[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hipar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 08:24

HLPhoto schreef:
B+W filter zou je van mij mogen houden tenzij het een 58mm pola is of het glas eruit is ;)

Alwiene schreef:
Eigenlijk ook zonde, heb het ding, voor mij toen héél duur (wist ik veel dat ik nog geen jaar later een meer dan 2x zo dure zou hebben) uitgebreid verzekerd voor 3 jaar lang. (a 90 euro := ) Heb net de voorwaarden gecheckt, maar de verzekering vervalt bij verkoop. Jammer, had leuk geweest als die gewoon overdraagbaar geweest was, want dat zou nog 2 jaar lopen dus...
dan leen je 'm de komende 2 jaar uit? :=

_O- lijkt mij een heel goed idee 8-) :+ O:)

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 09:34

Hoihoi,

Ik kom even binnenvallen!

Ik ben sinds een tijdje steeds meer foto's aan het maken, heb sinds een maandje verzorgpaardjes die ik nu vaak fotografeer. Begin het steeds leuker te vinden!
Dus nu ben ik langzaam opzoek naar een camera voor mezelf, gebruik nu steeds die van mijn ouders dat is aan canon van 10 megapixel. Over deze camera ben ik zeer tevreden maar zou graag eentje voor mezelf willen !
Wie kan me helpen? Ik zie namelijk door de bomen het bos niet meer.
Wat is een leuke beginnerscamera van rond de 100 euro? Ik heb verder eigenlijk geen eisen haha!

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 10:23

HLPhoto schreef:
Courses, wat bedoel je precies? wij hebben het volgens mij over de 70-300IS USM. Die staat ook wel bekend als de "hidden L" - erg scherp (iets minder op 300mm), iets mindere bouwkwaliteit dan L-objectieven, tragere autofocus dan de 70-200L (maar niet trage!) en iets minder bouwkwaliteit dan L-objectieven.

zoals judithh al zegt: hij is wel merkbaar beter dan de 55-250IS.

Je hebt 2 versie's van de 70-300, toch?

Hee, die kan ik niet meer vinden op internet, wat typisch. Maar je had toch eerst ook een 'andere' versie vanuit Canon of zal dat dan een Sigma / Tamron versie geweest zijn? Ik meen me te herrineren dat Canon zo'n zelfde soort objectief had zoals de 55-200 bijvoorbeeld.

Apostrof

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:35

Ze hebben idd een 75-300. Niet onstabiel, vooral onscherp :=

Sarisv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:50

Bij mediamarkt heb je nu de Canon 1100D + 18-55 dc + tamron 70-300 voor €499
Is dit beetje een leuke combinatie? Gaat mij vooral dat ik me beestjes beetje leuk op de foto kan zetten, ookal als ze beetje bewegen dat de foto toch normaal is en niet bewogen zeg maar. En uiteraard scherp ;)
Hoever ken je inzoomen met deze lensen? Het wordt mijn eerste spiegelreflex, gaat mij puur om dat foto's niet meer bewogen zijn en duidelijk/scherp, kan me er nu soms wel aan ergeren (heb nu standaard cameratje haha)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 12:09

HLPhoto schreef:
Ze hebben idd een 75-300. Niet onstabiel, vooral onscherp :=

Dan zal het inderdaad van Canon de 75-300 zijn geweest, en de Sigma / Tamron 70-300!

Mijn excuus :D

GimGirl, een DSLR betekent niet bij definitie dat je foto's meteen piekfijn scherp zijn. Er zit wel wat meer achter dan dat het 'een wat duurdere camera is'.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:26

@ GimGirl: Zoek even in het topic op "Tamron Focal Length Comparison". Of op google natuurlijk. Daar kan je mooi bekijken hoeveel 18, of 55, of 70 of 300 mm nu eigenlijk inhoudt.

LittleMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:10

Mag ik hier ook een vraag stellen? Ik hoop dat een van jullie me kan helpen, totale leek op cameragebied... :o?

Ik ben me voor mn werk als binnenhuisarchitecte aan het oriënteren op het aanbieden van pakketten voor makelaars (o.a. verkoopstyling maar ook interieurfotografie). Ik erger me namelijk vaak dood aan alle slechte foto's op makelaarssites en Funda en ik ben er van overtuigd dat een goede aantrekkelijke foto veel meer kijkers kan trekken. Een goede cursus Interieurfotografie heb ik al op het oog, echter zal ik ook een goede camera moeten aanschaffen. Om me kostentechnisch wat wijzer te maken vraag ik me af naar welk soort camera ik het best kan kijken (ook lenzen etc.). Foto's maken van interieurs is natuurlijk heel anders dan van natuur en levende zaken als paarden. Zijn er dingen waar ik bij aanschaf extra op moet letten bijvoorbeeld?

Kortom; is er iemand in dit topic die me wat meer kan uitleggen over een merk/type camera welke hiervoor geschikt zou kunnen zijn (budget beetje binnen de perken)? Heb ik daarnaast veel accessoires nodig als extra lenzen etc.? Nogmaals het gaat mij er puur om een globaal kostenplaatje van deze investering te krijgen, op basis daarvan wil ik eventueel beslissen om de opleiding te gaan volgen! Bedankt alvast! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:17

Voor interieurfotografie zou ik een full frame camera met een goede groothoek overwegen. Je komt dan in een wat hoger prijssegment maar voor goede overzichtsfoto's van vaak kleine ruimtes heb je dat bereik absoluut nodig. Verder investeren in Photoshop, om beelden te onthoeken en om belichtingstrapjes over elkaar te kunnen zetten en verschillende belichtingen (een lichtere opname voor binnen, een donkerdere opname voor het uitzicht, etc etc) goed met elkaar te kunnen mixen. Een workshop specifiek in (die specifieke technieken in) Photoshop is denk ik ook geen overbodige luxe. Eventueel kan ik je daarvoor wel in contact brengen met een uitzonderlijk goede beeldbewerker.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:25

@ LittleMiss: No offense... maar ik denk dat de investering ook wel minimaal een jaar (of misschien wel 2) ervaring op doen is. Is het niet slimmer om een deal aan te gaan met een ervaren fotograaf met je omgeving?

LittleMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:39

Nouks schreef:
Voor interieurfotografie zou ik een full frame camera met een goede groothoek overwegen. Je komt dan in een wat hoger prijssegment maar voor goede overzichtsfoto's van vaak kleine ruimtes heb je dat bereik absoluut nodig. Verder investeren in Photoshop, om beelden te onthoeken en om belichtingstrapjes over elkaar te kunnen zetten en verschillende belichtingen (een lichtere opname voor binnen, een donkerdere opname voor het uitzicht, etc etc) goed met elkaar te kunnen mixen. Een workshop specifiek in (die specifieke technieken in) Photoshop is denk ik ook geen overbodige luxe. Eventueel kan ik je daarvoor wel in contact brengen met een uitzonderlijk goede beeldbewerker.

Bedankt voor je snelle antwoord! Aan welke soort camera qua merk en type moet ik dan denken? Workshop Photoshop is inderdaad een goede tip, dat staat niet specifiek benoemd in de onderwerpen die in deze cursus aan bod komen namelijk. Ik zit nog in de oriëntatiefase, maar mocht een en ander in de toekomst concreet worden dan neem ik je aanbod om me in contact te brengen met deze persoon heel graag aan!

HLPhoto schreef:
@ LittleMiss: No offense... maar ik denk dat de investering ook wel minimaal een jaar (of misschien wel 2) ervaring op doen is. Is het niet slimmer om een deal aan te gaan met een ervaren fotograaf met je omgeving?

Heb je absoluut gelijk in en dat calculeer ik ook zeker in! :j Ik besef me dat fotografie absoluut een vak apart is en dat je eigenlijk het meest leert door ervaring op te doen, kilometers maken zeg maar! Toch lijkt het me erg leuk om erbij te gaan doen! De opleiding die ik op het oog heb is overigens niet zomaar een cursus of workshop maar omvat 20 lessen à 2,5uur met zeker 6 tot 8 uur zelfstudie per week. Je leert er onder andere veel over de techniek, dus op mij komt het over als een gedegen basis om mee verder te gaan. Maar goed, momenteel ben ik me alleen nog maar aan het oriënteren of het haalbaar is en of het slim is op deze manier. Jullie antwoorden en opmerkingen zal ik meenemen in deze overweging!

eslixapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:42

Ik kom dit topic ook even binnenvallen met mijn vragen (ik ben ook een totale leek op fotografie gebied, en hier zitten veel mensen die iets met fotografie doen. Vandaar dat ik hoop dat iemand me kan helpen).

Ik zou graag als hobby wat foto's willen gaan maken. Ik heb nu 1x een spiegelreflexcamera in mijn handen gehad, en zou graag zelf ook een camera aanschaffen. Dit hoeft niet meteen een spiegelreflex te zijn, ik wil eigenlijk eerst een goede compact camera om te oefenen. Ik heb geen intenties om er echt mijn werk oid van te maken, ik wil het puur als hobby houden.

Wie kan mij een camera aanraden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:46

@LittleMiss dan kun je kijken naar bijvoorbeeld

- Canon EOS 5D Mark II
- Canon EOS 1Ds Mark III
- Nikon D3X
- Nikon D3S
- Nikon D700

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:48

Nikon D3 <3 maar budget binnen de perken, pff, no haha.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:49

D3 is verouderd, pak dan een D3s.. overtreffende trap.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:50

Ja, maar gewoon de D3 serie bedoelde ik :P dus de D3X of D3s ja. :j

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:51

MelanieB schreef:
Ja, maar gewoon de D3 serie bedoelde ik :P dus de D3X of D3s ja. :j
D3X of D3s... als je 1 v/d 2 nodig hebt weet je ook welke. Die 2 bodies zijn ontzettend verschillend en hebben allebei een heel ander doel.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:54

Heb ze niet nodig, maar vind onwijs mooie camera's, keer van fotograaf wat foto's mee mogen maken, was ook een D3 (weet niet welke versie meer) en zo, die was echt supersnel ook. :j Ligt ook fijn in de hand.
Ik heb het geld er niet eens voor :+

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:58

als ie supersnel was was het 80% kans een D3 (want die zijn er al vanaf 2007), 20% kans op een D3s.
de D3x is niet supersnel.

enne.. ik heb het geld er ook niet voor. als er een klus voorbij komt waarbij ik écht zo'n ding nodig heb kan ik een setje D3s + D3 lenen :)

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:05

Zo wil ik nog altijd een Leica M9... Keep on dreaming :~

Wel net m'n Canon 600D met 18-55 IS II en 55-250 IS binnen *\o/* Enorm blij, hij zit nu in de oplader dus nog even een uurtje extra geduld O:)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:05

bekende van me heeft kortgeleden een M8 gekocht, tweedehands. Prijs valt best mee eigenlijk.. meen 1500,-

LittleMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:08

Nouks schreef:

- Canon EOS 5D Mark II
- Canon EOS 1Ds Mark III
- Nikon D3X
- Nikon D3S
- Nikon D700

Kijken idd, mn bankrekening wordt er helaas wat minder blij van... My god! :wow: Zijn er echt geen camera's onder de € 1000 te vinden die een beetje fatsoenlijke foto's maken?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:09

Sterk afhankelijk van wat je wil... denk dat je bij zo'n Nikon D700 ook minimaal een Nikkor 14-24mm f/2.8 wil hebben, dan is het setje al 3400,-.

Hoeveel wil je fotograferen?

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:10

Killyenn schreef:
Zo wil ik nog altijd een Leica M9... Keep on dreaming :~

Wel net m'n Canon 600D met 18-55 IS II en 55-250 IS binnen *\o/* Enorm blij, hij zit nu in de oplader dus nog even een uurtje extra geduld O:)

hij is heel fijn :j <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:12

LittleMiss schreef:
[***] schreef:

- Canon EOS 5D Mark II
- Canon EOS 1Ds Mark III
- Nikon D3X
- Nikon D3S
- Nikon D700

Kijken idd, mn bankrekening wordt er helaas wat minder blij van... My god! :wow: Zijn er echt geen camera's onder de € 1000 te vinden die een beetje fatsoenlijke foto's maken?

HLPhoto schreef:
Sterk afhankelijk van wat je wil... denk dat je bij zo'n Nikon D700 ook minimaal een Nikkor 14-24mm f/2.8 wil hebben, dan is het setje al 3400,-.

Hoeveel wil je fotograferen?

Voor interieurs WIL je simpelweg een grote sensor. En dat kost wat. Eventueel zou je als instapper/om te kijken of het je wel ligt ook eerst een oude 5D (zonder mark II) of een 1Ds mark II kunnen kopen met een mooi objectief, dan kun je altijd nog upgraden naar een duurdere body als blijkt dat je er echt mee verder wil. Nadeel is wel dat je dan tweedehands moet kopen, en dat brengt wat risico's met zich mee.

(Hetzelfde advies geldt natuurlijk ook voor de wat oudere Nikon-modellen maar daarin ben ik zelf wat minder thuis... Kevin wat is een ouder FF Nikon model?)