[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:15

@ Nouks er zijn geen oudere Nikon-modellen. De D3 was de eerste.
Kodak heeft wel een prachtige fullframe gemaakt waar zowel Nikon- als Canon-objectieven op konden (afhankelijk van het model), zonder AA filter dus er komen waanzinnig scherpe beelden uit. Helaas is ie ook:
a) erg lastig te vinden (want weinig verkocht), en;
b) meer dan een lastpak als het om goede beelden produceren gaat.

v.w.b. interieurs: Ja, de oude 5D is een fantastische body, maar de groothoeken van Canon... :') Heb eerder weleens huizen gefotografeerd (binnen en buiten) en deed dat toen met een 17-40L, maar had wel wat moeilijkheden met dat objectief. Als ik het opnieuw zou moeten doen zou ik denk ik voor meerdere losse objectieven gaan: een Canon 14L, Zeiss 18mm f/3.5, Zeiss 21mm f/2.8 en misschien een 28mm ofzo.

De Samyang 14mm f/2.8 en Tokina 16-28mm f/2.8 zijn fantastische objectieven, maar zou ik - net als de Canon zooms - in dit geval mijden ivm de voor architectuur gruwelijke perspectiefvervorming. Die paar procent valt totaal niet op bij alles behalve mooie strakke rechte muren en vloeren.
Laatst bijgewerkt door Apostrof op 07-07-11 14:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:17

@Kevin ah vandaar dat ik me echt even totaal niet kon bedenken waaraan LittleMiss bij oude Nikon-modellen zou moeten denken :D

LittleMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:27

Kortom; ik heb me weer gestort in iets ingewikkelds... :Y)

Ik denk inderdaad dat het goed is om eerst uit te vinden of dit is wat ik wil en met een tweedehands te beginnen. Fullframe is in ieder geval essentieel begrijp ik. Ironisch genoeg heb ik bij Zeiss gewerkt voor ik binnenhuisarchitectuur ging doen en voor mezelf begon en konden we mooie kortingen krijgen op alle lenzen... -O-

Blijven dergelijke camera's overigens redelijk waardevast? Mocht ik er een aanschaffen en besluiten m weer te verkopen.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:35

Hehe, da's jammer :D Zeiss-objectieven verschillen per model in waarde. De 21mm f/2.8 staat bekend als een bijzonder objectief en was op een bepaald moment tweedehands meer waard dan ie nieuw ooit gekost had _O- Nu wordt ie weer volop gemaakt en ligt de prijs 2e-hands op ca. 80% van de nieuwwaarde. Vooral ook om één reden: waarschijnlijk kan je 'm als hamer gebruiken en daarna nog zonder problemen verkopen als nieuw :+

De 18mm f/3.5 is niet zo populair, 25mm staat bekend als optisch niet heel super.

De meeste Canon L(uxury) objectieven zijn erg waardevast, het rode ringetje lijkt een aantrekkingskracht op amateurfotografen te hebben als Nikes & Aussies op een gabber. Meestal gaan ze voor tussen de 70 en 90% van de nieuwprijs. Weet van iemand die onlangs een tweedehands Canon 70-200mm f/4 L USM gekocht heeft voor 450,-, na de waarschuwing dat dat wel vrij prijzig is :=

Ook de betere bodies zijn erg waardevast, 80% van de nieuwprijs haal je in de meeste gevallen wel en zelfs de (al vrij oude) Nikon D300 bijv. gaat gewoon nog regelmatig voor 800,- op de post.

In alle gevallen: Zorg dat het glas van je objectieven niet bekrast raakt (maar filters ervoor raad ik af).

LittleMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:48

Op zich kan ik me er dus geen (al te grote) buil aan vallen mocht ik iets aanschaffen en het later willen verkopen? Dat is al een fijn idee, het blijft toch een flinke investering... Grappig inderdaad dat sommige dingen zo'n 'statussymbool' zijn hahah! Qua foto-objectieven heb ik van Zeiss weinig verstand, weet wel dat de tak waar ik voor werkte (medisch) ook altijd een bepaalde status onder artsen heeft en had. Misschien moet ik toch de contacten met mn Duitse ex-collega's weer eens aanhalen... :+

Ben in ieder geval een stukje wijzer weer, bedankt daarvoor (ook Nouks!)! Ik heb alles netjes opgeschreven en ga er eens goed naar kijken!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:51

Top! Als je gaat kijken, het kan handig zijn om ook eens te onderzoeken of een compacte flitsset misschien handig voor je is. De meeste interieurfotografen doen 't niet... en in mijn optiek maken ze het zichzelf daar soms onnodig moeilijk mee :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:52

Objectieven zijn meer waardevast dan bodies. Komt vooral omdat bij bodies iedere 2 jaar zo'n beetje een nieuw model op de markt wordt gebracht terwijl objectieven van 10 jaar geleden nu nog nieuw te koop zijn. Maar een tweedehands 5D bijvoorbeeld zakt op korte termijn vermoed ik nauwelijks in waarde. Nu en over drie jaar kan wel een ander verhaal zijn (in tegenstelling tot bij objectieven dus).

Ik ga er vanuit dat het een zakelijke aankoop betreft, dus onderzoek wel goed de mogelijkheid te kopen met btw-factuur. Dat is tweedehands natuurlijk niet standaard.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:52

Nouks schreef:
Ik ga er vanuit dat het een zakelijke aankoop betreft, dus onderzoek wel goed de mogelijkheid te kopen met btw-factuur. Dat is tweedehands natuurlijk niet standaard.
Hier wel _O-

En idd, had het er even bij moeten zetten: bodies zijn veel minder waardevast.
De in 2005 uitgebrachte 5D Mk1 brengt nu zo rond de 600,- op. Da's een verlies van 75% over 6 jaar (als je 'm direct na de release gekocht hebt).
Een in 2005 geproduceerde 70-200 f/2.8 L IS USM (Mk1) brengt nu zo rond de 1150,- op. Da's volgens mij een verlies van zo'n 35%.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 15:20

Kevin, heb je toevallig nog een adresje voor de 70-200 4.0? Wat is daar momenteel eigenlijk de richtprijs van, weet je dat uit je hoofd?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:30

Courses schreef:
Kevin, heb je toevallig nog een adresje voor de 70-200 4.0? Wat is daar momenteel eigenlijk de richtprijs van, weet je dat uit je hoofd?

http://pricewatch.tweakers.net
Tweedehandsprijzen liggen - net als de nieuwprijzen - HOOG.

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:01

Had net een topic geopend maar mijn bericht hoorde hier, dus hier mijn vraag! :')

Iemand die ik ken heeft een Casio Exilim EX-FC100 camera.
Deze camera heeft de functie dat als je een foto maakt van bijv. een galopperend paard, hij zelf het beeld recht zet zodat je geen waas over je foto krijgt.
Dit heeft ook een bepaalde naam, maar ik heb niet zo heel veel verstand van camera's..
Deze camera zou uit het assortiment gaan, maar ik zoek dus eigenlijk iets vergelijkbaars.
Heeft iemand zo'n camera, of weet iemand wat ik bedoel?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:47

Mischien is het al gevaagd ,maar

Welke camera is beter (voor Flora en fauna fotografie)
Canon 1000d of Nikon D3100 ?

Welke kan meer ?

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:02

Ik heb ook ineens een vraag over de canon 1000d en de nikon d3100. In het begin zou ik graag fotograferen met de standaardkitlens maar later zou ik graag een extra lens bijkopen, maar maakt het uit of je de nikon of de canon neemt? Of heeft de ene betere (en voor betere prijzen :D ) lenzen dan de andere?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 22:11

dat scheelt nagenoeg niks... maakt momenteel echt niet uit. zou gewoon kijken welke camera je het best bevalt.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 22:19

ANOUKIEE schreef:
Hoihoi,

Ik kom even binnenvallen!

Ik ben sinds een tijdje steeds meer foto's aan het maken, heb sinds een maandje verzorgpaardjes die ik nu vaak fotografeer. Begin het steeds leuker te vinden!
Dus nu ben ik langzaam opzoek naar een camera voor mezelf, gebruik nu steeds die van mijn ouders dat is aan canon van 10 megapixel. Over deze camera ben ik zeer tevreden maar zou graag eentje voor mezelf willen !
Wie kan me helpen? Ik zie namelijk door de bomen het bos niet meer.
Wat is een leuke beginnerscamera van rond de 100 euro? Ik heb verder eigenlijk geen eisen haha!

ik heb een hele fijne camera!
Wel iets duurder iets met 190 ongeveer. De Panasonic Lumix TZ8

Hipar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 22:29

Ik zit in 2-strijd.... van de 1 hoor ik dat de 1100D en de 550D in het gebruik niet zoveel verschillen (okee MP dan), maar van de ander hoor ik dat de 1100 veel sneller ruis geeft bij hogere ISO :?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 22:54

als je weinig ruis wil bij hoge ISO moet je bij Nikon zijn op 't moment.

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:00

i_risss schreef:
Had net een topic geopend maar mijn bericht hoorde hier, dus hier mijn vraag! :')

Iemand die ik ken heeft een Casio Exilim EX-FC100 camera.
Deze camera heeft de functie dat als je een foto maakt van bijv. een galopperend paard, hij zelf het beeld recht zet zodat je geen waas over je foto krijgt.
Dit heeft ook een bepaalde naam, maar ik heb niet zo heel veel verstand van camera's..
Deze camera zou uit het assortiment gaan, maar ik zoek dus eigenlijk iets vergelijkbaars.
Heeft iemand zo'n camera, of weet iemand wat ik bedoel?

Ben erachter dat dit een camera is met HS (Hispeed als ik het goed heb)
Iemand enig idee in welke prijsklasse zo'n camera zit?

Hipar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:07

HLPhoto schreef:
als je weinig ruis wil bij hoge ISO moet je bij Nikon zijn op 't moment.

Maak het nog moeilijker grrrrrr :+

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:36

Haha iedereen heeft hier camera-kies-stress :D Hmm ik neig momenteel dan toch meer voor de Nikon D3100...

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:40

Soprano schreef:
Haha iedereen heeft hier camera-kies-stress :D Hmm ik neig momenteel dan toch meer voor de Nikon D3100...

Hier nog 1 hahaha.. vooral na het bekijken van dit: http://www.besteproduct.nl/Artikelen/Pr ... ideo_.html Canon 1100D

In het stukje ernaast staat ook een filmpje over de Nikon D3100
Laatst bijgewerkt door DesireeK op 08-07-11 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

eslixapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:41

eslixapie schreef:
Ik kom dit topic ook even binnenvallen met mijn vragen (ik ben ook een totale leek op fotografie gebied, en hier zitten veel mensen die iets met fotografie doen. Vandaar dat ik hoop dat iemand me kan helpen).

Ik zou graag als hobby wat foto's willen gaan maken. Ik heb nu 1x een spiegelreflexcamera in mijn handen gehad, en zou graag zelf ook een camera aanschaffen. Dit hoeft niet meteen een spiegelreflex te zijn, ik wil eigenlijk eerst een goede compact camera om te oefenen. Ik heb geen intenties om er echt mijn werk oid van te maken, ik wil het puur als hobby houden.

Wie kan mij een camera aanraden?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:41

Ja ik ook! Alleen zit ik met de lenzen.. Canon lijkt ZOO veel meer lenzen te hebben :\

Hipar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:44

Je hebt niet alle lenzen nodig natuurlijk ;)

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:53

Hipar schreef:
Je hebt niet alle lenzen nodig natuurlijk ;)

Precies.. Hebben jullie de filmpjes gekeken??