[FOTO] Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 19:11

Zou kunnen, ik heb echt 0 verstand van fotografie. :+ Ik fix gewoon alles in Photoshop. Tot nu toe kan ik altijd de ogen op die manier oplichten echt heel simpel. :)

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 20:06

Dan selecteer je alleen de ogen en dan licht je iets op? Dat is mij nog nooit mooi gelukt haha.

Dank je voor de leuke opmerkingen, was zelf oo erg blij met deze foto's! :))

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 20:21

Ik gebruik de dodge en burn. Niks selecteren maar echt met de brush. En niet het hele oog, maar juist de delen die ook echt licht horen te vangen.

Zal eens kijken of ik goed voorbeeld heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 13:38

Ik heb vandaag een portfolio shoot gedaan met twee voorbeeldige honden. En moet zeggen dat ik met deze foto's wel echt lightroom kan leren kennen.

Before and After
Afbeelding

Ik moet overigens nog beginnen met de cursus, dus kan zijn dat ik veel dingen mis of niet weet te vinden. Maar vind het toch aardig netjes zo.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 15:27

Wat zijn die blauwe dingen op de hond??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 15:32

DiscoDipp schreef:

Ik denk dat dat komt omdat mijn laptop niet de allerbeste videokaart heeft voor fotobewerking. Zit niet in de foto zelf hoor, komt door het programma. Heb het ook bij Photoshop RAW. Idk wat het is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 15:35

Nee die blauwe stukken geeft aan dat je daar informatie verliest in de donkere delen. Je hebt hem dus te donker daar. Als je foto te licht is worden die delen rood die overbelicht zijn. Je moet dus eigenlijk de foto iets oplichten, ook als je naar het histogram kijkt zie je dat de hele foto erg donker is en je weinig middentonen en hooglichten hebt.

Ik zou hem dus minder donker gemaakt hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 15:37

MyWishMax schreef:
Nee die blauwe stukken geeft aan dat je daar informatie verliest in de donkere delen. Je hebt hem dus te donker daar. Als je foto te licht is worden die delen rood die overbelicht zijn. Je moet dus eigenlijk de foto iets oplichten, ook als je naar het histogram kijkt zie je dat de hele foto erg donker is en je weinig middentonen en hooglichten hebt.

Ik zou hem dus minder donker gemaakt hebben.

Ik heb het zelfs bij de functie automatisch dat ie dat doet. En heb nooit rood gehad, terwijl ik ook wel eens bewust foto's overbelicht. Ik kijk trouwens echt naar het geheel plaatje, de histogram doe ik niet zoveel mee. En ik gebruik nog redelijk vaak de functie automatisch om er van te leren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 15:42

Ook zonder histogram vind ik hem te donker. Maar het histogram is juist het hele plaatje. Natuurlihk kan je daarmee spelen en hoef je geen perfecte te hebben, maar je wilt wel het liefst dat er ook middentonen en lichte delen inzitten. Die blauwe delen geven gewoon aan dat het daar te donker is en je informatie verliest. Dat heeft niks met laptop te maken. Het lijkt ook dat je de functie om overbelicht delen rood te maken niet aan hebt staan. ;)

Ik snap dat je het gras donkerder zou willen hebben, maar nu is de hele foto erg donker geworden.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 16:50

Marije_1997 schreef:
DiscoDipp schreef:

Ik denk dat dat komt omdat mijn laptop niet de allerbeste videokaart heeft voor fotobewerking. Zit niet in de foto zelf hoor, komt door het programma. Heb het ook bij Photoshop RAW. Idk wat het is.

Je verliest informatie in de donkere delen. Linksboven in je histogram zie je een wit pijltje. Wanneer je deze aanklikt dan verbergt Lightroom het blauw (of rood voor overbelichte delen) of laat het het zien. Wit betekent ook dat op alle kanalen de informatie is weggevallen. Hiervoor zitten nog de andere kleur kanalen apart. Je kunt je afvragen of het erg is. Persoonlijk verlies ik niet graag alle informatie, maar soms zit ik op het randje met maar 1 kanaal.

Ik vind het origineel fijner kijken, de nabewerking is te donker naar mijn smaak.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 19:47

DiscoDipp schreef:

Dat is van lightroom, blauw is waar de zwarte pixels dichtgelopen zijn en dus geen informatie meer bevatten

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 20:04

Ik zou inderdaad de schaduwen bij de hond omhoog halen (selectief) en dan zwarte tinten lager zetten. Dan heb je meer detail maar zonder verlies van contrast

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 20:40

Marije_1997 schreef:
Ik heb vandaag een portfolio shoot gedaan met twee voorbeeldige honden. En moet zeggen dat ik met deze foto's wel echt lightroom kan leren kennen.

Before and After
[ [url=m/1s6yRU.png]Afbeelding[/url] ]

Ik moet overigens nog beginnen met de cursus, dus kan zijn dat ik veel dingen mis of niet weet te vinden. Maar vind het toch aardig netjes zo.

Als ik heel eerlijk ben vind ik de eerste mooier dan de tweede! Maar ik hou van lichte foto s :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 20:44

Amado7 schreef:
Marije_1997 schreef:

Before and After
[ [url=m/1s6yRU.png]Afbeelding[/url] ]

Als ik heel eerlijk ben vind ik de eerste mooier dan de tweede! Maar ik hou van lichte foto s :)

Het is ook smaak kwestie natuurlijk fotografie. Mocht degene voor wie de foto's zijn (is portfolio shoot dus zijn altijd mijn foto's natuurlijk) is het lichter willen kan dat altijd. Bewaar de bestanden altijd.

assileM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 22:53

Vandaag Adobe Lightroom geïnstalleerd! :) Had alleen nog een foto van 5 jaar geleden op m’n laptop staan met veel ruis, onscherpte etc. Maar toch al lekker even gespeeld. Heel leuk wat je in 5 minuten al kan bereiken! M’n hond heeft ineens weer ogen haha. :j

Voor:

Afbeelding

Na:

Afbeelding

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 17:27

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 18:01

Heel mooi melanie!

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 18:06

Hoi,

Ik dacht laat ik ook maar weer eens wat posten hier.

k_m: Zo dat zijn gave foto's zeg! Heel mooi bewerkt ook!

Melewel94: De foto van de kat heb je netjes opgelicht zeg!

Captain: Wauw die is gaaf zeg! <3

Melewel94: De laatste versie is inderdaad veel mooier met het groen zo! Op de blackfoto zie ik nog wat deeltjes die niet 100% zwart zijn, met welk programma bewerk je? (sorry als ik daar overheen gelezen heb.)

wendy1987: Heel mooi geworden! Vooral die slang en vogel!

Marije_1997: Leuke foto maar ik had hem zelf niet donkerder gemaakt, misschien contrast wat omhoog gehaald waardoor die iets donker word maar dat had ik dan waarschijnlijk op een andere manier weer recht getrokken. Vind het ook jammer van de grassprieten voor de hond. Maar lekker blijven oefenen zo, fotobewerken is ook durven doen! :)

assileM: Netjes opgelicht! Het groen vind ik alleen geen fijne kleur hebben zo.

Melewel94: Netjes bewerkt hoor, kleuren zijn mooi zacht zo. Persoonlijk vind ik hem wel nog wat donker.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 20:30

Ben benieuwd of jullie tips hebben :) . Het is één van de eerste keren dat ik Photoshop gebruik en bovendien zijn het telefoonfoto's dus ik veronderstel dat er nog veel verbeterpuntjes zijn!

Before:
Afbeelding

After:
Afbeelding

Edit: Zie net dat ik wat vlekjes ben vergeten weg te werken :=

AbleToDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 10:57

Voor een telefoonfoto te zijn vind ik deze toch wel mooi gelukt! hoor! Goed gedaan!
Ik heb ook nog eentje, de voor is wel van na lightroom al. Maar daar heb ik hem juist wat opgelicht.

Afbeelding

Na:
Afbeelding

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 12:04

Dankjewel!

Jouw foto vind ik super mooi!! <3 Maar zoals ik al zei heb ik er geen verstand van haha.

bentefoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 15:35

AbleToDream: WAUW super gaaf!! Vond de before foto eigenlijk al prachtig :P

Vorige week had ik een foto avond tussen de bloementjes. Als eerste modellen hadden we dit schattige meisje met haar oude shetlander :)

Before
Afbeelding

After
Afbeelding

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 16:06

@bentefoto; prachtig! Juist het feit dat hij niet zo zoetsappig is maakt dat ik er graag naar kijk!

@Abletedream; ik vind jouw photoshopwerk prachtig. Ik doe weinig tot niets met portretfotografie en door jouw bewerkingen krijg ik de wens dit ook te kunnen.

@Melewel; mooie bewerkingen en ook hele mooie foto's. Ik kan mij voorstellen dat ze er erg blij mee zijn.

@D_destiny; de meeste van de bewerkingen vind ik goed gelukt. Alleen de laatste zou ik zelf anders gedaan hebben. Ik zou het randje met bebouwing aan de linkerkant wegwerken en ik zou de lucht zachter houden. De lucht heeft nu erg harde lijnen gekregen en de zon is volledig uitgebeten zonder zachtheid er rondomheen. Voor het silhouet zou ik werken met een apart laag en de lucht zou ik geen saturatie aan toevoegen en meer spelen met vibrance. Pas op met teveel contrast in luchten, hou het creamy (tot zover de landschapsfotograaf).

mmvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 07:45

Hoi, ik wil graag beginnen met werken in Photoshop. Had al eens eerder een berichtje hier gedaan met foto’s van mij. Nu zie ik twee verschillende “aanbiedingen” van Adobe. Bij beide krijg je Photoshop, Lightroom en Lightroom Classic maar je kunt kiezen voor 20 GB Cloudopslag en 1 TB Cloudopslag. Waarvoor is dit van belang ? Scheelt toch weer €12 in de maand namelijk. En wie heeft er linkjes of namen van goede online turorials? (Wil niet gelijk een dure cursus aanschaffen)
Ik post hierbij ook nog even een foto van afgelopen zaterdag. Eigenlijk is de foto amper bewerkt. Alleen een klein beetje met contrast gespeeld dus heb ook geen before foto.
Afbeelding
Afbeelding

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 07:58

Eigenlijk is het wel de bedoeling om echt voor- en nafoto’s in dit topic te zetten volgens mij :) Ook als je bijna niet bewerkt hebt kan dat namelijk nog wel handig zijn. Er is bijvoorbeeld weinig informatie/licht in het mooie koppie op de tweede foto, het kan zijn dat dat in de foto al was maar het kan ook door het toegevoegde contrast komen.

Had je je vraag ook al hierin gezet?
[FK] [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2
Zelf gebruik ik die cloudopslag eigenlijk niet, en weet niet eens welke versie ik heb.