[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:25

@fenny..mijn broer heeft de V1 (het grote broertje van de J1) en is hier bijzonder over te spreken! Hij heeft er de 10-30 en de 30-110 lens bij.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:38

Bagheera_206 schreef:
Je zou ook door kunnen sparen voor de D7000. Dat is de opvolger van de D90.

D7000 is wel een stuk boven mijn budget moet ik zeggen. Is wel een super mooie camera hoor daar niet van heb hem ook mogen vast houden volgens mij in combie met de 70-200 en zoals je zelf ook al zei is dat een mooie combie maar wel erg prijsig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:44

@Mallow:
Zitten er al objectieven bij de 450D? Ik denk dat als je graag paarden wil fotograferen (o.a.) dat dan een camera met de kitlens (18-55) en daarnaast een 55-250 (heel ietsje boven je budget) een mooie keuze zouden zijn om mee te starten. Binnen je budget heb je niet zo enorm veel keuze en de onscherpte van de achtergronden met de 55-250 is niet zo zacht als met bijvoorbeeld een 70-200 F2.8 maar als je daar een beetje rekening mee houdt, bijv. door te zorgen voor voldoende ruimte tussen je paard en de achtergrond, dan krijg je best mooie achtergrondonscherpte :j

Voor een kleine scherptediepte/onscherpe achtergrond gebruik je doorgaans een groot diafragma (laag getal, bijvoorbeeld F1.4 of F2.8). Maar daarmee ben je er nog niet. De brandpuntafstand doet ook een hoop (onscherpe achtergrond doe je liever op 200mm dan op 18mm of 55mm) en dus de afstand tussen jou, je onderwerp en de achtergrond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:45

lovey_ou schreef:
D7000 is wel een stuk boven mijn budget moet ik zeggen. Is wel een super mooie camera hoor daar niet van heb hem ook mogen vast houden volgens mij in combie met de 70-200 en zoals je zelf ook al zei is dat een mooie combie maar wel erg prijsig..

Persoonlijk zou ik in dat geval liever voor een goedkopere, maar nieuwe body gaan dan voor een tweedehands D90. Ook een beetje afhankelijk van waar je tweedehands wil kopen natuurlijk. Maar doorgaans adviseer ik als eerste DSLR altijd een nieuw exemplaar en geen tweedehandsje omdat dat (zeker als je van particulieren koopt) toch risicovol kan zijn/een teleurstelling kan opleveren.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:51

Nouks schreef:
@Mallow:
Zitten er al objectieven bij de 450D? Ik denk dat als je graag paarden wil fotograferen (o.a.) dat dan een camera met de kitlens (18-55) en daarnaast een 55-250 (heel ietsje boven je budget) een mooie keuze zouden zijn om mee te starten. Binnen je budget heb je niet zo enorm veel keuze en de onscherpte van de achtergronden met de 55-250 is niet zo zacht als met bijvoorbeeld een 70-200 F2.8 maar als je daar een beetje rekening mee houdt, bijv. door te zorgen voor voldoende ruimte tussen je paard en de achtergrond, dan krijg je best mooie achtergrondonscherpte :j

Voor een kleine scherptediepte/onscherpe achtergrond gebruik je doorgaans een groot diafragma (laag getal, bijvoorbeeld F1.4 of F2.8). Maar daarmee ben je er nog niet. De brandpuntafstand doet ook een hoop (onscherpe achtergrond doe je liever op 200mm dan op 18mm of 55mm) en dus de afstand tussen jou, je onderwerp en de achtergrond.

Ik was net eenzelfde soort bericht aan het tiepen maar zag dat dit al geplaatst was :+ Met alleen nog de toevoeging dat de 450 een verouderd model is, er zijn al 3 nieuwe versies van (500, 550, 600) dus wellicht dat je daar ook nog even naar wil kijken ^^

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:52

Ik zag de 450D als 2e hands staan, dus was er benieuwd naar. Er staat dat er een zoomlens bij zit, maar welke weet ik nog niet.

Een kitlens is een 'gewone' lens zegmaar toch? En wat betekenen die getalletjes er achter dan? ( Ben echt een grote leek ).
Dus als de cijfers dichter bij elkaar liggen krijg je betere scherpte of begrijp ik t nu helemaal verkeerd?
En de brandpunt afstand moet dus zo groot mogelijk zijn eigenlijk?

Hartstikke bedankt voor jullie antwoord :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:16

Mallow schreef:
Ik zag de 450D als 2e hands staan, dus was er benieuwd naar. Er staat dat er een zoomlens bij zit, maar welke weet ik nog niet.

De kans is groot dat er een kitlens bij zit, maar het lijkt me goed om zeker te informeren welke precies. Er zijn verschillende kitlenzen (kitlens betekent niets meer dan "de lens wordt in een combinatie samen met de body verkocht").

Denk wel heeeeeeel goed na of je wel tweedehands wil kopen, zeker indien van een particulier en zonder garantie. Tweedehands kopen is altijd een risico vwb levensduur van de camera, evt niet naar behoren functioneren enzo. Het kan natuurlijk goed gaan/de kans is groot dat je een goed exemplaar treft, maar als je pech hebt, gooi je zo een paar honderd euro en wellicht ook je plezier voor fotograferen over de balk. Dat zou zonde zijn. Dus bedenk wel heel goed of je dat risico wil nemen. Als je een beperkt budget hebt, zou je kunnen kijken naar een 1100D. Of heeeeeeel misschien kun je zelf nog wel ergens een 1000D vinden.

Citaat:
Een kitlens is een 'gewone' lens zegmaar toch?

Een kitlens is een lens die in combinatie met de body wordt verkocht. De standaard kitlens van een instapcamera is de EF-S 18-55mm, maar hier zijn meerdere (vijf) versies van. En er zijn ook andere combinaties die verkocht worden.

Citaat:
En wat betekenen die getalletjes er achter dan? ( Ben echt een grote leek ).

De getalletjes "millimeter" geven het zoombereik van de lens aan. De getalletjes waar de "F" voor staat, geeft aan wat het maximale (dus grootste) diafragma van het objectief is.

Het zoombereik: een laag aantal mm's is wijd (groothoek), een hoog aantal mm's is "ver ingezoomd" (tele). Een 18-55mm objectief is een groothoek- tot standaardzoom-objectief. Dat betekent dat je er ver mee kunt uitzoomen, maar niet zo heel ver mee kunt inzoomen. Een objectief als dat is geschikt voor bijvoorbeeld landschappen, straatbeelden, foto's van feestjes en partijen, vakantiefoto's..... van alles en nog wat dus.

Heb je meer mm's, bijvoorbeeld 55-250mm, dan kun je je onderwerp echt dichterbij halen. Ideaal voor bijvoorbeeld paarden, andere vormen van sportfotografie, maar ook voor portretfotografie (bijv. zo rond de 50-100mm), en als je nog meer bereik hebt (bijv. 500mm) bijvoorbeeld ook voor vogels e.d.

Het maximale diafragma is het zo groot mogelijke diafragma. Deze wordt weergeven als een F-getal, bijvoorbeeld F4.0. Je hebt lichtsterke objectieven, dat zijn objectieven met een groot diafragma (F2.8 en groter). Door een groot diafragma past veel licht. Je hebt ook objectieven die niet lichtsterk zijn, bijvoorbeeld de kitlens (F3.5-5.6). De twee getallen geven overigens aan: volledig uitgezoomd is de maximale lichtsterkte F3.5, volledig ingezoomd F5.6.

Je hebt ook objectieven met een vast brandpunt. Dan staat er niet 18-55mm, maar bijvoorbeeld gewoon 50mm. Met deze objectieven kun je niet in- en uitzoomen.

Citaat:
Dus als de cijfers dichter bij elkaar liggen krijg je betere scherpte of begrijp ik t nu helemaal verkeerd?

Als je praat over "betere scherpte", dan heb je het over kwaliteit van het objectief. Dat zie je niet aan de cijfers van het zoombereik of het diafragma, maar vooral aan het prijskaartje. Doorgaans zijn objectieven met een vast brandpunt optisch sterker dan zoomobjectieven en kitlenzen en andere budgetlenzen minder goed dan duurdere zoomobjectieven.

Citaat:
En de brandpunt afstand moet dus zo groot mogelijk zijn eigenlijk?

Het brandpuntafstand moet overeenstemmen met de vorm van fotografie die je aan het bezigen bent en het beeld dat je wil creëren. Voor paarden gebruik je een ander objectief dan voor straatfotografie bijvoorbeeld.

Citaat:
Hartstikke bedankt voor jullie antwoord :D

Geen dank hoor, als je nog meer vragen hebt horen we het wel ;)

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:27

Nouks _/-\o_ +:)+ *\o/* :# _/-\o_ +:)+

Ik had begrepen dat als je een zo klein mogelijk diafragma neemt, de het scherp / wazig contrast het best neerzet. Maar betekend dat dan ook dat je minder kleurrijke foto maakt zeg maar?
Waar zou ik dan het best op kunnen letten als ik dat scherp / wazig effect wil?

Nogmaals, hartstikke bedankt voor je SUPER heldere uitleg *\o/*

Courses

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:48

Een zo groot mogelijk diafragma bedoel je, wat gelijk staat aan een zo klein mogelijk diafragma getal. In de fotografie is bijna alles omgekeert, F16 ( Diafragma 16 ) is dus een kleine diafragmaopening, waarbij alles scherp is. F1.8 is daarbij een grote diafragmaopening, waarbij maar een klein deel scherp is :)
Je krijgt niet minder 'kleur' o.i.d in de foto doormiddel van je diafragma. Kleur heeft te maken met o.a je witbalans :)

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:49

ahhh op die manier! Dankjewel :D

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:50

Of er een el cheapo UV-filter opzetten. Daar wordt je foto ook minder kleurrijk van. _O-

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:55

:') True that haha.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:57

En met een beetje pech maak je je foto er ook nog eens waziger van. _O- Dat is vast niet wat ze bedoelt. #flauw

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:58

Dat zijn wel hele moeilijke woorden :')

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:03

Sorry... Was even flauw. Zal nu weer serieus doen. Ik sluit mij bij de rest aan. Waarschijnlijk heb je er meer profijt van als je voor een nieuwe Canon 1100D gaat met een kitlens. Die heb je voor nog geen 400 euro. Ga je lekker mee fotograferen en ondertussen spaar je verder voor een Canon EF-S 55-250mm IS II voor bij de paardjes.

Weet je al wat je budget ongeveer is?

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:06

Het ligt een klein beetje aan de prijs-kwaliteit verhouding.. Vind het niet erg om wat meer geld uit te geven, maar wil dan wel graag hebben wat ik graag wil zegmaar :)

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:28

Nouks schreef:
lovey_ou schreef:

Persoonlijk zou ik in dat geval liever voor een goedkopere, maar nieuwe body gaan dan voor een tweedehands D90. Ook een beetje afhankelijk van waar je tweedehands wil kopen natuurlijk. Maar doorgaans adviseer ik als eerste DSLR altijd een nieuw exemplaar en geen tweedehandsje omdat dat (zeker als je van particulieren koopt) toch risicovol kan zijn/een teleurstelling kan opleveren.

nee ik zou dan voor een nieuwe d90 gaan of voor een 2de hands d300 en daar zit ik dus tussen te twijvelen! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:33

Dan nog is mijn advies vwb nieuw en tweedehands nog steeds van toepassing hoor ;)

Overigens was de D90 tweedehands wel even een mindfuck van mij, ik kreeg net een PB'tje over een D70 en haalde ze even door de war. De D90 is nieuwer dan de D70 en misschien nog wel nieuw verkrijgbaar? De D70 in ieder geval niet meer, en die had ik in gedachten tijdens het schrijven van bovenstaande post :D

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:36

Maar zit er een groot verschil tussen bijvoorbeeld een D1100 of een D450? Behalve in prijs dan :D is het verschil erg belangrijk als je startend bent?

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:37

Jaa D90 is indd nog nieuw verkrijgbaar! :j Maar in principe is de d300 wel het soort professionele camera waar ik naar toe wil. De D90 is dan wel nieuwe dan de D300 maar de D90 is al wat veroudert vergeleken met het huidig aanbod, evenals de d300 hoor maar dat terzijde als je snapt wat ik bedoel

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:39

Mallow schreef:
Maar zit er een groot verschil tussen bijvoorbeeld een D1100 of een D450? Behalve in prijs dan :D is het verschil erg belangrijk als je startend bent?

Ik denk zelfs dat de 1100D beter is dan de 450D, want de techniek gaat gewoon zo hard. Je hebt 12 megapixels, 9 focuspunten en paar stops meer aan ISO. Je kunt verder filmen, etc.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:42

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:43

Mallow schreef:

De D1100 is beduidend nieuwer en heeft mede daardoor vooral de volgende voordelen:
- Hogere ISO
- Je kunt ermee filmen

Een nadeeltje:
- De 450D is ietsje sneller in aantal frames per seconden, maar dit is verwaarloosbaar

Verder lijken ze eigenlijk verrekte veel op elkaar :)

(Je PM beantwoord ik nog hoor!)

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:45

En als je m zou vergelijken met een net zo nieuw model met een minder hoog cijfer achter de D zegmaar? Of maakt dat bij de Canon niet zo gek veel uit?

En wat is ISO? :o

Ja dat is goed hor :D

Sorry voor al m'n vragen hor :P