[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dorage

Re: [Centraal] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 07:43

Nee.. als ik alleen de pony neem en de achtergrond dan klikt die niet ookal staat de pony buiten, maar als ik een stukje van de stal er bij neem van buiten dan klikt die wel.. maar dan wordt de achtergrond niet zwart..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 07:55

Dorage schreef:
nee niet echt goed Knipoog

Wat bedoel je daarmee Verward Heb je een foto van hoe het er 'mislukt' uitziet, of niet?
Weet je wat ik bedoel met sluitertijd?

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:59

Dorage schreef:
Nee.. als ik alleen de pony neem en de achtergrond dan klikt die niet ookal staat de pony buiten, maar als ik een stukje van de stal er bij neem van buiten dan klikt die wel.. maar dan wordt de achtergrond niet zwart..

Probeer dan eens het volgende. Ga eerst dichtbij je pony staan en laat de camera daar het licht meten als je alleen je pony in beeld hebt. Stel dan je camera in op manual en stel de sluitertijd en diafragma in die je toestel aangaf bij de meting dichtbij. En maak dan de foto, op manual dus, dan moet hij het altijd doen.

Dorage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 15:07

Is Manual die M?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 16:26

Hoogstwaarschijnlijk wel, Dorage.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 16:40

Dorage schreef:
Is Manual die M?

Weet-je-wat-diafragma-en-sluitertijd-betekenen?
Ik vroeg het net ook al maar je geeft geen antwoord.. Verward

Dorage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 16:49

sluitertijd wel maar diafragma niet..
Sorry heb dit fototoestel nog niet al te lang Bloos

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 20:03

Het diafragma bepaalt hoeveel licht door de lens naar de sensor gaat. Hoe verder die open staat hoe meer licht. Dat wordt op de camera aangeduid met getallen die net omgekeerd lopen aan hoeveel licht er door gaat. Hoe kleiner dat getal hoe meer licht er door gaat. Je zul dan een cijfers zien die de volgenede waarden kunnen hebben. 2,8 4,0 5,6 8,0 11,0 16 22. Ook tussenliggende cijfers zijn mogelijk. Als de camera op auto of P staat stelt de camera sluitertijd en diafragma zelf in. Als je in de zoeker kijkt en je drukt de ontspanknop een beetje in zal de camera gaan meten. Dat kun je zien onder in de zoeker. Je ziet daar dan een cijferreeks 2..1..0..1..2 en links daarvan zie je eerst het diafragma en daar links van de sluitertijd. Bekijk eerst dat maar even en als je dat ziet hoor ik het wel. Hoe je dat dan in die M stand van Manual kunt instellen staat wel in de gebruiksaanwijzing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 21:07

Kokomo schreef:
Je zul dan een cijfers zien die de volgenede waarden kunnen hebben. 2,8 4,0 5,6 8,0 11,0 16 22.

Ligt er ook maar net aan wat voor lens je gebruikt.... Nagelbijten / Gniffelen Je hebt lenzen die bij 1.2 beginnen en lenzen die ingezoomd pas op 5.6 beginnen.... Nagelbijten / Gniffelen

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 21:16

Hij zegt toch ook: "kúnnen hebben", niet dat ze die zoiezo hebben Knipoog Ik neem aan dat ieder verstandig denkend mens dat wel begrijpt Haha!

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 22:09

Nouks schreef:
Kokomo schreef:
Je zul dan een cijfers zien die de volgenede waarden kunnen hebben. 2,8 4,0 5,6 8,0 11,0 16 22.

Ligt er ook maar net aan wat voor lens je gebruikt.... Nagelbijten / Gniffelen Je hebt lenzen die bij 1.2 beginnen en lenzen die ingezoomd pas op 5.6 beginnen.... Nagelbijten / Gniffelen

Maak het nu niet nog moeilijker. Eerst even kijken of ze dit kan vinden op haar camera. Ik ga er tenmiste vanuit dat ze de Sony A100 heeft want dat is toch de enige DSLR van Sony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 00:53

Kokomo schreef:
[***] schreef:

Maak het nu niet nog moeilijker. Eerst even kijken of ze dit kan vinden op haar camera. Ik ga er tenmiste vanuit dat ze de Sony A100 heeft want dat is toch de enige DSLR van Sony.

Maar dan nóg, misschien beginnen haar lenzen pas op 4.0 ofzo, weet jij veel. Zit ze zich rot te zoeken naar die 2.8...

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 19:08

Ik héb toch een gekl*t met die ruis, ik word er werkelijk gek van Haha!

Heb ik hem op 50 staan. En krijg ik nóg ruis. Dit is overigens de laagste stand van de iso op mijn camera (Canon PowerShot S2 IS)
Nou was mijn vraag, hoe kan ik mijn ISO goéd kan instellen.

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 21:12

Bewerk je de foto's ook na? Daar zou het dan eventueel aan kunnen liggen.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 00:10

Maaik schreef:
Ik héb toch een gekl*t met die ruis, ik word er werkelijk gek van Haha!

Heb ik hem op 50 staan. En krijg ik nóg ruis. Dit is overigens de laagste stand van de iso op mijn camera (Canon PowerShot S2 IS)
Nou was mijn vraag, hoe kan ik mijn ISO goéd kan instellen.

Op ISO 50 zou die helemaal geen ruis moeten hebben. Plaats eens een foto zonder die verder te bewerken, alleen verkleinen, dan kan ik eens naar de Exif kijken of daar een instelling fout staat.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 18:56

Ik krijg niet bij elke foto ruis hoor. Maar zo nu en dan wel. Ook zonder bewerken.

Afbeelding

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 18:57

Aangezien ik shoots wil gaan doen wil ik van dat gezeur af zijn dat ik zo nu en dan ruis heb, want ik vind dat ik dat niet kan maken.

En hoe kan ik het beste 'bereken' hoe hoog me iso moet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 19:52

Gewoon niet zo allergisch zijn voor een beetje ruis.

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 22:50

@maaik, op die foto zie ik geen ruis.
Het licht er maar net aan in welke omgeving ik sta, hoe donker of licht het is en aan het onderwerp wat ik wil gaan fotograveren.
Fotograveer ik op een springconcour in bijv. een rijhal dan heb ik iig. wel een sluitertijd van 1/180 nodig. Meestal gaat mijn diafragma dan op f2.8 of 3.5 (afhankelijk van de hoeveelheid licht) en iso op 400 of 800 ( meestal krijg ik dan een klein beetje ruis, maar dat maakt me niet zoveel uit en de ruisremover helpt ook wel wat).
Wanneer ik bijv. buiten paarden ga fotograveren met zon dan kies ik meestal 1/1000 of hoger. Diafragma op f5.6 of f8 en iso zo laag mogelijk ( = bij mij 100). Maak meestal eerst even een testfototje en kijk dan wat eruit komt. Als het te donker of te licht is dan pas ik de instellingen wat aan.

Zorg er wel voor dat je foto's correct belicht zijn. Wanneer je foto bijv. onderbelicht is en je gaat er in photoshop nog een en ander aan verbeteren dan ontstaat er vaak ruis.

Veel succes!

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 22:55

Dank je hier heb ik wel wat aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 22:55

JW18 schreef:
Fotograveer ik op een springconcour in bijv. een rijhal dan heb ik iig. wel een sluitertijd van 1/180 nodig. Meestal gaat mijn diafragma dan op f2.8 of 3.5 (afhankelijk van de hoeveelheid licht) en iso op 400 of 800 ( meestal krijg ik dan een klein beetje ruis, maar dat maakt me niet zoveel uit en de ruisremover helpt ook wel wat).

Wow, lichte hallen doe je dan als je het af kunt met 400/evt 800 (en trage paarden)! Bij ons staat indoor standaard voor soms ISO 800, meestal 1600, soms zelfs 3200. Diafragma indoor standaard op 2.8 en sluitertijd zéker niet langer dan 1/250.

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 23:11

Valt me hoor. In Zwolle heb ik iso 800 gebruikt met een sluitertijd van 1/180 en f2.8. iso 1600 gebruik ik alleen in de echt donkere hallen. Met wat nabewerking komen er toch acceptabele resultaten uit.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 01:19

Maaik schreef:
Ik krijg niet bij elke foto ruis hoor. Maar zo nu en dan wel. Ook zonder bewerken.

Afbeelding

Ik heb hem vergroot om te bekijken, maar op deze fotozie ik geen ruis.

Horsy_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 17:05

JW18 schreef:
meestal krijg ik dan een klein beetje ruis, maar dat maakt me niet zoveel uit en de ruisremover helpt ook wel wat.

Ruisremover?

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 18:19

wat houdt de iso precies in?