[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bagheera_206

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 19:10

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 20:29

@Richard, Bedankt super handig maar mis wel een paar dingen :Y)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 20:45

Ik heb dat stukje niet geschreven hoor. Wilde linkje gewoon met jullie delen. ;)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 21:02

Werd er hier nou laatst gepraat over het mooier maken van ogen dmv fotobewerking? Ik zie soms foto's van paarden waarbij de ogen er zo mooi uit zien! Ik ben heel benieuwd hoe dat moet..

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 21:13

Ik denk dat dat in een ander topic was. := Ben het even kwijt...

Dan was jij een stiekeme meelezer? :P In onderstaand topic kan ik mij ergens herinneren dat we het over bewerken van ogen hadden. :=

[BM] Fotomeeting korteduinen 29 Juli 2012

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 11:10

Iemand, die wat over film prijzen weet?
Ik ben benaderd, maar geen flauw idee wat ik zou kunnen vragen.

Meer info, graag via PB

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 13:32

Ik hoop dat hier iemand is die mij wat tips kan geven!

Ik fotografeer voor de hobby, voornamelijk paarden en soms honden.
Nu is mij gevraagd om foto's te maken van twee kinderen. (Bijna 4 jr en eentje van een maand of 8) .
Zij hebben zelf een boerderij en ze wil graag foto's van de kinderen op een hooibaal (samen/apart).
Ik heb de canon 1100D en de 55-250 en de kit.
De stro-, en hooi balen staan onder een overkapping. (Tegen een vlakke stalwand aan).
Dus op de achtergrond staat (afhankelijk van de opslag) ook hooi/strooi of dus een vlakke stalwand.

Zoals ik me herinner (heb de foto's gezien van haar zoontje van nu bijna 4, waar toen door een fotograaf dezelfde foto's van zijn gemaakt toen hij 8 maanden was) lag hij op een stro/hooibaal en de achtergrond viel dan mooi wat in de diepte, gewoon zwart.

Nu wil ik natuurlijk dat zelfde soort effect krijgen, maar hoe kan ik dit dan het beste aan pakken :) ?

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 13:58

Wat je nodig hebt is vooral scherpte diepte. Waar je eigenlijk voor moet zorgen is dat je de hooibaal hebt, en dan een heel stuk erachter de muur. Alleen als deze muur donker gekleurd is krijg je een donkere/zwartige achtergrond. Een andere hooibaal kan ook mooi zijn, maar voor de scherpte diepte (een vage achtergrond) moet die wel een stuk van het kind af staan.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 15:38

De wand is helaas vrij licht van kleur.. Het is een soort houten wand, ongeverfd. De afstand tussen hooi/stro baal en wand is helaas ook niet echt groot. (Afhankelijk van de opslag > hoeveel hooi/stro er ligt. Is het enkele cm of een meter of 2).

Als het weer mee zit en het (zon) licht schijnt op het kind dan krijg je natuurlijk al een makkelijkere scherpte diepte maar dat is nog even afwachten, het weer gaat helaas niet op bestelling :+ .

Ik heb al gevraagd hoe ze het de vorige keer heeft gedaan, maar dat hebben ze gewoon op dezelfde plek gedaan dus veel meer weet ik niet hoe en wat :=

Edit: ze heeft even een foto door gestuurd. Op deze foto ligt de 'baby' op een hooibaal en op de achtergrond staan dan de stro balen. (De hooibalen liggen er echt tegen aan). Dus kan dan niet echt scherpte diepte creeëren ben ik bang, en dat andere moet ik nog even gaan uitvogelen := ! Iig, alvast bedankt voor het meedenken :D !

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 21:10

ik heb ook een vraagje, ik heb het idee dat mijn lens niet helemaal meer is zoals het hoort, ik krijg de laatste tijd steeds vaker bijna geen scherpe foto's meer.. heb 2 body's en bij beide body's geen scherpe foto's of een raar effect dat de voor en achtergrond bewogen is maar het onderwerp wel (redelijk) scherp..

mijn vraag is , waar kun je je lens na laten kijken?? ik neem aan dat dat niet in de media markt ofzo kan :P

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 21:16

Bagheera_206 schreef:
Ik denk dat dat in een ander topic was. := Ben het even kwijt...

Dan was jij een stiekeme meelezer? :P In onderstaand topic kan ik mij ergens herinneren dat we het over bewerken van ogen hadden. :=

[BM] Fotomeeting korteduinen 29 Juli 2012

Ja dat is wel het topic inderdaad. :') Zal ik daar wel beland zijn via de zoekfunctie..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 21:29

Lisette, je kunt de lens via de verkoper laten opsturen naar t service centrum van de fabrikant.
Er zijn vrijwel geen andere plekken die goede betrouwbare reparatie / check aanbieden

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 21:45

hmm ok, tis een orginele canon lens.. ik zal vandeweek even langsgaan bij de winkel waar ik m heb gekocht dan. om te kijken wat die ervan zegt, als het te duur gaat worden kan ik denk ik beter een nieuwe kopen..
thanks voor de snelle tip femke!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:29

hoi, sorry dat ik zo ff binnen kom vallen. ik heb net dit topic pas ontdekt.

maar ik wilde even laten weten dat ik goede ervaringen heb met deze zaak: http://www.rofarepair.nl/
zij hebben voor mij een lens weer aan de praat gekregen die volgens canon niet te repareren was. en dat voor een paar tientjes.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 20:36

Rofa is goed inderdaad, heb ik ook ervaring mee. Weet niet eens meer wat precies het probleem was, iets met m'n body, maar hij werkte daarna weer perfect, en voor een nette prijs..

_Rianna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 20:34

Hallo , ik heb een vraagje aan jullie , ik heb een nieuw logo gemaakt via paint maar hoe kan ik die op mijn foto's krijgen .
het zou fijn zijn als iemand mij hierbij kan helpen alvast heel erg bedankt . mvg,rianna

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 21:34

In een willekeurig fotobewerkingsprogramma dat met lagen kan werken.
Daar is ook een speciaal topic voor ;)

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:38

Ik heb werkelijk geen idee waar ik mijn vraag moet stellen maar met mijn camera loop ik tegen het volgende aan:
"En ik wil toch even zoeken naar een oplossing voor iets waar ik tegen aanloop met mijn camera. Ik kan nooit 'klikklikklikklik' fotograferen, t is altijd 'klik' 5 seconden wachten 'klik' 5 seconden wachten.
En dat 'klikklikklikklik' moet toch gewoon kunnen vind ik."

Nu heb ik net de gehele handleiding doorgespit voor mijn camera, namelijk een Fuji S3200 ( deze gebruiksaanwijzing: http://www.fujifilm.com/support/digital ... ual_01.pdf ). Of ik lees er straal overheen, of het is echt niet mogelijk met mijn camera..

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:53

Als het mag wil ik me ook graag melden in dit topic.
Zelf heb ik sinds 2 maanden een Canon EOS 550D.
Wat ik me vooral afvraag (ik weet niet hoe het heet) maar je hebt van die foto's met alleen bijv. je paard en dan de rest zwart. Wat is hier de techniek voor en misschien handig, heeft het een naam?

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:54

@Sani misschien ligt het aan in welke stand de camera staat? ik kan (in ieder geval in sportstand) de foto knop ingedrukt houden en dan schiet mijn camera er vanzelf wat achter elkaar. (dus niet tussentijds loslaten)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:55

Blackphoto heet dat, is wel te vinden op google denk ik. Paard in de deuropening zetten zodat de achterkant donker is en het (zon)licht op z'n hoofd/hals valt.

Sani, ik ben bang dat dat aan je camera ligt. Die Fuji is geen spiegelreflex als ik me niet vergis, dus dan krijg je nooit het "knopje indrukken en dírect foto maken" idee, en volgensmij kun je dan dus ook niet kliklikliklik doen, het zal misschien nog wat per camera verschillen hoe snel dat dan wél wil, maar niet zo snel als een slr in ieder geval :)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:57

AnneXxX schreef:
Als het mag wil ik me ook graag melden in dit topic.
Zelf heb ik sinds 2 maanden een Canon EOS 550D.
Wat ik me vooral afvraag (ik weet niet hoe het heet) maar je hebt van die foto's met alleen bijv. je paard en dan de rest zwart. Wat is hier de techniek voor en misschien handig, heeft het een naam?

http://www.bokt.nl/wiki/Fotograferen#Zwarte_achtergrond

Het wordt trouwens ook vaak black foto genoemd :)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 22:02

Sani schreef:
Ik heb werkelijk geen idee waar ik mijn vraag moet stellen maar met mijn camera loop ik tegen het volgende aan:
"En ik wil toch even zoeken naar een oplossing voor iets waar ik tegen aanloop met mijn camera. Ik kan nooit 'klikklikklikklik' fotograferen, t is altijd 'klik' 5 seconden wachten 'klik' 5 seconden wachten.
En dat 'klikklikklikklik' moet toch gewoon kunnen vind ik."

Nu heb ik net de gehele handleiding doorgespit voor mijn camera, namelijk een Fuji S3200 ( deze gebruiksaanwijzing: http://www.fujifilm.com/support/digital ... ual_01.pdf ). Of ik lees er straal overheen, of het is echt niet mogelijk met mijn camera..

wat jij zoekt heet Continuous shooting of wel burst mode. Staat gewoon in je handleiding hoe je die aanzet en welke opties je hebt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 23:27

@Sani: pagina 40 ;)

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 08:22

Misschien stomme vraag; als je twee mensen naast elkaar op de foto zet, waar stel je dan op scherp?