

PBtje kan... maar weet niet of dat handig is. Als de vraag hier nog niet gesteld is is het handig als de rest die informatie ook leest.
Als ie hier al wel gesteld is... dan kan ik misschien beter even verder gaan met m'n werk :+

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 21:59

Ik denk dat je voor de keuze tussen Nikon-Canon niet moet gaan kijken naar technische plus en minpunten. Zou de een technisch echt beter zijn, dan zou de ander inmiddels failliet zijn gezien de hoge concurrentie tussen Canon en Nikon. De keuze komt dus neer op persoonlijke factoren: welke vind je fijner in de hand, welk menu vind je fijner? Zo heb ik voor een Canon gekozen omdat ik de 600D het lekkerst in de hand vond liggen en het menu het fijnst vond, maar HLPhoto vind de bediening van de Nikon weer fijner. Je kunt het beste gewoon even langs een fotowinkel om daar al je keuzes in de hand te houden en even te testen welke je in de praktijk het fijnst vind, daar heb je veel meer aan dan aan een 'weloverwogen' keuze op basis van de technische details.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 10:01

Wie kan mij helpen?

Ik ben al een tijd in het bezit van een Nikon D60 met een standaard lens. Nu dus al ongeveer 2 jaar in het bezit van dit toestel. Maar toch is het niets voor mij. Het is mij te veel gedoe om alles iedere keer in te stellen. En handmatig is het resultaat toch minder mooi. Daarbij wil vriendlief ook foto's maken. Laatst onweerde het zo erg en kon je mooie foto's maken! Eerst alles opzoeken hoe je zo'n ding moest instellen en uit eindelijk was het alweer voorbij.

Het moet dus wat makkelijker voor ons. Maar die kleine compact camera's heb ik toch een minder goed gevoel bij. Wil hem ook weer gaan gebruiken voor rijfoto's en met name voor de vakantie!

De Nikon maakte op vakantie vaak wel top foto's in de simpele modus!

Weet iemand een goede camera, die qua kwaliteit toch niet enorm achteruit gaat met de nikon ?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 12:36

Eigenlijk wil je dus betere foto's dan de Nikon D60 in automatische stand maakt, maar wel makkelijker?

Ik wil je niet negatief stemmen, maar dat gaat niet lukken. Is een cursusje en wat oefening geen betere investering? Doe je het lang genoeg, dan worden die instellingen een soort tweede natuur voor je. Ik kwam er pas na een half jaar achter dat m'n huidige body een automatische stand hééft :=

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 15:33

Nee mag wel gelijke kwaliteit zijn hoor.

Of iets minder, maar veel minder niet. Wil straks ook weer paarden foto's gaan maken en dus zal ik ook een andere lens moeten gaan aanschaffen en dat kost ook nog al wat. Als ik nou een goede camera vind die dit alles heeft, zonder de rest te hoeven aanschaffen.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 15:35

Ik denk ook niet dat die er heel veel zijn. Ga je namelijk een compact kopen met meer zoom, dan heb je
a) een kleinere sensor, en;
b) een objectief met meer bereik;
a is echt een minpunt, b is een compromiskeuze en daarmee ook een minpunt. Denk dat je voor dezelfde kwaliteit beelden toch al gauw bij een wat serieuzere hybride uitkomt, zoals de Panasonic DMC-FZ serie. Volgens mij is een ander objectief voor de D60 dan goedkoper... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 16:33

Panasonic FZ serie heeft ook een kleine sensor, en daarmee een geheel andere beeldkwaliteit dan een DSLR.
Ga je voor een grote(re) sensor dan een compactcamera (bijvoorbeeld je huidige DSLR of een systeemcamera; Sony NEX etc) dan komt 't weer aan op precisiewerk en daarmee op investeren in je eigen kunde....

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 16:40

Klopt Nouks, verhaaltje is eigenlijk niet zo heel duidelijk als ik dacht toen ik 't schreef. Bedoelde: Met een DMC-FZ kan je enigszins in de buurt komen, maar heeft idd dus ook een kleinere sensor waardoor je inlevert op beeldkwaliteit.

Komt erop neer dat investeren in een betaalbare telezoom + in een cursusje denk ik de beste keuze is voor een D60-eigenaar.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 17:30

HLPhoto schreef:
De verschillen zijn erg klein. Ik ben zelf geneigd om te zeggen: Als je video wil schieten neem de Canon, anders de Nikon.

Hmm nu twijfel ik weer heel erg door deze opmerking :D ik heb nu namelijk geen spiegelreflex maar een fuji finepix S9500 en vind het echt wel een voordeel dat je snel van 'foto' naar 'film' kan overschakelen. Natuurlijk als ik een spiegelreflex koop is dit grotendeels voor foto's te maken maar toch ook om zeer regelmatig mee te filmen, dus dan zou ik eigenlijk beter af zijn met de canon 1100d dan de nikon?

Oja nog een vraagje, ik ben nu dus al enkele jaartjes mijn fuji finepix S9500 gewoon (geen echte spiegelreflex maar wel een beetje een look-a-like :D ) En ik vind deze wel fijn qua menu enz. Is er iemand die weet of de canon of nikon hier een beetje op lijken of niet?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 17:36

Ken de Fuji Finepix zelf nauwelijks, dus over het menu kan ik niks zeggen. Kan je wel vertellen dat filmen met een spiegelreflex een stuk lastiger is dan met een camera als de Finepix: Focus komt veel nauwkeuriger en zowel de Canons als Nikons zijn er niet heel goed in om dat automatisch ff voor je te doen ;)

Handmatige focus werkt het prettigst (en geeft ook het mooiste resultaat)

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 17:40

Ok erg bedankt voor je antwoord!

Ik heb nog 1 vraagje, misschien is het een domme vraag maar toch :D , ik heb een oude analoge spiegelreflex van Nikon met een heleboel lenzen. Past zo'n analoge lens op een digitale camera of is dit echt een totaal anders systeem dat niet gaat?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 18:56

Misschien een domme vraag, en is ie hier al veel vaker geweest: Hier voor mijn excusses!

Ik zag bij de dixons een mooie lens voor op mijn Canon.
Een "Tamron 70-300 Di" .
Ik heb niet gekeken of ie IS is, dat zou perfect zijn natuurlijk. Maar, hoe zijn deze lenzen? Gezien de prijzen vertrouw ik het niet helemaal namelijk.
Deze kost geen 150 euro, en de echte Canon is 399 euro :=

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 18:57

Er zit geen IS in en you get what you pay for ;)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 18:58

Dus het is geen aanrader????

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 18:59

als je een niet-zo-super objectief wil hebben dat 't wel gewoon doet wel...

vind de 55-250IS vaak een betere investering.