Bagheera_206 schreef:Wispeltuur schreef:Op het moment heb ik sinds 2 jaar een canon eos 1000D met een kitlens en een 75-300mm lens, niks bijzonder ook geen IS ofzo.
Nu vroeg ik me af of jullie me twee leuke lenzen konden adviseren om mee te beginnen, ik ben eigenlijk opzoek naar een leuke macro lens en een lens met meer zoom dan mijn 75-300mm lens.
Ik houd me voornamelijk bezig met het fotograferen van insecten en ik zou graag ook vogels willen gaan fotograferen. Nadeel met de lens die ik nu heb is dat het eigenlijk niet dicht bij genoeg kan komen voor de macro en niet dicht bij genoeg kan komen bij de vogels.. Ook heb ik vaak problemen met het licht bij de vogels, daar de beestjes vaak geschut zitten is meestal te donker en moet de iso zodanig hoog dat het gruizig word.
Ook vroeg ik me af wat nu prescies het voordeel is van IS, mijn 75-300 krijgt alles prima scherp(na veel oefening) is IS dan echt nu dan nodig op een lens of is het meer voor het gemak?
En last but nog least, zit er verschil in hoe snel de AF werkt bij een lens, of heeft dit met de body te maken? Of is het misschien wel zo dat dit gewoon bij allemaal het zelfde is?
Alvast bedankt!
Voor insecten is de Canon EF 100mm f/2.8 Macro een mooie lens.
De 75-300mm is geen superlens.De 55-250mm en 70-300mm zijn een stuk beter en hebben beiden IS. Als je echt meer bereik wilt zul je helaas in je buidel moeten tasten en richting de Canon EF 100-400mm L moeten gaan.
Die is niet lichtsterk dus zul je hoog in je ISO moeten blijven als je ze graag in de schaduw fotografeert.
IS is alleen nodig als je lange sluitertijden gebruikt. Bij dieren gebruik je meestal zulke korte sluitertijden dat IS niet noodzakelijk is.
Snelheid van AF is combi van lens en body. Vaak is bijvoorbeeld het middelste scherpstelpunt van de camera sneller dan de andere AF-punten.
Wat ik nu heb is inderdaad niets bijzonders maar ik kocht mijn camera en kwam binnen een week er achter dat een kitlens niet aan de eisen voldeed

En nu komt dan de vraag, misschien dat iemand een website heeft met uitleg of zin heeft om veel te typen.. Ik snap dus niets van het verschil tussen een 70-300 en een 75-300.. Als ik hem zou gebruiken zal ik het vast wel merken maar zo van de cijfertjes snap ik niet dat een extra 5 zoveel verschil maakt. Vind het erg ingewikkeld om opzoek te gaan naar een nieuwe lens eigenlijk niet wetend wat veel van de afkortingen, denk aan USM, betekenen en dan te cijfers nog.. Ik heb wel vage vermoedens, maar lenzen zijn een beetje duur om aan te schaffen vanuit vage vermoedens he?